PDA

Vis full versjon : Smell fra drivverk/aksler/dekk på V90 ved maks pådrag



rufol
29/10/18, 23:17
Var ute å kjørte i regnvær her om dagen og dro på litt ekstra opp påkjøringsrampen. Da kom det noen høye smell fra akslinger/drivverk. Akkurat som om dekken spant i lufta og traff asfalten med full kraft i for stor fart.
Det var en veldig ubehagelig opplevelse, og jeg har ikke opplevd det samme tidligere. Jeg klarte å framprovosere det like etterpå, men siden har jeg ikke turt å prøve i frykt for å ødelegge noe.....
Har ikke opplevd problemet tidligere, men det kan være fordi det da var tørr asfalt. Jeg trodde kanskje at antispinn ville forhindre at dette skjedde. Eller er det noe som er galt her?

Jeg har nå satt på piggfrie vinterdekk og har ikke klart å gjenskape det. Nå slår antispinn inn lenge før det braker løs, så problemet lå antagelig i sommerdekkene. Merkelig.......
Noen som har opplevd noe lignende?

VoƖvolog
30/10/18, 13:28
Ja, har opplevd nøyaktig det samme. Virker nesten som antispinnen reagerer litt for sent og med for mye bremsekraft.

Mr. RAH
31/10/18, 11:08
Samme på min V90, feks ved godt pådrag ut fra kryss med litt sving, høres slettes ikke bra ut, dette er med en D4 fwd automat på sommerdekk, har ikke prøvd på vinterdekk, for jeg vil helst slippe å ødlegge noe.

Morgis
01/11/18, 00:50
Drivaksler? Havarert slyngediff`?

rufol
12/11/18, 19:28
Hei!

Jeg sa jeg ikke fikk gjenskapt det med piggfrie vinterdekk på, men i går kom smellene også med vinterdekk.
Tenkte å ta en tur innom Volvo og høre hva dette er og om det skal være slik. Blir jo redd for å ødelegge noe.
Ikke mye vits i å ha 407 gamp og ikke tørre å bruke dem.

rufol
23/06/19, 12:16
Nå har jeg atter en gang opplevd disse smellene i framhjulene ved maks gasspådrag. Jeg merker at bilen har blitt mye mer slarkete den siste tiden. De kjennes ut som om den har blitt 10 år eldre. Det føles som om det er slakke i både drivverk og girboks. Når jeg starter i lyskryss så er det nesten umulig å kjøre i gang på en myk måte. Det blir uansett rykk. Det kan da ikke være meningen at det skal være slik. Bilen er 1 år og 4 måneder gammel......

Eplekjeks
13/01/20, 21:18
Jeg har opplevd dette myyye... Setter jeg den i powermodus så smeller det SKIKKELIG når den girer ned fra 3-4 etter hard akselerasjon. Stusset lenge på hva det var.. Var så ille at jeg ble skikkelig bekymret.
Bilia hadde den inne en dag, og konstanterte problemet.. De mente det var softwareproblemer, og at det var ny software på tur.. I mellomtiden kjøre de en tur og manuellt reprogramerte eller noe...Da ble den en del bedre.... men ikke helt..