PDA

Vis full versjon : b230fk kutter på 4000..



9_4_0
18/07/10, 21:37
940 med b230fk:
turbotrykket kutter på 4000, å turtallert går ikke lengre.. blir bare helt stilt:eek:, ingen tennings fusk eller pottsmell heller:confused: er det noen her som har noen forslag :) den drar godt helt fram til 4000.. fusker ikke og går reint på tomgang ;)

har målt bensintrykk ved tomgang og ved kjøring
prøvd med anne lmm
skiftet lamda sonde
prøvd å nappet av slage til wg

bilen har 3" eksos, orginal turbo, justert opp til 1 bar og chipet...

9_4_0
18/07/10, 22:12
problemt kom pluseli, å er sånn i alle gir og hvilken belastning den har ;)

pLetten
18/07/10, 22:32
falskluft? plugger, kabler, fordelerlokk eller rotor?

9_4_0
18/07/10, 22:44
falskluft? plugger, kabler, fordelerlokk eller rotor?

plugger, kabler, fordellokk og rotor er byttet for itj så leng sia;), men den ska vell fjusk mere viss det er falsk luft?

boman
19/07/10, 05:17
Hva slags tenningsdeler bytta du til, biltema?
For å utelukke falskluft kan du jo spraye startgass rundt slanger og innsug.

gaupe
19/07/10, 08:00
Står MAFen din rett veg? Sjekk bila, hadde liknande problem når min MAF stod feil veg. Det med 4000 o/min trur eg vesentleg her, der er vel då den går vekk i frå å regulere via lambdasonda.

9_4_0
19/07/10, 08:01
Hva slags tenningsdeler bytta du til, biltema?
For å utelukke falskluft kan du jo spraye startgass rundt slanger og innsug.

orignal volvo ;) ja ;)

9_4_0
19/07/10, 10:02
[QUOTE=gaupe;108585]Står MAFen din rett veg? Sjekk bila, hadde liknande problem når min MAF stod feil veg. Det med 4000 o/min trur eg vesentleg her, der er vel då den går vekk i frå å regulere via lambdasonda.[/QUOT

hva står maf for ? :) hvor står denne da:) ?

gaupe
19/07/10, 10:14
[QUOTE=gaupe;108585]Står MAFen din rett veg? Sjekk bila, hadde liknande problem når min MAF stod feil veg. Det med 4000 o/min trur eg vesentleg her, der er vel då den går vekk i frå å regulere via lambdasonda.[/QUOT

hva står maf for ? :) hvor står denne da:) ?

Luft Masse Målar på norsk, LMM er forvirrande sidan både Luft Mengde Målar og Luft Masse Målar vert forkorta til LMM.

9_4_0
19/07/10, 10:28
[QUOTE=9_4_0;108634]

Luft Masse Målar på norsk, LMM er forvirrande sidan både Luft Mengde Målar og Luft Masse Målar vert forkorta til LMM.

oki :P rart viss den ska pluseli stå feil vei da :P men ska no sjekke ;)

gaupe
19/07/10, 11:00
[QUOTE=gaupe;108641]

oki :P rart viss den ska pluseli stå feil vei da :P men ska no sjekke ;)

Står ei pil på den, lett å gjere den feilen om ein feilsøker litt.

9_4_0
19/07/10, 16:09
[QUOTE=9_4_0;108649]

Står ei pil på den, lett å gjere den feilen om ein feilsøker litt.

står rett vei den ;) lure på om feilen kan ligge i bensinstyrenhetn, chipen i den som kansje det er noe feil med??

jonass
19/07/10, 21:53
Er noe rart i over gangen fra closed loop til open loop her tipper jeg. Type maf/ lmm kall den hva du vil. Bensin filter er det lenge siden det er bytta? Kan også bare være at du må finne deg en boks med wd40 eller noe og spraye over alle kontakter du finner.
Har du noen feilkoder? Hvordan går bilen sånn ellers, opptil 4000rpm da vel og merke?
rusker den noe?

9_4_0
19/07/10, 22:37
Er noe rart i over gangen fra closed loop til open loop her tipper jeg. Type maf/ lmm kall den hva du vil. Bensin filter er det lenge siden det er bytta? Kan også bare være at du må finne deg en boks med wd40 eller noe og spraye over alle kontakter du finner.
Har du noen feilkoder? Hvordan går bilen sånn ellers, opptil 4000rpm da vel og merke?
rusker den noe?

skifta bensinfilter for noen dager sia, orginal volvo;) feilkode på for magerblanding;) bila går som ei kule fram til 4000, ikke noe fjusking;)

jonass
19/07/10, 22:52
Test med og lade mindre, lad 0,6bar eller mindre. Kutter det da kan det være at det banker til deg. Er mange som har svaktennings bank rundt 4k rpm da det er rett rundt moment toppen.

9_4_0
20/07/10, 21:24
[QUOTE=jonass;109290]Test med og lade mindre, lad 0,6bar eller mindre. Kutter det da kan det være at det banker til deg. Er mange som har svaktennings bank rundt 4k rpm da det er rett rundt moment toppen.[/QUOTE

kjørte litt idag å bilen drar til turtalsperra så læng det ikke er noe turbo trykk;) så lurer på om det er bensin som kutter... at dysene lokker og da da bli d heller ingen turbo trykk uten eksos.. så må vell prøv å finn taki en bensinstyrenhet som er chipa;)

jonass
20/07/10, 21:50
Juster ned trykket enkelt og greit. også skaffer du deg chip, da kan du lade på litt

9_4_0
20/07/10, 23:14
Juster ned trykket enkelt og greit. også skaffer du deg chip, da kan du lade på litt

den er chipa , å ha kjørt med 1 bar uten noe tull i ett halv år, så tvile på at pluseli ska vær det som er problemet ;) kan no henn det er noe galt me chipen da?

ChrML
21/07/10, 05:38
Regner med at BTR er i orden siden du har målt bensintrykk under kjøring? Dette er typisk hvis trykkslangen til BTR har falt av sånn at bensintrykket er det samme uansett om du har vakuum eller trykk i innsuget. Bensintrykket skal i utgangspunktet være 3 bar, så skal turbotrykk/vakum trekkes fra/legges til sånn at det er konstant trykk over dysene. Hvis det ikke skjer får du mager blanding med en gang du får turbotrykk.

Fex:
-0.8 bar i innsuget = 2.2 bar bensintrykk
1 bar i innsuget = 4 bar bensintrykk

9_4_0
09/08/10, 10:32
har skiftet bensin styrenheten, bila går betrakteli bedre enn før, men det som er no er at kjølevifta starter når jeg tar ut tenningsnøkkelen og at det virker som den drukner i bensin noen ganger når jeg gir flatt fjøl ... styrenheten kom fra en 96 modell 940 med fk ;) men var ikke de samme sluttnr. kan det vare feilen :confused:

emilhetty
11/08/10, 20:29
Høres veldig ut som at du har lekkasje på trykkrør/slanger eller intercooler.
Hvis du kjører på med ladetrykk som blir borte, så vil lmmen registrere at det går forbi luft, hvis denne lekker ut et sted i mellom turbo og innsug så vil den få alt for mye bensin.
Og da vil den nesten ikke gå i det heletatt med turbotrykk!