PDA

Vis full versjon : Xenonpære ryker 1-2 ganger i året



PetterDale
11/10/18, 23:00
Har et lampehus der jeg har byttet xenonpære 3 ganger på under 2 år. Alle gangene har jeg kjøpt pære fra biltema.
Noen som anbefaler xenonpære for 2004modell v70?
Vet jeg har en liten lekkasje i lampehuset, kommer noe vann inn etter vask. Kan dette gjøre at pærene ryker? Har også slurva når jeg har montert de og kommet borti glasset uten hansker, kan det gjøre at de ryker så tidlig?

Nasse
12/10/18, 08:25
Ikke de beste lampene hos biltema.
Ja, vann og fett gir kortere levetid.


Sent fra min HTC U Play via Tapatalk

FroBe
12/10/18, 08:43
Originale D2R-pærer uten skader skal vare over 2000 timer (120 000 km med snittfart 60 km/t). Småkjøring vil redusere levetiden, ofte sies det at hver gang man sender en tennpuls på 25kV til xenon-pæren så reduseres levetiden med en time.

Selv 12V halogenpærer ryker tidligere med fettflekker på glasset, og 85V xenonpærer er ennå mer ømfintlige.
Ballasten har heller ikke godt av at pæra er fuktig og skitten når den skal gi den en tennpuls på 25 kV. Ballasten er mye dyrere å bytte enn ei pære.

Når du har fått tettet lampehuset kan du kjøpe original Osram D2R-pære til kr 300 inkludert frakt fra UK:
https://www.ebay.com/itm/Genuine-Osram-Xenarc-D2R-Xenon-HID-Car-Bulb-Single-66150/153125024317

Torsen67
15/10/18, 09:38
Min begynte plutselig å slå seg av og på på venstre side i går. Uten å være rosa. I dag tidlig lyser den rosa. Pæra eller ballasten/starteren? (Biltemapære som er utsatt for mye småkjøring. Ca 2 år gammel pære)

Morgis
15/10/18, 13:52
Mye søppel av xenonpærer på markedet. Mye fakeprodukter også. Rosa-lilla pære kan tyde på oppbrukt gass i pæren, så den må skiftes.

Torsen67
15/10/18, 14:05
Mye søppel av xenonpærer på markedet. Mye fakeprodukter også. Rosa-lilla pære kan tyde på oppbrukt gass i pæren, så den må skiftes.

Greit nok det, men stusser på at den begynte å blinke før den ble rosa.. Men, en biltema-pære oppfører seg kanskje sånn? Har som sagt hatt den i ett par år.

Jimbojama
15/10/18, 14:48
Har originale pæra i bilen min. Den ble rosa på torsdag, og fredag slutta den å lyse. Så ingen fasit på hvordan de ryker. =)

FroBe
15/10/18, 16:42
Det er to ting som gir problemer for xenon-pærene:
Elektrodene i metall tæres sakte men sikkert opp av lysbuen. Økende avstand og rundere form gir behov for høyere tennspenning, helt til ballasten ikke klarer å generere høy nok.
Gassblandingen blir dårligere (metallsaltene blir forurenset av partikler fra elektrodene, eller fester seg på elektrodene eller glasset). Dette gjør at fargen forandrer seg, og at ledeevnen til gassen endrer seg.

Uansett så er originale pærer ikke dyre hvis man kjøper dem rette plassen (ikke på bensinstasjonen eller bilverkstedet), men de er en drittjobb å bytte uansett om de er originale eller Kina-kopier.

FroBe
25/01/19, 10:24
Jeg ser at frakten har økt fra £3 til £9 siden i september i fjor, antagelig på grunn av at selgeren har begynt med sporet forsendelse istedenfor usporet rett i postkassen.

D2R brukes kun i lykter med reflektorer. Har du aktive linselykter tror jeg du må ha D1S-pære med innebygget tenner, men i instruksjonsboken for 2013 XC60 fant jeg kun informasjon om modellene med halogenlykter.

D1S er dyrere på grunn av tenneren, og er over frigrensen. Noen ganger er man likevel heldig og slipper moms og gebyr.
www.ebay.com/itm/D1S-Osram-ORIGINAL-XENON-12V-66140-BULB-XENARC-HID-35W-NEW-Single/302275238627

Mastiff
25/01/19, 10:28
Huff, jeg glemte at det gikk ut melding om innlegget... :rolleyes: Jeg slettet da jeg så at det var feil type pære og lagde en ny tråd, som du sikkert har fått beskjed om. ;) Der spør jeg om Night Breaker vs. Bildeler.no-pærene. For du har selvsagt rett i at det er D1S på den.