PDA

Vis full versjon : Bytte komplett drivaksel v70



javist
09/10/18, 13:38
Hei ! Vurderer å bytte drivaksel selv,da jeg måtte ta ei pakke valium etter å ha fått pris på verksted;)

Har haynes og jobben i seg selv ser grei ut. Men etter å ha lest litt på nett så får jeg inntrykk av at å få aksel ut av diffen kan være litt stress,da den sitter hardt?

Er det noen her som har erfaring med dette ?

Jakke
09/10/18, 16:32
Hei ! Vurderer å bytte drivaksel selv,da jeg måtte ta ei pakke valium etter å ha fått pris på verksted;)

Har haynes og jobben i seg selv ser grei ut. Men etter å ha lest litt på nett så får jeg inntrykk av at å få aksel ut av diffen kan være litt stress,da den sitter hardt?

Er det noen her som har erfaring med dette ?
Venstre sitter fast med en låsering, høyre har et opphengslager på blokka, som også låser den fast. Så høyre krever et par skruer ekstra, men er lett å ta ut.

javist
09/10/18, 17:26
Venstre sitter fast med en låsering, høyre har et opphengslager på blokka, som også låser den fast. Så høyre krever et par skruer ekstra, men er lett å ta ut.

OK høres greit ut.Håper bare jeg slipper å stresse som dette .https://www.youtube.com/watch?v=8729n_wrJGQ&t=816s

Jakke
09/10/18, 17:41
Du skal vel bytte komplett aksling, da slipper du tenke på drivknuter i det hele tatt.

Det blir å komme olje ut, sånn forresten. Mista nok en dl eller to når jeg tok ut min, det var høyre aksling (den lange)

javist
09/10/18, 18:30
Ja det er hele.problemet ser du på videoen jeg linket til .

4x4vinge
09/10/18, 19:49
Har du automat kasse kommer det ikke olje ut. Venstre aksel kan sitte litt i kassen. Må vanligvis bruke to brytegjern og slå i mellom aksel og kassen

javist
09/10/18, 19:56
Har du automat kasse kommer det ikke olje ut. Venstre aksel kan sitte litt i kassen. Må vanligvis bruke to brytegjern og slå i mellom aksel og kassen

er manuell kasse

Jakke
09/10/18, 20:42
er manuell kasse
Husk når du skal fylle på olje igjen, så MÅ bilen stå helt flatt.

Jeg bruker en blank slange med ei trakt på, så jekker jeg opp bilen, tar av venstre hjul, skrur av påfyllinga på kassa, og jekker bilen ned igjen så den står helt flatt, bare uten hjul på.

jiha1968
10/10/18, 08:06
Google bilder av 9995681 så ser dere Volvos "spesialverktøy" for gjenstridige Venstre-drivakslinger. Skulle vel la seg "kopiere" med ganske enkle midler.
Fungerer også fint med et par brytejern som 4x4vinge beskriver, men i de tilfellene at splines'n har rustet skikkelig fast så kan det være greit å spre belastningen over et så stort område som mulig med spesialverktøyet, kjedelig med sprekk i kassen...

Jakke
10/10/18, 16:54
Google bilder av 9995681 så ser dere Volvos "spesialverktøy" for gjenstridige Venstre-drivakslinger. Skulle vel la seg "kopiere" med ganske enkle midler.
Fungerer også fint med et par brytejern som 4x4vinge beskriver, men i de tilfellene at splines'n har rustet skikkelig fast så kan det være greit å spre belastningen over et så stort område som mulig med spesialverktøyet, kjedelig med sprekk i kassen...
På autokassa mi dro vi bare alt vi makta, to mann. Men vi hadde bilen oppe på tosøyler da.

javist
12/10/18, 13:08
Hei ! Takk for tips =) Akselen kom ut med litt makt. Blir litt styr å stå alene med bilen på jekkstøtter,men det går på et vis.