PDA

Vis full versjon : Oppgradere til V70R bremser på V70 T5



ktm300sx
04/10/18, 12:15
Hei!

Er det noen som vet om det lar seg gjøre å få godkjent V70R bremser på en V70 T5?

Volvo henviser meg til Biltilsynet og Biltilsynet til Volvo.

Noen som har fått godkjent en slik oppgradering tidligere og vet hva fremgangsmåten er?

Nasse
04/10/18, 12:29
Du må bare ha en dokumentasjon fra Volvo på at de lar seg montere på din bil (noe de gjør). Også må du ha dokumentasjon fra en bremsetest på et verksted (ca 500kr og 5 min), så bestille time hos svv, vise til dokumenter og få det inn i vognkortet.

Sent fra min HTC U Play via Tapatalk

ktm300sx
04/10/18, 12:38
Pratet med en kundebehandler på Volvo som mente at det var mer ulikheter som kunne føre til at det ikke var rett fram å få godkjent dette. Vet du om det er noen som har fått dette godkjent i vognkort? Du sitter ikke tilfeldigvis på noe slik dokumentasjon fra Volvo, at disse passer vanlige V70 modeller? :)

Jakke
04/10/18, 14:35
Pratet med en kundebehandler på Volvo som mente at det var mer ulikheter som kunne føre til at det ikke var rett fram å få godkjent dette. Vet du om det er noen som har fått dette godkjent i vognkort? Du sitter ikke tilfeldigvis på noe slik dokumentasjon fra Volvo, at disse passer vanlige V70 modeller? :)
Følger!

Nasse
04/10/18, 14:57
Du må få med braketten mellom caliper og spindel. Bolt on!
Vet om noen som har fått det godkjent på 240. Jeg har laget egne braketter til min 960 og fått dokumentert bremsetest fra verksted. Når motor er ferdig skal jeg vise bilen. Er meget sikker på å få dette godkjent. Har også måttet bytte til større felger, stresser mer over å få det godkjent enn bremsene. Alt er teknisk riktig ihvertfall :)

Sent fra min HTC U Play via Tapatalk

Jimbojama
04/10/18, 15:54
Ekke helt sikker på greia her egentlig, men hvorfor skal du ha det godkjent i vognkort? Bremsene er bolt on på S60 og V70 og ingen steder står original bremsestørrelse oppgitt. Om man skal sette bremsene på biler som ikke har det fra fabrikk (som 240 og 960 nevnt tidligere her) skjønner jeg at det må dokumenteres da det krever modifikasjoner. Selv har jeg de montert på en XC70, men da uten armen som begrenser svingradiusen pga annen konstruksjon av bærearmer enn V70 og S60.

Terje Ek
04/10/18, 15:58
er vel 288 mm orginalt på en v70, min v70 har 305mm skiver. Står ingenting om at den har andre bremser i vognkortet.
Vet ikke hvor store R og T5 utgaven har men.

Nasse
04/10/18, 16:01
Ekke helt sikker på greia her egentlig, men hvorfor skal du ha det godkjent i vognkort? Bremsene er bolt on på S60 og V70 og ingen steder står original bremsestørrelse oppgitt. Om man skal sette bremsene på biler som ikke har det fra fabrikk (som 240 og 960 nevnt tidligere her) skjønner jeg at det må dokumenteres da det krever modifikasjoner. Selv har jeg de montert på en XC70, men da uten armen som begrenser svingradiusen pga annen konstruksjon av bærearmer enn V70 og S60.Du sier noe der. Har aldri sett på bremsestørrelse ved kjøretøykontroll selv.

Sent fra min HTC U Play via Tapatalk

Nasse
04/10/18, 16:02
De kom med 288mm og 302mm. Min T5 2001 har 302mm.
er vel 288 mm orginalt på en v70, min v70 har 305mm skiver. Står ingenting om at den har andre bremser i vognkortet.
Vet ikke hvor store R og T5 utgaven har men.

Sent fra min HTC U Play via Tapatalk

Jakke
04/10/18, 16:23
Kom også med 320mm på AWD, med enkelt stempel, mot 330mm på R, med 4 stempler.

EDIT: Ser også at noen D5 kom med 316mm, for å være ekstra vanskelig...

ktm300sx
05/10/18, 11:01
Grunnen til at jeg ønsker å ha det godkjent i vognkortet er for å slippe noe krøll om jeg skulle komme borti en kollisjon samt om det skulle bli spm. på PKK om hvorfor det står R på kaliperne. Er 305mm skiver som står på bilen nå. Hele greia med byttet er egentlig kun for å ha et lite skruprosjekt, ikke fordi jeg trenger 330mm skiver og bedre kalipere. Forespurte på Volvo og fikk til svar nå at de ikke sitter på TÜV papirer for sine deler og ble henvist til TÜV i Tyskland. Sendte en mail og forhørte meg om det var mulig å få papirer på de delenummerne jeg gav dem, men fikk til svar at de ikke hadde mulighet til å gi ut slik dokumentasjon da dette tilhørte produsent. Har sendt avgårde en mail til Brembo og forhørt meg med de, men ikke fått noe tilbakemelding enda.

Er det noen av dere som kjenner de som har fått denne oppgraderingen godkjent? Han jeg pratet med på SVV sa at de trengte TÜV papirer eller en uttalelse fra Volvo at dette går greit. Var ikke så lett å fremskaffe noen av delene! :/ Hadde jo vært gull om noen på forumet her satt på noe dokumentasjon for disse R caliperne.

ktm300sx
04/01/19, 09:22
Hvis noen var interessert i dette, kan jeg jo melde om at jeg har fått denne ombyggingen godkjent av vegvesenet.

Jakke
04/01/19, 18:05
Kostnader ved godkjenning? Og om jeg får spørre, hva må jeg ut med for fullt sett R-bremser? Gjerne brukte calipere og evnt fester, skiver kjøper jeg nok fra Black Diamond eller EBC, samme med klosser. Tenker å oppgradere fra 320mm AWD til R når jeg først må ha nye skiver om et år eller to. Greit å ha det i Excel-arket mitt over priser for deler!

Jimbojama
04/01/19, 18:21
4 brukte calipere blir fort 8-10k. Nye koster ca 8k pr stk. Calipere boltes rett i eksisterende hull, så det er ikke noe fester som kommer i tillegg.
Ellers er jeg litt nysgjerrig på hva som skulle til for en innskriving i vognkort. =)

Jakke
04/01/19, 18:38
4 brukte calipere blir fort 8-10k. Nye koster ca 8k pr stk. Calipere boltes rett i eksisterende hull, så det er ikke noe fester som kommer i tillegg.
Ellers er jeg litt nysgjerrig på hva som skulle til for en innskriving i vognkort. =)
8-10k, da regner jeg med at de kan overhales så og si totalt innvendig? Så man ikke sitter med skjegget i postkassa om de er litt vel brukt? Er vel bare stempel og belg rundt stempel på disse, siden det er solide, faste kalipere og ikke glidere (som kan gå i stykker)

Jimbojama
04/01/19, 20:24
Man får kjøpt rebuildkit ja, men det finnes ingen info om tiltrekningsmoment på boltene som fester de to halvdelene sammen, så de kan ikke deles uten en viss risiko for at man setter de sammen feil. O-ringen mellom de to delene er heller ikke å oppdrive, men det finnes folk som har delt de uten problemer. Det er forøvrig ikke nødvendig å dele de for å bytte stempel og støvmansjetter.

Mitt største problem med de jeg har på bilen nå er ikke stempel og støvmansjetter, men en stålbit som sitter mellom caliper og bremsekloss (antar denne er for å hindre at alu fra caliper blir slitt bort av den mye hardere bremseklossen). Det irrier mellom de to forskjellige metallene som gjør at stålplaten blir presset bort fra caliper og gjør plassen til bremseklossen mindre. Det er for trangt til at jeg har klart å løsne skruen den er festet med uten å dele caliper i 2, så dermed har jeg måttet slipe ned stålplaten og så mye som mulig av øverflødig materiale fra kanten på klossene. Sliter periodisk med henging på en caliper nå, så jeg må nok krype til korset etterhvert og prøve meg på deling, og eventuelt ny caliper om den streiker. =p

dag otto
04/01/19, 22:20
Til de som skulle være intressert, og jeg har ingen erfaring med disse selv. Men ser at V parts selger pro parts «r» calipere foran og bak til rundt 1800kr pr caliper. De selger også originale Volvo «r» calipere til 5500kr

https://vparts.se/no/v70/volvo-v70-2000-2007/reservdelar/bromssystem/bromsok-fram-vanster-till-volvo-s60r-v70r-04-07.html

https://vparts.se/no/v70/volvo-v70-2000-2007/reservdelar/bromssystem-bak/bromsok-bak-till-volvo-s60r-v70r-hoger.html

Jimbojama
05/01/19, 00:31
Mildt sagt skeptisk til de pro parts caliperne, ikke minst fordi flere ikke var på lager, men la inn en bestilling på alle 4 så får me sjå.. =p

4x4vinge
05/01/19, 14:54
Jeg har bare dårlig erfaring med proparts of sweden deler

cortinaterje
05/01/19, 17:36
Jeg har bare dårlig erfaring med proparts of sweden deler

:)det er du jaggu ikke alene om

Jimbojama
05/01/19, 17:47
Nettopp.. =p Så derav de lave forventningene, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er originale calipere de har filsa opp. Men, som nevnt, har lagt inn en bestilling så får vi se hva som dukker opp i posten. Kan få sammenligna de da. =)

ktm300sx
06/01/19, 19:33
Kostnader ved godkjenning? Og om jeg får spørre, hva må jeg ut med for fullt sett R-bremser? Gjerne brukte calipere og evnt fester, skiver kjøper jeg nok fra Black Diamond eller EBC, samme med klosser. Tenker å oppgradere fra 320mm AWD til R når jeg først må ha nye skiver om et år eller to. Greit å ha det i Excel-arket mitt over priser for deler!

Hei,

Jeg har ikke gjort selve ombyggingen enda. Bare fått søknaden min om ombygging godkjent fra vegvesenet. Men det blir ikke noe annet enn deler som trengs pluss en time for å vise at det er forsvarlig montert.
Men det var jo en glede at det er mulig å få inn i vognkort. Vet noen av dere om boltmønsteret på R kaliperne passer på vanlig V70 spindel, eller må man bytte den og?

ktm300sx
06/01/19, 19:35
4 brukte calipere blir fort 8-10k. Nye koster ca 8k pr stk. Calipere boltes rett i eksisterende hull, så det er ikke noe fester som kommer i tillegg.
Ellers er jeg litt nysgjerrig på hva som skulle til for en innskriving i vognkort. =)

Hei,

Jeg skrev bare en søknad til vegvesenet, ligger skjema på siden deres. Spesifiserte bilen det skulle og på og hvilke deler jeg tenke å montere på. Gikk noen uker og så var det OK. Da er det igrunn bare å montere på bremser og vise bilen med dokumentasjon på delenr etc på bremsene og at ting er montert forsvarlig, så er det i boks.

ktm300sx
06/01/19, 19:41
Nettopp.. =p Så derav de lave forventningene, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er originale calipere de har filsa opp. Men, som nevnt, har lagt inn en bestilling så får vi se hva som dukker opp i posten. Kan få sammenligna de da. =)


Tror disse rimelig Proparts kaliperne er etterligninger alla disse:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-calipers/brake-caliper-front-axle-left/1024711/

Jimbojama
06/01/19, 21:23
Calipere passer rett over på alle V70/S60/XC70. Et mulig unntak her er om bilen har 320mm (mener jeg å huske, XC90/police spec) bremser, de har 14mm bolt istede for 12.
PS: tatt litt løst fra toppen av hodet mitt her, men det finnes i hvert fall 2 forskjellige dim på bolter, så det er muligheter for at ting ikke passer, men man ser jo lett om man har XC90 bremsene. =)

4x4vinge
06/01/19, 23:57
Kalipene passer ikke rett på bak da må man skjere ut i bremseskjoldet. Det beste er og bytte til r skjold det gjorde jeg

Jimbojama
07/01/19, 00:45
Bremseskjold kommer i veien ja, men det gjelder jo også for skivene som er mye større. =p Men i forhold til bolthullene passer de rett på.

Foran er ikke R skjold å oppdrive fra Volvo lenger, de har endret til noen som er mindre. Antar de er tomt på lager. Jeg endte opp med V8 fra XC90 istede da de var større.

Bak mener jeg å huske at R fortsatt var tilgjengelig.

ktm300sx
07/01/19, 08:03
Så flott! Da er det jo bare å smekke rett på! :D Var litt nervøs for at det bare passet på AWD utgaver eller noe sånt. Hvordan er det med felger? Har jo noen 17" vanlige billig felger jeg har på sommern.. Det står bare 17x7,5. Må man ha R felger for at kaliperne skal få plass?

Jimbojama
07/01/19, 12:38
Caliperne er store, og bygger mye utover, så 17" pleier den å være kresen på. 18" og 19" er mye enklere, alternativt spacere, men da sliter du jo med godkjenninga hos biltilsynet. =p

ktm300sx
07/01/19, 17:06
Jeg skjønner :) 18" vil kanskje passe nesten uansett? Blir visst et litt dyrt prosjekt dette! :D hehe

Jimbojama
07/01/19, 18:44
Er dessverre ikke så mye annet å gjøre enn å prøve. Vet det finnes en tråd et sted med felger som passer, men husker ikke hvor. Ikke her på vccn er jeg ganske sikker på, muligens swedespeed.

Jimbojama
29/01/19, 12:35
Har gått en god stund siden jeg la inn bestilling på Vparts nå, men da har de sendt en pakke på 13kg, så det betyr nok at de har resta noe her vil jeg tro. 13kg er nok altfor lite for alle 4 calipere regner jeg med. For lenge sida jeg skrudde på de til at jeg husker vekta. =p

Jimbojama
06/02/19, 22:15
Henta pakka nå. Jaggu var alle 4 calipere oppi der, var mye lettere enn jeg huska. Finish på calipere er absolutt ikke noe å hoppe i taket for. Mye sår og manglende lakk. Hadde vært artig med en metallanalyse, men sånt ernte gratis, så det blir vel prøvemontering for å se litt mer på holdbarhet.