PDA

Vis full versjon : Facelift volvo v70 T5 2001



Sveiners
02/09/18, 09:34
Heisann guruer ????
Jeg har fått tak i en 2001 mod v70 T5, har tenkt litt på å facelifte til neste modell (05 og oppover?) Finner ut at baklys er plug and play men finner lite om front og hovedlys og slikt (Har lyst på xenon) noen som sitter på litt mer info om hva som går over ens og hvor "NYTT" som passer på min bil?
Ser at seter ikke passer men hva med annet interiør?

Jimbojama
02/09/18, 13:40
Er vel ikke no forskjell estetisk på seter? Vet konstruksjonen innvendig er forskjellig, men utvendig er det ingen endringer. Comfort og sport finnes til både før og etter facelift om det er noe sånt du tenker på?

Sveiners
02/09/18, 19:26
Er vel ikke no forskjell estetisk på seter? Vet konstruksjonen innvendig er forskjellig, men utvendig er det ingen endringer. Comfort og sport finnes til både før og etter facelift om det er noe sånt du tenker på?

Tar imot alle svar jeg, bare prøver å lære litt, leste et annet sted at kontakten til setet ikke er den samme og at det er forskjell i bredden på skinnene eller noe sånt, hvor langt oppover passer front og skjermer og slikt da?

Jimbojama
02/09/18, 21:51
Nå snakka jeg kun om seter, men ser i etterkant at det kan tolkes til bilen generelt. =p

Det stemmer at det er forskjellige kontakter. Facelift bruker linbus i tillegg til canbus, så det er tekniske forskjeller i tillegg til forskjellige konstruksjoner innvendig i setene som nevnt tidligere. Det jeg prøvde å si er at det finnes comfort- og sportseter til disse, uavhengig av årsmodell, man må bare kjøpe riktig. (Før og etter facelift, skillet ligger i 2004)

Skiller ingenting på skjermer eller annet i fronten, annet enn at 07 fikk blinklys i speil og dermed ingen hull i skjermen. (Gjelder xc70, usikker på når/om det skjedde på v70) På lyktene skjedde det litt, men vet det finnes overganger til ledningsnett så man kan bruke nyere lykter. Problemet du nevner med xenon er jo høydesensorer og software/instillinger i bilen. Mener å ha lest at noen har ettermontert, men finner det dessverre ikke i farta. Krever uansett litt mer enn bare å bytte lyktene.

FroBe
03/09/18, 07:03
Jeg har ikke hørt om noen som har klart å ettermontere xenon på disse bilene slik at det ville blitt godkjent ved kontroll. De har skaffet alle delene og koblet dem sammen, men ikke klart å laste ned korrekt software fra Volvo.

Mekaniske og karosserideler kan sikkert passe om hverandre før og etter facelift, men elektronikk passer sjelden. Mye interiør har integrert elektronikk , og kan kreve store modifikasjoner for å kunne bygges om. Det er ikke sikkert deler fra en årgang passer med en annen, selv om begge er før eller etter facelift.
Du har det feildesignede gasspjeldet (ETM) fra Magneti Marelli på bilen din, men det kan ikke erstattes med noe annet. Det kan riktignok modifiseres med nye moderne sensorer hvis du får problemer.

Her finner du koblingsdiagram for faceliftmodeller:
https://www.qclt.com/html/volvo_ewd_us_eng/

Her er koblingsdiagram til bilen din:
https://www.dropbox.com/s/cd6qkv53hu7gdy1/tp3947202_s80_2000_v70_2001_wiring_diagrams_sectio n_3_39.pdf?dl=0

Sveiners
03/09/18, 20:28
Tusen takk for hjelpen, da er det nok best å bare ha den original, har bare et spørsmål til. Ikke sikkert jeg har forstått det riktig men er en liten "dings" som henger på luftfilterboksen (turbotrykksensor) eller noe slikt som det går 3 slanger inn på, denne var koblet vekk, altså alle slangene løsnet da jeg kjøpte bilen, når jeg koblet den til igjenn gikk bile endel dårligere samt at det nøkker litt ved jevn kjøring, er denne noe som kan bli defekt?

FroBe
03/09/18, 22:11
TCV styrer turbotrykket.
Det er en liten luftventil som styres av elektriske pulser, regner med at ledningen også var tilkoblet?
Slangene pleier å være fargemarkerte i endene.
7272

Når den jobber vil den lage en tikkelyd (reguleres via PWM eller variabel frekvens?), men lyden betyr ikke nødvendigvis at den virker som den skal.
Hvis den er slitt vil den lekke eller blokkere når den ikke skal gjøre det.
IPD sin heavy duty kopi er regnet som dårligere enn den originale Pierburg, men de har en god forklaring på nettsiden sin hvordan den er oppbygget:
https://www.ipdusa.com/products/8900/120153-ipd-heavy-duty-turbo-control-valve-hd-tcv-s60-v70-xc70

Jeg byttet denne på min XC70, og gassresponsen og giring ble mye mer forutsigbar.
Mange andre har blitt overrasket over hvordan den gamle bilen deres har endret seg etter bytte av TCV.

Ny original TCV koster rundt en tusenlapp hos Volvo.
Enkelte verksted kaller denne Magnetventil eller Turboreguleringsventil. Kverneland på Forus skjønte ikke hva jeg ville ha da jeg ba dem bestille ny TVC til min V70.

volvoRsport
04/09/18, 07:21
Er vel ikke no forskjell estetisk på seter?

Facelift har stoff nederst på sidene ved dekslet til setejusteringen, pre-facelift har samme materiale som setet ellers.

Jimbojama
04/09/18, 08:32
Kay, trudde det bare gjaldt R stoler..

René Fredriksen
04/09/18, 15:48
TCV styrer turbotrykket.
Det er en liten luftventil som styres av elektriske pulser, regner med at ledningen også var tilkoblet?
Slangene pleier å være fargemarkerte i endene.
7272

Når den jobber vil den lage en tikkelyd (reguleres via PWM eller variabel frekvens?), men lyden betyr ikke nødvendigvis at den virker som den skal.
Hvis den er slitt vil den lekke eller blokkere når den ikke skal gjøre det.
IPD sin heavy duty kopi er regnet som dårligere enn den originale Pierburg, men de har en god forklaring på nettsiden sin hvordan den er oppbygget:
https://www.ipdusa.com/products/8900/120153-ipd-heavy-duty-turbo-control-valve-hd-tcv-s60-v70-xc70

Jeg byttet denne på min XC70, og gassresponsen og giring ble mye mer forutsigbar.
Mange andre har blitt overrasket over hvordan den gamle bilen deres har endret seg etter bytte av TCV.

Ny original TCV koster rundt en tusenlapp hos Volvo.
Enkelte verksted kaller denne Magnetventil eller Turboreguleringsventil. Kverneland på Forus skjønte ikke hva jeg ville ha da jeg ba dem bestille ny TVC til min V70.

Da spurte du ikke meg ;)

Men Slik du svarte angående Xenon ombyggingen, så vet jeg det er noen her på forumet som har sendt CEM til en fyr i Sverige som riktignok skal klare og legge inn Xenonprogramvare i disse. Men husker ikke hvem,hva eller hvor :P