Vis full versjon : Min første 850 er kommet hjem igjen!
Har nå kjøpt tilbake min gamle 854 GLT etter 9 år på "avveie".
Har savnet denne bilen litt, og når jeg fant den igjen til 5.000kr så slo jeg til og kjøpte den tilbake for 3.500 :)
Den har nok ikke fått så mye pleie rent kosmetisk disse årene, dette bærer den nå preg av.
Planen er nå å få skiltene tilbake på den, for så å prøve å få den tilbake i så god stand som mulig :)
Den har problemer med å starte, men kommer ikke noe bensin frem til dysene..så det er vel ikke så rart. Pumpa går, så skal bytte bensinfilter på mandag for se om situasjonen bedrer seg :)
Ting som jeg VET må gjøres før en EU-kontroll er følgende:
- Bytte fjørbeinslager HF
- Ordne ABS
- Fikse signalhorn da de er klipt bort og "brytern" i rattet er fjerna
- Bytte plastkanal høyre side
- Fikse frieksos
Dette er feilene jeg vet om nå.
Men må i tillegg bytte:
- Regreim og multireim.
- Frontfanger
- Koffertlokk
- Førersete
- Midtkonsoll og plastdeksel under ratt
Noen bilder fra annonsen da jeg ikke har fått tatt bilder selv ennå :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/322.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/Volvo%20854/_1669308233.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/324.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/Volvo%20854/_4208961.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/325.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/Volvo%20854/_1029177866.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/326.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/Volvo%20854/_2036538829.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/327.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/Volvo%20854/_18182402.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/328.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/Volvo%20854/_512555671.jpg.html)
Som dere da ser så har den ikke sett så altfor mye kjærlighet på noen år...
Her er et dårlig bilde fra da jeg hadde den :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/323.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/DSC00499.jpg.html)
Kan nok bli bra igjen denne med litt polering og stell. Kjekke bilar detta, og sikkert ekstra stas å få igjen gamlebilen :)
Moro og kunne få kjøpt en slik bil tilbake igjen. Og enda mer moro at noen redder en bil de fleste ville vraket så følger med her :)
Blir bytting av bensinfilter og muligens pumpe i morgen, håper det ordner probleme med bensina :)
Det var faktisk noen andre som var interessert i denne også, men de ble litt usikre pga startproblemene.
Men den hadde nok blitt vraket etterhvert tenker jeg.
Håper å få en EU i løpet av neste uke :)
Skal sette inn en original 2-DIN spiller igjen. Men er det noen som vet hva forskjellene mellom SC-800/801/810 er?
Prøver å google, men finner ikke noe særlig..
Disse står vel foreløpig ikke høyt i kurs, men særlig modell og farge tilsier at dette er en kommende klassiker. :)
Får bensinpumpa i morgen, så da håper jeg det løser problemene så jeg får den på EU-kontroll.
Spent på hvor mye feil det er utover de jeg allerede vet om :p
Håper det ikke er så altfor mye, så jeg får skilt på den om ikke så altfor lenge.
Får muligens tatt litt deler fra en delebil fra huggeren, håper ivertfall det da det sto en rød pre-facelift 850 der.
Har ivertfall planer om å få den tilbake i fin original stand, også få tilbake glansen i lakken :)
Bytta filter, bensin kommer. Starter for så å stoppe når den kommer opp i temp. Starter ikke etterpå.
Kjørte diagnose, fikk opp feil på Igntition - 123, ECT. Nappa ut den for å se om det ble noe forskjell, det ble det da ikke..
Fikk også 5 feilkoder opp på A7 Combined Instrument:
112 - Fuel gauge short circuit
113 - Fuel gauge open circuit
122 - Temp. sensor interval too long
123 - Digital output 48 pulse short circuit to supply
132 - No RPM sensor signal
Den siste dar er kanskje den som er mest relevant?
Skal iallefall forsøke med å bytte tempføler og termostat, kanskje allerede etter jobb. Ser ut som den får for feit blanding pga at den tror motor er kald? Soter noe jævlig.
Og det med RPM signal, finner ikke noe særlig på google..
Er ikke rpm signal kamaksel sensor?
Da hadde jeg nok fått opp feilkode under A6 Ignition?
Og om kamsensor hadde vært død, så hadde vel ikke bilen startet i det hele tatt..?
Men skal få sjekket opp dette igjen i dag :)
Fikk tatt en tur innom høggern i dag, de hadde inne en bil som passet til min! :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/387.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/Volvo%20854/20180823_162302.jpg.html)
Dessverre så var frontfanger og midtkonsoll ødelagt, men fikk hentet litt allikevel :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/388.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/Volvo%20854/20180823_195624.jpg.html)
Fylte også verktøykassa med reléer fra 3 850-er, den svarte ABS-boksen også. Pluss kjølevæsketempmåler som jeg trenger, håper den virker ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/389.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/Volvo%20854/20180823_195430.jpg.html)
Nå venter den bare på at ungene skal legge seg, så den får testa ut den nye tempmåleren!
Er det noen som har noe kjennskap til denne bilen?
Regnr er FS71890
Er faktisk en '91 modell ved nærmere ettersyn. Registrert i oktober 91! :)
Bytta kjølevæskemåler i dag, sletta alle feilkoder og fyrte opp.
Nå lyser faktisk motorlampe og den dør ut ved varm motor.
Sjekka feilkoder igjen, fikk nå opp 'A2 - 123 - Engine Coolant Temperature Sensor'
Får vel spraye på med litt elektrocleaner i kontakten for å se om det hjelper, eventuelt skaffe en ny sensor.
Fikk bort motorlampe og feilkode A2, men fortsatt samme problemet.
Vasket tomgangsregulator og gasspjeld uten at det hjalp.
Prøvde å starte nå i kveld igjen, kald motor, men nei..
Sjekka en dag at det var gnist da motor var varm etter at den stoppa..og gnist var det.
Har også byttet coil for å være sikker.
Frustrerende!
Skal gjøre et forsøk på å få testet bensintrykket neste uke.
Er det noen som har noe kjennskap til denne bilen?
Regnr er FS71890
Er faktisk en '91 modell ved nærmere ettersyn. Registrert i oktober 91! :)
Nå er det med årsmodell og registreringsår ikke nødvendigvis samme sak. :p Første årsmodell av 850 er 1992. Men dette er jo faktisk et temmelig tidlig eksemplar. Kanskje enda mer grunn til å få den i stand. :)
https://vindecoder.eu/check-vin/YV1LS5502N2000857
I følge denne er dette bil nr 857 (hvis jeg leser Sequential Number som byggenr riktig, og Vegvesenet har riktig VIN-nummer) Så er jo litt artig å ha en så tidlig bil i serien.
Til sammenligning er mine 2 850-er hhv. nr. 182736 og 184107
Hvis disse tallene er riktig: http://volvoforum.no/volvo_info/produksjon.htm
Så er det bygget 717430 850-er, fordelt på 326703 stasjonsvogner og 390727 sedaner
Ja, jeg vurderer det også slik: Nr. 857 av over 700.000 850er - eller enda flere hvis man regner med alle de lignende "70-modellene".
Tenkte ikke så veldig over at dette kunne være en så altfor tidlig utgave :)
Men tilbake til status :)
Får nå ikke start, men har gnist fortsatt.
Fått lånt et multimeter, så når regnet gir seg så skal jeg sjekke kam- og veivsensor.
Håper jeg finner en løsning snart. :)
Fant en SC-805 spiller og cd-veksler på høggern i dag.
Men kan noen gi meg svaret på koblingene i denne bilen?
Husker at det var noe tull sist jeg hadde den, men forrige eier har røsket ut det jeg fikk lagt opp for å koble til vanlig spiller.
Lurer på om han har tatt ut litt for mye...?
Dette er ivertfall det som er igjen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/09/43.jpg (http://s541.photobucket.com/user/bottis_/media/Volvo%20854/20180907_161238.jpg.html)
Prøvde forøvrig å finne enden på kablene til spilleren i den bilen den satt i, men de to koblingene til spiller gikk rett inn i kabeljungelen.
Status:
Starter ikke!
Den har gnist, så jeg kan vel utelukke hjerne, kam og veivakselsensor?
Pluggene er fuktig med bensin, så da åpnes dysene også.
Kan det rett og slett være for dårlig gnist?
Min V70 ville ikke starte tidligere i år da hadde den gnist og fikk bensin men da var det tomgangsmotor som var ødelagt så er du sikker på at den fungerer? Dette er det eneste jeg kommer på men uansett veldig kjedelig dette.
Hører tomgangsmotor suser..
Men, skulle bytte tomgangsmotor forrige helg da jeg også tenkte på dette.
Den jeg hadde var ikke eksakt den samme, så koblingene passet ikke over.
Men skal få sjekket litt mer i morgen :)
Viss den er død vil eg jo tru at han skulle starta viss du gjer gass.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.