PDA

Vis full versjon : locker vs truetrac osv



pogona
18/07/10, 17:23
lurer på om folk her har prøvd locker, lockright, aussie sperrer osv her?

lurer hovedsaklig på kjørbarheten kontra truetrack sperrer, lamellsperrer osv. sitter å vurderer om det er verdt og spare eit par lapper på ei sperr som gjerne lager litt lyd/napper litt i svinger.

rogern
19/07/10, 14:27
powertrax locker lager ikke tikkelyd. merker den ikke under normal kjøring.
ca 450 dollar på summit.

ellers så har jo bakaxel.se endel og velge i.

TimB
20/07/10, 02:09
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-240-242-244-245-260-Dana-30-Powertrax-Locker-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem413d45d2b1QQitemZ28020 0860337QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

Noen som har testet denne? var jo veldig billig så skal ikke se bort ifra at det blir bestilt en slik snart

Berg Performance
20/07/10, 10:11
Det der er vel en aussie locker type =) Noen som har link til truetrack ?

EDIT: http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/?rtype=10 Denne er det vel ?

andreas y.
20/07/10, 10:15
her
http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/

pogona
20/07/10, 17:13
har snakket med selgeren av http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo...Q5fAccessories
og fått grei pris på frakt ++ så om flere er inntereserte går det ann å få ordnet en gruppebestilling :) pm for info

ChrML
20/07/10, 19:25
Tok et lite søk på Powertrax erfaringer. Basert på andres erfaringer innenfor offroad så er ikke Powertrax helt stille eller, men betydelig lavere enn andre lockere. Litt klikking og napping nå og da bare.

Den fungerer på samme måte som Aussie, dvs den låser når du gir på og lar kun hjula gå forskjellig når du nesten ikke har gass. Stor ulempe om du skal kjøre fort i svingene, blir veldig understyrt. Men stor fordel når du skal sladde siden diffen "er der" (låst) med en gang!

Engebretsen
20/07/10, 19:38
Jeg kjører med detroit truetrack. Syntes den fungerer helt knall. sperrer når den skal og den går ikke på i rundkjøringer å slikt:) men har ikke prøvd locker sperr da, så kan ikke sammenligne.;)

Agrostar
20/07/10, 19:45
Tok et lite søk på Powertrax erfaringer. Basert på andres erfaringer innenfor offroad så er ikke Powertrax helt stille eller, men betydelig lavere enn andre lockere. Litt klikking og napping nå og da bare.

Den fungerer på samme måte som Aussie, dvs den låser når du gir på og lar kun hjula gå forskjellig når du nesten ikke har gass. Stor ulempe om du skal kjøre fort i svingene, blir veldig understyrt. Men stor fordel når du skal sladde siden diffen "er der" (låst) med en gang!

Ein locker låser altså når momentet inn i diffen kjem over ei slags grense? Sei at du vil fram på vinterføre og skal ta igang, kan du da risikere og spinne på eit hjul?

ChrML
20/07/10, 19:50
Ein locker låser altså når momentet inn i diffen kjem over ei slags grense? Sei at du vil fram på vinterføre og skal ta igang, kan du da risikere og spinne på eit hjul?
Ja, når diffen får litt moment på seg enten det er ene eller andre veien så klarer ikke tennene inni der å "kugge over" lenger sånn at hjula kan rulle i forhold til hverandre. Er ikke så mye moment som skal til, den sperrer jo for offroad-folket når de står i gjørme og spinner. Tror ikke du klarer å få så mye ethjulsspinn uansett nesten med en slik diff, men har ikke prøvd en sånn selv, har kun sett på andres erfaringer. Må nemlig ha en del krefter for å "bryte opp" en slik diff og sånn at tennene kugger over et hakk og det får du ikke på vinteren.

Daruu
20/07/10, 20:53
Truetrac bråker litt, men fungerer veldig bra.
Nå vet ikke jeg hva du skal bruke bilen til, eller hva slags oppsett du har, men til småtrimming og daglig bruk ville jeg ihvertfall prøvd å fått tak i org lamellsperre.(om man får tak i en for en vettug pris da riktignok)

ChrML
20/07/10, 20:54
Truetrac bråker litt, men fungerer veldig bra.
Nå vet ikke jeg hva du skal bruke bilen til, eller hva slags oppsett du har, men til småtrimming og daglig bruk ville jeg ihvertfall prøvd å fått tak i org lamellsperre.(om man får tak i en for en vettug pris da riktignok)
Aldri vært borti at Truetrack bråker. Da må det være noe galt med den.

Daruu
20/07/10, 21:06
Skal sies at jeg bare har vært borti en slik sperreaksling, og den bråkte mere enn lamellsperre/org aksling. Men kanskje mindre en noen av de andre alternativene, har bare hørt denne ene typen så :)

TurboHansen
20/07/10, 21:19
Skal sies at jeg bare har vært borti en slik sperreaksling, og den bråkte mere enn lamellsperre/org aksling. Men kanskje mindre en noen av de andre alternativene, har bare hørt denne ene typen så :)

Da har det vært noe galt med den ja ;)

theo
20/07/10, 21:26
Hei ! Jeg er også på utkikk etter en slik truetrac sperre!
Har prøvd å leite meg fram på summit og søke på forumet etter den rette men synes det er vanskelig da det er så mye meninger og mye valg......
Hvilken er det folket pleier å kjøpe? må man kjøpe shims sett ved siden av?
Vil ikke ha en som lager "tikkelyder" som enkelte skriver.. har selv sitti på me 940 med truetrac men merket ikke noe lyder.. er til en 96mod 940 jeg skal ha... Må være behagelig å kjøre med til vanlig og fin å lett å herje med :) Takker for svar!

ChrML
20/07/10, 21:31
Hei ! Jeg er også på utkikk etter en slik truetrac sperre!
Har prøvd å leite meg fram på summit og søke på forumet etter den rette men synes det er vanskelig da det er så mye meninger og mye valg......
Hvilken er det folket pleier å kjøpe? må man kjøpe shims sett ved siden av?
Vil ikke ha en som lager "tikkelyder" som enkelte skriver.. har selv sitti på me 940 med truetrac men merket ikke noe lyder.. er til en 96mod 940 jeg skal ha... Må være behagelig å kjøre med til vanlig og fin å lett å herje med :) Takker for svar!
Truetrack høres ut som diffen for deg. Den er stille, fin til normal og hurtig kjøring og sladding. Truetrack 588 heter den. Til Dana 30 med 27 splines. Ligger på Summit.

Wrasko
20/07/10, 21:36
"Volvo 1030 1031 1041 Rear"

Vil det si at de passer like perfekt i både 1030 og 1031 aksel? I Og ingenting spesielt må gjøres for å bruke den? Dytte nedi bare?

theo
20/07/10, 21:38
Takker for svar :)
Fant den på summit nå ja! Best å ringe eller bestille via nett?
Hva me denna shimsinga, følger det med sett eller må man bestille dette fra bakaksel.se eller volvo?

Breide
20/07/10, 21:50
Ja, når diffen får litt moment på seg enten det er ene eller andre veien så klarer ikke tennene inni der å "kugge over" lenger sånn at hjula kan rulle i forhold til hverandre. Er ikke så mye moment som skal til, den sperrer jo for offroad-folket når de står i gjørme og spinner. Tror ikke du klarer å få så mye ethjulsspinn uansett nesten med en slik diff, men har ikke prøvd en sånn selv, har kun sett på andres erfaringer. Må nemlig ha en del krefter for å "bryte opp" en slik diff og sånn at tennene kugger over et hakk og det får du ikke på vinteren.

Detroit truetrack fungerer som bare f på snø.. prøvd selv og det drar på begge med engang.. SKal hvertfall handle meg en slik en.
Holdbart og fungerer greit i daglig bruk.

ChrML
20/07/10, 21:51
Detroit truetrack fungerer som bare f på snø.. prøvd selv og det drar på begge med engang.. SKal hvertfall handle meg en slik en.
Holdbart og fungerer greit i daglig bruk.
Pratet ikke om Truetrack i den posten der, men ja, fungerer fint på snø den og :).

theo
20/07/10, 22:00
Truetrack høres ut som diffen for deg. Den er stille, fin til normal og hurtig kjøring og sladding. Truetrack 588 heter den. Til Dana 30 med 27 splines. Ligger på Summit.

fant den på summit ja :) hva med shimsing? må shims sett bestilles fra et annet sted? bakaksel.se eller volvo?
Går det bestille på nett fra summit, eller må man ringe?

ChrML
20/07/10, 22:02
fant den på summit ja :) hva med shimsing? må shims sett bestilles fra et annet sted? bakaksel.se eller volvo?
Går det bestille på nett fra summit, eller må man ringe?
Må shimses, ja. Bakaxel.se har shims. Bestiller på nett fra Summit, ja. Shimsing bør overlates til noen som har det rette utstyret og kan dette hvis du ikke er sikker på det selv, det må stemme akkurat for holdbarhetens skyld.

theo
20/07/10, 22:08
Må shimses, ja. Bakaxel.se har shims. Bestiller på nett fra Summit, ja. Shimsing bør overlates til noen som har det rette utstyret og kan dette hvis du ikke er sikker på det selv, det må stemme akkurat for holdbarhetens skyld.

Har aldri vært borti det selv så skal høre med en volvo mekaniker jeg kjenner om han kan dette.. eller så overlater jeg det til et firma på utsiden av oslo.. så Da blir sperra bestilt fortløpende :)

pogona
21/07/10, 00:06
har bestemt meg for å prøve powertrax locker nå pga prisen, da den skal brukes hardt til i ein 240 med halvgrom sugemotor som eg satser på å dra 200hk utav, one way or the other :P

for min del passer den ypperlig da det ser ut som den lar seg montere uten å shimse inn akslingen etterpå da lockeren plasseres i orginal carrier.

Ekren
21/07/10, 15:20
har sett litt på disse kaaz 1,5 / 2,0 diffene jeg.
synes dem virker interisante. www.kaazusa.com

sendte mail og spurte om dem hadde til dana 30, men det hadde dem ikke.
men var en som kjøpte en diff som han skulle ha i en 740 engang (hedberg740n)
han kjøpte vistnok en diff til nissan fra dem, og modda inn.

Anders-
21/07/10, 20:24
Truetrack høres ut som diffen for deg. Den er stille, fin til normal og hurtig kjøring og sladding.

Sladd på snø ja, på tørra, nei

ChrML
21/07/10, 20:30
Sladd på snø ja, på tørra, nei
Fungerer ikke på tørt hvis man har løft eller nesten løft på innerhjulet, nei. Er avhengig av maks 5:1 forhold mellom grepet på innerhjulet og ytterhjulet. Og det klarer man fint hvis fjører og dempere er riktig. Hjelper litt hvis man har multilink og.

Anders-
21/07/10, 21:51
Fungerer ikke på tørt hvis man har løft eller nesten løft på innerhjulet, nei. Er avhengig av maks 5:1 forhold mellom grepet på innerhjulet og ytterhjulet. Og det klarer man fint hvis fjører og dempere er riktig. Hjelper litt hvis man har multilink og.

Ikke det som er det største problemet, under hard belastning i sving flytter truetracen krafta ut på ytterhjulet(akkurat slik den er ment å gjøre) og det er ikke så veldig praktisk i sladd mener nå jeg da ivertfall... Punkterte 3 ytterhjul per innerhjul på våler...

pogona
22/07/10, 00:09
blir verre og verre å velge etter folks erfaringer :P etter å ha lest litt å sett på funksjonen til richmond sin powertrax locker så trur eg resten av sommeren kan blir kalas så får eg heller handle ispigg og sekker med blåsesand til å ha i bagasjen når snøen faller på :) kan forøvrig nevne at 2 lockright sperrer kom på 4500,- totalt inkl frakt og moms ;)

Ekren
22/07/10, 01:27
Ja, var ikke dum pris det!

men stjeler tråden din litt.

snakka litt mere med han fyren fra kaazusa.com
om jeg fant ut ca antall forskjellige bilmerker med dana30 og det var litt. så kunne han gjøre et forsøk på og overtale kaaz japan til og begynne og produsere differ.

ChrML
22/07/10, 05:22
Ikke det som er det største problemet, under hard belastning i sving flytter truetracen krafta ut på ytterhjulet(akkurat slik den er ment å gjøre) og det er ikke så veldig praktisk i sladd mener nå jeg da ivertfall... Punkterte 3 ytterhjul per innerhjul på våler...
Jeg punkterte også ca 3 ytterhjul per innerhjul med slyngdiffen min på Rudskogen. Så det er ikke så unormalt uansett. Den sperrer tilnærmet 100% så hjula går likt. Blir automatisk mye mer krefter på ytterhjulet i sladd med sperre.

Ottoturbo
22/07/10, 11:37
Det er flest høyresvinger på banene. Krenging gir større normalkraft på venstre hjul som igjen gir større friksjonskraft og varme.

Teebob
22/07/10, 13:58
Locker sperrer er skumle greier på gatebiler.. Men, er helt konge til drag og drifting.. De smeller inn når du minst venter det på sleipt underlag... Er nesten bedre å kjøre med sveist aksling, da vet du vertfall hva du har å forholde deg til...

JonasS
29/07/10, 03:58
http://www.turbotrimming.no/index.php?cid=27
Eaton true track, skruesperre. Er dette samma typen man får på summit?
Jeg er ute etter noe som ROCKER på 240èn min. Den skal være en lekebil\banebiol\søndagsbil. Hva bør man satse på av alle forslag her?

ChrML
29/07/10, 05:39
http://www.turbotrimming.no/index.php?cid=27
Eaton true track, skruesperre. Er dette samma typen man får på summit?
Jeg er ute etter noe som ROCKER på 240èn min. Den skal være en lekebil\banebiol\søndagsbil. Hva bør man satse på av alle forslag her?

Lekebil/banebil OG Søndagsbil? Aussie Locker er meget fin til de to første hvis du ikke kjører rundetider, men sladderunder. Men den er ikke akkurat like fin i en Søndagsbil når det bråker og kakler baki der i svingene og alltid sperrer ved pådrag.

JonasS
29/07/10, 15:46
Hehe, med soendagsbil mener jeg leketoey dagen derpaa..:) Cruise rundt aa leke seg. Saa aussie hoeres bra ut. men hva kan du si om den derre skruesperra iforhaald?