Vis full versjon : vangsfreaken's 740/945/944-garasjetråd
Her kan du se hvordan HPX500 turboen fungerte på en svensk 2,0L Cosworth med den store 2wd eksosmanifolden eller grenrør.
Fullt ladetrykk rundt 4000 o/min, nesten 600 Nm og ca. 450 hp.
På en B230 med 940 manifold oppnås maks ladetrykk veldig mye tidligere enn dette.
https://i.imgur.com/q2WJqTK.jpg?1
An uforståelige grunner ble ikke diameteren på selve wg klaffen oppgitt, kun diameteren på wastegatekanalen under. 33 mm kanal er stort og klaffen som er ca. 41 mm er også uvanlig stor.
Hvis du tenker på actuatorer som på kvinnfolk, så er det slik at selv om 3 stk. kvinner alle veier 60 kg, så fungerer de ikke likt av den grunn.
Det er ikke grunntrykket, men hvordan actuatoren oppfører seg i praksis som er av betydning og her er det STOR forskjell mellom actuatorer som er oppgitt til samme grunntrykk. Det handler om diameter på den, lengden på fjæren og forspennet innvendig og utvendig.
Det er lett å overvurdere sprutets evne til å kompensere for andre feil.
Vi har trykktestet nok til å ta slikt som det der og utette turboer på alvor. ;)
Pakning må frarådes fordi den bygger. Den øker da avstanden mellom kompressorhjulet og kompressorkåpen og da reduseres hele turboens effektivitet. Seriøst pakningstoff / flenstetting er det rette å bruke.
vangsfreaken
11/04/21, 20:51
Her kan du se hvordan HPX500 turboen fungerte på en svensk 2,0L Cosworth med den store 2wd eksosmanifolden eller grenrør.
Fullt ladetrykk rundt 4000 o/min, nesten 600 Nm og ca. 450 hp.
På en B230 med 940 manifold oppnås maks ladetrykk veldig mye tidligere enn dette.
An uforståelige grunner ble ikke diameteren på selve wg klaffen oppgitt, kun diameteren på wastegatekanalen under. 33 mm kanal er stort og klaffen som er ca. 41 mm er også uvanlig stor.
Hvis du tenker på actuatorer som på kvinnfolk, så er det slik at selv om 3 stk. kvinner alle veier 60 kg, så fungerer de ikke likt av den grunn.
Det er ikke grunntrykket, men hvordan actuatoren oppfører seg i praksis som er av betydning og her er det STOR forskjell mellom actuatorer som er oppgitt til samme grunntrykk. Det handler om diameter på den, lengden på fjæren og forspennet innvendig og utvendig.
Det er lett å overvurdere sprutets evne til å kompensere for andre feil.
Vi har trykktestet nok til å ta slikt som det der og utette turboer på alvor. ;)
Pakning må frarådes fordi den bygger. Den øker da avstanden mellom kompressorhjulet og kompressorkåpen og da reduseres hele turboens effektivitet. Seriøst pakningstoff / flenstetting er det rette å bruke.
heh, om man kan oppnå maks trykk rundt 3000-3500rpm er det fort en forbedring på 1000-1500rpm kontra HY35'n, som allerede er ganske morsom :D om man oppnår drøye 2 bar/400whp i nabolaget 4000-4500 må det da funke bra også på tørr asfalt...
sant, det er langt mer enn grunntrykk som spiller inn :) jeg har dog inntrykk av at kinugawa'n funker bra på det aller meste, så med greit forspenn og ei passe stiv fjær TROR jeg den kan funke bra. vet jo ikke tilstand på eksoshus før jeg får spent det opp og begynt å maskinere litt da, men tror jeg skal sikte meg inn på 25-30mm hull og eventuelt litt "porting" innvendig for å lede mer naturlig mot wg... det fungerte i alle fall knallbra på HY35'n til TurboThomas :)
sprutet får ikke gjort stort med trykket, men det kan gi det siste pushet sånn at man slipper å kjøre med 2 bars aktuator...
du misforstår! jeg hadde ikke tenkt å klippe inn en melkekartong for å si det sånn :D blir mer ala pakningsstoff, bare at jeg slipper å lime fast kompressorhuset...
heh, om man kan oppnå maks trykk rundt 3000-3500rpm er det fort en forbedring på 1000-1500rpm kontra HY35'n, som allerede er ganske morsom :D om man oppnår drøye 2 bar/400whp i nabolaget 4000-4500 må det da funke bra også på tørr asfalt...
sant, det er langt mer enn grunntrykk som spiller inn :) jeg har dog inntrykk av at kinugawa'n funker bra på det aller meste, så med greit forspenn og ei passe stiv fjær TROR jeg den kan funke bra. vet jo ikke tilstand på eksoshus før jeg får spent det opp og begynt å maskinere litt da, men tror jeg skal sikte meg inn på 25-30mm hull og eventuelt litt "porting" innvendig for å lede mer naturlig mot wg... det fungerte i alle fall knallbra på HY35'n til TurboThomas :)
sprutet får ikke gjort stort med trykket, men det kan gi det siste pushet sånn at man slipper å kjøre med 2 bars aktuator...
du misforstår! jeg hadde ikke tenkt å klippe inn en melkekartong for å si det sånn :D blir mer ala pakningsstoff, bare at jeg slipper å lime fast kompressorhuset...
HPX500 turboen spooler ganske hardt når den kommer så det blir nok en betydelig forskjell sammenlignet med Holset.
Jeg tror ikke at 2 BAR på 3000 o/min blir resultatet, men vi får se.
Acuatoren din er nok helt ok til alle turboer med wg hull i normal størrelse. Jeg hadde nok begynt med rundt 25 mm.
Vi ser at en god actuator og en god bleed ventil er i stand til å levere imponerende gode ladetrykkskurver.
Hehehe, melkekartong ja. Presisjonen er nede i ca. 0,2 mm og noen turbobyggere shimmer inn husene med custom ringer i følebladutvalg. ;)
Flott, da har vi "trua".
Dobblepost. Det er nok russerne det der. :)
vangsfreaken
13/04/21, 09:27
Fikk nettopp bekreftelse fra Sverige om en stor og dyr pakke også... Den er mye av grunnen til at ting har stoppa opp det siste halvåret, så jeg gleder meg [emoji16]
Noen som gjetter hva?
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Anders Dybvadsskog
13/04/21, 11:40
Hmmm. Noe mellom motor å bakaksel?
vangsfreaken
13/04/21, 11:43
Hmmm. Noe mellom motor å bakaksel?Nei, M90'n holder! *hamrer i bordet*
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
TurboThomas
13/04/21, 11:50
Nei, M90'n holder! *hamrer i bordet*
Sent fra min AC2003 via TapatalkEnn så lenge.. [emoji28][emoji28]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
13/04/21, 12:11
Enn så lenge.. [emoji28][emoji28]
Sent fra min SM-G975F via TapatalkHolder vel til du kommer på besøk [emoji23]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
vangsfreaken
21/04/21, 21:57
Bye bye, vinterstuk!
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/77.jpg
Hello summer! [emoji7] Gud, så deilig å kjøre med subbefrie og faste sommerhjul igjen...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/78.jpg
Også lå det visst noe på bakken når jeg kom hjem idag! Artig, en sånn en har jeg ønska meg i noen år...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/79.jpg
(aksel fra bakaxel.se, med Torsen-diff og 3.54-utveksling)
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Anders Dybvadsskog
22/04/21, 05:55
Naaaaajs.. prisen på noe slikt da?
vangsfreaken
22/04/21, 06:04
Naaaaajs.. prisen på noe slikt da?Det trenger vi ikke å diskutere... Det kan fortrenges og fornektes hvor mye den bilen koster meg [emoji23]
Dessuten avhenger det av konfigurasjon, jeg har tatt med ganske lite siden jeg har mye nytt rundt gammel aksling :) men du kan jo sjekke ønsket konfigurasjon selv, også bare plusse på 1200,- i frakt.
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
TurboThomas
22/04/21, 06:09
Offja, blir bare deprimert av å tenke på hvor mye bilen koster [emoji38]
Gleder meg til fortsettelsen, blir bra med ny aksling [emoji16]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
22/04/21, 06:41
Offja, blir bare deprimert av å tenke på mye bilen koster [emoji38]
Gleder meg til fortsettelsen, blir bra med ny aksling [emoji16]
Sent fra min SM-G975F via TapatalkYes, nå har jeg ordentlig aksling og ny turbo å se frem til, så det blir vel noe moro i år å [emoji16]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
vangsfreaken
28/04/21, 16:50
Starta 740'n og kjørte den opp på gårdsplassen nok en gang... Denne gangen kommer den til å stå der ei stund [emoji23]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210428/96d012b73cc22ff64537c5f768f52104.jpg
Rev ut forstillinga siden den må heves litt der også. Så også at det er dags for nye bremseslanger, så det blir vel egentlig å bytte alt der [emoji14]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210428/ddf476bfe7433aa86800685d755f0d9f.jpg
Konstanterte forøvrig at resten av senkesettet er defekt også, så nå må den pent være høy til jeg har råd til noe nytt...
http://cloud.tapatalk.com/s/60898260810c8/Snapchat-1466780135.mp4
Må hjelpe far litt med bilen hans imorgen, men skal prøve å få tid til å vaske hjulbuer og travers/underside før helga, sånn at jeg kan begynne å demontere bunnpanne til uka.
Ellers rev jeg av lysa på bruksbilen her om dagen og ga den en god vask da, ser plutselig ut som den er i brukbar stand igjen [emoji16] men den trenger ny radiator snart siden den er bløt rundt tanka...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210428/3f0af3aacadd8082bc6cb1bdfd842212.jpg
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
vangsfreaken
06/05/21, 20:12
Fanker'n, den fant veien hjem igjen [emoji23]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210506/719dab5b40e68290f86f1b5370cc8827.jpg
Ellers er jeg litt opptatt med sesongarbeid om dagen...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210506/628c171d6d068d795de78e65f93aa2dd.jpg
(men jeg fikk tappa olje av 740'n her om dagen da, den står uten tappeplugg nå så man slipper bedre unna når bunnpanna skal ned [emoji85])
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
vangsfreaken
08/06/21, 22:25
Får vel oppsummere den siste måneden, nå som jeg har fått unna diverse!
-jordbruket er ferdig (i denne omgang). Det ble et lengre opphold i både jordbruk og bilskruing siden det regna i nesten 3 uker sammenhengende, men nå går endelig hverdagen videre...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/26.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/27.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/28.jpg
Ellers brukte jeg noen dager forrige uke på bruksbilen. Den fikk originale hjul, ny håndbrekksvaier og 3" JT siden original eksos var helt ødelagt.
Idag ble den EU-godkjent! Uten mangler, på første forsøk [emoji16] telleren står foreløbig på 366 426km...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/29.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/30.jpg
Også har jeg kjøpt meg enda et leketøy, som kommer til å trenge både tid og penger...
2021 KTM smc-r 690, helt ny og urørt [emoji41]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/31.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/32.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/33.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/34.jpg
Videre nå er det førerkort og 740 som prioriteres [emoji16]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
vangsfreaken
11/06/21, 19:30
Flott leke :DAbsolutt! En morsom sak, selv under innkjøring hvor man ikke kan dra på [emoji16] 693cc/75hk er nok til å skape frykt og respekt hos en fersk fører...
Gjenstår å se hvor gammel den blir før man begynner å tulle med det, den holdt jo knapt ei uke før jeg ble gal av det originale skiltopphenget [emoji23]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/39.jpg
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Fort gjort å bli skremt ja :P
Har en 2020 Yamaha XSR-900, 850cc og 115hk..
Jeg tok lappen ifjor høst, så litt mye sykkel for en rookie som meg :P
vangsfreaken
12/06/21, 19:38
Fort gjort å bli skremt ja [emoji14]
Har en 2020 Yamaha XSR-900, 850cc og 115hk..
Jeg tok lappen ifjor høst, så litt mye sykkel for en rookie som meg :PTøft, men livsfarlig [emoji23] selv slo jeg meg fort til ro med at jeg burde ha sykkel som er morsommere under 100...
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Det er flere her i bygda med R sykkel på 180-200hk, og tida de bruker opp til 250++ er helt tullete lite
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
12/06/21, 20:02
Det er flere her i bygda med R sykkel på 180-200hk, og tida de bruker opp til 250++ er helt tullete lite
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkNettopp... Noe sier meg at hvis jeg har en sykkel som klarer over 200 kommer jeg aldri til å klare under 200, å det kommer til å ende dårlig [emoji14]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Nettopp... Noe sier meg at hvis jeg har en sykkel som klarer over 200 kommer jeg aldri til å klare under 200, å det kommer til å ende dårlig [emoji14]
Sent fra min AC2003 via TapatalkJess, det holdt på å gå ille forrige helg... De passerte laser i sikkert 260kmt(speedo viste 252 når de fikk øye på UP som svinga ut og la seg på hjul). "Heldigvis" fikk de måling bare på 105kmt..
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
12/06/21, 20:22
Jess, det holdt på å gå ille forrige helg... De passerte laser i sikkert 260kmt(speedo viste 252 når de fikk øye på UP som svinga ut og la seg på hjul). "Heldigvis" fikk de måling bare på 105kmt..
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkLaser/førerkort er en ting, men tenk konsekvensen om man mister kontrollen i sånn fart når man sitter helt ubeskytta [emoji28] i 80 har man en målbar sjans til å overleve et uhell, i 250 er man bare en rar farge på en fjellvegg...
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Nei det blir spahettisaus...
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ja, jeg er bekymra for farten av å til :p
Men holder meg nede rundt fartsgrensa, er nok tryggest der ;)
vangsfreaken
18/06/21, 00:17
Ja, jeg er bekymra for farten av å til :p
Men holder meg nede rundt fartsgrensa, er nok tryggest der ;)
nettopp derfor ble det supermotard :D komfortabel og trygg opp til 120-130+, men mest moro opptil 100, altså cirka der man begynner å holde seg fast på grunn av vinden...
XSR-900 er vel lett og leken nok til at det er moro i lavere fart også, men det føles ut som det tøyer grensa for "fart=moro" :p men så klart, det hadde vært morsomt å hatt en R-sykkel også... selv om jeg ikke egentlig burde sette meg på en :rolleyes:
Ja, xsr'en er god nede i lav fart også ja.
Blir fort mye vind rett i kroppen når en kommer opp i litt fart ja.
Jeg passer ikke på en R ;)
vangsfreaken
20/06/21, 22:44
Ja, xsr'en er god nede i lav fart også ja.
Blir fort mye vind rett i kroppen når en kommer opp i litt fart ja.
Jeg passer ikke på en R ;)
der er vi 2... jeg har ikke fysikk som tilsier at jeg kan brettes over en sånn sykkel i flere timer :rolleyes: samt ei høyrehånd som hadde tatt livet av meg.
vangsfreaken
03/07/21, 21:01
Okei, så viser det seg vanskeligere enn man skulle tro å finne tid til dette... Men jeg kom omsider igang [emoji2]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/6.jpg
Fikk lånt jekk av naboen for å løfte motoren mest mulig, så jeg kunne få av/løs bunnpanna... Etter en time eller to fikk jeg ut oljepumpe [emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/7.jpg
Den blir bytta mot ei ny ei, så jeg har ikke åpna den for kontroll, men jeg la merke til at jeg fant diverse gummibiter i sila...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/8.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/9.jpg
De aller minste, svarte bitene ser ut som en o-ring, så de tror jeg er fra o-ringen til bankepluggen... Men den store, flate og den oransje sliter jeg med å identifisere, noen som har forslag? [emoji848]
(det er ikke fra røret på pumpa da begge er intakt)
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
TurboThomas
28/07/21, 18:29
På tide med en oppdatering nå vel siden jeg har hjelpa deg såppass? [emoji16]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
29/07/21, 13:58
Ja, nå er det omsider tid for en oppdatering! Jeg kan begynne med en oppsummering av de siste ukene, så tar vi 740 i neste innlegg...
Vccn interesserer seg sikkert ikke voldsomt for camping, men siden jeg har kjørt den stakkars 940'n min landet rundt kan vi se litt likevel :)
Fant igjen ei nedgrodd campingvogn utpå åkeren her for noen uker siden, å jeg hadde lovet kjæresten en Norgesferie, så det gikk med masse tid på generell vask og reparasjon av den. http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/82.jpg
Når vi omsider kom oss avgårde fikk jeg fort kjenne på at det er ei voksen vogn, så trekkbilen ble både slapp og tørst [emoji28] forbruket iløpet av 1700km ferie endte på cirka 1.7L/mila, å lasta var såpass tung at jeg lærte allerede på dag 1 at jeg ikke kunne stoppe i motbakker... Det har luktet clutch et par ganger...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/83.jpg
Men skitt au, bare man lærer seg sånt kommer man over de fleste fjell!
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/84.jpg
Så da bar det innom Leira, Lovatnet, Geiranger, Eide, Trondheim (hvor vi besøkte TurboThomas) og til slutt ei natt i Østerdalen på vei hjem [emoji4]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/85.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/86.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/87.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/88.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/89.jpg
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
vangsfreaken
29/07/21, 14:14
Også innlegget om biler da!
Vi hadde som sagt en stopp hos TurboThomas på ferieturen, å da kom jeg akkurat tidsnok til å bli med på oppstart av motoren hans [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/90.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/91.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/92.jpg
Vi fikk luket ut noen mindre problemer og fikk igang bilen sånn tålig greit, dagen før han skulle kjøre den på ferietur... Han var dessverre litt plaget med AFR, men fant ut på veien nedover at det skyldtes en defekt vakuumslange til map-sensor. Han fikk utbedret det på veien, så la vi inn et annet map når han kom frem hit. Da begynte den å fungere såpass greit at vi kunne se litt på turbotrykk og kamjustering, så han reiste vel herifra med cirka 150 hester ekstra [emoji41]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/93.jpg
Også fikk vi unna diverse på bilen min! Vi gjorde først ferdig oljepumpa, som jeg glemte å ta mer bilder av, så vi kan bare se at motoren er satt ned igjen...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/94.jpg
Vi fikk også inn igjen forstilling (original) med nye styrestag og endeledd.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/95.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/96.jpg
Etter dette gikk vi på akslingen, som bare har ligget i flere måneder... Det gikk radig med 2 mann, så vi fikk ut den gamle, bygde opp den nye og monterte den på plass igjen i løpet av 4 timer omtrent...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/97.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/98.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/99.jpg
Da kom dessverre regnet, så det ble avsluttet der. Men vi har fått unna MASSE, nå gjenstår bare å montere håndbrekk og bytte bremseslanger før jeg setter den på hjul igjen [emoji16]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
TurboThomas
29/07/21, 20:07
Takk for besøket hos meg, å at jeg fikk komme innom hos deg. Håper du fikk en boost til å gjøre ferdig bilen å få den EU godkjent så du får brukt den igjen snart [emoji16]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
29/07/21, 22:43
Takk for besøket hos meg, å at jeg fikk komme innom hos deg. Håper du fikk en boost til å gjøre ferdig bilen å få den EU godkjent så du får brukt den igjen snart [emoji16]
Sent fra min SM-G975F via TapatalkDet er vel en lang vei igjen til EU, men vi nærmer oss i hvert fall å kunne prøvekjøre den igjen [emoji16] en milepæl om gangen... [emoji85]
Jeg fant forøvrig ut av håndbrekket idag når jeg fikk sjekka 940'n, så nå blir det endelig riktig [emoji108]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
vangsfreaken
09/08/21, 20:26
Liten økt idag! Fikk på plass håndbrekk, bremseskiver og kalipere. Da er bakstillinga ferdig med unntak av bremseslanger (som skal byttes i alle hjørner), så jeg avslutta med å børste og smøre alle slanger. Håper jeg rekker en ettermiddag eller to til denne uka [emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/37.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/38.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/39.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/40.jpg
Slenger ved bilder, så man har noe å se på senere...
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Høres ut som du har hatt en fin tur i sommer :)
Var ikke så langt ifra der jeg bor :)
vangsfreaken
15/08/21, 22:33
Høres ut som du har hatt en fin tur i sommer :)
Var ikke så langt ifra der jeg bor :)
jada, flott tur! dog kjørte vi såpass langt på hver etappe at jeg følte jeg gikk glipp av mye, siden dagen min gikk med på å stirre på asfalten :p men jeg så mye fint på kveldstid, å frøkna fikk en fortjent ferietur, så var jo verdt det :)
tatt i betraktning at vi kjørte nesten 2000 km tror jeg vi passerte mange VCCN'ere... HansOla påpekte på et punkt at jeg var skammelig nært også, så jeg satte fort nesa i motsatt retning :rolleyes:
vangsfreaken
30/08/21, 20:04
Tok jaggu 3 uker dette å... Jaja, sånn blir det i en travel hverdag [emoji23] brukte en drøy time på å bytte de 4 siste slangene idag, gikk så latterlig lett at jeg forventer noen lekkasjer for å hale ut, så blir interessant å lufte når jeg får med en "pedaltråkker" [emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/110.jpg
Men med 6 nye slanger er jeg sikkert ferdig med det for alltid på denne bilen! Da gjenstår bare ryggelysbryteren og bensinslangen mellom filter og rail, så skal den ned på bakken for prøvekjøring...
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Tok jaggu 3 uker dette å... Jaja, sånn blir det i en travel hverdag [emoji23] brukte en drøy time på å bytte de 4 siste slangene idag, gikk så latterlig lett at jeg forventer noen lekkasjer for å hale ut, så blir interessant å lufte når jeg får med en "pedaltråkker" [emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/110.jpg
Men med 6 nye slanger er jeg sikkert ferdig med det for alltid på denne bilen! Da gjenstår bare ryggelysbryteren og bensinslangen mellom filter og rail, så skal den ned på bakken for prøvekjøring...
Sent fra min AC2003 via TapatalkKjøp deg en sånn, du vil ikke angre. Kjempeeffektiv og helt uerstattelig ved lufting. Jeg liker den bedre enn den jeg kobler på trykkluft https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-2000017001
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
30/08/21, 22:08
Kjøp deg en sånn, du vil ikke angre. Kjempeeffektiv og helt uerstattelig ved lufting. Jeg liker den bedre enn den jeg kobler på trykkluft https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-2000017001
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
for å "dytte" væska opp feil vei med tyngdekraft mener du? kan jo prøves til den prisen... ikke at jeg noensinne har fått problemer med tradisjonell lufting, annet enn behovet for assistanse :p
for å "dytte" væska opp feil vei med tyngdekraft mener du? kan jo prøves til den prisen... ikke at jeg noensinne har fått problemer med tradisjonell lufting, annet enn behovet for assistanse :pNei du bare kobler den på kaliperen og pumper på pedalen. Den har enveis-ventil så du ikke suger inn igjen luft i systemet. Da slipper du å ha med pedalassistent
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
31/08/21, 08:37
Nei du bare kobler den på kaliperen og pumper på pedalen. Den har enveis-ventil så du ikke suger inn igjen luft i systemet. Da slipper du å ha med pedalassistent
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkAh, sånn ja... Har fått foreslått å gjøre det "baklengs" før med litt skepsis, men det der derimot høres jo idiotsikkert ut [emoji108]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Funker fjell, bruker en sånn på banebilen selv:D
vangsfreaken
31/08/21, 19:48
Får jaggu gjort unna noe denne uka!
Fant diverse calipere jeg hadde liggende og plukket diverse luftenipler av dem, sånn at jeg fikk overhalt siste rest av bremser.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/111.jpg
Lufta alle 6 slanger/nipler. Pedal kjennes fin ut uten motor igang, så jeg er håpefull [emoji4] kunne hverken se eller kjenne noe lekkasjer...
Jeg har også nylig byttet enveisventilen inn på bkf (vakuum fra innsug), så med alt dette kombinert regner jeg med bremsene blir bedre enn før [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/112.jpg
Også fikk jeg til slutt skrudd ut bensinslangen som har gitt opp livet... Tar den med på tess å ber om en lik en, så blir det enkelt og raskt [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/113.jpg
Da er det stort sett igjen å fikse ryggelys før den kan settes ned igjen, så tar vi bare en kjapp hjulstilling med tommestokk før det prøvekjøres [emoji16]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
vangsfreaken
08/09/21, 22:16
Liten "side quest": bilen til far måtte plutselig få litt omfattende vedlikehold når utløserlageret skar seg... Så etter cirka 550 000 km fikk den nytt utløserlager, ny simring på veiva og ny clutch! Den gamle slura ikke, den så faktisk forbløffende bra ut... Men etter 550k bytter man selvfølgelig, å mannen ble ekstatisk fordi "det er jo som en ny bil" [emoji2]
Naturligvis enkel jobb, sett bort ifra et par rustne skruer og en foring mellom slavesyl/utløserarm som ga opp. Den fikk samme behandling som jeg gjorde på 740'n min i fjor, så den burde holde i 70-80 år igjen [emoji23]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/33.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/34.jpg
Hvis jeg klarer å holde meg våken etter jobb imorra skal jeg få på igjen bensinslangen jeg har kjøpt og dra noen nye ledninger til ryggelyset mitt, så er det på tide å prøvekjøre 740 turbo! [emoji2937]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
vangsfreaken
09/09/21, 18:21
Milepæl idag! Fikk på ny bensinslange...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/35.jpg
Satte på hjul og fikk den ned, for første gang på månedsvis...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/36.jpg
Den starta jaggu å!
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/37.jpg
Så fikk den en kort prøvetur i nabolaget... Deretter parkerte den fint ved siden av 940'n, et ganske ålreit syn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/38.jpg
Den er veldig skummel å kjøre da, men det blåser og suser under panseret, å drivverk er stille igjen [emoji16]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
TurboThomas
09/09/21, 20:45
Milepæl idag! Fikk på ny bensinslange...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/35.jpg
Satte på hjul og fikk den ned, for første gang på månedsvis...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/36.jpg
Den starta jaggu å!
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/37.jpg
Så fikk den en kort prøvetur i nabolaget... Deretter parkerte den fint ved siden av 940'n, et ganske ålreit syn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/38.jpg
Den er veldig skummel å kjøre da, men det blåser og suser under panseret, å drivverk er stille igjen [emoji16]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Yay! Fremgang [emoji7] gjøre klar resten til eu nå da? Foressten siden du har fått deg ny sperre og bilen er på hjul igjen nå må jeg jo nesten legge denne her..
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/39.jpg
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
09/09/21, 21:05
Yay! Fremgang [emoji7] gjøre klar resten til eu nå da? Foressten siden du har fått deg ny sperre og bilen er på hjul igjen nå må jeg jo nesten legge denne her..
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/39.jpg
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
videre er det generelt småpill før eu ja, eventuelt generell fiks av småting. stresser ikke med eu nå i høst siden det virker bortkasta å godkjenne den rett før den blir satt bort, men dess mer jeg får unna nå, jo raskere kommer jeg meg på kontroll neste år :D skal få bestilt meg nytt speilglass, ellers blir det å fikse ryggelys, blinklys, en liten shining så den ikke ser ut som en faktisk vinterbil, ordne spissing og evaluere understell, blant annet... generelt bare masse småsaker som irriterer meg.
jeg gleder meg også til å prøvekjøre den litt, spesielt for å se an understellet... nå er det ei stund siden jeg har kjørt originalt og slitent understell, å det kan hende rar spissing gjorde litt, men jeg syns den var skikkelig ekkel og skummel når trykket kom under prøvekjøring. rett og slett vinglete og ustødig...
ellers kan jeg nevne at jeg ikke engang la merke til sperra under prøvekjøring idag, noe jeg antar er en god ting :D jeg må bare bli litt modigere med det vinglete understellet sånn at jeg kan tuppe til clutchen eller burne litt, så får vi bekreftet at den faktisk funker...
TurboThomas
09/09/21, 21:10
videre er det generelt småpill før eu ja, eventuelt generell fiks av småting. stresser ikke med eu nå i høst siden det virker bortkasta å godkjenne den rett før den blir satt bort, men dess mer jeg får unna nå, jo raskere kommer jeg meg på kontroll neste år :D skal få bestilt meg nytt speilglass, ellers blir det å fikse ryggelys, blinklys, en liten shining så den ikke ser ut som en faktisk vinterbil, ordne spissing og evaluere understell, blant annet... generelt bare masse småsaker som irriterer meg.
jeg gleder meg også til å prøvekjøre den litt, spesielt for å se an understellet... nå er det ei stund siden jeg har kjørt originalt og slitent understell, å det kan hende rar spissing gjorde litt, men jeg syns den var skikkelig ekkel og skummel når trykket kom under prøvekjøring. rett og slett vinglete og ustødig...
ellers kan jeg nevne at jeg ikke engang la merke til sperra under prøvekjøring idag, noe jeg antar er en god ting :D jeg må bare bli litt modigere med det vinglete understellet sånn at jeg kan tuppe til clutchen eller burne litt, så får vi bekreftet at den faktisk funker...
Jøss skal du vinterlagre en vinterbil? [emoji848][emoji28]
Det lover godt, da får vi håpe at den funker skikkelig sånn det skal så jeg får bytta den elendige lockeren til en skikkelig sperre i vinter jeg også [emoji1787]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
09/09/21, 21:19
Jøss skal du vinterlagre en vinterbil? [emoji848][emoji28]
Det lover godt, da får vi håpe at den funker skikkelig sånn det skal så jeg får bytta den elendige lockeren til en skikkelig sperre i vinter jeg også [emoji1787]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
jeg rekker jo knapt å skru eller kjøre uansett, å det jævla saltet gjør ugang :rolleyes: da er det bedre å vinterlagre den for å gjøre videre rep/godkjenning mer oppnåelig :) jeg burde forøvrig bestemme meg snart for hva jeg skal gjøre med motor før kontroll... også må vi legge en plan for videre trimming, fordi den er plutselig ikke så spennende etter jeg kjøpte sykkel 😂 den drar godt, men den burde jo holde følge med sykkelen, sånn at man kjenner litt på rushet når det drar avgårde :D
selv en helt åpen diff er vel bedre enn den forp***e locker'n din, så det er ikke noe å lure på... dra kortet på sperre og alt du finner av foringer :rolleyes:
TurboThomas
09/09/21, 21:24
jeg rekker jo knapt å skru eller kjøre uansett, å det jævla saltet gjør ugang :rolleyes: da er det bedre å vinterlagre den for å gjøre videre rep/godkjenning mer oppnåelig :) jeg burde forøvrig bestemme meg snart for hva jeg skal gjøre med motor før kontroll... også må vi legge en plan for videre trimming, fordi den er plutselig ikke så spennende etter jeg kjøpte sykkel 😂 den drar godt, men den burde jo holde følge med sykkelen, sånn at man kjenner litt på rushet når det drar avgårde :D
selv en helt åpen diff er vel bedre enn den forp***e locker'n din, så det er ikke noe å lure på... dra kortet på sperre og alt du finner av foringer :rolleyes:
Vinterlagre den så du får gjort ting på den eller bare gjør den ferdig nå for så å ikke røre den før du tar den ut på EU?
Du får ordne litt på toppen og hpx'n da [emoji16]
Ja, det er fint med åpen diff helt til man skal spinne eller det er glatt [emoji28] gleder meg til å kjenne noe annet enn sveis/locker//åpen..
Men ja, blir nok litt jobb med understell/drivverk etterhvert ja..
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
09/09/21, 21:38
Vinterlagre den så du får gjort ting på den eller bare gjør den ferdig nå for så å ikke røre den før du tar den ut på EU?
Du får ordne litt på toppen og hpx'n da [emoji16]
Ja, det er fint med åpen diff helt til man skal spinne eller det er glatt [emoji28] gleder meg til å kjenne noe annet enn sveis/locker//åpen..
Men ja, blir nok litt jobb med understell/drivverk etterhvert ja..
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
målet er jo å få den ferdig for kontroll, sånn at jeg får den på veien fortest mulig (neste år)... altså gjøre den original og lovlig. mener å huske jeg har en 530 liggende, så både topplokksarbeid og turbomoro kan ordnes uten å røre bilen. ellers har jeg planer om litt shopping og ulovligheter, men det blir i hovedsak forberedelser til kontroll er i orden, jeg må prøve hardt å ikke sabotere godkjenning selv om original bil er kjedelig :rolleyes: ved siden av selve bilen håper jeg å få kjøpt/bygd coils, sveise custom bruer, fikse HPX'n, potensielt se på en 530 og muligheten for større ventiler, lavere komp, også videre...
den hadde også hatt veldig godt av en mapping, både som "lekebil" og som original og lovlig, men jeg må bygge og Dre må komme seg hjem.
90% av tiden tror jeg en åpen diff hadde vært bedre enn locker'n, eneste unntaket er når du på død og liv skal svi gummi :D du kjører jo ikke på vinteren uansett, så ikke si noe om fremkommelighet...
men det kuleste er jo selvfølgelig en torsen sånn som jeg har, sånn at den kan være både original og burne-klar ;)
(dog er det nesten litt trist at den ikke spinner på ett lenger, jeg så liksom frem til å høre blandingen av turtallsperre og turbosus når jeg tømte 2. gir... men nå biter den jo så godt at jeg ikke får noe 😂 )
TurboThomas
10/09/21, 06:17
målet er jo å få den ferdig for kontroll, sånn at jeg får den på veien fortest mulig (neste år)... altså gjøre den original og lovlig. mener å huske jeg har en 530 liggende, så både topplokksarbeid og turbomoro kan ordnes uten å røre bilen. ellers har jeg planer om litt shopping og ulovligheter, men det blir i hovedsak forberedelser til kontroll er i orden, jeg må prøve hardt å ikke sabotere godkjenning selv om original bil er kjedelig :rolleyes: ved siden av selve bilen håper jeg å få kjøpt/bygd coils, sveise custom bruer, fikse HPX'n, potensielt se på en 530 og muligheten for større ventiler, lavere komp, også videre...
den hadde også hatt veldig godt av en mapping, både som "lekebil" og som original og lovlig, men jeg må bygge og Dre må komme seg hjem.
90% av tiden tror jeg en åpen diff hadde vært bedre enn locker'n, eneste unntaket er når du på død og liv skal svi gummi :D du kjører jo ikke på vinteren uansett, så ikke si noe om fremkommelighet...
men det kuleste er jo selvfølgelig en torsen sånn som jeg har, sånn at den kan være både original og burne-klar ;)
(dog er det nesten litt trist at den ikke spinner på ett lenger, jeg så liksom frem til å høre blandingen av turtallsperre og turbosus når jeg tømte 2. gir... men nå biter den jo så godt at jeg ikke får noe 😂 )
Dre er hjemme igjen han, så bare å mappe [emoji16][emoji16]
Nei ikke akkurat. Men på gullfisken så er ikke åpen aktuelt i det heletatt [emoji28]
Javel? Da må du trimme mer, min orker to gir på tørt den [emoji16]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
10/09/21, 06:59
Åja... Leste noe kommentarer her om dagen om at han var borte noen uker til [emoji28]
Det er sikkert brukerfeil... Min å spant jo lett i fjor, så det er vel bare jeg som må bruke pedalen litt hardere [emoji2957]
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
TurboThomas
10/09/21, 08:22
Jeg snakka med for han for 14 dager siden, og han skulle være hjemme nå [emoji16] hvis han ikke dro på ferie igjen da [emoji28]
Jaja, pedalen må helt i gulvet [emoji16]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
10/09/21, 21:08
Jeg snakka med for han for 14 dager siden, og han skulle være hjemme nå [emoji16] hvis han ikke dro på ferie igjen da [emoji28]
Jaja, pedalen må helt i gulvet [emoji16]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
jaja, får se om det blir en tur før kontroll neste år da :p og ei runde til noen dager etter kontroll... :rolleyes:
mhm... jeg var redd for å dra av veien :eek:
TurboThomas
10/09/21, 21:19
jaja, får se om det blir en tur før kontroll neste år da [emoji14] og ei runde til noen dager etter kontroll... :rolleyes:
mhm... jeg var redd for å dra av veien :eek:
Han er jo ikke så dyr at det har mye å si [emoji28] dog tror jeg nesten du kan grovmappe den uten turbo selv da, bare den kommer under krava på EU'en..
Haha, ble ustabil når den ikke hadde 3cm bakkeklaring? [emoji2957]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
10/09/21, 21:32
Han er jo ikke så dyr at det har mye å si [emoji28] dog tror jeg nesten du kan grovmappe den uten turbo selv da, bare den kommer under krava på EU'en..
Haha, ble ustabil når den ikke hadde 3cm bakkeklaring? [emoji2957]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
nei da, men jeg må rekke å skru mellom besøka også :p å benke den nå har ikke mye for seg. først bygge sugis/noe eu-vennlig, så benke det, så bygge noe morsomt og benke det...
fy f... så fort jeg tok igang på gårdsplassen lurte jeg på om demperne var defekte, det er jo helt krise... ubrukelig understell og litt kvass clutch gir forøvrig noe urolige bevegelser :rolleyes: den er jo også 7-8cm høyere enn bruksbilen, noe man merker.
TurboThomas
10/09/21, 21:34
nei da, men jeg må rekke å skru mellom besøka også [emoji14] å benke den nå har ikke mye for seg. først bygge sugis/noe eu-vennlig, så benke det, så bygge noe morsomt og benke det...
fy f... så fort jeg tok igang på gårdsplassen lurte jeg på om demperne var defekte, det er jo helt krise... ubrukelig understell og litt kvass clutch gir forøvrig noe urolige bevegelser :rolleyes: den er jo også 7-8cm høyere enn bruksbilen, noe man merker.
Lettere å hive rundt da når den er mjuk og høy? [emoji2957][emoji2957]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
10/09/21, 22:02
Lettere å hive rundt da når den er mjuk og høy? [emoji2957][emoji2957]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
på en parkeringsplass, ja... langs veien derimot, når man prøver å holde seg mellom grøftene... er jo ikke så breie veier rundt her :p
vangsfreaken
20/09/21, 22:52
Lyshendel/spak/bryter i 940'n streika igår... 12 mil hjemmefra, cirka 19:30 på kvelden. Fikk ikke skrudd av fjernlys, så jeg måtte veksle mellom fjernlys og parklys hver gang jeg møtte trafikk [emoji23] så da har vi lært at original bryter begynner å tulle rundt 330k, streiker helt rundt 375k... Lånte deler fra vogna for å fikse bruksbilen, så jeg får skaffe en ny fortløpende :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/61.jpg
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Anders Dybvadsskog
21/09/21, 08:49
Jeg har kanskje en liggende
vangsfreaken
21/09/21, 09:40
Jeg har kanskje en liggendeDu får sjekke og si ifra [emoji16]
Her har du nummer, i tilfelle det finnes flere [emoji39]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/62.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/63.jpg
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
28/09/21, 20:50
Jeg har kanskje en liggende
fant du noe? :D
Anders Dybvadsskog
29/09/21, 07:37
Var det å ja:p skal prøve å sjekke i dag
Anders Dybvadsskog
29/09/21, 12:45
Fant den ikke desverre
vangsfreaken
29/09/21, 13:56
Fant den ikke desverreDen er grei, da spør jeg Facebook [emoji39]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
TurboThomas
29/09/21, 13:57
Den er grei, da spør jeg Facebook [emoji39]
Sent fra min SM-G996B via TapatalkTrenger du det på en bil du ikke bruker a? [emoji28]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
29/09/21, 14:16
Trenger du det på en bil du ikke bruker a? [emoji28]
Sent fra min SM-G975F via TapatalkDet er enda mindre sjans for at den blir brukt om den ikke har lys...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
TurboThomas
29/09/21, 15:13
Det er enda mindre sjans for at den blir brukt om den ikke har lys...
Sent fra min SM-G996B via TapatalkDet er jo et poeng.. [emoji28][emoji28]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
19/10/21, 23:37
Enkel oppdatering siden sist...
1. MC-lappen er i boks. Fått inn noen kjøreturer/km, nå er sykkelen vasket og parkert for året. Sikkert ikke så interessant her på forumet, men er jo godt å si seg ferdig med kjøretimer som har tatt tid. Sykkel er også nedbetalt og det meste av ønskede oppgraderinger er allerede kjøpt, så den er i hvert fall ikke begrensning for bilmekk det neste året [emoji39] godt å vite at den er gjeldsfri, "ferdig oppgradert" og klar for bruk, så blir det mye bruk og lite mas med den til året [emoji39]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/17.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/18.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/19.jpg
2. 940'n har gått knirkefritt siden sist. Den fikk vinterhjul idag, også har jeg kjøpt inn et ordentlig lysoppsett til vinteren. Nå blir det lovlige og FEITE lys på den... Ellers skal den få oljeskift i løpet av ei uke eller to, så håper jeg den går greit i vinter [emoji16] byr på et par stemningsbilder av den for å vise hvordan den forfaller/holder seg...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/20.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/21.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/22.jpg
3. Ellers har jeg bestilt nytt understell til både 940 og 740, begge får custom understell med relativt fet prislapp... De burde holde seg på veien nå [emoji16]
Det neste på planen er service/rep på bilen til dama, har en liten haug med deler liggende til den... Ellers går det i vinterklargjøring av de andre.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Vunnet i Lotto du eller? [emoji23] Eller er det all overtidsjobbinga som har vært utslagsgivende?
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
20/10/21, 12:02
Vunnet i Lotto du eller? [emoji23] Eller er det all overtidsjobbinga som har vært utslagsgivende?
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk[emoji23] Ingen av delene dessverre, så nå får det være nok pengebruk for ei stund...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
TurboThomas
20/10/21, 16:19
Man merker at handelssesongen er igang ja [emoji28][emoji857] Spent på det custom understellet ditt, må vel gå til anskaffelse av noe sånt selv snart.. [emoji16]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
20/10/21, 19:21
Man merker at handelssesongen er igang ja [emoji28][emoji857] Spent på det custom understellet ditt, må vel gå til anskaffelse av noe sånt selv snart.. [emoji16]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
den er over for min del, nå må det bremses litt :rolleyes: vurderte en EFR før jeg ga meg, men :p
yes, tenker det blir deilig å kjøre med jeg :D
TurboThomas
20/10/21, 19:24
den er over for min del, nå må det bremses litt :rolleyes: vurderte en EFR før jeg ga meg, men [emoji14]
yes, tenker det blir deilig å kjøre med jeg :D
Haha, har gått på den smellen også jeg.. [emoji28] Fiks turboen du har først [emoji16]
Ja, den drar godt da, men ellers er det ikke så behagelig [emoji28][emoji28]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
vangsfreaken
20/10/21, 19:59
Haha, har gått på den smellen også jeg.. [emoji28] Fiks turboen du har først [emoji16]
Ja, nå den drar godt, men ellers er det ikke så behagelig [emoji28][emoji28]
Sent fra min SM-G975F via TapatalkJa, jeg slo meg til ro med at jeg må prøve hpx'n først...
Jeg fikk gleden av å flytte 740'n idag... Fikk en liten påminnelse om hvor vinglete den er nå [emoji23] den trenger nytt understell...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
24/10/21, 22:45
Boink!
Fredag: var med far for å se på ny bil. Den blå 740'n blir nok pensjonert imorra, til fordel for en '13 V70 2.0D med 6-trinns manuell. Yay, mindre jobb for meg!
Ble litt misunnelig da... Veldig deilig å kjøre.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/33.jpg
Fredag: deler til 940 ankommet [emoji7] ser lekkert ut, settet til 740'n er på vei...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/34.jpg
Lørdag/søndag: fiksa V70'n til dama. Nye lenkearmer, fjærseter og fjærbenslager, samt service og hjulskift. Det er mer å gjøre innen nær framtid, men det gjorde underverker likevel i forhold til ulyder og generell vingling [emoji23] den bærer dessverre preg av moderat/lite vedlikehold, men hu liker den, så...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/35.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/36.jpg
Ellers har sykkelen fått eksos og noen mods relatert til motorstyring, så det ble en liten luftetur idag [emoji7]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/37.jpg
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Det må jo bli nedtur å gå frå 740 til v70 ka skjer med 740en då?
vangsfreaken
01/11/21, 20:16
Det må jo bli nedtur å gå frå 740 til v70 ka skjer med 740en då?740'n vinner ikke på noe som helst annet enn sentimental verdi... Selv økonomisk er V70'n en bedre deal. Sånt som komfort, utstyr, støynivå, sikkerhet, motor/effekt og generell nytte er ikke vits å diskutere engang, V70'n vinner på alle punkter [emoji23]
Nå har 740'n stått urørt ei god uke, planen enn så lenge er å gi den en god vask sånn at den kan stå her som en reserve i vinter [emoji4] så blir det å fikse litt på den til sommeren, så får vi se om den blir solgt eller beholdt som en reserve.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Det er vel ein velbrukt bil ja, eg syns det var nedtur å gå frå 940 til s60, men eg har vel litt spesielle interesser.
vangsfreaken
01/11/21, 21:32
Det er vel ein velbrukt bil ja, eg syns det var nedtur å gå frå 940 til s60, men eg har vel litt spesielle interesser.
greia er at vi gærninger setter lidenskap og sentimental verdi over sunn fornuft... for alle andre handler det om verdi og luksus. for normale folk, som kjører mer enn 20k i året, så vil nok en halv-ny dieselbil vinne over en 25-30 år gammel 7/940 uansett hva. i fars tilfelle var det snakk om et ønske om mer komfort/luksus, samt en mindre sliten bil/noe som krever mindre vedlikehold. på grunn av drivstofforbruk alene (i hans tilfelle, med ca 25k km i året) blir V70'n mer fornuftig enn 740'n, også etter man tar høyde for forsikring, servicer og øvrige forventede utgifter.
å selv vi, med vår lidelse, kan erkjenne at en såpass ny V70 med 250k på telleren er generelt triveligere i hverdagen enn en 740 med 600k på telleren ;)
vangsfreaken
13/11/21, 18:12
For dokumentasjonens skyld: 381 000km, skiftet olje og filter før vinteren.
Skrudde også igjen downpipe på nytt siden de alltid demonterer seg selv på 13C...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/11/5.jpg
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
19/12/21, 23:58
Jeg får bidra til å holde forumet igang...
940'n durer å går! Dæven, det er en praktisk og seig traktor... Dyttes full av skjit 1-2 ganger hver eneste uke og får oljeskift 2-3 ganger i året, likevel er den med på hva enn jeg prøver på til enhver tid [emoji23] er ikke mye å si siden sist, annet enn at den går hver dag og ekstralysene er deilige... 9" "No edge" led fra biltema anbefales absolutt [emoji108] ellers har jeg en genesis II 600 spot som skal på, bare fordi den var billig. Den trenger også noen nye høytalere, ellers går den som ei kule...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/12/13.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/12/14.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/12/15.jpg
Ellers fant jeg igjen en 740 bak uthuset i forrige uke. Brukte en halvtime på å spa den frem, deretter fyra den med 3-4 runder på starteren selv om den har stått noen måneder. Gikk som en klokke, å kom seg etter hvert inn i en garasje. Håper jeg rekker å fikse litt småsaker på den i vinter, ellers står den i hvert fall trygt frem til våren [emoji4]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/12/16.jpg
Utover det har jeg omsider fått de siste delene til understell. Jeg fikk feil dempere til 740'n i første omgang, så jeg har venta lenge på "extra low" til den...
Men nå er det omsider kommet og klargjort! Det er cirka 45mm lavere enn standard BC. Det ser veldig lovende ut, for selv om jeg kapper spindler ekstra korte har jeg godt fjærspenn med demper skrudd i bunn. Dette tyder på at jeg kan legge traversen på bakken, å likevel opprettholde kjørekomfort med godt forspenn...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/12/17.jpg
Her ser man hvor mye justering som er igjen på fjærer når jeg har skrudd demper helt ned. Det er nok ikke mulig å kjøre dette uten forspenn på fjærer [emoji23]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/12/18.jpg
Så nå har jeg komplett sett liggende til både 740 og 940, så jeg vil tro de henger på godt i svinga til sommeren [emoji41]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Det er bra du holder liv i forumet og bilene :D
Jeg må skjerpe meg med begge deler :P
245'n min står nå på bukker i garasjen og venter på at jeg skal bytte bremserør bakover.
vangsfreaken
20/12/21, 09:03
Det er bra du holder liv i forumet og bilene :D
Jeg må skjerpe meg med begge deler [emoji14]
245'n min står nå på bukker i garasjen og venter på at jeg skal bytte bremserør bakover.Det står jo litt på stedet hvil... Så jeg handler deler og planlegger oppsett til den dagen jeg har tid til å drive med det igjen [emoji23] men vi leter jo etter hus om dagen, så jeg håper det blir greiere når jeg kan bo i nærheten av rotet mitt igjen. Nå er jeg jo borte halve uka...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Ja, samme her.
Mye annet som må gjøres som får prioritet først.
vangsfreaken
04/02/22, 23:12
Skummelt å surfe Finn når man har penger på konto... Fant denne på onsdag, å på torsdag hadde jeg plutselig ny bruksbil [emoji23] 2006 V70, D5244T med manuell. Billig, med noen typiske feil jeg tror er greie å fikse.
Billig i drift og komfortabelt, så kan vi si oss ferdig med langkjøring i 940'n [emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/4.jpg
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
05/02/22, 20:08
Fikk spylt av og sett på den i dagslys idag, viste seg å være penere enn forventa [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/5.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/7.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/8.jpg
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
07/02/22, 01:06
btw... vil folk at jeg skal skrive om V70'n her i garasjetråden, eller i en egen logg? den trenger noen grunnleggende reparasjoner og enkle oppgraderinger, men jeg vet ikke om folket her bryr seg siden det er 7/900-forumet :confused:
det blir sikkert ikke mye å skrive om, men hvert innlegg teller om man skal holde forumet gående :rolleyes:
vangsfreaken
10/02/22, 04:47
btw... vil folk at jeg skal skrive om V70'n her i garasjetråden, eller i en egen logg? den trenger noen grunnleggende reparasjoner og enkle oppgraderinger, men jeg vet ikke om folket her bryr seg siden det er 7/900-forumet :confused:
det blir sikkert ikke mye å skrive om, men hvert innlegg teller om man skal holde forumet gående :rolleyes:
Ja, alt hjelper på :Dhttps://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=http%3A%2F%2Fforum%2Evccn%2Eno%2Fshowthr ead%2Ephp%3Ft%3D80899&share_tid=80899&share_fid=15334&share_type=t&link_source=app
Da prøver vi å skille V70 og traktorer heretter [emoji16] en hobbytråd og en "noe må få meg på jobb - tråd" [emoji23]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
03/07/22, 00:09
Liten oppdatering på stillheten...
Det har forsvunnet mye tid på noen større investeringer de siste månedene. Heldigvis er det noe som gjør at jeg får tid til bil igjen (etter hvert) [emoji41]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/7.jpg
Jeg har omsider kjøpt meg garasje, med løftebukk! Og hus da. Nå har jeg plutselig 2 garasje/verkstedplasser, samt uthus med plass til en bil. Jeg mangler dessverre det meste i garasjen som gjør at jeg ikke får gjort så mye med en gang, men senest idag begynte jeg å innrede garasjen med litt lagring. Håper jeg kommer igang ordentlig uti der i ferien [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/8.jpg
Ellers snubla jeg over en billig gtx 3071r for en stund siden, så jeg har brått enda en oppgradering til 740'n. Den skal kanskje flyttes fra vinterlagring til garasje snart...
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/9.jpg
Iløpet av ferien ankommer det nok enda en investering som gjør at jeg må oppdatere tittelen her, men jeg røper ikke mer enda...[emoji85]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Kult :D
Gratulerer med hus :D
Grattis, du som kjøpte detta ja. Ola som eide før deg er(var ihvertfall) også medlem her inne :)
vangsfreaken
05/07/22, 10:09
Grattis, du som kjøpte detta ja. Ola som eide før deg er(var ihvertfall) også medlem her inne :)Det overrasker ikke, det sto ei ålreit herregårdsvogn her når vi var på visning [emoji14] mener mora hans prata på at de hadde en PV sammen også.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
28/07/22, 01:46
Omsider skjedde det noe!
740'n kom ut av vinterdvale idag [emoji7] fyra fint, så fort vi satte startkabler på flate batterier...
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/52.jpg
Vi lufta bremser kjapt siden pedalen var litt rar og justerte spissing enkelt med målebånd, så var den klar nok til å flyttes til nytt hjem...
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/53.jpg
Etter en kjapp vask fikk den komme inn i ny garasje sammen med bilen til TurboThomas, som er på årets ferietur [emoji16] vi har pella litt på bilen hans å, men det kommer sikkert i egen tråd.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/54.jpg
Etter den kom inn der fikk den ny bryter til tenningslåsen siden jeg trodde den var defekt, men jeg må fortsatt starte den med skrutrekker... [emoji848] Er det noe rele eller noe sånt jeg burde sjekke, eller burde jeg bare legge opp startknapp først som sist? [emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/55.jpg
Ellers bytta jeg baklamper bare fordi jeg hadde hvitblink liggende, men det glemte jeg bilder av...
Ikke veldig store oppdateringer, men det er likevel godt for motivasjonen å få den hjem dit hvor jeg kan skru når som helst, også var det litt godt å starte den bare for en luftetur igjen...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Enklere å få skrudd litt når man slipper å forlate gårdsplassen [emoji3] Jeg tror ikke det er noe eksternt rele til starter nei, kun ledning fra tenningslås til innslag på starter. Klikker det i starter når du prøver å starte med nøkkel da?
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
29/07/22, 18:09
Enklere å få skrudd litt når man slipper å forlate gårdsplassen [emoji3] Jeg tror ikke det er noe eksternt rele til starter nei, kun ledning fra tenningslås til innslag på starter. Klikker det i starter når du prøver å starte med nøkkel da?
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkEtter montering oppførte den seg nøyaktig som den gamle gjorde de siste 2 åra. ikke et klikk engang, bare mørkt i dash. Men etter bilen sto på lading i over 24 timer virka den plutselig, så spørs om det er såpass spenningsfall tra tenningslåsen at jeg kan kortslutte starter med dårlig batteri men ikke bruke nøkkel [emoji39]
Har også fått rydda ut av bilen, fått igang igjen noen dørhåndtak og låser samt gått over lysa. Mye småplukk å ta igjen, men ser litt lysere ut for den nå [emoji16]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
18/09/22, 00:43
Bruksbilen, aka min trofaste 940, ga plutselig opp igår [emoji25]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/20.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/21.jpg
Heldigvis gjorde den det en knapp time før bcb stengte på en fredag... Jeg har vært forberedt på det i over ett år og har sagt lenge at jeg ikke kjøper nok en original radiator så lenge det står noe her som trenger bedre, så da ble det DO88 til 740'n [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/22.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/23.jpg
Å da ble det en nesten ubrukt radiator til overs fra 740'n...
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/24.jpg
Så plutselig hadde begge fått ny radiator og fersk kjølevæske [emoji16]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
09/10/22, 02:20
Liten "side quest"... "høvdingen", aka fars 740, skal straks på EU igjen. Dessverre begynner den virkelig å merke alderdommen etter 32 år og cirka 600k. Mangler jeg har oppdaget hittil er:
-utslitte bremser bak
-utslitt håndbrekk
-defekt eksos (rust)
-Klosser og treg kaliper høyrebforan
-defekt ryggelys (etter clutch-bytte)
-rust rundt batteri
-rust rundt spylevæsketank/luftfilter
-rust i balje venstre bak
-rust i balje høyre bak, masse i begge ender...
-rusthull i førerdør
-rust ved jekkfeste høyre foran
-4 blankslitte dekk. Heldigvis tid for å legge på vinterhjul, men lite tvil om at det trengs noe justering...
Og sikkert langt mer man finner underveis...
Med en så omfattende liste var far forberedt på å vrake stakkaren, men jeg er jo for dum til å gi opp en del av familien [emoji1751] så jeg har fått tilkjørt vinterhjul, sveiseapparat og en haug med deler, handla masse verktøy og plater, også videre... Jeg er ikke fryktelig optimistisk til å rekke kontrollfrist, men jeg håper likevel jeg klarer å redde den noen år til [emoji2957]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221009/9e52e51db741792afc8665aa4e535865.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221009/f7b4ca7e1b453ac55441ae9cf9505e14.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221009/3f80c8c7e2adc9f80c82784f3f828522.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221009/d78e29e291409c3e6fc2807f7a91c45e.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221009/3753871759b72d6a2837dc99cc8ae1dc.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221009/e1918c5178af8c944cd9655f7c62de03.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221009/fc0c2c2b75b6caf6371b2016b3b35106.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221009/2f321c635d1ded0a102890fbecbbdde2.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221009/888a0a3a6b76806e2e50376f79b04281.jpg
Jeg har begynt å fikse noe av rusta og div mekanisk, men det kan vi spare til senere...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
såg kjent ut dei rustplassane der! men ikkje så alt for gale med tanke på km stand og alder :)
vangsfreaken
13/10/22, 06:35
såg kjent ut dei rustplassane der! men ikkje så alt for gale med tanke på km stand og alder :)Skjermer/hjulbuer bak er skikkelig ille, så der blir det artig å rive av fangeren og begynne kapping... Men det andre er jo tilgivelig med tanke på hva den har overlevd [emoji39] "heldigvis" går vi ikke for strøkent eller rustfritt, jeg håper bare å få lappa godt nok til at den går noen år til.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
12/11/22, 23:57
Tapatalk er litt ubrukelig og kranglete om dagen... Jeg har egentlig en stor oppdatering om 940'n og flere sider om 740'n, men siden jeg tydeligvis ikke får laste opp noe som helst om dagen får jeg nøye meg med en teaser og heller prøve igjen senere.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/9.jpg
Det har skjedd veldig mye de siste ukene, å det blir desto mer fremover...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Det er nok flere enn meg som venter i spenning............ :)
vangsfreaken
17/11/22, 20:13
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/13.jpg
Gjett hvem som skal skru bil i helga... [emoji41]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
22/11/22, 19:32
"ting tar tid" når man tar igjen et omfattende prosjekt som har stått ei stund... Ting slutter å fungere, det oppstår lekkasjer, man glemmer hvordan ting er gjort/fungerer, også videre...
Men ting skjer selv om det går sakte! [emoji2] 740'n er nå senka med BC coils bak og bilstein/60-fjærer foran. Jeg slang også på et styrevinkelkit jeg hadde liggende og brukte en evighet på justering av alt, så nå føles den veldig responsiv og fast på veien [emoji41] dette kombinert med den nye akslingen er jo nydelig. Spinner tre gir på tørr asfalt og alle på snø, uten å velte rundt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/23.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/24.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/25.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/26.jpg
Ellers har jeg brukt god tid på å fikse litt elektrisk, prøve å få kontroll på lekkasjer som har oppstått og å feilsøke lambda. Resten av sprutet fungerer bra, men lambda oppfører seg rart nå som den er tatt i bruk igjen...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
26/02/23, 22:12
Vinteren har vært kald, glatt, mørk og slitsom, å garasjen er okkupert av en rustholk som demotiverer... Men skitt au, 740'n har fungert godt som en faktisk vinterbil da [emoji23] gått klokkerent siden EU'n, å jeg er latterlig fornøyd med både sperreaksel og nåværende understell. Den er absolutt råeste bil her på grep/fremkommelighet, å nåværende senk gjør den ufattelig stødig samtidig som den faktisk er komfortabel. Uten tvil beste oppsett jeg har prøvd hittil [emoji3059]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/43.jpg
940'n derimot bare pynter gårdsplassen denne vinteren [emoji23] innså tidligere i uka at den har vært ute 2 ganger i år.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/44.jpg
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Jeg trodde coilovers og grove krengestag skulle gjøre bilen for stiv til å ta seg frem på glatt føre, men der tok jeg feil! Jeg er også imponert over fremkommeligheten med coilovers og sperre [emoji106] Nå er det snart sommersesong og tørt føre, og jeg regner med det er flere enn meg som gleder seg til det [emoji41]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
28/02/23, 06:28
Jeg trodde coilovers og grove krengestag skulle gjøre bilen for stiv til å ta seg frem på glatt føre, men der tok jeg feil! Jeg er også imponert over fremkommeligheten med coilovers og sperre [emoji106] Nå er det snart sommersesong og tørt føre, og jeg regner med det er flere enn meg som gleder seg til det [emoji41]
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkDu kjører vel coilovers rundt hele?
Jeg er overraska over hvor mye bedre 740'n (med coilovers bak og senkefjærer/bilstein foran) funker enn 940'n som har coils rundt hele... Fremkommelighet er selvfølgelig en ting, men 740'n er generelt mer stabil. Den kan jeg kjøre relativt hardt uten overraskelser, men 940'n kan snurre i kryss om man ikke er forsiktig [emoji23] jeg har riktig nok aldri sjekket hvilke krengestag som sitter på noen av dem da.
Sommerføre blir digg! Selv om girkassa sikkert er uenig [emoji85] må bare ut på jordet å finne igjen en glemt 945, så jeg har nok hjul...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Ja jeg har J-sprett og 25mm ipd stag forran og bc-racing med 6kg fjører og 19mm stag bak. Justert ganske myke dempere og syns den drar seg godt ned bak og har godt feste ved pådrag
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
01/03/23, 11:55
Ja jeg har J-sprett og 25mm ipd stag forran og bc-racing med 6kg fjører og 19mm stag bak. Justert ganske myke dempere og syns den drar seg godt ned bak og har godt feste ved pådrag
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkÅja, det er jo grei blanding... Selv syntes jeg J-spec var helt greit foran, men bak var det latterlig dårlig [emoji23]
Nå kjører jeg jo BC med 6kg bak på begge bilene, å selv om jeg synes 740'n er helt fantastisk virker faktisk 940'n litt spretten og rar, til tross for at begge er justert likt på dempere... Dog er 740 noe høyere bak for å matche fronten. Burde nok se på å justere demperne litt kortere og kanskje et par klikk stivere bak på 940'n...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Ja jeg syns det funka heilt greit, mine dempere og fjører er skrudd i bunn [emoji85] Jeg liker myke krengestag bak for å unngå hjulløft i krappe svinger og for å få så godt feste som mulig
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
06/03/23, 18:14
Ja jeg syns det funka heilt greit, mine dempere og fjører er skrudd i bunn [emoji85] Jeg liker myke krengestag bak for å unngå hjulløft i krappe svinger og for å få så godt feste som mulig
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
ja, J-spec i bunn funka overraskende bra så lenge demperne var i orden... lite komfort bak, men bra funksjon generelt.
hva BC angår har jeg 2 teorier:
1: det fungerer nok bra foran, selv på vinteren. "utfordringene" jeg har opplevd er nok en blanding av manglende erfaring (det er jo ikke en vanlig bil, så man må vende seg til en annen holdning) og generell tilpasning/fullføring av resten av understell.
2: generell justering bak. 740'n er som sagt en drøm, 940'n oppleves som spretten og ekkel bak. 740'n kan kastes hit og dit langt over lovlig hastighet, 940'n snurrer i kryss om man ikke er forsiktig...
eneste forskjell (bak) på de 2 er at 940'n er en anelse tyngre og 2-3cm lavere siden den også er lavere i front. jeg har ikke justert bakdempere på noen av dem på grunn av bumpstop, men jeg tipper at 940'n blir mer ålreit om jeg stiver opp demperne ett par klikk samt justerer dem ned cirka 2cm for å holde dem i rett arbeidsområde :) bare teori så klart, men jeg tror det gjør opp for forskjellene mellom de 2 bilene :p det er jo litt spesielt å kjøpe et understell som er så mye stivere enn originalt, også blir den letteste bilen så mye bedre å kjøre...
vangsfreaken
29/04/23, 19:27
She dead...
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/35.jpg
Begynte å fjuske på vei hjem fra jobb igår, etter noen minutter feilsøking konstanterte jeg med at det ikke gjorde forskjell å nappe dysekontakta på hverken 1 eller 2, men den dør om jeg napper 3 eller 4.
La merke til at kjølevæsketanken var tom og reagerte på hvor mye jeg måtte fylle siden nivået var greit tidligere i uka, så jeg lot den gå (hoste...) i 20 minutter bare for å se om kjølevæska var grunnen, å da forsvant det 3 liter på tomgang...
Skaffet egnet pluggpipe idag bare for å bekrefte, å plugg 1 og 2 har dråper av kjølevæske hengende på seg [emoji25]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/36.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/37.jpg
Det er også vann på toppen av vannpumpa, hvilket ikke var der tidligere i uka. Usikker om det har lekket ut fra toppen og ned eller om den har bygd trykk som har presset det ut andre steder, men det ser i alle fall ut som den trenger nok en toppakning... 45k siden sist, da ble topp planfrest og overhalt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/38.jpg
Tatt i betraktning at det ikke holder 50k engang begynner jeg å lure på ujevn blokk, så jeg vet ikke helt hvordan jeg vil gå videre...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
13/05/23, 21:44
EDIT: f**K tapatalk, det er tydeligvis ingen vits å oppdatere her lenger.
vangsfreaken
14/05/23, 22:26
finnes det alternativer utenom tapatalk for å enkelt laste opp bilder uten å betale?
vil gjerne fortsette å oppdatere tråden, men tapatalk fungerer ikke og photobucket krever penger. et alternativ på mobil hadde vært fint, så man slipper å overføre bilder til pc, laste opp til ei nettside, kopiere linker til vccn, revidere innlegg og galleri, også videre... å oppdatere forum har blitt noe krevende de siste årene.
Jeg bruker imgur.com og er veldig godt fornøyd med den løsningen.
Vet ikke om følgende er relevant, men...
Camshaft, Rod Length, Boost and Altitude Correction to Compression
Your engine summary is as follows: Bore 3.78 inches, stroke 3.15 inches, rod c-c length 6 inches, with a static compression ratio of 8.7 :1. Your camshaft specifications call for an inlet valve closing of 60 degrees ABDC (after bottom dead center).
Your chamber volume is 75.23 cc's. With this camshaft your dynamic, or effective stroke is 2.52 inches. Your dynamic compression ratio is 7.16 :1 corrected for cam timing, altitude, and rod length. Your dynamic cranking pressure, corrected for cam timing, rod length and altitude is 137.54 PSI. Your dynamic boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and 15 PSI is 14.47 :1.
Knowledge is power.
Med originale 0,35 BAR ladetrykk blir det dynamiske boost kompresjonsforholdet 9,99:1 som er høyt nok til å gi 928 grader eksostemp. på en B230 FK som misbrukes på 95 blyfri.
Eg har brukt imgur.com etter at photobucket begynte å ta seg betalt, lignar veldig på photobucket, men er gratis.
Bilde på forum har alltid vore tungvint og det er nok litt av grunnen til at div facebookgruoper har overtatt meir eller mindre. Eg likar best forum, av andre grunnar.
vangsfreaken
16/05/23, 12:17
Eg har brukt imgur.com etter at photobucket begynte å ta seg betalt, lignar veldig på photobucket, men er gratis.
Bilde på forum har alltid vore tungvint og det er nok litt av grunnen til at div facebookgruoper har overtatt meir eller mindre. Eg likar best forum, av andre grunnar.Jeg foretrekker også forum, å hittil har det vært kurrant med tapatalk siden jeg kan skrive innlegg og laste opp bilder direkte fra mobilen hvor jeg uansett har bildene, men det siste halvåret har det ikke funka...
Det vanligste er "upload failed" på 9 av 10 bilder, men i siste innlegg ble absolutt alt fra første bilde og ut helt borte så fort jeg postet innlegget... Så jeg skrev en vegg av tekst med masse bilder, å fikk med en setning [emoji58]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
16/05/23, 12:24
Jeg bruker imgur.com og er veldig godt fornøyd med den løsningen.
Vet ikke om følgende er relevant, men...
Med originale 0,35 BAR ladetrykk blir det dynamiske boost kompresjonsforholdet 9,99:1 som er høyt nok til å gi 928 grader eksostemp. på en B230 FK som misbrukes på 95 blyfri.Det ble jo tatt ut ganske drastisk av toppen sist da, for å "fikse" komp... Den burde egentlig ha tålt langt mer enn en original motor [emoji848] men det er vanskelig å si hva som har skjedd før man får demontert og inspisert.
Toppakning var jo også defekt (på tidlig stadie) når jeg kjøpte bilen, så det er godt mulig forrige eier har kjørt den varm og skadet noe. Eller kanskje når radiatoren gikk i fjor, selv om jeg trillet hjem uten alt for drøy temperatur...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
vangsfreaken
05/08/23, 18:59
Jøss, tapatalk fikk opp en bildedump! Jaja, da prøver jeg å oppdatere litt siden sist, så får vi se åssen det går nå...
Vi kan starte med en oppdatering på 940'n, så tar vi 740'n senere en gang...
Jeg fikk omsider rota meg til å dytte bilen inn i garasjen for litt demontering, å så ganske tydelig at toppakning var defekt. Jeg kunne jo ikke annet enn å le når jeg fikk ut pakningen og så at syl 1 og 2 gikk på rent vann på slutten... Jeg la merke til at pakningen var defekt mellom sylindrene og rundt flere bolthull/kanaler, så jeg kan bare gjette at toppen vrei seg når radiator gikk og jeg hadde dårlig press på pakning gjennom vinteren... Pakningen lå også flere millimeter inn i forbrenningsrom på syl 1, men den har sikkert rørt seg på grunn av dårlig press mellom blokk og topp i front.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/4.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/5.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/6.jpg
Her får man også et inntrykk av hvordan forbrenningskammer har sett ut etter forrige bearbeiding. Bilen har gått friskt og fint med greit drag og null tenningsbank, dessuten er det klaring ut til toppakning rundt hele. Jeg tviler på at dette er skyld i problemene, men dette ble gjort sist gang for å redusere kompresjonsforhold og dermed forhindre tenningsbank når denne en vakker dag blir dratt lengre enn fornuftig [emoji2957]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/7.jpg
Men jaja, sikker på at jeg hadde funnet feilen satte jeg igang med planfresing av toppen, tilpasning av E-innsug siden det passet bra og montering av en slags motor igjen!
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/8.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/9.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/10.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/11.jpg
Nå har vel bilen gått 20-30 mil uten å drikke hverken olje eller vann, å jeg sjanser på EU til uka... Jeg krangla litt med tomgang de første dagene som viste seg å skyldes grønne kontaktpunkter på tps, ellers har den fungert bra siden oppstart.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Det var en flott oppdatering.
Veldig kjekt å se. :)
vangsfreaken
06/08/23, 18:42
Det var en flott oppdatering.
Veldig kjekt å se. :)Godt å høre [emoji4] jeg trodde jeg hadde noen bilder fra tilpasning av innsuget, men tydeligvis ikke... Men skitt au, dokumenterte jo den delen på 740'n for noen år siden.
Bilen gikk forøvrig på noe økt trykk gjennom vinteren, å så ut til å tømme originale dyser rundt 0.9-0.95 bar, nå med dette oppsettet merker jeg at den ikke trives over 0.85-0.9 bar. Innsuget gjorde nok ikke allverdens på et så enkelt oppsett, men begrensningen er jo alt annet.
Per nå har den E-innsug, A-kam, 13C rundt 0.8 bar, grunnleggende porting av topp og modifiserte forbrenningskammer for lavere komp-forhold. Har ikke målt kammerne, men jeg tror det er tatt ut langt mer i toppen enn vi vanligvis tar av stemplene, så det er lagt til rette for videre oppgradering [emoji23]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Hehe, 13C turbo på rødmotor er komisk. :)
Se på dette kompressorkartet.
https://turbobricks.com/index.php?threads/td04-compressor-map-help.177189/
En B230E med A-kam og E-innsug er oppgitt til 129 hk som tilsvarer ett luftfløde på ca. 189 CFM som igjen er 0,089 m3/s. Ett bar ladetrykk dobler dette til 0,178 m3/s.
Da trekker man en strek fra 0,089 på grunnlinjen og opp til krysset 0,178 i høyden 2.0 på den loddrette linjen.
Som vi ser er man ikke engang innom 70% linjen på kartet. Dette avslører at turboen har en kapasitet som bare kan beskrives som håpløst liten for den aktuelle motoren.
Snur vi tallene så ser vi en maks kapasitet på 0,16 m3/s ved ca. 2,5 BAR MAP.
Enkelt forklart betyr det 212 hp med 1,5 BAR ladetrykk som igjen betyr: 212 / 2,5 = 84,8 som betyr 85 hk fra den teoretiske sugemotoren. Det betyr at en klin original B20A motor er en maksimal kandidat til en 13C turbo og at en B18A er ett bedre valg. :D
vangsfreaken
07/08/23, 09:07
Hehe, 13C turbo på rødmotor er komisk. :)
Se på dette kompressorkartet.
https://turbobricks.com/index.php?threads/td04-compressor-map-help.177189/
En B230E med A-kam og E-innsug er oppgitt til 129 hk som tilsvarer ett luftfløde på ca. 189 CFM som igjen er 0,089 m3/s. Ett bar ladetrykk dobler dette til 0,178 m3/s.
Da trekker man en strek fra 0,089 på grunnlinjen og opp til krysset 0,178 i høyden 2.0 på den loddrette linjen.
Som vi ser er man ikke engang innom 70% linjen på kartet. Dette avslører at turboen har en kapasitet som bare kan beskrives som håpløst liten for den aktuelle motoren.
Snur vi tallene så ser vi en maks kapasitet på 0,16 m3/s ved ca. 2,5 BAR MAP.
Enkelt forklart betyr det 212 hp med 1,5 BAR ladetrykk som igjen betyr: 212 / 2,5 = 84,8 som betyr 85 hk fra den teoretiske sugemotoren. Det betyr at en klin original B20A motor er en maksimal kandidat til en 13C turbo og at en B18A er ett bedre valg. :DJa, den er selvfølgelig alt for liten... Men jeg kjøpte bilen dønn original som en bruksbil, å det har den forblitt hittil [emoji23] jeg har egentlig lyst til å prøve 3" lmm og HX30 fra 945'n bare fordi jeg har det, helst kombinert med moderne dyser rundt 450-500cc... Som et slags forsøk på "300-oppsett" uten å plages med chipper. men jeg har tusen prosjekter og jobber gående, så det blir jo ikke prioritert så lenge bilen funker greit...
Ellers har jeg jo den HPX'n til overs også siden jeg fant en 3071R til 740'n, men den mangler wg og er sikkert unødig stor i forhold til hva jeg kan håpe på med lh2.4.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Ja, den er selvfølgelig alt for liten... Men jeg kjøpte bilen dønn original som en bruksbil, å det har den forblitt hittil [emoji23] jeg har egentlig lyst til å prøve 3" lmm og HX30 fra 945'n bare fordi jeg har det, helst kombinert med moderne dyser rundt 450-500cc... Som et slags forsøk på "300-oppsett" uten å plages med chipper. men jeg har tusen prosjekter og jobber gående, så det blir jo ikke prioritert så lenge bilen funker greit...
Ellers har jeg jo den HPX'n til overs også siden jeg fant en 3071R til 740'n, men den mangler wg og er sikkert unødig stor i forhold til hva jeg kan håpe på med lh2.4.
Javisst.
Poenget mitt er at dersom man trimmer en motor og beholder en turbo som er for liten, da blir vondt værre og resultatene skuffende. Grunnen er at man fortsetter å presse turboen videre utenfor kartet.
Dersom du tar en titt på inducerdiameteren til en HX30 så ser du at den ikke løser problemet. Neste er HX35 som er unødvendig stor.
HPX500 har 51 mm inducer som er ett veldig godt valg. Jeg har sett bremsepapirer på 465 hp med denne, men da er den også HELT tom.
(Som alle andre selgere bløffet NTS / STS "hestetallene" oppover da en gjennomsnittskunde vanligvis faller for dette og realiserer kjøpet.)
Turboen NTS/STS kalte KX400 er til Audimotorer og den er, som vi forstår, oppgitt til å ha 400 hk kapasitet til tross for å ha samme 51 mm inducerdiameter som HPX500. ;)
Med turbinhus med T3 flens og en av de største integrerte wastegatene på markedet, så er HPX500 ett glimrende alternativ med mindre man kjører 3,15 diff, 19" hjul og foretrekker dieselturtall. :)
Kombinert med 3"LMM rør og dysene du nevner så vil det nok være positive overraskelser å oppleve i fremtiden. ;)
For ordens skyld minner jeg om at den originale bensinpumpen og strømforsyning samt jording er på grensen til totalt ubrukelig ved trimming.
vangsfreaken
07/08/23, 10:42
Javisst.
Poenget mitt er at dersom man trimmer en motor og beholder en turbo som er for liten, da blir vondt værre og resultatene skuffende. Grunnen er at man fortsetter å presse turboen videre utenfor kartet.
Dersom du tar en titt på inducerdiameteren til en HX30 så ser du at den ikke løser problemet. Neste er HX35 som er unødvendig stor.
HPX500 har 51 mm inducer som er ett veldig godt valg. Jeg har sett bremsepapirer på 465 hp med denne, men da er den også HELT tom.
(Som alle andre selgere bløffet NTS / STS "hestetallene" oppover da en gjennomsnittskunde vanligvis faller for dette og realiserer kjøpet.)
Turboen NTS/STS kalte KX400 er til Audimotorer og den er, som vi forstår, oppgitt til å ha 400 hk kapasitet til tross for å ha samme 51 mm inducerdiameter som HPX500. ;)
Med turbinhus med T3 flens og en av de største integrerte wastegatene på markedet, så er HPX500 ett glimrende alternativ med mindre man kjører 3,15 diff, 19" hjul og foretrekker dieselturtall. :)
Kombinert med 3"LMM rør og dysene du nevner så vil det nok være positive overraskelser å oppleve i fremtiden. ;)
Jada. Det som er gjort hittil har jo bare vært for å ha det klart til senere, når jeg uansett har hatt anledning med toppen av. Sluttresultat er fortsatt holdt igjen av turbo, dyser, intercooler, motorstyring, også videre...
Hx30 løser ikke problemet nei, men det er langt bedre enn 13C. Forventer jo ikke å klare 4-500 kjørbare hester på lh2.4, men den er med til +/-275 med god respons [emoji23]
Ja, finner man eksoshus med wg er jo plutselig HPX'n langt mer aktuell... Ellers kan det hende jeg kan berge eksisterende hus med maskinering og ny flap, men jeg har ikke sett stort på den enda...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Jeg er mest opptatt av at man unngår å gjøre valg som er mindre gode enn nødvendig.
Jeg liker HPX500 turboen så godt at jeg har valgt å omtale den som BSRT425 og har laget ett eget og uvanlig kompressorkart for denne.
Si at du begynner med å sette kryss ved 125 hp ved 0,0 BAR ladetrykk.
Så "dobler" man dette og setter ett nytt kryss ved 250 hp med 1,0 BAR ladetrykk.
Så drar man en linje fra pkt. 1 til pkt. 2 og videre helt ut.
Da ser man hvor veldig godt tilpasset kapasiteten til akkurat denne turboen er til en, fra mild til moderat trimmet B230 motor.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/02/176.jpg
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.