PDA

Vis full versjon : Gjennomslag i motoren?



kjgas
31/07/18, 17:41
Hei,

Jeg tenkte jeg skulle sjekke en B230fk for luftlekkasjer på trykksiden etter turboen. Laget meg en overgang som jeg satt på trykkslangen ut fra turboen og satte på 0,5bar inn mot intercooleren.
Da kommer det luft ut fra påfyllingslokket til olja. Ganske mye. Er det gjennomslag i en eller flere sylindre da?

Sjekket så kompressjonen og den var 10,5/11,3/11,0/11,0. Er det normale avvik, eller tyder det på at den på 10,5 er dårlig?

kjgas
01/08/18, 11:46
Har sjekket mer på dette... La en nitrilhanske på toppen av oljepåfyllingen på tomgang og den slår opp og ned i en takt som kan minne om hver kompressjon på en sylinder. Det er vel et dårlig tegn..
Skal kjøpe meg en sylinder lekkasjetester for å ta en ekstra sjekk.

Men motoren bruker minimalt med olje og ikke vann, så jeg trodde ikke den var dårlig, men nå er jeg i tvil.
Er det andre muligheter enn dårlige stempelringer, toppakning eller sprekt topp som kan gi trykk i motorhuset? Hvordan kan jeg i så fall finne synderen på sikreste måte?

Terje1
01/08/18, 12:29
Ta en sylinderlekkasjetest på en sylinder i gangen.
Trykksett en sylinder i gangen og se hvor mye trykkfall du har over tid.

HansOla
01/08/18, 12:30
Prøv en sylinderlekkasjetest :) Den gir indikasjon på hva som er årsaken

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

kjgas
01/08/18, 15:03
Ja, skal kjøpe meg en lekkasje tester og sjekke. Kommer med tilbakemelding

Terje1
01/08/18, 17:12
Kan jo lett bygge noe selv også av en tennplugg,manometer,en ventil og litt slanger :)

kjgas
01/08/18, 19:32
Tenkte faktisk å gjøre det :)
Men reiser på ferie en ukes tid, så får fikse det når jeg kommer hjem igjen

kjgas
10/08/18, 17:17
Har testet sylindrene for lekkasje. I følge testapparatet fra Biltema har tre av sylindrene en lekkasje på ca 11%, og den fjerde (nærmest radiatoren) har en lekkasje på ca 18%.
Om testresulatene er 100% riktig skal jeg ikke påstå, men det var en tydelig forskjell på den ene. Hører det godt.
Brukte et stetoskop til å lytte med - også kjøpt på det berømte Biltema :) - og da hørtes det ut som lekkasjen går ned i bunnpanna. Kunne høre lyd når jeg lyttet ned i oljepåfyllingslokket.

Så da er det store spørsmålet hva jeg bør gjøre nå...
- Teste mer?
- Få tak i en brukt motor? Men den vet jeg ikke stand på..
- Overhale den jeg har?
- Kjøpe en motor som er overhalt?

Hva hadde dere gjort?