PDA

Vis full versjon : kam bytte



thune
18/07/10, 12:28
lurer på om eg skal skifte kam på min volvo 940gl.
det er ein 116hk b230fd.

kva burde eg sette på og kor mykje vil ein slik koste?

pLetten
18/07/10, 12:35
Tror det er veldig lite du kommer til å merke det om du bare bytter kam. men A-kammen er den jeg bruker å anbefale ivertfall. Husk du må ha med fordelerspor. de pleier ikke koste stort mer enn mellom 500 og 1000 kroner avhengig av selger. noe mer enn det er de ikke verdt i mine øyne ivertfall.

thune
18/07/10, 12:42
kva anna bør eg bytte då?

pLetten
18/07/10, 12:48
Hvis det er effekt du er ute etter, så vinner du særdeles lite på å bytte kun kam. merker det kanskje litt på de områdene den nye er forskjellig fra den gamle. altså, enten på høyt eller lavt turtall eller midt i turtallsregisteret alt ettersom hva som skiller de.

Hvis du vil ha "billig" effekt er det bedre å kjøpe seg en B230FK fra en 940 og sette nedi. det koster ikke stort mer enn 10 000 med alt du trenger av styrehjerner og formotstander osv, og den passer beint nedi bilen din. eneste du må gjøre hvis du skal ha alt på "stell" er å forlenge ledningen til lmm så den kommer over på andre siden av motorrommet, og det er vel stort sett det.. du må ha ett annet eksosanlegg men det koster jo ikke akkurat skjorten. mye enklere og kjekkere måte å trimme på enn å styre med kam og chip til sugemotor. sugetrimming er dyrt!!!

thune
18/07/10, 12:50
tenkte ikkje og gjere så mykje utav det. då kan eg nesten selje bilen og kjøpe meg ein med turbo i orginalt

pLetten
18/07/10, 12:57
Det er faktisk helt rett! Er ivertfall ikke mye du vinner på å bytte kam effektmessig.

thune
18/07/10, 12:59
berre håpe eg får atte noko for 940en min då