PDA

Vis full versjon : Catchtank til bensin??



Amundsen T5r
06/01/10, 19:28
Må bare spørre om et litt dumt spm. Hva er poenget med å ha catchtank til bensina? når man har fuelcell tenker jeg på:)

microplex
06/01/10, 19:34
Må bare spørre om et litt dumt spm. Hva er poenget med å ha catchtank til bensina? når man har fuelcell tenker jeg på:)

for og slippe at bensinen flytter på seg under evt sladd.
da slipper du evt fuelcut;)

Amundsen T5r
06/01/10, 19:38
for og slippe at bensinen flytter på seg under evt sladd.
da slipper du evt fuelcut;)

Okei:) hvordan monteres den? Hva er alle utgangene til? er vell 4 uttak etter det jeg har sett på andre sine:)

microplex
06/01/10, 20:20
Okei:) hvordan monteres den? Hva er alle utgangene til? er vell 4 uttak etter det jeg har sett på andre sine:)

en til motor
en til retur fre motor
en eller 2 fra fuelcel

alle fører bensin så klart :D

Joakim-G_R
06/01/10, 20:36
Catchtank skal du jo i teorien slippe, ved skumfylt fuelcell.

Amundsen T5r
06/01/10, 20:37
en til motor
en til retur fre motor
en eller 2 fra fuelcel

alle fører bensin så klart :D

Aha:) så catchtanken skal sitte imellom bensinpumpe og motor? Har kjøpt fuelcell så må forhøre meg litt om hva som må gjøres:)

microplex
06/01/10, 20:39
Aha:) så catchtanken skal sitte imellom bensinpumpe og motor? Har kjøpt fuelcell så må forhøre meg litt om hva som må gjøres:)

det skal den ikke... chatch tank så pumpe så til motor.
men du må jo ha en pumpe til og pumpe til catchen da ;)

Amundsen T5r
06/01/10, 20:45
så hvis man har for eks 2 stk bosch044 pumper en før og en etter?

microplex
06/01/10, 20:48
så hvis man har for eks 2 stk bosch044 pumper en før og en etter?

hvertfall sånn jeg har forstått det ;)

Joakim-G_R
06/01/10, 20:51
Som sagt, så tror jeg du slipper catchtank med skumfylt fuelcell.

Om du skal ha catchtank, ville jeg valgt en matepumpe til catchtanken, og en sugepumpe etter CT, som mater motoren. Husk også stor nok retur fra CT til tank, da du kan få uønsket trykk i CT ved for liten retur. Det skal renne lett tilbake i tanken, på f.eks tomgang.

Men, om du har skumfylt fuelcell, slipper du nok CT.

Amundsen T5r
06/01/10, 20:56
Som sagt, så tror jeg du slipper catchtank med skumfylt fuelcell.

Om du skal ha catchtank, ville jeg valgt en matepumpe til catchtanken, og en sugepumpe etter CT, som mater motoren. Husk også stor nok retur fra CT til tank, da du kan få uønsket trykk i CT ved for liten retur. Det skal renne lett tilbake i tanken, på f.eks tomgang.

Men, om du har skumfylt fuelcell, slipper du nok CT.

Da slipper jeg det:)
Da er det bare fuelcell - bensinpumpe - filter - motor?

Joakim-G_R
06/01/10, 21:10
Det stemmer. :)

TvilsomRacing
07/01/10, 13:10
fuelcell - filter - pumpe så motor;) da sparer du pumpa for all dritt'n

Joakim-G_R
07/01/10, 14:27
Litt usikker på om man får "stabil nok" flow da?

Shaiko
07/01/10, 17:29
fuelcell - filter - pumpe så motor;) da sparer du pumpa for all dritt'n

jeg prøvde dette selv engang. men det funka dårlig, da fikk ikke pumpa nok suppe.

locked
07/01/10, 20:59
kvifor køyre rundt med tom tank?

catch tank er rimelig bortkasta, du skal ha forholdsvis lite bensin igjen på tanken for at den skal gjere nytte for seg.

og, jo meir bensin du har på tanken jo mindre skvalping blir det i tanken i svingane. (påvirkning av køyreegenskapar) skumfylt orginaltank er nok det enklaste og beste men det forutsette litt graving for å få på plass orginal tankmålar.

microplex
07/01/10, 21:01
kvifor køyre rundt med tom tank?

catch tank er rimelig bortkasta, du skal ha forholdsvis lite bensin igjen på tanken for at den skal gjere nytte for seg.

og, jo meir bensin du har på tanken jo mindre skvalping blir det i tanken i svingane. (påvirkning av køyreegenskapar) skumfylt orginaltank er nok det enklaste og beste men det forutsette litt graving for å få på plass orginal tankmålar.

kjedelig og kjøre en runde på rudskogen så fylle bensin igjen da

TeamBørnOut
07/01/10, 21:36
kvifor køyre rundt med tom tank?

catch tank er rimelig bortkasta, du skal ha forholdsvis lite bensin igjen på tanken for at den skal gjere nytte for seg.

og, jo meir bensin du har på tanken jo mindre skvalping blir det i tanken i svingane. (påvirkning av køyreegenskapar) skumfylt orginaltank er nok det enklaste og beste men det forutsette litt graving for å få på plass orginal tankmålar.


Hvorfor kjøre rundt med 90kg i bilen på rudskogen når du kanskje kan spare 50kg?

Og selv om man ikke har fulltank så vet en del av oss at bensin kan bli en manko på eldre volvo 740 940 960 hvis man får litt grep i dem!
Når jeg bytta til multilink måtte jeg ha catchtank i lange svinger med god hastighet selv om jeg hadde litt under halvtank..

TvilsomRacing
07/01/10, 22:40
jeg prøvde dette selv engang. men det funka dårlig, da fikk ikke pumpa nok suppe.

http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/1443.jpg

Slik er det vertfall på bilen min, filter før og etter pumpe (grov/fin)
Holder lenge med bare fuelcell. Catch tank brukes vel om du skal koble inn flere pumper. eks 2X bosch 044 osv...

Amundsen T5r
07/01/10, 22:45
Aha=) men jeg ser du har 2 koblinger. en til bensinpumpa og den andre til?

TeamBørnOut
07/01/10, 22:47
retur....

microplex
07/01/10, 22:47
[IMG]Catch tank brukes vel om du skal koble inn flere pumper. eks 2X bosch 044 osv...
trenger ikke, men skal bilen brukes i drifting osv så er det og anbefale hvis du ikke bruker fuelcell med skum.

Amundsen T5r
07/01/10, 22:50
retur....

returen kommer vell igjenn oppe på tanken?

microplex
07/01/10, 22:54
returen kommer vell igjenn oppe på tanken?

oppå catch ja,

Amundsen T5r
07/01/10, 23:00
oppå catch ja,

hmmm... er 3 stk totalt på det bildet. 2 nede (en til bensinpumpe) og den andre ved siden av er til? å den oppe er retur...

microplex
07/01/10, 23:05
hmmm... er 3 stk totalt på det bildet. 2 nede (en til bensinpumpe) og den andre ved siden av er til? å den oppe er retur...

1 fra fuelcell
1 til motor
1 til retur

;)

TvilsomRacing
08/01/10, 00:25
1 fra fuelcell
1 til motor
1 til retur

;)

hmm... ikke helt med på den dr du???

Slangen ved siden av pumpen er retur. Den du ser på toppen er lufting med "tipp over" ventil.. (mener det er påbudt med slik ventil på bane)

A.Finstad
08/01/10, 01:12
det ene er lufting på fuelcellen de to nede er den ene til pumpe den andre retur og den oppe er lufting

Joakim-G_R
08/01/10, 10:41
Retur i bunn? Er det no særlig gunstig da? Kanskje ikke så mange andre muligheter.

Microplex: Du kjører ikke retur fra motor til catchtanken. Sånn her blir det med orginal tank, og catchtank:
Tank med matepumpe-> Catchtank-> Bensinpumpe-> Filter-> Motor.
Retur fra motor, rett i tanken.
Retur fra catchtanken, i stor nok dim for å unngå uønskede trykk i catchtanken, rett i tanken.

Jeg hadde for meg at det var 2 uttak i fuelcell'en, for å ha 2 pumper og slippe T-stykke, evt for å få nok bensin. Retur er det jo trykk i, men ved å kjøre retur tilbake i bunn av tanken må du jo presse bensina inn i tanken. Det er vel lite ønskelig, da bensintrykket kan bli ustabilt/øke.

Joakim-G_R
08/01/10, 10:43
hmm... ikke helt med på den dr du???

Slangen ved siden av pumpen er retur. Den du ser på toppen er lufting med "tipp over" ventil.. (mener det er påbudt med slik ventil på bane)

Ja det er påbudt, såvidt jeg har fått lest meg til.

TvilsomRacing
08/01/10, 11:06
Retur i bunn? Er det no særlig gunstig da? Kanskje ikke så mange andre muligheter.

Microplex: Du kjører ikke retur fra motor til catchtanken. Sånn her blir det med orginal tank, og catchtank:
Tank med matepumpe-> Catchtank-> Bensinpumpe-> Filter-> Motor.
Retur fra motor, rett i tanken.
Retur fra catchtanken, i stor nok dim for å unngå uønskede trykk i catchtanken, rett i tanken.

Jeg hadde for meg at det var 2 uttak i fuelcell'en, for å ha 2 pumper og slippe T-stykke, evt for å få nok bensin. Retur er det jo trykk i, men ved å kjøre retur tilbake i bunn av tanken må du jo presse bensina inn i tanken. Det er vel lite ønskelig, da bensintrykket kan bli ustabilt/øke.


De mest ultimate hadde vært å kjørt retur inn på luftinga og et T-stykke på suget med 2stk AN8 inn og AN10 ut og til pumpa... men da får man ikke lufting på tanken! sikkert bedre med en alu tank hvor man kan sveise inn en ekstra kobling på toppen for å ta ut lufting

Joakim-G_R
08/01/10, 11:09
Ja det er sant.. Er jo X-antall som kjører med dette sånn, så regner med at det går helt fint. Lufting er dessverre et must :p

microplex
08/01/10, 11:20
Retur i bunn? Er det no særlig gunstig da? Kanskje ikke så mange andre muligheter.

Microplex: Du kjører ikke retur fra motor til catchtanken. Sånn her blir det med orginal tank, og catchtank:
Tank med matepumpe-> Catchtank-> Bensinpumpe-> Filter-> Motor.
Retur fra motor, rett i tanken.
Retur fra catchtanken, i stor nok dim for å unngå uønskede trykk i catchtanken, rett i tanken.

Jeg hadde for meg at det var 2 uttak i fuelcell'en, for å ha 2 pumper og slippe T-stykke, evt for å få nok bensin. Retur er det jo trykk i, men ved å kjøre retur tilbake i bunn av tanken må du jo presse bensina inn i tanken. Det er vel lite ønskelig, da bensintrykket kan bli ustabilt/øke.

kanskje jeg som bomma litt.
men jeg snakka med han som har ''krb'' 740'n som var på rudskogen i sommer. og han sa at det han hadde retur fra motor til catch for og ha den full hele tiden.


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/424.jpg

mener han hadde det sånn.
husker ikke helt.

TvilsomRacing
08/01/10, 11:24
kanskje jeg som bomma litt.
men jeg snakka med han som har ''krb'' 740'n som var på rudskogen i sommer. og han sa at det han hadde retur fra motor til catch for og ha den full hele tiden.


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/424.jpg

mener han hadde det sånn.
husker ikke helt.

Da vil bensinen til slutt "koke"... Viktig å ha god sirkulasjon på bensinen slik at du får lavest mulig temperatur! ALDRI retur til en catch tank. bare overløp ifra den....

Joakim-G_R
08/01/10, 11:30
Det går jo forsåvidt å gjøre det sånn, men da MÅ han ha retur fra CT til tank, ellers vil/kan det oppstå trykk, som nevnt tidligere.

Ellers stemmer det nok som du har fått med deg.

Har også sett noen som har "skrå innløp", og suger ut bensina helt i bunn, for å få "virveleffekt" (eller badekareffekten, om du vil :p )
Om det er ønskelig mtp luft i bensin på vei til pumpa vet jeg ikke, jeg ville nok prøvd å holde den full hele tiden med en matepumpe og retur fra CT til tank, og retur fra motor til tank.

Men har ikke AC^ fuelcell?

rogern
08/01/10, 22:36
har prøvd og herje med kun orginaltank før. går å ta piruetter den ene veien, men andre veien fåkke motorn bensin. :D
kjedlig og være avhengig av mye suppe på tanken for og få leika litt.

så blir catchtank på min. har snakka med motorbygger da jeg var litt usikker på høydene på mating, retur fra motor, og retur til tank på catchtanken.
alle skal inn/ut på samme høyde.

org volvo matepumpe mater inn på toppen(sida), på toppen kommer også retur FRA MOTOR. da blir catchn mata fra både pumpe og retur fra motor. retur fra catch til orginaltank blir også i samme høyde(toppen). retur fra catch til orginaltank må være dimensjonert så den klarer og føre unna suppa som blir mata inn i catchn. ellers kan det bli overtrykk i catchn.

matinga fra catchn til hovedpumpa(044) er selvsagt i bunn.
org filter på matepumpa og filter etter 044 pumpa.

skal lodde på an satser på tankarmaturet. så blir detan8 inn på catchn. an8 ned til 044 pumpa. an6 fra filteret til rail og tilbake til catch. an8 fra catch til tank. skal ikke bruke org retur på armatur da jeg er redd den kan blir for liten. skal lodde på en an8 sats enten på tanken eller under luftenivå på påfyllingsrøret.

A.Finstad
08/01/10, 23:27
hvorfor ikke bruke AN-10 til retur for å være sikker på at det ikke blir overtrykk? det skal jeg gjøre når jeg får penger til et av prosjekta mine evt bare sveise inn skvalpe plater i org tanken

rogern
09/01/10, 01:08
kan sikkert legge an10 også.
skal du åpne hele tanken og sveise den igjen etterpå da? går jo det hvis du får det tett. pass på så det ikke smeller så :P hvordan ville du laga skvalpeplatene da? er en liten bolle neddi der org men funker ikke optimalt.

A.Finstad
09/01/10, 01:49
det finner jeg ut når den tid kommer jeg er av ca samme typen som TBO bare gjør det og kansje funker det og noen ganger ikke hehe bare at TBO har litt mere resurser en meg som ikke eier nåla i veggen

rogern
09/01/10, 01:51
kjedlig og skjære opp hele tanken uten noen planer for hva du skal gjøre da.
catchtank funker ihvertfall.
selv vil jeg unngå og skjære/sveise i tanken.

A.Finstad
09/01/10, 02:06
jojo men finner da altid ut noe å dele biler finnes det mange av så trur ikke det er noe problem

TeamBørnOut
09/01/10, 02:40
catchtank er kjekt å ha. det tar litt plass å er litt styr å ordne opp. men jeg merket det veldig på motoren at den fikk riktig med bensin hele tia.
mitt paintbal gevær tapte kampen! fungerte bra!

Legger inn bildet her i morra. men som vanlig så fungerer NAAAF ikke photobucket opplastninga på denne linja her hjemme!!!