PDA

Vis full versjon : Volvo S60, 2002, havari av ECU



JonasS
27/07/18, 11:32
Hallo! Etter å ha skulle chippa/omprogramert en S60 2002 2.4D 131hk med PPC sin tuning, så ble det bom stopp i sakene. Denne har fungert i årevis, men nå var det noe som skar seg da den skulle programeres til org.
Bilen starter ikke, lampene i dashen flasher, og PPC oppga en feilkode. Etter å ha maila med PPC ble uniten sendt dit. Dette var ca. 1. Juni. De har enda ikke mottatt enheten, og vi begynner å se mørkt på dette prosjektet. Om pakken ligger på en hylle et sted, eller er blitt med en utro tjener hjem vites ikke, da den ikke kan spores.

Jeg har begynt å vurdere en ny "brukt" motorstyring. I den sammenheng lurer jeg på om noen har erfaring med å bytte dette? Er det plug and play? Jeg tviler på det, men om noen har vært borti lignende så er jeg takknemlig for innspill på dette.
- Jonas

Jakke
27/07/18, 18:05
Det er ikke plug and play. Men det er neppe ECU selv som er ødelagt, mer dataen inne på den. Om noen har utstyr (DICE) og programvare for å legge inn map, få tak i et originalt map og få det lagt inn og test før du gjør noe drastisk.

Men BSR skal fikse det, ring dem og klag, du har mailer som bevis, håper du tok vare på kvitteringa på at du sendte PPCen iallefall? Og tips til neste gang: Aldri send sånt uten sporing.

JonasS
27/07/18, 20:32
Ja, har bilder av kvitering, bilder av "proforma invoice" som ble tapet fast i pakken, samt at leveranse og retur ble i tillegg skrevet på selve pakken. Modern som sendte den serru, å hu tenker billigst mulig.. Skulle selvsagt sendes med sporing, men det hjelper lite nå.

BSR tar jobben, men må ha en ny "ppc" og dette koster 3000. De skulle prøve å overføre programmet fra den gamle ppc, men det hjelper heller ikke når de ikke har mottatt den..

René Fredriksen
29/07/18, 19:51
Inn på volvo og ta en ECM omladding blir eneste vei ut av dette uføre :) ca 1500,- for program og arbeid

jlopsal
02/08/18, 16:25
Er borti noe av det samme som deg, etter nedgradering til orginalprogram så får plutselig ikke PPC lenger kontakt med bilen.

Får lest ut feilkode med Biltema-kodelåser og får opp «CEM 1A62» som tyder på ett problem med kommunikasjon med ECM(ECU). Mailer med BSR og de prøver ett såkalt redningsprogram, uten hell.

Får da beskjed om å sende ECM til BSR, noe som er gjort, pakke med sporing og flere skjemaer som må fylles ut fra Posten i tillegg til den ferdige Proforma Invoice malen fra BSR. Her måtte også info om avsender fylles ut og signeres.

Pakka brukte i underkant av 1 uke fra jeg sendte til den var fremme og mottatt hos BSR, bekreftet både av BSR og sporing. Har foreløpig ikke hørt noe mer fra BSR, så har sendt en mail idag.

Men hvis du fortsatt har ECM i bilen bør det vel kanskje være mulig å taue den til nærmeste Volvo verksted og kjøre omladding av ECM? Og heller kanskje bite i det sure eplet å anse PPC som tapt?