PDA

Vis full versjon : abs rulle/rattutslagssensor 07 volvo s60



oter11
26/07/18, 18:13
hei.

har en 07 volvo s60 2,4d,gått snart 189k
hvor jeg får denne feilmeldingen rimelig ofte: anti-sladd serv.erfordras
har fått lest av feilkoder,og feilen ligger i absrulla,eller rattutslagssensoren(eller hva det heter) under rattet
bilia skulle ha den nette sum av 9000kr for den,regner med at størstedelen av summen er delen.
er det mulig og få kjøpt denne ny til rimeligere penge?eller går det greit og skaffe en brukt?og er det i såfall forskjell på dem,om man holder seg til samme bil,og samme årstall

geirfrod
26/07/18, 18:36
hei.

har en 07 volvo s60 2,4d,gått snart 189k
hvor jeg får denne feilmeldingen rimelig ofte: anti-sladd serv.erfordras
har fått lest av feilkoder,og feilen ligger i absrulla,eller rattutslagssensoren(eller hva det heter) under rattet
bilia skulle ha den nette sum av 9000kr for den,regner med at størstedelen av summen er delen.
er det mulig og få kjøpt denne ny til rimeligere penge?eller går det greit og skaffe en brukt?og er det i såfall forskjell på dem,om man holder seg til samme bil,og samme årstall





Sent from my iPhone using Tapatalk

Alfs80
26/07/18, 18:46
Vil lest ut feil koder først jeg vil tro sprukket abs ring eller abs sensor jeg har samme på min og jeg har lest ut feil koder

Alfs80
26/07/18, 18:47
Hvor holder du til?

oter11
26/07/18, 18:47
feilkoder er lest av,feilen ligger i absrulla,eller rattutslagssensoren under rattet

Alfs80
26/07/18, 18:52
Går mld bort om du stopper bilen og starter igjen?

Alfs80
26/07/18, 18:52
Hvor har du lest av Volvo?

oter11
26/07/18, 18:54
Går mld bort om du stopper bilen og starter igjen?

må kjøre litt først,så slukker den,så kommer den tilbake når jeg svinger mye,eller på hullete vei.
feilkodene ble lest av på bilia

Alfs80
26/07/18, 19:25
Hvilken feilkoden fikk du

oter11
26/07/18, 19:34
han sa ikke koden,kun at jeg måtte skifte den sensoren på rattutslaget,da det var den han fikk feilkode på,dette var på service,hvor jeg ba han sjekke feilkode pga denne feilmeldingen i displayet

Jakke
26/07/18, 19:55
Slå av og på bilen, ikke kjør, kun ratt maks venstre/høyre. Kommer den da er det nok SAS (Steering Angle Sensor), kommer det når du kjører så virker det som ABS-ring eller sensor.

oter11
26/07/18, 19:58
Slå av og på bilen, ikke kjør, kun ratt maks venstre/høyre. Kommer den da er det nok SAS (Steering Angle Sensor), kommer det når du kjører så virker det som ABS-ring eller sensor.

om jeg står stille når jeg legger over mye,så kommer også feilmeldingen,ikke hver gang,men ganske ofte

Jakke
26/07/18, 20:20
Høres jo ut som SAS tøver da...

oter11
26/07/18, 20:39
men er det mulig og kjøpe denne utenom bilia,eller et merkeverksted i Norge?og hva med brukt f.eks?

Jimbojama
26/07/18, 21:13
Har samme problemet på min om dagen, så følger med på feedback her. Har ikke sjekket opp prisen hos Volvo da jeg mistenkte mange tusenlapper, og fikk jo rett i det ser jeg. =p

Forøvrig er feilkodene jeg har som følger:
BCM-0109
SAS-000E
SUM-0337

tor-diesel
27/07/18, 09:47
Hallo.Følger også med på denne.Har samme feilen på min.Får i tillegg opp at antisladd er for tilfelle avstengt.Får feilen når bilen står stille og legger over til begge sider.Feilen blir stående en stund for så å forsvinne.Virker som den kommer oftere med mye ratting f.eks parkering av bilen.Behøver dette å utbedres,eller kan du greit bruke bilen?

Jimbojama
27/07/18, 13:25
Jeg får også beskjed om at 4C kobles ut noen ganger. Er jo ikke noe problem å kjøre, men det er jo flere systemer som ikke fungerer som de skal som en direkte konsekvens av detta da. Så blir det opp til hver enkelt om man velger å kjøre med det eller ikke.

Jakke
27/07/18, 17:57
BCM-0109 fikk jeg når rattet mitt var satt på 360 grader feil. 1 runde rundt på rattet ble registrert som 0 grader.

Så da er 0109 feil på SAS iallefall. Såfremst ikke ABS-delene kan gi BCM-0109 så er det SAS som er gåen. Dyr? Ja. Kjøp og bytt selv, må vel ikke kalibreres utenom at hjula skal stå rett fram, og at du ser den gule durten i det lille inspeksjonsvinduet på SAS.

Jakke
27/07/18, 18:01
https://forums.swedespeed.com/showthread.php?214297-Clock-Spring-Steering-Angle-Sensor-Replacement-Guide-w-photos

Her er en guide. Jeg anbefaler å rette hjulene etter at airbag er løsna, da det er umulig å kalibrere SAS uten å faktisk se gjennom vinduet, det blir ren gjetning. Har du hjulene helt rette, så kan du ikke gjøre det feil.

https://i.ebayimg.com/images/g/E5wAAOSwNOJasVH-/s-l300.jpg
Øverst litt mot venstre ser du inspeksjonsvinduet med den gule "durten" inni som skal være synlig når rattet er på 0 grader.

oter11
27/07/18, 19:15
har sett hvordan det gjøres på youtube,ser egentlig greit og fort gjort der,har funnet en del sensorer på ebay,men er kun bensinmotorer som er nevnt at de passer til.

men skal skaffe delenummeret på bilia,så får jeg prøve og skaffe delen selv