PDA

Vis full versjon : "EL-SYSTEM, Service Snarast" + RØD varseltrekant



Spiralis
25/07/18, 23:06
"EL-SYSTEM, Service Snarast" + RØD varseltrekant (batteri-ikon øverst til høyre lyser også rødt.
Dette er feilmeldingen jeg får etter å ha hatt bilen stående i ro i flere uker.
Jeg skiftet ut dynamoen, komplett med nytt frihjul kort tid før den ble stående. Jeg skulle så lade opp igjen batteriet, som ble byttet ut med nytt for to år siden - gjort hos Bosch.
Min batterilader sviktet og sluttet å lade etter en stund, og det ble så brukt annen lader for oppgaven. Da jeg så skulle starte bilen, fikk jeg feilmeldingen som nevnt over.
Bilen ble fraktet til Frydenbø i Kristiansand som ikke fikk reparert feilen.
Hva har skjedd her og hva er løsningen på dette problemet?

Jakke
26/07/18, 16:22
Finn noen med VIDA og DICE, selv om Frydenbø skal ha lest ut feilkodene og ha en anelse. Spør evnt Frydenbø om feilkodene, og post dem her.

Spiralis
29/07/18, 17:20
Finn noen med VIDA og DICE, selv om Frydenbø skal ha lest ut feilkodene og ha en anelse. Spør evnt Frydenbø om feilkodene, og post dem her.

Hei og takk for svar.
Jeg har en Dice selv, men PC med Win 7 Pro/10 er defekt... Får ikke gjort dette selv nå, desverre.
Eneste feilkode som ble funnet skal være at det ble målt 7,5 V på ledning inn til dynamo i stedet for 12V.
Jeg glemte desverre å få selve feilkoden/skjermbildet.
Kan det være nødvendig å bytte ut dynamo igjen, evt. denne ledningen som går inn til dynamo (den lille tynne med en rød og en sort ledning, Ikke pluss-kabelen)
Takker for svar da jeg snart har behov for bilen på vegen igjen grunnet jobb.

Jakke
01/08/18, 17:03
Det er vel gjerne både likeretter og spenningsregulator i forbindelse med ladesystemet. Hvor disse sitter på Volvo vet jeg ikke, om de er internt i dynamoen eller ekstern en plass i motorrommet?

FroBe
02/08/18, 22:09
Både likeretter og laderegulator sitter i dynamoen.
Dynamoen kommuniserer med CEM via den tynne kabelen. Eldre modeller V70N bruker analog kommunikasjon, nyere bruker digital.
http://forum.vccn.no/showthread.php?72109-Problemer-med-CAN-LIN-bus