PDA

Vis full versjon : fjærer og dempere på multilink?



skarderud
17/07/10, 22:48
hei!

skal bygge om 945'n til multilink, samt 960 hjuloppheng foran.
vil ikke ha nivåmat, men vanlige fjører og dempere, passer det rett fra 945, eller må man modifisere?
ev.t finnes det bra sett som matcher framme og bak, gjerne høydejusterbart og mulighet til å få det godkjent?
finnes det også poly-foringer til 960?
like greit å gå igjennom skikkelig før man monterer:)

hvor stor er forskjellen på eksosen på 965 og 945? har 2,5 toms rustfritt fra simons, har skjønt at bakpotta har annen vinkel på innløpssiden, nærmest akslingen?
og passer armaturet fra 940 tanken i 960 tanken? har begge, men lurer fordet:)

takker for svar!

Mysemannen
18/07/10, 09:47
Hei
Regner med det er 960II det er snakk om siden du skal ha hjulopphenget framme også!
Men hvis det er MK1 bakaksling det er snakk om (fra 960I) finnes egentlig ikke noe annet enn standard nivomat og senke nivomat (15mm kortere elns.), MEN-
Den avlange innfestnings hylsa i bunn av nivomat demperen kan presses inn i foringen på den demperen du evt bytter til,og brukes på bil. merk deg at du trenger ganske jævla grove fjører for å holde ræva oppe.
Har du MK2 aksling mener det er tilnærmet lik innfestning på dempere som på 940,
men der er det en komposittfjør som går tvers over som står for fjøringa.

Polyforinger til 960 har ikke jeg funnet.

skarderud
18/07/10, 23:19
er den fjøra tversover et problem om man skulle satt på vanlige fjører og dempere?
er mk2, ja, aluramme som holder hele riggen.
har sett etsted at man kan bore ut busningen på en vanlig demper, så passer den på (grøvre bolt?) innfestningen på bærearmen. oppe skal det passe rett på. samme sted så jeg at man kan bruke fjørene også, men må kappe unna innsnveringa på fjøra nederst for at den skal passe i skåla på multilinken? hvordan vil det da ta seg ut på bt?
skal ha godkjent hele bilen med nytt hjuloppheng og ca 200hk når jeg er ferdig, så må få det skikkelig. trimminga er jo kurant,men har en utfordring på hjulopphenget.

skarderud
18/07/10, 23:20
noen som har erfaring med å dreie polyforinger sjøl, btw?

Luigi
18/07/10, 23:24
Ligger ganske mange tråder ang MK2 her på forumet :)

skarderud
19/07/10, 22:08
Ligger ganske mange tråder ang MK2 her på forumet :)

jo, har sett over endel, men de fleste som jeg har sett har løsninger på fjørproblematikken jeg tviler på at jeg får godkjent.
er en familiebil som jeg kjører langt over 30.000km med i året,så det er ikke et alternativ med kapp og hærj-løsninger på denne bilen.
så noen som henviste til amotek.se, er dette noe man får med papirer på?
får ikke opp sida heller, så får ikke sjekka. er firmaet fortsatt i live?
ev.t finnes det løsninger fra leverandører der man kan tuv-papirer på?
hva finnes på hyllene hos volvo f.eks?

mvh eirik

Njål Nilssen
19/07/10, 22:25
jo, har sett over endel, men de fleste som jeg har sett har løsninger på fjørproblematikken jeg tviler på at jeg får godkjent.
er en familiebil som jeg kjører langt over 30.000km med i året,så det er ikke et alternativ med kapp og hærj-løsninger på denne bilen.
så noen som henviste til amotek.se, er dette noe man får med papirer på?
får ikke opp sida heller, så får ikke sjekka. er firmaet fortsatt i live?
ev.t finnes det løsninger fra leverandører der man kan tuv-papirer på?
hva finnes på hyllene hos volvo f.eks?

mvh eirik

Hvorfor ikke kjøpe senke bladfjær fra Volvo da? Bladfjæra er mye bedre med tanke på kjøreegenskaper. Mindre uavfjæret vekt. (eller støype ei selv om du har lyst til det, dog MASSE arbeid)

På både fortillinga og bakstillinga omfatter det endel sveising i ramme/chassis for å få delene til å passe over. Framme er det vel lettest å kjøpe nye braketter hos Volvo, isteden for å borre/kappe ut den fra 960... Framme er det ei foring (den store) som ikke kan byttes mot poly da den må være vulkanisert fast i ytterringen (ellers vil det vri seg og du får ei HELT føkka spissing) Bake er vel noen av foringene "faste" og de kan heller ikke byttes ut med poly, resten kan du vel dreie til selv om du har benk tilgjengelig. Du får poly "stang" hos pedersens racing bla.a. Letteste måten å dreie de på (spess den mykeste sorten) er å fryse dem ned først, da blir de hardere og lettere å maskinere.
Sånnsett så er det egentlig minimale mengder gummi (tenker på tykkelse først og fremst) i stillinga både bake og framme, så ser ikke helt det store problemet med nye originalforinger.

skarderud
19/07/10, 22:35
takk!

skal svinge innom billia i morra og ta en prat med de.
veit jo veldig lite om morsomme ting, dessverre, men de finner sikkert ut av det læll:)

Volvo_960_1995
19/07/10, 23:35
takk!

skal svinge innom billia i morra og ta en prat med de.
veit jo veldig lite om morsomme ting, dessverre, men de finner sikkert ut av det læll:)


Visst du i det hele tatt kommer over noe som kan senke MKII så skal jeg hoppe høyt oppunder kontortaket.

Er totalt umulig å oppdrive noe som helst til MKII.....

henrik940
20/07/10, 01:24
Hvorfor ikke kjøpe senke bladfjær fra Volvo da? Bladfjæra er mye bedre med tanke på kjøreegenskaper. Mindre uavfjæret vekt. (eller støype ei selv om du har lyst til det, dog MASSE arbeid)



Senkebladfjør og Bilstein gjør bilen JÆVLIG lav. Ligger nesten på putene hele tia.

Njål Nilssen
20/07/10, 17:41
Visst du i det hele tatt kommer over noe som kan senke MKII så skal jeg hoppe høyt oppunder kontortaket.

Er totalt umulig å oppdrive noe som helst til MKII.....

Volvo selger jo senkefjær til MkII...

Njål Nilssen
20/07/10, 17:44
Senkebladfjør og Bilstein gjør bilen JÆVLIG lav. Ligger nesten på putene hele tia. Da må det i såfall være at demperne er mye kortere, og da vil den bli like lav med original fjær og bilstein som med senkefjær...

Volvo_960_1995
20/07/10, 18:27
Volvo selger jo senkefjær til MkII...

Takk, men hva med resten da ?.

Ikke noe senkning av bilen framme....

Har ringt, søkt, lett over alt får å kunne få bilen "ned" på ett passelig nivå, men nei...

Har du ett delenummer ?.

Takk.

ChrML
20/07/10, 18:47
Volvo selger jo senkefjær til MkII...
Nei, ikke til uten nivåmat. Kun med nivåmat. Har hørt mange rykter om senkebladfjær til bil uten nivåmat, men ingen har klart å oppdrive et delenr enda, så tror rett og slett at det ikke finnes. Finner den heller ikke i noen tilbehørskataloger til disse bilene eller på Vadis. De har heller ikke hørt om det på Volvo.




Til trådstarter:

Alternativ 1:
- Kjøp ny senkebladfjær fra Volvo til nivåmat og kjør med originale senkenivåmatdempere. Nye senkedempere er ikke å oppdrive hos Volvo lenger visstnok, men det er sikkert mulig å få tak i andre steder på nettet kanskje. Du skal ha veldig flaks for å få tak i noe av dette brukt i god stand.

Dette er det eneste 100% lovlige alternativet. Eneste ulempa er at nivåmat ikke har så gode kjøregenskaper.



Alternativ 2:

Bruke original bladfjær til bil uten nivåmat med original høyde. Kappe et stort hull i nedre lenkearmene bak før du bygger om til multilinken og sveis på noe stål nedover sånn som TeamBørnOut har gjordt her:

http://i652.photobucket.com/albums/uu250/KristofferHelle/MkII/070720103798.jpg
http://i652.photobucket.com/albums/uu250/KristofferHelle/MkII/070720103801.jpg

Eventuellt gjeng opp noen hull til skruer i bunn for justering. Da får du fordelene med lite uavfjæret vekt som det er originalt (blir bare litt tyngre mtp stålet du sveiser inn). Samt fjæra får den karakteristikken den skal ha. Da kan du kjøre med Bilstein gassdempere som du bøyer litt i toppen og dreier ny foring til i bunn som dempere.

Dette er igrunn den beste løsningen. Sikkert ikke helt lovlig, men gjør du en god jobb så tviler jeg på at det blir lagt merke til.



Alternativ 3:

Coilovere fra Myranes Bil og Olje.
http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=23329212&sid=xz0981279647846106y

Passer rett på MK2 bakstilling og har justerbar høyde. Ulempe er at Gas demperene ikke er like bra som Bilstein, men greie nok. Justerbar høyde som normale coilovere.

Foringen som er montert i bunn av disse er veldig dårlige. De er av gummi som det blir altfor stor belastning på, så ny må dreies i Superflex. Han som selger de skulle prøve å skaffe ferdig til meg, hvis ikke må det dreies.

Jeg har dette montert på min for øyeblikket. Fungerer greit nok det :). Litt mer uavfjæret vekt enn en bladfjær. Får ikke godkjent dette.



Alternativ 4:

Kappe inn den originale bladfjæra litt i endene (den til uten nivåmat). Maskinere til en trekant i aluminium som bladfjæra kan skli på og fjerne gummiputene som fjæra ligger an mot. Blir lavere og stivere av dette.

ChrML
20/07/10, 18:53
Angående polyforinger til denne bakstillinga så er det ikke å oppdrive. Det er heller ikke så lett å lage. Er veldig mange spesielle foringer baki her. Med mye rare innfestinger og som skal virke på flere måter. Noen skal flekse mer noen veier enn andre veier osv... Så det er nesten bare å glemme å lage foringer selv med mindre du har tilgang på en del utstyr og kan en del om det.

Nye foringer hos Volvo er dyrt. Men billig hos SwedishAutoParts, men dessverre dyr dyyyr frakt (bestiller gjerne sammen med noen!). Men blir vel billigere totalt selv om frakta er megadyr. Dette er originalforinger (som må byttes, de er somregel spist opp!).


Eksosen er veldig forskjellig. Helt andre vinkler på kardangbøyen. Kardangbøyen på 960 går mer rett opp, så rett bort et lite stykke (over multilink ramma) og ned igjen på andre siden, kontra en bue over som på stiv aksel. Det er ganske akkurat plass til 3.5" i min mening (selv om TBO mener man får plass til 5" / 6" ;)).



Vanlige fjærer er det ikke nedre skåler til på MK2 forresten. Armaturet passer ikke over. Er bare å flytte over bensinpumpa til 960 armaturet. Passer rett i.

Njål Nilssen
20/07/10, 19:24
Nei, ikke til uten nivåmat. Kun med nivåmat. Har hørt mange rykter om senkebladfjær til bil uten nivåmat, men ingen har klart å oppdrive et delenr enda, så tror rett og slett at det ikke finnes. Finner den heller ikke i noen tilbehørskataloger til disse bilene eller på Vadis. De har heller ikke hørt om det på Volvo.




Til trådstarter:

Alternativ 1:
- Kjøp ny senkebladfjær fra Volvo til nivåmat og kjør med originale senkenivåmatdempere. Nye senkedempere er ikke å oppdrive hos Volvo lenger visstnok, men det er sikkert mulig å få tak i andre steder på nettet kanskje. Du skal ha veldig flaks for å få tak i noe av dette brukt i god stand.

Dette er det eneste 100% lovlige alternativet. Eneste ulempa er at nivåmat ikke har så gode kjøregenskaper.



Alternativ 2:

Bruke original bladfjær til bil uten nivåmat med original høyde. Kappe et stort hull i nedre lenkearmene bak før du bygger om til multilinken og sveis på noe stål nedover sånn som TeamBørnOut har gjordt her:

http://i652.photobucket.com/albums/uu250/KristofferHelle/MkII/070720103798.jpg
http://i652.photobucket.com/albums/uu250/KristofferHelle/MkII/070720103801.jpg

Eventuellt gjeng opp noen hull til skruer i bunn for justering. Da får du fordelene med lite uavfjæret vekt som det er originalt (blir bare litt tyngre mtp stålet du sveiser inn). Samt fjæra får den karakteristikken den skal ha. Da kan du kjøre med Bilstein gassdempere som du bøyer litt i toppen og dreier ny foring til i bunn som dempere.

Dette er igrunn den beste løsningen. Sikkert ikke helt lovlig, men gjør du en god jobb så tviler jeg på at det blir lagt merke til.



Alternativ 3:

Coilovere fra Myranes Bil og Olje.
http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=23329212&sid=xz0981279647846106y

Passer rett på MK2 bakstilling og har justerbar høyde. Ulempe er at Gas demperene ikke er like bra som Bilstein, men greie nok. Justerbar høyde som normale coilovere.

Foringen som er montert i bunn av disse er veldig dårlige. De er av gummi som det blir altfor stor belastning på, så ny må dreies i Superflex. Han som selger de skulle prøve å skaffe ferdig til meg, hvis ikke må det dreies.

Jeg har dette montert på min for øyeblikket. Fungerer greit nok det :). Litt mer uavfjæret vekt enn en bladfjær. Får ikke godkjent dette.



Alternativ 4:

Kappe inn den originale bladfjæra litt i endene (den til uten nivåmat). Maskinere til en trekant i aluminium som bladfjæra kan skli på og fjerne gummiputene som fjæra ligger an mot. Blir lavere og stivere av dette.


Ok, jeg har uten nivomat. Så hva er forskjellen på de fjærene egentlig? spennet? bare lurer, for kunne tenkt meg å senke min. BTW er med på å kjøpe foringer om du har tenkt til det! De foringene man faktisk kan lage selv er vel de som holder hele "riggen" fast skulle jeg tro... ikke mye hokkus-pokkus dær iaffal...

Njål Nilssen
20/07/10, 19:28
Takk, men hva med resten da ?.

Ikke noe senkning av bilen framme....

Har ringt, søkt, lett over alt får å kunne få bilen "ned" på ett passelig nivå, men nei...

Har du ett delenummer ?.

Takk.

Vel du får iaffal senkesett framme... Med eller uten Nivomat.

Volvo senkesett framme 960 1995-->

Man. kasse:
1394862 (kit)
3529441 kun fjær
3529370 kun demper

Autolat:
9134930 (kit)
9134931 kun fjær
3529370 kun demper

ChrML
20/07/10, 19:35
Ok, jeg har uten nivomat. Så hva er forskjellen på de fjærene egentlig? spennet? bare lurer, for kunne tenkt meg å senke min. BTW er med på å kjøpe foringer om du har tenkt til det! De foringene man faktisk kan lage selv er vel de som holder hele "riggen" fast skulle jeg tro... ikke mye hokkus-pokkus dær iaffal...
Er hvor sterk fjæra er. Nivåmatfjærene er veldig slappe og synker helt til bunns omtrent hvis du bruker normale gassdempere på de.

Bladfjær til nivåmat (standard): Bred og tynn
Bladfjær til nivåmat (senk): Smal og tykk
Bladfjær til uten nivåmat (standard): Bred og tykk

Hadde man splittet en bladfjær til senk på langs litt for å få plass og montert sammen med en annen bladfjær til senk så kanskje :D.


Foringene som holder hele riggen fast er veldig harde originalt. Og blir aldri slitt. Så er igrunn ikke noe poeng å bytte de. Nesten alt resten er ukurante foringer, bortsett fra øvre feste til krengehemmeren, der passer øvre kyllingbein foringer foran (Superflex), de er like.


Oki! Skal si ifra når det blir sett på det med bestilling. Kanskje i mårra. Ganske ukurant å bestille derfra fordi de må ha verified addresse og alt sånnt. Kommer tilbake med fraktpriser, skal se om jeg får brukt Jetcarrier. TeamBørnOut skulle også ha foringer derfra.

ChrML
20/07/10, 19:36
Vel du får iaffal senkesett framme... Med eller uten Nivomat.

Volvo senkesett framme 960 1995-->

Man. kasse:
1394862 (kit)
3529441 kun fjær
3529370 kun demper

Autolat:
9134930 (kit)
9134931 kun fjær
3529370 kun demper
Yep, foran er ikke noe problem. Men er nok ikke så gode de originale demperene vil jeg tro, er jo ganske gamle deler. Men fjærene er jo kjekke å ha mtp godkjenning (sikkert dyre). Nivåmat eller ei har ikke noe å si foran.

Njål Nilssen
20/07/10, 19:45
Yep, foran er ikke noe problem. Men er nok ikke så gode de originale demperene vil jeg tro, er jo ganske gamle deler. Men fjærene er jo kjekke å ha mtp godkjenning (sikkert dyre). Nivåmat eller ei har ikke noe å si foran.
vel får vel ikke annet enn originaldempere framme til 960 1995-->... de har ikke løse demperinnsatser som på de gammle, de har dessuten mye tykkere stempelstang enn std. 700/900 dempere. Men vet du om noen som selger dempere til den nye typen forstilling så ROP ut :D

Edit: kanskje de fra 850 passer hvis man har flaks! men tviler...

skarderud
20/07/10, 20:07
veldig mye interessant her, ja! har litt kontakter både i sverige og på grensa (kompis i tollvesenet:)) så skal få saker over uten toll og tull. skal sjekke med volvo i sverige, har erfart at det er en del mer enn de 20% du får på valutaen å hente på det.

litt artig ang den myranes bil og olja, ligger jo i billingsfors, der har jeg bodd i 2 år, så kan få kompiser til å plukke det opp og sende det over via tollkompisen om jeg skal ha noe. eksisterte nok ikke når jeg bodde der, da hadde jeg visst om de. er riktignok 6 år sia jeg flytta derfra.
ev.t tar fattern seg glatt en tur til chattaberg og henter på postkontoret der, poste restante er vanlig brukt på sånt. jeg er opprinnelig fra kongsvinger, og fattern og muttern bor jo der fortsatt, så er jo bare en svipptur for de.

så da finns de delene jeg vil ha på volvo, mao!
skal ringe volvo lillehammer og volvo bengtsfors i morra, så kan jeg sammenligne prisene.

takk for tilbakemelding!

ChrML
20/07/10, 20:09
vel får vel ikke annet enn originaldempere framme til 960 1995-->... de har ikke løse demperinnsatser som på de gammle, de har dessuten mye tykkere stempelstang enn std. 700/900 dempere. Men vet du om noen som selger dempere til den nye typen forstilling så ROP ut :D

Edit: kanskje de fra 850 passer hvis man har flaks! men tviler...
Kan bruke 850/V70 coilover på 960 1995-> forstilling har jeg hørt noen har sagt.

skarderud
20/07/10, 20:50
er nye(og enklere!) regler på gang fra årsskiftet, de vil at seriøse bygger skal bli enklere å få godkjent med forskjellige motorkonstellasjoner og endrede hjuloppheng og bremser!
en kompis av meg som bygger opp en -90 bmw 750 IL har jevnlig kontakt med avdelingen på risløkka, der sitter kompetansen på dette. de har finpussen på regelverket inne nå, og det ser svært lovende ut. veldig positivt for oss som faktisk vil bygge skikkelig og seriøst!

da kan det jo faktisk være mulig med coiloversog seriøse ombygginger av både hjuloppheng og bremser.

mvh eirik

ChrML
20/07/10, 20:52
er nye(og enklere!) regler på gang fra årsskiftet, de vil at seriøse bygger skal bli enklere å få godkjent med forskjellige motorkonstellasjoner og endrede hjuloppheng og bremser!
en kompis av meg som bygger opp en -90 bmw 750 IL har jevnlig kontakt med avdelingen på risløkka, der sitter kompetansen på dette. de har finpussen på regelverket inne nå, og det ser svært lovende ut. veldig positivt for oss som faktisk vil bygge skikkelig og seriøst!

da kan det jo faktisk være mulig med coiloversog seriøse ombygginger av både hjuloppheng og bremser.

mvh eirik
Hvor kan jeg lese mer om dette? Høres interessant ut :).

skarderud
20/07/10, 21:01
vet ikke hvor offisiellt det er enda, om du kan finne noe på noen nettsider.
men søk på statens vegvesen.no så bør det kanskje stå noe der.
kompisen fikk det muntlig fra fyren på risløkkaavdelingen på bt i oslo, er de som er spesialinnstansen på ombygginger av biler idag, så de bør iallefall vite:)

Njål Nilssen
20/07/10, 21:09
vet ikke hvor offisiellt det er enda, om du kan finne noe på noen nettsider.
men søk på statens vegvesen.no så bør det kanskje stå noe der.
kompisen fikk det muntlig fra fyren på risløkkaavdelingen på bt i oslo, er de som er spesialinnstansen på ombygginger av biler idag, så de bør iallefall vite:)

Høres VELDIG bra ut :D håper det gjelder biler som i praksis blir bygd opp fra grunnen av selv også? Mener det var en nettadresse som stod i Gatebil Magasinet i forbindelse med noe sånnt for ikke lenge siden...

skarderud
20/07/10, 21:14
det er nok biler som du tenker på som er i kikkerten, ja!
de vet at det er mange veldig bra og gjennomførte biler i norge som enten kun blir brukt på uorgansiert kjøring eller blir kjørt ulovlig, med enklere regelverk så ville de få bort endel farligere ombyggingere også, fordi de fleste da ville gjøre det såpass bra at de kunne få det godkjent istedet.
veldig bra tankegang fra bt det, iallefall!

Njål Nilssen
20/07/10, 21:17
det er nok biler som du tenker på som er i kikkerten, ja!
de vet at det er mange veldig bra og gjennomførte biler i norge som enten kun blir brukt på uorgansiert kjøring eller blir kjørt ulovlig, med enklere regelverk så ville de få bort endel farligere ombyggingere også, fordi de fleste da ville gjøre det såpass bra at de kunne få det godkjent istedet.
veldig bra tankegang fra bt det, iallefall!

Jupp blir litt irritert når man får nei på selv de enkleste forandringer pga alle jalla-bygg rundt om... Det blir vel kanskje lettere å få godkjennt amatørbyggd kjøretøy også da kanskje, hvis det gjøres på en gjennomfør måte.

skarderud
20/07/10, 21:26
ja, både amatørbygger og kitcars omfattes av dette så vidt jeg skjønte!
da kan man endelig bygge seg en caterham 7 i norge, samt få velge fritt blandt motorer.
nå må man jo importere ferdigbygde "pakker" med 1,6 ltrs dorf motorer, og det er det vel ingen med hjerte for volvo som vil ha..:)

Njål Nilssen
20/07/10, 23:14
ja, både amatørbygger og kitcars omfattes av dette så vidt jeg skjønte!
da kan man endelig bygge seg en caterham 7 i norge, samt få velge fritt blandt motorer.
nå må man jo importere ferdigbygde "pakker" med 1,6 ltrs dorf motorer, og det er det vel ingen med hjerte for volvo som vil ha..:)

Caterham med T5 eller versting 3.0 24v sugis...huff skummelt :D

Volvo_960_1995
22/07/10, 10:52
Vel du får iaffal senkesett framme... Med eller uten Nivomat.

Volvo senkesett framme 960 1995-->

Man. kasse:
1394862 (kit)
3529441 kun fjær
3529370 kun demper

Autolat:
9134930 (kit)
9134931 kun fjær
3529370 kun demper

Volvo sine originale senkesett framme er utgått :rolleyes: Snakket nettopp med bilia og de kunne fortelle at det fantes ingen i Norge som hadde det heller. Sjekket kun opp på Automat....

skarderud
22/07/10, 22:42
sjekka på manuell idag, og fikk samma svaret!
han mente jeg burde sjekke i sverige, så det er på tapetet. tenkte jeg skulle ta kontakt med svenska volvo 7/900 klubben, samt svis (svenska volvoklubber i samvärkan), for å sjekke om de kan sitte på noen sett. skal også sjekke med en brukthandler jeg har handlet med før om han kan ha noen ideer om hvor jeg skal søke.

Volvo_960_1995
22/07/10, 22:50
sjekka på manuell idag, og fikk samma svaret!
han mente jeg burde sjekke i sverige, så det er på tapetet. tenkte jeg skulle ta kontakt med svenska volvo 7/900 klubben, samt svis (svenska volvoklubber i samvärkan), for å sjekke om de kan sitte på noen sett. skal også sjekke med en brukthandler jeg har handlet med før om han kan ha noen ideer om hvor jeg skal søke.

Den gleder jeg meg til, Takk for at du tar deg tid til å søke informasjon andre plasser !. :)

Takk.

skarderud
24/07/10, 22:56
je fant je fant!

på www.chassIT.se fant jeg et senkningskit som senker 40-50 mm til 4100,- sek
link var litt værre, men det har delenr GEV112001.

skal ringe de på mandag og høre om det finns papirer jeg får godkjent hos bt.
det finns iallefall!

har sendt epost til etpar andre leverandører ang coilovers, om hva det koster å bygge for multilink, og om det blir godkjent i norge (tuv).
så da venter vi i spenning!

Mysemannen
24/07/10, 23:41
Fant noe på finn av mulig interesse, dog til MK1.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23328939
Edit: MK2 også!
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23329212

"bult on" visstnok

Luigi
25/07/10, 00:09
var jo perfekt høyde på den v90ien!
så også ut som dem var "ledda" i toppen.

Christian
25/07/10, 02:17
Er disse ChrML kjører med..

ChrML
25/07/10, 10:59
Er disse jeg kjører med, ja. Er leddet i toppen og gummiforing i bunn. Gummiforingen må byttes ut med Superflex i hardeste type (de anbefaler hardhet 95 når enkle foringer skal brukes i bunn av coilover pga belastningen). Gummiforingen min har nemlig et skikkelig ovalt hull nå og eser skikkelig ut i toppen :p.

Njål Nilssen
25/07/10, 21:28
je fant je fant!

på www.chassIT.se fant jeg et senkningskit som senker 40-50 mm til 4100,- sek
link var litt værre, men det har delenr GEV112001.

skal ringe de på mandag og høre om det finns papirer jeg får godkjent hos bt.
det finns iallefall!

har sendt epost til etpar andre leverandører ang coilovers, om hva det koster å bygge for multilink, og om det blir godkjent i norge (tuv).
så da venter vi i spenning!

Lurer på hvordan dette settet (tenker på GEV settet) blir om man monterer det på bil som ikke har nivomat bak? virker som det tydeligvis er beregent for biler som har nivomat...

Njål Nilssen
25/07/10, 21:33
Fant noe på finn av mulig interesse, dog til MK1.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23328939
Edit: MK2 også!
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23329212

"bult on" visstnok

Lurer på hvordan det der belaster "stay"en? :eek: Den boltforbindelsen der (siden den ikke har støtte på begge sider) er vel egentlig ikke beregnet for å ta vekta av bilen... er jo kun demper den skal brukes til... :S

ChrML
25/07/10, 21:38
Lurer på hvordan det der belaster "stay"en? :eek: Den boltforbindelsen der (siden den ikke har støtte på begge sider) er vel egentlig ikke beregnet for å ta vekta av bilen... er jo kun demper den skal brukes til... :S
Jeg kjører med MK2 coiloveren på min for øyeblikket.

Det er et veldig solid feste i bunn. Er en stålhylse som går tvers igjennom bærearmen og stikker ut på innsiden som demperen er tredd innpå. Så går bolten igjennom alt det og holder det på plass. 12.9 bolt der i tillegg da så :p.

Originalt så er det jo sjelden kun en demper der. Sitter nivåmater der som kan løfte mange hundre kilo hver i tillegg til belastningene det blir ved demping av så mye. Originale nivåmat bladfjøra hjelper ikke mye, den er så slapp at den siger til bunns med kun den.

Men mye værre med foringa som er i bunn av de demperene originalt. De må være Superflex i hardhet 95. Fiasko med gummiforing der.

Njål Nilssen
25/07/10, 21:48
Jeg kjører med MK2 coiloveren på min for øyeblikket.

Det er et veldig solid feste i bunn. Er en stålhylse som går tvers igjennom bærearmen og stikker ut på innsiden som demperen er tredd innpå. Så går bolten igjennom alt det og holder det på plass. 12.9 bolt der i tillegg da så :p.

Originalt så er det jo sjelden kun en demper der. Sitter nivåmater der som kan løfte mange hundre kilo hver i tillegg til belastningene det blir ved demping av så mye. Originale nivåmat bladfjøra hjelper ikke mye, den er så slapp at den siger til bunns med kun den.

Men mye værre med foringa som er i bunn av de demperene originalt. De må være Superflex i hardhet 95. Fiasko med gummiforing der.

OK hva bruker nivomaten av foringer da? evt. myk nylon ville vel funke? er vel ikke så mye skråbevegelse der? har ikke fått studert bevegelsesmønsteret så fryktelig enda... bare skrud ut hele MK2 en foreløpig på min...

ChrML
25/07/10, 21:57
Vet ikke hva nivåmatene bruker som originalforing. Aldri hatt en nivåmatdemper selv å kikket på. Har ikke studert om vinkelen endrer seg, men tror ikke det er mye isåfall. Det er hvertfall uniball i toppen.

Vet igrunn ikke hvor hard Polyurethan hardhet 95 er eller kontra nylon, har ikke fått foringene enda. Men er hvertfall det Superflex anbefalte til singelbolt coilover applications og for å erstatte nylon. Så det er vel nesten like hardt. De anbefalte hardhet 80 til normale demper applications som ikke er coil-over.

Njål Nilssen
25/07/10, 22:10
Vet ikke hva nivåmatene bruker som originalforing. Aldri hatt en nivåmatdemper selv å kikket på. Har ikke studert om vinkelen endrer seg, men tror ikke det er mye isåfall. Det er hvertfall uniball i toppen.

Vet igrunn ikke hvor hard Polyurethan hardhet 95 er eller kontra nylon, har ikke fått foringene enda. Men er hvertfall det Superflex anbefalte til singelbolt coilover applications og for å erstatte nylon. Så det er vel nesten like hardt. De anbefalte hardhet 80 til normale demper applications som ikke er coil-over.

Kjøper du stang og dreier selv, eller finns det ferdige foringer i 95?

ChrML
25/07/10, 22:12
Kjøper du stang og dreier selv, eller finns det ferdige foringer i 95?
Bestillt stang. Må få en til å dreie for meg da jeg ikke har tilgang på dreimaskin selv. Finnes ikke ferdig såvidt jeg veit.

skarderud
27/07/10, 13:17
fikk svar fra chassit.se at senkesettet er tuv godkjent.
ikke værst!
men må også bygge om til 960 fjørbein framme, så da er det bra at jeg har alt liggende!
noen som vet om det finns poly-foringer til 960 framme?

skal også ta meg en prat med han nedi østfold som bygger om sånne, så jeg ikke gjør noen unødvendige ting.

Njål Nilssen
27/07/10, 15:36
fikk svar fra chassit.se at senkesettet er tuv godkjent.
ikke værst!
men må også bygge om til 960 fjørbein framme, så da er det bra at jeg har alt liggende!
noen som vet om det finns poly-foringer til 960 framme?

skal også ta meg en prat med han nedi østfold som bygger om sånne, så jeg ikke gjør noen unødvendige ting.

Jeg har ikke funnet i alle fall. Du kan lage selv, men det er kun en foring du kan bruke PU på og det er framme på bærebrua. Den bakre er "offset" så med mindre du har en fantastisk metode for å lime PU fast i metall, så sliter du litt, da den vil vri seg under første nedbremsing og du får en ganske morsom spissing...

skarderud
27/07/10, 18:57
takk!

da blir det orginalforinger rund baut, så får man heller finne fram litt stag og tøffere krengningshemmere for å få det sånn man vil ha det!:)

den tverrfjøra på multilinken, burde den å byttes ved senking?
eller kan man justere den sjøl?

Njål Nilssen
27/07/10, 22:16
takk!

da blir det orginalforinger rund baut, så får man heller finne fram litt stag og tøffere krengningshemmere for å få det sånn man vil ha det!:)

den tverrfjøra på multilinken, burde den å byttes ved senking?
eller kan man justere den sjøl?

Er 25mm krengehemmer originalt framme på 960II og den har uniball linker mellom seg og fjærbeinet, så MYE fastere enn "bakk-bakk" (kyllingbein) linkene, med gummi(eller PU sånnsett) som sitter på de andre i 7/900 serien, den er nesten helt flat i svingene (hjelper lite hvis du kjører med noe over 50 profil). Skal du toppe det som sitter der fra før må det bli opplagret rigidrør med justerbare knivblad og uniball...

Skal vel ikke trenge å bytte bladfjæra med senkedempere skulle jeg tro. Men skal ikke si for sikkert. Om så er, får du korte den inn litt og lage nye glideklosser.

skarderud
28/07/10, 11:42
høres bra ut!

da blir det handleliste og og svensketur iløpet av noen uker, skal hente meg en ny ft motor i samma slengen, min nåværende har runda 406 000 og lekker olje, gidder ikke å pakke opp motoren:)

kan sikkert ta med deler til andre, skal hente motor antagelig hos anders bildelar i skara, har mye deler til 900, 800 og nyere serier.
skal ta med pakke fra chassit, så jeg slipper toll, samt at jeg kjører antagelig gjennom billingsfors om noen skulle hatt coilovers. så pm meg, så ser vi hva vi får til:)

Volvo_960_1995
20/10/10, 21:43
Vel du får iaffal senkesett framme... Med eller uten Nivomat.

Volvo senkesett framme 960 1995-->

Man. kasse:
1394862 (kit)
3529441 kun fjær
3529370 kun demper

Autolat:
9134930 (kit)
9134931 kun fjær
3529370 kun demper

Fatter ikke hvor dere kan finne dette, Bilia Bryne og Bilia Forus sier at det ikke finnes :confused:

Takk visst dere i det hele tatt kan fortelle hvilken Volvo forhandler som har det.

Refinement!
20/10/10, 22:09
Fatter ikke hvor dere kan finne dette, Bilia Bryne og Bilia Forus sier at det ikke finnes :confused:

Takk visst dere i det hele tatt kan fortelle hvilken Volvo forhandler som har det.

Dette står bl a i ekstrautstyrskatalogen til Volvo fra 1995.

At Bilia Forus ikke finner dette er ikke overraskende, mange nye der som knapt vet hva Volvo med bakhjulsdrift er. Må nok inn i de gamle katalogene for å finne dette, men stor sjans for at det er utgått for lenge siden. Finnes det ikke i Sverige er eneste mulighet at en forhandler kan ha noe liggende, men sannsynligheten for dette er vel heller liten.

Volvo_960_1995
21/10/10, 01:54
Dette står bl a i ekstrautstyrskatalogen til Volvo fra 1995.

At Bilia Forus ikke finner dette er ikke overraskende, mange nye der som knapt vet hva Volvo med bakhjulsdrift er. Må nok inn i de gamle katalogene for å finne dette, men stor sjans for at det er utgått for lenge siden. Finnes det ikke i Sverige er eneste mulighet at en forhandler kan ha noe liggende, men sannsynligheten for dette er vel heller liten.

Ja, dele nummerne er funnet for god tid tilbake, faktisk i 2009, når jeg fikk bilen ifra Tyskland.

Men det som jeg mente var med "finnes" er finnes det noen som kan levere, siden Bilia ikke kan, og ikke SAM..

De folkene på Bilia Bryne kan sine saker, og ikke minst de 2 på Bilia Forus.

Men uten dette forumet, så hadde vi vært tapt bak en mur av uvitenhet.

Takk.

gaupe
21/10/10, 08:50
Fatter ikke hvor dere kan finne dette, Bilia Bryne og Bilia Forus sier at det ikke finnes :confused:

Takk visst dere i det hele tatt kan fortelle hvilken Volvo forhandler som har det.

Hør med SAM Steffansons, men mistenker at ein del av dette er gått ut.

Volvo_960_1995
22/10/10, 10:54
Hør med SAM Steffansons, men mistenker at ein del av dette er gått ut.

Alt det er utgått med SAM Steffansons.

Slapp holdning ifra SAM, og ikke oppdatere siden deres, og det er blitt sendt e-post / mail og snail mail.

Makkan til tullebedrift...

Men Takk for at du også tok deg tid til å lese tråden.

gaupe
22/10/10, 11:06
Alt det er utgått med SAM Steffansons.

Slapp holdning ifra SAM, og ikke oppdatere siden deres, og det er blitt sendt e-post / mail og snail mail.

Makkan til tullebedrift...

Men Takk for at du også tok deg tid til å lese tråden.

Viss det er utgått der, så trur eg einaste håpet, er om ein volvoforhandlar har det på lokalt lager, og det er det ofte smått av.

Lars'ern
24/12/11, 00:31
Dere som har coilover fra Myrane, hvordan er kvaliteten på settene fra de?
Jeg driver å vurderer å kjøpe meg en fullt sett til min -95 965. Er ute etter en bil som er forholdsvis myk og behagelig å kjøre, men samtidig litt lavere enn orginalt. Ikke asfalt lav og stein hard som en del biler er her inne :cool:

Njål Nilssen
24/12/11, 21:10
Dere som har coilover fra Myrane, hvordan er kvaliteten på settene fra de?
Jeg driver å vurderer å kjøpe meg en fullt sett til min -95 965. Er ute etter en bil som er forholdsvis myk og behagelig å kjøre, men samtidig litt lavere enn orginalt. Ikke asfalt lav og stein hard som en del biler er her inne :cool:

Du kan gjøre som meg ;) (nå senker ikke jeg min med ala samma må gjøres)

Jeg bygger bilstein dempere inn i husene til originaldemperne framme, dvs at jeg kun bruker ytterrøret med fjærskåla og brakettene som fester demperen på spindelen, ALL innamt og stempelstanga fjærnes helt. (skal legge ut bilder av hvordan det gjøres ;)) Framme er ikke noe problem da, for da passer ALLE framdempere som passer i std. 7/900.

Med Bilstein B6 (sport) blir bilen ikke hard, men bare mere presis enn std. Bilstein B8 (sprint) er samma ulla, bare kortere for å brukes ved senk (35mm på Volvo) Clubsport og Racing begynner straks å bli stivere...(de senker også 35mm)

Har du nivomat bake kan du være heldig å komme over et senkesett til bak iaffal (senker 30mm) Får du ikke tak i, må du nivomat eller ikke, skaffe fjæra til vanlige dempere (fåes fortsatt ;)) og bruke dempere fra 7/900 bake også. Her må du dog bytte ut nederste foringa på demperen og lage ny + ei hylse for å få disse til å passe på Multilink.

For å senke bake på Mk2 link må du;

For 35mm... benytte som jeg sa tidligere bruke bladfjær til vanlige dempere, og lage "koppene" (som gummiklossene bladfjæra hviler på) på de nedre bærebruene dypere til ønsket nivå. til 30-35mm trenger du ikke røre de øvre bærebruene. Ved 35mm blir det kanskje ØRLITE camber...Da bruker du feks. Bilstein sprint til 7/900 og som sagt bytter ut nederste foringa på demperen til en egenprodusert.

For 35mm og videre. samme modd som over, evt. lage nye bærebruer nede fra grunnen av for å få til ønsket senk, men da må også de øvre bærebruene forlenges, hvis ikke får du "Bimmersyndromet" og du føkker til hjulgeometrien så bilen ikke har grep på rævva lengre... hverken rett fram eller i svinger...

Vil på det høyeste anbefale å beholde glassfiberbladfjæra bak, den er unik og den har unike fordeler hva respons og uafjæret vekt anngår ;) Den gjør dessuten at man trenger mindre heftig stabstag for den fungerer også endel som det også ;)

Lars'ern
25/12/11, 20:04
Takk for svar.
Jeg har tenkt å holde meg under 35mm senk, siden jeg kjører en del på dårlige grusveier, og heller ikke er noe særlig glad i skamsenking :rolleyes:
Har nivåmat bak ja. Det jeg alelr helst vil ha, som dessverre ikke er å få tak i lengre, er det orginale senkesettet fra Volvo.
Hovedgrunnene til at jeg har tenkt på coilover, er for det er bolt-on bak, og bruke de sammen med bladfjæren har vært meningen fra min side ihvertfall :) Den andre viktige grunnen for min del, er at jeg ønsker en "myk" og komfortabel bil. Litt senk setter jeg bare på pluss-kontoen :) Og coilover foran har jeg tenkt på fordi jeg liker å ha det forholdsvis likt foran og bak.
Men jeg skal ta å lese litt i tråden din, regner med at det kommer litt interesang info der ;)

Kristian N
13/05/18, 10:06
Nei, ikke til uten nivåmat. Kun med nivåmat. Har hørt mange rykter om senkebladfjær til bil uten nivåmat, men ingen har klart å oppdrive et delenr enda, så tror rett og slett at det ikke finnes. Finner den heller ikke i noen tilbehørskataloger til disse bilene eller på Vadis. De har heller ikke hørt om det på Volvo.




Til trådstarter:

Alternativ 1:
- Kjøp ny senkebladfjær fra Volvo til nivåmat og kjør med originale senkenivåmatdempere. Nye senkedempere er ikke å oppdrive hos Volvo lenger visstnok, men det er sikkert mulig å få tak i andre steder på nettet kanskje. Du skal ha veldig flaks for å få tak i noe av dette brukt i god stand.

Dette er det eneste 100% lovlige alternativet. Eneste ulempa er at nivåmat ikke har så gode kjøregenskaper.



Alternativ 2:

Bruke original bladfjær til bil uten nivåmat med original høyde. Kappe et stort hull i nedre lenkearmene bak før du bygger om til multilinken og sveis på noe stål nedover sånn som TeamBørnOut har gjordt her:

http://i652.photobucket.com/albums/uu250/KristofferHelle/MkII/070720103798.jpg
http://i652.photobucket.com/albums/uu250/KristofferHelle/MkII/070720103801.jpg

Eventuellt gjeng opp noen hull til skruer i bunn for justering. Da får du fordelene med lite uavfjæret vekt som det er originalt (blir bare litt tyngre mtp stålet du sveiser inn). Samt fjæra får den karakteristikken den skal ha. Da kan du kjøre med Bilstein gassdempere som du bøyer litt i toppen og dreier ny foring til i bunn som dempere.

Dette er igrunn den beste løsningen. Sikkert ikke helt lovlig, men gjør du en god jobb så tviler jeg på at det blir lagt merke til.



Alternativ 3:

Coilovere fra Myranes Bil og Olje.
http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=23329212&sid=xz0981279647846106y

Passer rett på MK2 bakstilling og har justerbar høyde. Ulempe er at Gas demperene ikke er like bra som Bilstein, men greie nok. Justerbar høyde som normale coilovere.

Foringen som er montert i bunn av disse er veldig dårlige. De er av gummi som det blir altfor stor belastning på, så ny må dreies i Superflex. Han som selger de skulle prøve å skaffe ferdig til meg, hvis ikke må det dreies.

Jeg har dette montert på min for øyeblikket. Fungerer greit nok det :). Litt mer uavfjæret vekt enn en bladfjær. Får ikke godkjent dette.



Alternativ 4:

Kappe inn den originale bladfjæra litt i endene (den til uten nivåmat). Maskinere til en trekant i aluminium som bladfjæra kan skli på og fjerne gummiputene som fjæra ligger an mot. Blir lavere og stivere av dette.Jeg prøver å dra opp denne.
Jeg har nå prøvd meg på alternativ 2. Altså å sveise om bærearmene slik at anleggsflaten til fjørene er lavere. Dette har fungert utmerket og bilen har nå fin høyde bak, men jeg har fått en stygg klunkelyd når jeg tar igang og litt ved giring. Jeg hadde nede deler av hele riggen når jeg byttet armene. Ergo var diffen også løs på et tidspunkt og jeg trodde jeg bare hadde montert den sammen igjen litt dårlig, men diffen er tilsynelatende godt montert sammen. Fikk bilen i bukken igjen og benda og bøgde på det som gikk, men finner ikke eksakt årsak til lyden. Til dere som har gjort dette, hva er deres erfaring?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Terje1
13/05/18, 14:28
Disse putene som klemmer fast diffhuset løsner (faller ned)ofte om du har skrudd ned hele ramma.
Sikker på at både øvre og nedre er på plass?

Kristian N
18/05/18, 21:56
Disse putene som klemmer fast diffhuset løsner (faller ned)ofte om du har skrudd ned hele ramma.
Sikker på at både øvre og nedre er på plass?Det stemte på en prikk. Fant nevnte pute i veien et par dager etterpå. Trodde ikke mine egne øyne. Nå er den på plass igjen[emoji4]

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk