PDA

Vis full versjon : Hard giring og flushing V70 automat.



Polestarer
22/07/18, 21:53
Har en V70 2.0t Automat 2005 mod. Synes den har begynt å gire litt hardt opp i 3. gir, spesielt når kassa er kald, blir litt bedre når den er varm.
Og hvis jeg kjører på landevei og det kommer en bakke der den må ned i 3. gir for å opprettholde farten er den veldig treg med å legge inn 5. gir etter bakken og ligger i 4. gir lenge før den girer opp. Er dette normalt og at den gjør det for å unngå så mye giring kanskje? Kjører samme vei hver dag til jobb og gjør akkurat det samme hver gang, med mindre jeg velger 3. gir selv med spaken.

Har peilet oljen og det er rett og slett litt for mye olje på den... Flushinga ble gjort av et uavhengig verksted av forrige eier for ca 60 000km siden. Tenker det er på tide å flushe og ta en oppdatering på kassa.
Jobber på bilverksted selv og har flushe apparat fra SM-produkter av merket Lube1.
Lurer da på om olja de selger på SM-produkter (Lube1 Premium ATF) er grei å bruke da vi har denne på jobb?
Har litt linker til olja her og det står at den skal fungere på volvo men står ikke spesifikt at den oppfyller jws 3309 kravet.

https://www.sm-produkter.no/ViewFile.aspx?ItemID=17306

Har også lest noe om B4 ventildeksel, men leste også at det ikke vill ha så stor betydning på 04 mod og oppover, stemmer det?

Takker veldig mye for hjelp :)

945-Halden
23/07/18, 00:01
Har en 2003 xc90 som kassa ble flushet på ved ca 180.000. Den har nå gått drøye 238.000 kassa funker helt ok.
Ble brukt lube1 olje den gangen.
Så om det er samme olje så burde det funke greit.
Min kasse slet med lock update før flushing, men funker greit nå.

Erlend
23/07/18, 06:46
Sånn var kassa mi også før jeg flushet den. Ble mye bedre da. Den girer ned for å hente krefter, prøv å trykk på W, så skal du se at den girer opp [emoji106]
Veldig viktig på disse kassene at de får riktig olje.. Ville ikke gambla på det altså

Sent fra min G8141 via Tapatalk

FroBe
23/07/18, 19:54
Mange har fått problemer etter å ha tatt sjansen på billigere uoriginal olje.

Selv om oljen er korrekt så kan man ha slitasje i kassen. For å sitere RATS: "Det er også vanlig med slitasje i ventilhus som gjerne forårsaker harde/uregelmessige girskift og sent/hardt inngrep. I de fleste tilfellene lar disse problemene seg løse uten å ta giret ut av bilen, men det bør gjøres noe med tidlig før problemene forverrer seg og går utover de interne komponentene."

På min nye V70 var jeg misfornøyd med giringen, og fikk et par feilmeldinger om for mye moment under giring. Kassen var flushet av tidligere eier, men vet ikke hvilken olje de brukte. Etter jeg brukte VIDA til å nullstille adapsjon brukte jeg en time på å kjøre frem og tilbake på en flat strekning for å lære TCM å gire på nytt med den nye oljen og dagens slitasje i ventilhus. Dette bør gjøres på et tidspunkt med lite trafikk...
Veiledning for adapsjon:
https://www.dropbox.com/s/2pu447wor6fzw36/AW55-50_copy.pdf?dl=0

Mer teknisk lesestoff om AW55 finner man her:
https://www.dropbox.com/sh/oos7ilivedf6489/AABO1dJ1efyzMEQFCkje97t2a?dl=0

Nå fungerer giringen på V70 fint, bortsett fra at den skifter ned til 3. gir i 50 km/t hvis jeg aktiviserer cruisekontroll.

Polestarer
25/07/18, 23:30
Hmmm. Er veldig usikker på om jeg vil bruke olja vi har på jobb da jeg ikke kan få noen konkrete svar. Men som 954-Halden skrev så har det funket for han, og sjefen på jobb gjorde det også på sin V70 med den olja og har fungert der også, uten at jeg vet hvor mye han har kjørt siden flushinga.

Hvor kan jeg få kjøpt olje jeg vet fungerer optimalt på kassa? Må jeg på Volvo eller er det flere plasser?

Takker for svar så langt [emoji4]

Sent fra min HTC U11 via Tapatalk

Polestarer
15/08/18, 21:56
Skal flushe girkasse i morgen så håper giringa blir fin.

Men, kjørte en tur med en boggihenger med ca 350kg på (650kg til sammen).
Kjørte kristiansand-hovden om noen kjenner til det. Bilen måtte gire mye ned i 3 gir med en gang det var litt oppover når jeg lå i 80 km/t
Synes også den girer mye ned i 4 gir uten tilhenger. Er det normalt og at 2,0t har såpass lite dreiemoment under 3000 rpm.

Hadde en tur med vida koblet på og viste bare maks 0,4 bar ladedtrykk ved 5000 rpm. Lavere ved lavere turtall selvfølgelig.
Kan det være noe der eller ville det kommet feilkode hvis turbo ladet lite?

Takker for hjelp.
Eventuelt om jeg kan få prøvekjøre en bil med samme motor hvis noen her bor i nærheten av Kristiansand-søgne-mandal?

Sent fra min HTC U11 via Tapatalk

lars otto skiftesvik
16/08/18, 09:05
Hvor langt har bilen din gått?
En av mine biler er en s80 2,0t 2005 gått ca220 tusen kassen fungerer helt fint. Jeg snakket med Volvo om å flushe kassen men fikk kontant svar om at man ikke skal flushe kassen med noe rensestoff dersom kassen ikke tidligere har hatt jevnlig flush. Fra volvo var meldingen klar, skift oljen forholdsvis raskt to til tre ganger med litt kjøring mellom skftene men la ellers dritten ligge.
Fra automat service i Bergen var svaret akkurat det samme.
Jeg har ikke peiling på automatkasser men det er sikkert noen her som kan forklare bedre hva som kan skje og hva som menes med å la dritten ligge.

Erlend
16/08/18, 09:39
Det er det samme som at man ikke skal flushe motorer som har gått langt, uten å vite servicehistorikk. Det kan løsne øljeflak eller slagg som tetter pickup og filter, som fører til tap av oljetrykk. Og havari.

Sent fra min G8141 via Tapatalk

Polestarer
16/08/18, 10:40
Den er gått 215 000km og den har vært flushet på et uavhengig verksted for 60 000km siden. Vet ikke hvilken olje de brukte så kan jo være noe dårlige greier.
Skal flushe idag og nullstille adapsjon med vida så får vi se...

Sent fra min HTC U11 via Tapatalk

xcrookie
18/08/18, 13:56
Anbefales det å flushe eller bare skifte olje på girkassa til en 2002 2,4T som har gått 240' km som ikke har skifta olje før?
Den girer litt hardt noen ganger, men har gjort det i mange år.

lars otto skiftesvik
18/08/18, 15:09
Se mitt innlegg over.
På min s80 2.4t som har gått bare 163000 skiftet jeg bare oljen slik Volvo anbefalte 3 ganger med bare litt kjøring mellom. Da kunne jeg se at oljen ble mer og mer fin og rød.
Er oljen din brunlig nå?

jerognal
19/08/18, 08:19
Har brukt Valvoline ATF i alle år på 3 Volvoer. Den har 3309 spec. Motoroljer.no har den til ca 1500 for en 20 ltr.

xcrookie
20/08/18, 19:42
Se mitt innlegg over.
På min s80 2.4t som har gått bare 163000 skiftet jeg bare oljen slik Volvo anbefalte 3 ganger med bare litt kjøring mellom. Da kunne jeg se at oljen ble mer og mer fin og rød.
Er oljen din brunlig nå?

Ja, den er nok nærmere brun enn rød.

keviniversen
23/08/18, 00:44
På akkurat automatkassa ville jeg satsa på orginal olje, hørt det er mye problemer med at de brenner seg ved dårlig velikehold.
Vet ihvertfall at når min skal flushes så blir det orginal eller tilsvarende med samme spesifikasjoner[emoji4]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

xcrookie
09/09/18, 18:49
Det er det samme som at man ikke skal flushe motorer som har gått langt, uten å vite servicehistorikk. Det kan løsne øljeflak eller slagg som tetter pickup og filter, som fører til tap av oljetrykk. Og havari.

Sent fra min G8141 via Tapatalk

Er det noen her inne som har hørt om, eller fått problemer med kassa etter at den er flushet?
Vurderer å flushe min nå, den har gått 250 000 km uten flushing.

xcrookie
25/09/18, 08:17
Se mitt innlegg over.
På min s80 2.4t som har gått bare 163000 skiftet jeg bare oljen slik Volvo anbefalte 3 ganger med bare litt kjøring mellom. Da kunne jeg se at oljen ble mer og mer fin og rød.
Er oljen din brunlig nå?

Merket du noe forskjell på giringen etter oljeskift? Eller fungerte den fint før oljeskift?

lars otto skiftesvik
25/09/18, 11:26
Ingen av mine to biler hadde problemer med automaten før oljeskift.Jeg ønsket bare å fornye oljen. Jeg fulgte Volvo verkstedets råd om å ikke bruke flush med kjemiske rensestoff dette kan fort føre til problemer slik Erlend her snakker om. Den av mine biler som jeg merket ny olje mest positivt på var den som har gått lengst en s80 2.0T 2005 som er gått ca 220000km.
Jeg vil råde deg til først å prøve 3 slike raske skift av oljen så få du heller etter dette vurdere om automaten er ok eller ikke.
Jeg brukte olje fra Biltema men det er sikkert andre her som har meninger om oljevalg.

larsverm
25/09/18, 12:14
Nå fungerer giringen på V70 fint, bortsett fra at den skifter ned til 3. gir i 50 km/t hvis jeg aktiviserer cruisekontroll.

Jeg erfarer noe tilsvarende på min S80 2,0T. Jeg oppfatter det som at girkassen tilpasser seg min (rolige) kjørestil når cruisekontrollen ikke er på. Da kan den med varm motor holde ned i rundt 1300 r/min på høyt gir. Det skjer ikke med cruisekontrollen på - da er det som om den følger noen forhåndsinnstilte skiftepunkter som ikke påvirkes av kjørestil.

Polestarer
25/09/18, 19:52
Jeg flushet med å kjøre ett par dager med fluschemiddel under 3000 omdr. Byttet ca 13 liter olje. Bilen ble bedre etter dette og girer bare litt hardt av og til... Nullstilte adapsjon men har ikke kjørt adapsjon med vida. Ble ganske fornøyd med giringa etter flusching.

Men
Synes motoren virker ganske svak, spesielt på lavere turtall, men er vandt til diesel og nå har jeg jo 2,0t 180hk. Girer mye ned i 4 gir på landevei i 70kmt ca og av og til ned i 3. Men er nok sånn. Føles ikke ut som det er no serlig dreiemoment under 4000 omdr.

Sent fra min HTC U11 via Tapatalk

xcrookie
25/09/18, 19:53
Ingen av mine to biler hadde problemer med automaten før oljeskift.Jeg ønsket bare å fornye oljen. Jeg fulgte Volvo verkstedets råd om å ikke bruke flush med kjemiske rensestoff dette kan fort føre til problemer slik Erlend her snakker om. Den av mine biler som jeg merket ny olje mest positivt på var den som har gått lengst en s80 2.0T 2005 som er gått ca 220000km.
Jeg vil råde deg til først å prøve 3 slike raske skift av oljen så få du heller etter dette vurdere om automaten er ok eller ikke.
Jeg brukte olje fra Biltema men det er sikkert andre her som har meninger om oljevalg.

Hmm, nå var det faktisk Volvo Bilia som anbefalte å flushe isteden for å bare bytte. De sa at de bruker en rensevæske som gjør at det blir rent. Jeg spurte om de ikke er redd for å løsne "dritt" som ikke blir med ut, men det var de ikke bekymret for. Nå gir de vel ikke noe garanti, så jeg er jo litt skeptisk.

larsverm
26/09/18, 07:22
Jeg fikk tatt flushing på et Volvo-verksted i forbindelse med en større service (på min S80 2,0T) for fem år siden, da den hadde gått knapt 160.000 km. Hvordan det stilte seg med rensevæske eller risiko for "løs dritt", hørte jeg ikke noe om den gangen. Heldigvis har det gått bra.

lars otto skiftesvik
26/09/18, 13:19
Faren for løs dritt vil selvfølgelig være størst dersom bilen har gått langt og ikke har hatt flush tidligere det sier også Volvo i Bergen.
Med en bil som har gått 250000 uten oljeskift hadde jeg først prøvet selv med 3 raske oljeskift det koster så lite.
Jeg hadde tidligere en s80 2.0T som drosje der skiftet jeg selv oljen tre ganger med 3 slike raske oljeskift pr gang. Den ble skrotet på 480000 km da var automatkassen helt ok.
Jeg kan nevne at Automatservice i Bergen heller ikke ville anbefale meg flush med rensestoff på den.
Den tiden jeg hadde drosje var det mange av andre drosjeeiere som hadde problemer med automatkassene. Min erfaring etter den tiden er at har man først fått problemer med kassen er det meget sjelden at flush på den ene eller andre måten løser problemet.

larsverm
26/09/18, 14:03
Forebygging er nok tingen, ja - og det skal ha blitt mange følgefeil opp igjennom årene av at Volvo i en lengre periode ikke hadde oljeskift på automatkasse som eget servicepunkt, etter hva jeg oppfatter. På min egen bil (2,0T) fikk jeg altså tatt flushing ved ca. 160.000 km, samtidig med skifte av registerreim, og antar det var gunstig. Jeg tenkte samtidig å innføre "uoffisielle serviceintervall" på 80.000, og dermed gjøre det igjen ved 240.000, forutsatt at jeg fortsatt har bilen da og at den er noe å ha.

lars otto skiftesvik
26/09/18, 15:25
Forebygging er nok tingen, ja - og det skal ha blitt mange følgefeil opp igjennom årene av at Volvo i en lengre periode ikke hadde oljeskift på automatkasse som eget servicepunkt, etter hva jeg oppfatter. På min egen bil (2,0T) fikk jeg altså tatt flushing ved ca. 160.000 km, samtidig med skifte av registerreim, og antar det var gunstig. Jeg tenkte samtidig å innføre "uoffisielle serviceintervall" på 80.000, og dermed gjøre det igjen ved 240.000, forutsatt at jeg fortsatt har bilen da og at den er noe å ha.

Det stemmer helt at Volvo i tidligere tider faktisk mente at automatoljen ikke skulle skiftes, bare etterfylles. Det var også mange rykter om at Volvo holdt strengt hemmelig problemene som kom med også deres automatkasser. Særlig Diesel og automat var beryktet fra ca 2006 og fremover til ca 2010 på lik linje med andre bilmerker.

Griffin
27/09/18, 09:31
Har Volvo nå oljeskifte i serviceintervallerne igjenn? Ved hvilke km.stand gjøres dette på? (btw finnes det en oppdatert fullstendig liste over samtlige serviceintervaller og hva som gjøres?)