PDA

Vis full versjon : Motorservice erfordras og EU kontroll



holyman2084
18/07/18, 08:55
XC70 D5. Har nå fått denne alarmen for andre gang på kort tid etter at glødepluggene ble skiftet på første alarm. EU kontroll nærmer seg, motoren sviver fint, ingen symptomer. Tilgang på nærmeste diagnoseverktøy er vanskelig i Juli, derfor tenker jeg å gi blaffen og bare kjøre på, merker at jeg mister litt respekten for nye biler og alarmsystemer hit og dit.

Denne lyser opp som en slags «info», kan det passere EU kontroll? Jeg vet at motorlys ikke går gjennom, men dette er et separat lys.


Sent from my iPad using Tapatalk

Griffin
18/07/18, 10:44
Bor du i Oslo? Jeg kansje kan hjelpe med diagnose.

holyman2084
18/07/18, 19:42
Har sendt deg pm. Er det noen som vet hvordan motorservice erfordras blir tolket på EU kontroll? Ener/toer eller ingen feil?


Sent from my iPad using Tapatalk

MadAss
18/07/18, 21:17
Toer feil

holyman2084
25/07/18, 21:21
Fikk lest av med en liten autel enhet. Merkelig nok ingen feilkoder inne!

Men I/M readiness viste rødt kryss på O2S og HRT. Etter en stund endret dette seg til grønt...Men da var plutselig EGR og FUE med rødt kryss!

Sjekker videre på live data, og der var det feil eller spørsmåltegn/manglende verdi på følgende avlesning:

O2SLOC. Blank verdi med spørsmåltegn.

Equivalence ration (lambda)(bank1 sensor 3)

EGR. Lå inne med verdi 99%, nå og da stengte den men gikk fort tilbake til 99%. Spørsmåltegn bak verdien.

Accelerator pedal position D

Engine coolant temperature

Med andre ord en haug med ledetråder om ting som kanskje er feil med motoren, men ingen feilkoder inne. Men derimot nok til å tenne dette forbanna service erfordras lyset som er en slags semi feilkode som likevel stryker på EU uten at det faktisk er motorlys.

Jeg har tappet oljen ned til halvveis mellom min og maks, sjekket virvelspjeld og kjørt bilen 1000 km uten en eneste indikasjon om at motoren går feil eller drar ujevnt, for lite osv. Motoren går fint som bare det. Forbruk i snitt 0,58 på mila iflg computeren


Sent from my iPad using Tapatalk

Lasse R
26/07/18, 07:30
Ligger nok en feil inne hvis du logger på med Vida. Hvor i landet bor du?

holyman2084
29/07/18, 23:04
Skiftet olje og filter forrige uke(det skulle gjøres uansett), og tro det eller ei så forsvant motorservice erfordras etter ca 20 mil. Merkelig.


Sent from my iPad using Tapatalk

Jimbojama
29/07/18, 23:10
Vil vel påstå at sålenge du ikke har sjekka med vida ennå, er ingenting merkelig. =p
Motorservice erfordras er tross alt bare det samme som en motorlampe i tekstformat og vises ved maaaaaange feil.

MadAss
30/07/18, 16:41
For høgt oljenivå tenner motorlampa, men gir ingen endring av effekt eller motorgange


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk