PDA

Vis full versjon : Cruisecontrol som er litt av og på. 2004 / V70



Monsen
05/06/18, 23:03
Har byttet ABS ring foran på venstre side, da ble det straks bedre en stund. NB! ringen var ikke sprukket. Kan det da være sensoren? Er dette bare en magnet som føler av mot ABS-ringen. Tar for gitt at denne magneten blir svakere etter hvert som årene går, er det da hele skylden til denne feilen.

Sitter det ABS ringer rundt om, også bak? Hvor handler jeg dette til en rimelig penge. Ser at det er mange som har.

Erlend
06/06/18, 05:23
Det sitter abs ringer på alle hjula. Den føler høyt og lavt signal ettersom kransen roterer. Det kan være sensoren, men som oftest er det bare ringen som er rusta opp eller sprukket.

Sent fra min G8141 via Tapatalk

FroBe
06/06/18, 06:36
ABS-sensorene er ikke slitedeler (utenom kablene), men ringene er slitedeler fordi de ruster istykker.

Magneten holder mye lengre enn bilen...

https://www.linkedin.com/pulse/inductive-hall-effect-rpm-sensors-explained-kiril-mucevski

Monsen
06/06/18, 21:10
Da høres det ut som at det er bare å bytte ABS ringer. Det som var litt merkelig sist var at ABS-ringen jeg byttet ( venstre foran ) ikke var sprukket. Om den var noe rusten kan jeg ikke huske, men noe er vel sannsynlig. Bytte av denne ringen førte til at cruise controllen var i orden igjen.

Hvordan går jeg frem for å bytte ABS-ringene bak?

Monsen
06/06/18, 22:22
Flott svar, da gikk det opp noen lys. Takker!