PDA

Vis full versjon : Vibrasjoner.



Hdmann
31/05/18, 09:05
Litt vibrasjoner på tomgang og under pådrag opptil 16-1700 omdr..
Byttet øvre motorfeste som var helt oppbrukt, og fikk mye mer vibrasjoner enn før.
Bilen vibrerer på tomgang, og når jeg setter bilen i fri under fart. S 60 Diesel manuell -03. km. ca. 300 000.
Motorfestet er av den nyere firkanta typen. Har satt på igjen det gamle festet for i det hele tatt å orke å kjøre med bilen.
Jeg har bestilt meg vacumtester, men ønsker tips på hva som kan gjøres i mellomtiden.

gekofix
31/05/18, 09:07
Har du sett på motor feste nede til høyere? Hvis det har røket så får du vibrasjoner(during) som du beskriver

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Hdmann
31/05/18, 09:16
Ok, sjekker det i dag.
Jeg ristet i motoren når øvre festet var demontert, men hørte ikke noe da, men en visuell sjekk sier sikkert litt mer.

Hdmann
31/05/18, 14:16
Da er høyre motorfeste demontert, rengjort og montert igjen. Det så helt og greit ut. Muligens originalt da det var Volvostemplet.
Andre muligheter? Begynner å frykte svinghjulsproblematikk..

Laukis
02/06/18, 22:49
Min S60 D5 er rundet 308k’ å vibrerer også noe fælt på tomgang, det har den egentlig gjort siden 280k km. Klirrer godt fra interiørplasten før å si det slik. Fryktelig irriterende... Ser nesten ut som festet til hanskerommet skal knekke. Alle motorfester med vakum er byttet for 2 år siden, men dette er 60k km siden, så vurderer å gå over disse igjen[emoji849]
Slenger meg på her for å få noen vettuge svar.
Har du samme greia der at bare man såvidt toucher gassen, så forsvinner vibreringa? Kan ikke tenke meg til at det er svinghjulet. Ellers er det null problemer, bare ved såkalt tomgangskjøring. Er heller aldri byttet dyser på min bil.

volvoRsport
02/06/18, 23:06
Hører du noen lyd når du har panseret oppe?

Hdmann
05/06/18, 07:19
Nedre motorfeste er også defekt. Jeg prøvde å bytte ut dette også, med økt vibrasjon som resultat. Så nå kjører jeg med defekt øvre og nedre motorfeste for å minimalisere vibrasjoner. Vibrasjonen henger med opp i turtall, og er merkbart ved pådrag. Når jeg kjører med nytt øvre motorfeste og har hastighet, og setter bilen i fri, så føles det som å kjøre på "romlefelt".
Jeg tviler forsåvidt på at det noensinne er byttet motorfester på min bil.. For din del Laukis, så synes jeg at det høres ut som vakumfestene. Disse skal vel ha vakum under 1000 rpm.

Hdmann
05/06/18, 07:21
Hører forsåvidt ikke annet enn dieselknakling. Men når jeg stopper motoren med clutchen ute så er det en skranglelyd som ikke er der hvis jeg stopper bilen med clutchen inne..

jerognal
05/06/18, 07:49
Altså: Med clutch inne er kassen frikoblet og du har ingen lyd..... da tror jeg du har et problem med kassen (-eller trustlager. Men kan et defekt trustlager lage så mye vib?.) Da tror jeg mer på at inngående aksling på kassen har et stort problem med lageret.....

Hdmann
05/06/18, 08:31
Tviler på at en trustlager lager så mye vib. Og vibrasjonene lar seg ikke påvirke av clutch ute/inne, men av turtall.
Når bilen triller i 80 og bilen står i fri, med clutch ute eller inne, så vibrere det MYE. Når jeg gir litt gass, så roer det seg..
Har div. lyder i forstilling, kan dette påvirke?!

gekofix
05/06/18, 08:42
Tviler på at en trustlager lager så mye vib. Og vibrasjonene lar seg ikke påvirke av clutch ute/inne, men av turtall.
Når bilen triller i 80 og bilen står i fri, med clutch ute eller inne, så vibrere det MYE. Når jeg gir litt gass, så roer det seg..
Har div. lyder i forstilling, kan dette påvirke?!Hvordan er forskellen hvis du blender vacuum til motorfestene?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Hdmann
05/06/18, 10:14
Hvordan er forskellen hvis du blender vacuum til motorfestene?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Har prøvd dette, og opplever ingen forskjell.

gekofix
05/06/18, 11:05
Har prøvd dette, og opplever ingen forskjell.Har du sjekka dyser og komp med vida?

Kribli
05/06/18, 13:24
Dersom du hører en raslelyd fra venstre side (førersiden) i motorrommet mens bilen står i fri og clutch er ute, eller når du stanser motoren, er det mulig du har et svinghjul som begynner å bli slitt. Jeg har disse lydene i min s60 D5 med 326k km på telleren, men opplever kun vibrasjoner når jeg setter bilen i fri i lav fart og triller til den stopper. Vibrasjonene gir seg når den har stoppet helt opp.

Hdmann
05/06/18, 19:43
Har du sjekka dyser og komp med vida?

Har ikke gjort det. Hvem gjør dette, og til hvilken pris?

Hdmann
05/06/18, 19:48
Dersom du hører en raslelyd fra venstre side (førersiden) i motorrommet mens bilen står i fri og clutch er ute, eller når du stanser motoren, er det mulig du har et svinghjul som begynner å bli slitt. Jeg har disse lydene i min s60 D5 med 326k km på telleren, men opplever kun vibrasjoner når jeg setter bilen i fri i lav fart og triller til den stopper. Vibrasjonene gir seg når den har stoppet helt opp.

Raslelyd når jeg stopper motoren med clutchen ute ja. Merker lite til rasling på tomgang, men muligens av og til. Med defekt øvre motorfeste vibrerer det ikke så mye når bilen triller, men når jeg bytta ut motorfeste var det veldig merkbart helt til bilen sluttet å trille. Vibrere også ved pådrag.

gekofix
05/06/18, 20:01
Har ikke gjort det. Hvem gjør dette, og til hvilken pris?Hvor holder du til?

gekofix
05/06/18, 20:04
Raslelyd når jeg stopper motoren med clutchen ute ja. Merker lite til rasling på tomgang, men muligens av og til. Med defekt øvre motorfeste vibrerer det ikke så mye når bilen triller, men når jeg bytta ut motorfeste var det veldig merkbart helt til bilen sluttet å trille. Vibrere også ved pådrag.Det kan like godt være aksel i girkassa, har kjørt 200k km med ulyd som beskrevet her. Mange har byttet svinghjul, men lyden har fortsatt vært der etter bytte.

jerognal
05/06/18, 21:07
Om den raslingen er fra inn-lager i kassen kan du vanligvis kjøre lenge med dette. Jeg er gammel og alle bilene vi hadde i ungdommen hadde denne lyden. Fikk aldri havari pga det....

Hdmann
05/06/18, 21:16
Hvor holder du til?

Hamar

Hdmann
05/06/18, 21:18
Det kan like godt være aksel i girkassa, har kjørt 200k km med ulyd som beskrevet her. Mange har byttet svinghjul, men lyden har fortsatt vært der etter bytte.

Ja lyden gjør meg ingenting, men vibrasjon er irriterende, og kan vel forårsake mere plunder etterhvert.

Hdmann
05/06/18, 21:20
Om den raslingen er fra inn-lager i kassen kan du vanligvis kjøre lenge med dette. Jeg er gammel og alle bilene vi hadde i ungdommen hadde denne lyden. Fikk aldri havari pga det....

Ja jeg kjenner til det. Bilene vi hadde i ungdommen var ganske ukompliserte og lette å fikse.

Hdmann
27/06/18, 22:17
Hvor mange mmHg er tilstrekkelig til motorfestene? Vakumpumpa gir ca 550. Begge motorfestene er utette, men det er jo liten hjelp i å bytte de hvis vakumpumpa er dårlig.