PDA

Vis full versjon : Flush av automat - alternativ måte



Kuleberg
31/05/18, 08:57
Jeg har oppdaget at jeg har en ulydd i automatkassa er av typen AW5, står i en 2001 s80. Lyden er veldig lik på ulelyden til en models brukt turbo. Forsvinner når jeg setter den i P eller N, og er tilbake når den blir satt i gir.
Har planer om å flushe over sommeren, men lurte på om noen hadde noe formening. Noen som har vært borti ulelyd fra converter for eksempel?

Sagen
31/05/18, 13:06
Hadde ikke ventet èn dag med å flushe kassa. Det kan fort koste deg mer enn noen liter olje. Hadde i samme slengen brukt denne: http://www.bilkontroll.no/review/product/list/id/83/category/21/

gaupe
31/05/18, 20:17
Oljepumpa i kassa muligens.

Kuleberg
01/06/18, 09:24
Da blir det å kjøpe et lass olje til begge bilene. Er det noen som sitter på en link til sett med slange, klips og o-ring eller delenummer når jeg skal av med slangen på radiatoren? Ser ipd selger et kit med klips, ringer og slange, men trenger da 2 sett, så blir litt i dyreste laget. Må da finnes en annen løsning på det? Og hvilken dim er det på den slangen i det settet?

Edit:
skruvat tar 277kr inklusiv frakt for 4 ringer og 4 klips.

Er det noen som kan bekrefte at AW5 har sugekraft nok til å suge olje ut fra oljekanne?

Sagen
01/06/18, 11:42
Jeg bruker bare en vanlig klar plastslange som jeg presser lett på retur fra kasse til radiator. Kjører ut 3-4 liter, fyller på tilsvarende via peilepinnen med ditto slange. Inntil 4 liter er det kassa mi klarer å få ut før den går "tom". Er veldig kjapp til å stoppe så fort jeg ser at det er antydning til at oljestrømmen ikke er regelmessig. Repeterer dette tre-fire ganger, så total oljemengde skyldt igjennom ligger rundt 12 liter. Det har vært tilstrekkelig mengde for min del, da de siste literne som kjøres ut har fått en ganske fin fødfarge sammenlignet med de fire-fem første. Bruker gjerne et gammelt håndkle eller lignende som jeg legger på strategiske steder om det skulle bli søl. Hva kassa har av sugeenve er jeg ikke sikker på, men ville tro den drar greit igjennom så lenge den har olje i pumpa. Nevner at det er AW50-42 kassa jeg har i min bil. Husker jeg ikke feil tar den 7,6 liter.

Kuleberg
01/06/18, 12:04
Jeg ser det er denne måten di fleste gjør det på. Jeg hadde egentlig sett for meg å lage en traktfunksjon koblet direkte på slangen som man løsner fra radiatoren, slik at jeg kan kjøre gjennom alle 12 liter uten stopp. Men er kanskje en grunn til at ikke andre gjør det på den måten

Sagen
01/06/18, 12:32
Hvilken måte folk velger er vel hva de føler seg mest komfortabel med vil jeg tro? Ved tanken så hadde det jo vært enkelt å hatt en slange med tilsvarende kobling man kunne satt rett i radiatoren (ut fra kasse), så kunne den suge til seg olje, samtidig som man kjører slangen fra kassa rett i en dunk... Antar at det er noe sånt du ser for deg kanskje?

Kuleberg
01/06/18, 12:46
Ja jeg så for meg å sette en slik oppå frontplata, og ta en slangebit fra kran til løs slange, og sette rett på krana på dunken.
I mitt hode skulle man da slippe den første tømmeprosessen. Slik blir det nesten tilsvarende flush som gjøres på veksted ved å koble seg innpå en slange

Kan godt hende at høydefallet fra kanna som står plassert over motoren ikke ikke tilsvarer nok trykk i forhold til olja som egentlig ville kommet inn der. Denne ville jo vanligvis kommet med det samme trykket som kommer ut gjennom den andre slangen.

Forutsetter jo såklart at krana har høy nok kapasitet på flow, men skulle tro det gikk greit.

For eksempel en slik dunk på 15l fra Clas ohlosn til 130kr
7118

Sagen
04/06/18, 07:26
Er jo bare å prøve :)

Kuleberg
04/06/18, 10:15
Konklusjonen her ble at det må ei elektrisk pumpe på i tillegg som pumper lik mengde inn om kommer ut, så jeg holder meg til den sikre måten som andre før meg har gjort

Sagen
07/06/18, 12:57
Det enkle er ofte det beste. Jeg synes i alle fall den metoden har vært temmelig grei, også har jeg kontroll på hele prosessen :)

Kuleberg
08/06/18, 10:12
Ja alternativet måtte vært å satt 15 liter på hodet tilkoblet returslangen, og så hatt ei blank kanne som den gamle pumpes ut i med en strek på 15 l. Men det blir nok mer jobb enn nødvendig. Har bestilt 25l, som skal halde til 2 biler. Pluss øvre og nedre motorfeste, så blir spennende å se om det oppleves bedre

Kuleberg
10/06/18, 07:38
Er det noen som vet hvilken dimensjon jeg må ha på slangen som skal puttes inn i oljekjøleren?

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Sagen
11/06/18, 08:29
Kan se om jeg kan få målt dimensjonen på slangen jeg bruker i løpet av kvelden. Jeg kobler fra slangen som er tur fra girkassa inn på kjøler, og setter slangen inn på denne og ned i plastdunk.

mrstfu
11/06/18, 08:43
Mener å huske slangen har 10mm innerdiameter, ca 12-13mm ytterdiameter. Biltema har en dimensjon som passer veldig bra.

Kuleberg
11/06/18, 10:43
Slik jeg har forstått det så er det ikke likt 1.gen v70 og v70n Her kommer olja ut fra oljekjøleren

Kuleberg
12/06/18, 05:09
Takk mrstfu.
Jeg kjøpte faktisk nylig 8 9 og 10mm blank slange der nylig for flush av hydraulikkolje på ei båtstyring, så har en del meter igjen. Satser på det blir bra med en av di. Mangler bare ei veldig lang trakt så er jeg klar. Den koster vel 50lappen eller no

Sagen
12/06/18, 11:14
Ikke sikker på hva som er forskjellene på V70 og V70N. Jeg har kobla slangen på tur fra girkasse, som går inn på kjøler (øverst). Kan hende det er mer praktisk å koble seg til ut fra kjøler på V70N :)