PDA

Vis full versjon : Programere/kode etter skifte av tcm



ovevolvo
26/05/18, 19:11
Må man kode inn den nye tcm? Eller er det bare å bytte ? Prøvde å skifte til en annen brukt tcm, men da går den bare i 3.gir. Så enten er den defekt den jeg har fått tak i eller må den programmeres ? Må jeg på Volvo verksted for å programmer den inn, eller er det noe vanlige verksteder kan ? Veit man må på noe med tilgang til vida for å resette adopsjon på girkassa, men kode inn ny del er det noe alle verksteder kan ?

4x4vinge
26/05/18, 22:59
Bare og hiv inn en brukt. Fra samme mod med likt nr på boksen Tror ikke feilen er dær

MadAss
27/05/18, 10:40
Ved skifte av styreenhetar i CAN nettet, må det generelt sett alltid lastast inn programvare i ny/brukt styreenhet for at dei andre styreenhetane skal kjenne igjen den nye styreenheten og begynne å "prate" sammen.

Girkassa legg seg i 3. gir som eit nødprogram då den ikkje får kontakt med nokon andre styreenhetar, og velg 3. som eit gir som ein kan køyre på i dei fleste hastigheiter.

Har aldri montert brukt TCM sjølv, men du må nok mest sannsynleg innom verksted og få lasta TCM omladning.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

FroBe
27/05/18, 11:55
Jeg antar at TCM er en Master på CAN-bussen, og Volvo har sannsynligvis laget en eller flere software-oppgraderinger for TCM som kan lastes inn ved service.
Dermed kan du oppleve at delenummeret er helt likt, men de kan ha fått forskjellige oppdateringer av software som ikke er kompatible.

Slave-moduler er simplere, og ofte enklere å flytte mellom biler.

Det er kun verksted som har VIDA og avtale med Volvo om nedlasting av ny software fra deres servere som kan fikse dette.

ovevolvo
27/05/18, 22:32
Oki da har jeg fått svar på det jeg ønsket, å det var som jeg regnet med takk for informasjonen, godt at nån har litt peiling ivertfall