PDA

Vis full versjon : Kjøpt ny innsprøytningsdyse til Volvo.



Towneh
23/05/18, 21:29
Hei!

Kjøpte en ny diesel innsprøytningsdyse til min Volvo XC70 D5 AWD, og tok ut alle sammen, rengjorde de fire som ikke skulle byttes ut, samt at jeg satt inn den nye.

Alle dyser ble satt det samme sted som de tidligere stod, og den nye er av eksakt samme type som den jeg byttet.

Nå etter at byttet er gjort, og jeg starter motoren, så kommer det en form for "stål mot stål" lyd. Lyden øker når jeg gir litt gass.

ANER ikke hva dette er, aner ikke om det er farlig, eller hva jeg kan gjøre med det.

Noen tips?

Rasp
24/05/18, 06:18
Byttet du bøylene, skruene og tetningene som ligg nedi topp eller henger på dyser?
Gjorde dette sjøl for eitt år siden ( byttet oxo en tilsvarende dyse) og alt fungerte fint med meg etterpå, eg freste også setene som tetning ligger til under dyse

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Towneh
24/05/18, 09:18
Byttet du bøylene, skruene og tetningene som ligg nedi topp eller henger på dyser?
Gjorde dette sjøl for eitt år siden ( byttet oxo en tilsvarende dyse) og alt fungerte fint med meg etterpå, eg freste også setene som tetning ligger til under dyse

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Takk for svar =).
Byttet tetningene som hang på dysene, men ikke bøylene å skruene. Skulle vel i utgangspunktet gjort dette, men de så helt fine og bra ut, så valgte å ikke gjøre noe med dem.

Rasp
24/05/18, 09:26
Ja dei ser nok bra ut men mister spenningen vil eg tro, men kan vel også vere en dyse som er gåen når det lager lyd mener eg, men det må andre utdype om det er slik

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

MadAss
24/05/18, 15:49
Nye spennbøylar er eit must, då dei mister spennet sitt. Men dysa må også programmerast.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Rasp
24/05/18, 16:04
Nye spennbøylar er eit must, då dei mister spennet sitt. Men dysa må også programmerast.

Sent fra min SM-G955F via TapatalkSikker? Jeg kjøpte min hos bildesign og monterte den, hadde ingen ulyder eller noe unormalt hos min bil.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

MadAss
24/05/18, 20:32
Alle motorane etter 2006 må det kodast inn dei tala som står på dysa.

Ein kan vere heldige å få tett dysa uten å skifte spennbøylen, men den vil mest sannsynleg begynne å lekke etter ei stund.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Rasp
24/05/18, 20:48
Alle motorane etter 2006 må det kodast inn dei tala som står på dysa.

Ein kan vere heldige å få tett dysa uten å skifte spennbøylen, men den vil mest sannsynleg begynne å lekke etter ei stund.

Sent fra min SM-G955F via TapatalkMin var 2008 og fungerte utmerket.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Towneh
25/05/18, 12:48
Har nå byttet alle 5 dysene, med nye kobberpakninger, samt disse festene man skrur det fast med.

Klakkelyden er der fortsatt. Har også kjøpt feilsøkingsinstrument, og den viser feil på injektor 1, 3 og 4.

Sies at ikke dysene fra Bosch skal justeres eller programmeres inn, så jeg fatter ikke hva dette kan være. Må da være noe elektronisk feil et eller annet sted her?

Rasp
25/05/18, 12:56
Kamera da å kike nedi sylinder?
Har nå byttet alle 5 dysene, med nye kobberpakninger, samt disse festene man skrur det fast med.

Klakkelyden er der fortsatt. Har også kjøpt feilsøkingsinstrument, og den viser feil på injektor 1, 3 og 4.

Sies at ikke dysene fra Bosch skal justeres eller programmeres inn, så jeg fatter ikke hva dette kan være. Må da være noe elektronisk feil et eller annet sted her?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Towneh
25/05/18, 13:07
Kamera da å kike nedi sylinder?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Det skal i utgangspunktet være helt unødvendig, imo.
Skiftet en og en dyse, og bilen gikk som en klokke før jeg begynte å bytte disse.

Skulle i utgangspunktet kun bytte kobberpakningene i bunnen, fordi det muligens lakk bittelitt fra de.

Har derfra klart å pådra meg et helvetes problem :(

Rasp
25/05/18, 13:09
Det skal i utgangspunktet være helt unødvendig, imo.
Skiftet en og en dyse, og bilen gikk som en klokke før jeg begynte å bytte disse.

Skulle i utgangspunktet kun bytte kobberpakningene i bunnen, fordi det muligens lakk bittelitt fra de.

Har derfra klart å pådra meg et helvetes problem :(Skjønner frustrasjonen...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

MadAss
25/05/18, 18:29
Min var 2008 og fungerte utmerket.

Sent fra min SM-G950F via TapatalkDet har med toleransen på dysa å gjere. Om ein er heldig, så stemmer den gamle dysa nokolunde med den nye.
Der kan sjølvsagt vere andre årsaker, men eg hadde starta med å få programmert ECM med nummeret som står på dysa.

ECM skal vite tolerancen for å kunne gi rett innsprøytning.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk