PDA

Vis full versjon : Vibrasjoner i bil og ratt, 960I.



Mysemannen
17/07/10, 00:08
Hei
Undres om noen har vært borti vibrasjoner i ratt og hele bilen eller hva kan være problemet?
utenom de åpenbare løsningene dvs:

Hjulstilling er nettopp tatt
Balansering av hjul er gjort nylig
endeledd byttet
bærekuler byttet
servo olje byttet

Det slo meg at det kunne være kast i mellomaksling evt. lageret?
Takker for feedback.:confused:

Volvo_960_1995
17/07/10, 11:49
Hei
Undres om noen har vært borti vibrasjoner i ratt og hele bilen eller hva kan være problemet?
utenom de åpenbare løsningene dvs:

Hjulstilling er nettopp tatt
Balansering av hjul er gjort nylig
endeledd byttet
bærekuler byttet
servo olje byttet

Det slo meg at det kunne være kast i mellomaksling evt. lageret?
Takker for feedback.:confused:

Den er ikke lett den oppgaven der, men hvor fikk du avbalansert dekkene ?.

Jeg har selv jobbet på en av de store kjedene i byen (Stavanger) og lærte fort at det om at dekkene var i balanse, så var de ikke "rett" for det.

Neste gang ta å se på når de avbalanserer dekkene og se om du ser "kast" eller "jumps" på de.

Vi monterte alltid det dekket som var mest "rett" på venstre side foran, neste venstre bak og høyre foran, og det absolutt dårligste dekket ble plassert på høyre side bak.

Den dag idag ser jeg på når de avbalanser dekkene, for det er kun proffitt de fleste driver med, så det går litt fort i svingene.....

Hvilket merke dekk har du ?.

Mysemannen
17/07/10, 12:27
Meca Klepp Auto.
Kjører på Duro DP8000 tror jeg,
det er andre gang de er balansert på et halvt år på forskjellige plasser,
første gang var Vianor på Bryne.

Volven
17/07/10, 20:09
Vanlig problem med skjeve skiver, absen har en tendens til og slå de skeve.

Er en sykdom kan du si

Volvo_960_1995
17/07/10, 21:40
Meca Klepp Auto.
Kjører på Duro DP8000 tror jeg,
det er andre gang de er balansert på et halvt år på forskjellige plasser,
første gang var Vianor på Bryne.

Har du sjekket DOT koden, om det er gamle dekk du kjører på ?.

Ser det er en som har nevnt skeive bremser, men kan ikke se at du skriver at det skjer kun når du bremser ?.

andreas y.
17/07/10, 22:01
kalippar så heng kanskje

Volven
17/07/10, 22:32
ja, kanskje, men er en kjent feil med skjeve skiver. går ikke ann og få gjort noe med det

ArM
17/07/10, 23:05
Du kan prøve med andre dekk.. Det kan være høydekast i dekkene, siden det er billigdekk..:) Jeg jobber selv med dekk (molde) og har sett veldig mye rart... Hadde et sett på min egen bil.....de kunne jeg balansere på formiddagen og på ettermiddagen ristet de. Det ble høydekast i dem av vekta på bilen (C 70) på 1500 kg.
Det finnes velig mye dritt på markedet....

Mysemannen
18/07/10, 09:37
Skivene ble også byttet når jeg overtok bilen for 7-8 måneder siden, har satt fart på de men ikke "målt" med mer enn øyemål og de så helt rette ut.
Jeg vet venstre kalipper framme er dårlig men den henger ikke, er bare litt tregere kanskje.
Virker som det er hele bilen som rister og rattet bare "følger" med på en måte, men skal prøve med andre dekk, takker for forslag.

Volvo_960_1995
19/07/10, 09:26
Skivene ble også byttet når jeg overtok bilen for 7-8 måneder siden, har satt fart på de men ikke "målt" med mer enn øyemål og de så helt rette ut.
Jeg vet venstre kalipper framme er dårlig men den henger ikke, er bare litt tregere kanskje.
Virker som det er hele bilen som rister og rattet bare "følger" med på en måte, men skal prøve med andre dekk, takker for forslag.

Håper du kommer tilbake med en løsning.

Takk.

Mysemannen
19/07/10, 10:22
Selv takk!
Har desverre bare ett sett med felger til bilen, så hadde egentlig håpet å slippe å prøve å låne av noen. Men ordner seg sikkert. Dekka fikk stempel som midt på treet, og langt fra bunnen i testen som stod i DB da jeg kjøpte, har hatt mange billigmerker før men aldri lignende problem.