PDA

Vis full versjon : Volvo S40 2009 2.0D - Varm felg fører side framme



ferale
15/05/18, 07:05
Oppdaget plutselig at bilen "ruller" ikke så like lett lenger. Virker som bremsen henger på venstre framhjul. Sjekket etter å ha kjørt på jobb idag, og da var lettmetall felgen ganske varm, og bremseskive meget varm. Sjekket andre fremside og der var alt normal. Er samme hjul hvor jeg byttet hjullager for 1mnd siden. Kan virke som bremsen henger på dette hjulet. Noen tips til hva å sjekke. Har ikke sjekket bremseveske, men skal ta en titt på dette etter jobb idag.

hgnubel
15/05/18, 08:42
Høres ut som caliper henger. Et sikkert tegn er markert mer bremsestøv på den siden, men med mindre det har vart en stund eller du har normalt veldig rene felger er det ikke sikkert det er så lett å se. Løfte det hjulet fra bakken så det henger fritt, girkassen i fri og så se om hjulet snurrer fritt?

Om det var noe med hjullageret ville du nok hørt det godt, men kontrollspørsmål: Dro du til med momentnøkkel når du monterte nytt hjullager? Jeg er ikke noen mekaniker, men har hørt det er lett å stramme for mye.

Ellers har vi jo nå flere steder i landet fått en ekstern faktor som kan bidra til oppvarming på en eller flere sider av bilen, litt avhengig av vær og hvilken himmelretning bilen peker
7097

...har lurt meg en gang :)

ferale
15/05/18, 11:43
Hei, Ja kan virke som klosser henger på skiven. Skal sjekke klosser/caliper senere idag. Ja dro til med momentnøkkel når byttet hjullager. Skal også sjekke bremseslange.

Bertone 262c
15/05/18, 14:00
Ja er nok bremsene dine som henger litt, fikk vanvittig varme felger på 2serien selv, og de hang såpass på alle 4, at bremsene ikke fungerte på langtur, eller etter mye bremsing hjem fra vinterlagring, blei håndbrekk heile veieen, tok det nå roligt[emoji23][emoji1360]

Leverte den inn da, men er nok mulig å ordne selv om en har litt tid[emoji4]




Sent from my iPhone using Tapatalk

Terje1
15/05/18, 21:44
Hei, Ja kan virke som klosser henger på skiven. Skal sjekke klosser/caliper senere idag. Ja dro til med momentnøkkel når byttet hjullager. Skal også sjekke bremseslange.

Hvor mye moment isåfall?
Er vel 2 koniske lagre mot hverandre på disse,slik at det er veldig lite som skal til for at det er stramt nok.

ferale
16/05/18, 09:13
Da fikk jeg sett på dette igår. Tok av hjulet og så at bremseskivene tok borti og hjulet gikk veldig tregt rundt. Se rut som det er rust/skit/dritt som gjør at de henger. Fikk ikke demontert caliper og rengjort da jeg ikke hadde rett sekskantnøekkl/unbrako som passet.
Noen som vet hvilken størrelse dette er. Hadde bare 7mm. Er det 10mm ?? Fikk rengjort litt med, og sprayet på CRC 5-56 litt, men kom ikke skikkelig til. Fikk også banket litt på med gummihammer forsiktig på caliper og da løsnet de. Så når henger de ikke mer, men ønsker å få tatt av og rengjort og smørt skikkelig.
Så satser på å få kjøpt en rett nøkkel og ta av calipper og rengjøre, men trneger å vite hvilken størrelse på nøkkel, som passer til å løsne caliper ?? Noen som vet dette eksakt ??

gswede
16/05/18, 13:25
Husker ikke men det billigste er vel kanskje å kjøpe et sett kontra i "løsvekt". Husk å smøre opp gliderne.

ferale
18/05/18, 08:41
Ja tenke rå kjøpe sett, men er det torx 40 som blir brukt eller unbrako? Jepp skal smøre opp gliderne, og pusse av rust...

ferale
18/05/18, 10:39
Ringte Volvo i Bergen, og de sa at enten er det unbrako 7mm eller T40 torx som brukes for å løsne caliper framme. Så da løpe rjeg og kjøper en av hver.... så får jeg krysse fingrene at jeg har fått rett informasjon ifra Volvo verkstedet i Bergen.

V50bruker
18/05/18, 22:56
Husk å ikke bruke vanlig smørefett på gummi i bremsedeler. Det får gummien til å svelle. Bruk bremsesylinderfett eller silikonfett.

ferale
20/05/18, 18:53
OPPDATERING:
Da har jeg fått tatt og fått rengjort begge frambremsene. Tatt av hjulene, løsnet bremcalippere, feste til bremsecaliper og bremsklosser. Rengjort feste til bremsecalipper og selve festene på klossen, slik at de glir nå fritt, som nytt. Også rengjort calippere. Har ikke hatt noe fett på da jeg ikke hadde rett bremsesylinderfett eller silikonfett.

Når det gjelder nøkkel til å løsne calipper så var det 7mm unbrako nøkkel, som var rett. Fikk dette opp med å bruke kune en vanlig 7mm inbrako nøkke, uten noen for form forlengelse.
Så når går faktisk bilen rett frem, og den vibrer ikke ved nedbremsing lenger, slik den har gjort før.
Fikk også rengjort disse metall beskytteledekslene på innsiden, av bremseskivene, og disse kunne godt ha vært byttet, men de var litt dyr synest jeg. Så det får nok vente.
Men fikk rengjort de, og de ble bra nok.

Så igjen takk for god info. Nå er det EU-kontroll på tirsdag, så får jeg se hvor mye de finner galt da....

ferale
11/10/18, 17:22
Tenker å kjøpe nye bremsecalipper foran på sjåførside. Noen med tips til et godt merke, evt hva merke som er original merke ifra Volvo. Bør det byttes begge calipere fremme, eller holder det kun med den siden som henger.
Bør klosser byttes i samme slengen, selv om de ikke er utslitt, eller betyr ikke det noe. Kan ikke se noen synlige skader på skiven, eller sprekker. Skive og klosser ble byttet for ca 4 år siden.

Noen med link til anbefalt caliper merke ???


Takker for svar...

Bromm
14/10/18, 15:01
På min 06-modell er det ATE kalippere. Mekonomen, Meca etc har såkalte orgiginale deler. Bildeler.no har også stort sett bra deler. I det siste så har jeg handlet premium-deler hos Eurodeler.no veldig fornøyd med dette.
Alternativet er å overhale de gamle, om du har litt mekkekunskaper.

ferale
15/10/18, 10:35
Ja har handlet en del hos Eurodel.no før. Sliter litt med at bremsene henger fremme på sjåfør siden. Har demontert calipperne en gang tidligere, og de var dte mye skit/drit inne i kammeret som skal presse bremseklossen ut og inn. Antar det den ikke glir lett der. SÅ må nok bytte. Usikker på om det er sleng i skrivene også, da rattet ristet når bremsene hang før jeg rengjorde de. Nå føles jeg at det ikke rister, men kjenner at felgen blir varm etter en del kjøring,så natar det henger litt enda.
Kan selv bytte skive også, i samme slengen, men spørsmålet er om det er nødvendig å bytte begge sider ?

Sett litt på denne delen:

https://www.eurodel.no/bremsecaliper-trw-bhx394e

Er venstre side når en ser innenfra eller utenfra på bilen ???

Bromm
15/10/18, 13:32
Side er ment som i fartsretningen, dvs førerside er venstre side.
Kan jo høre med han her https://www.finn.no/131091615. Står ihvertfall at den er ny.
At stempelet er noe tregt kan fikses ved å forsiktig løfte vekk ytre delen av mansjetten uten å fjerne mansjetten inne ved kalipperen når stempelet er nesten ute og smøre på litt rubbergrease lengst inne på stempelet. Sett tilbake mansjetten og press stempelet ut og inn noen ganger. Kan hjelpe dette om det ikke er rust på stempelet. Har du liten erfaring med slikt, bytt kalipper til en ny.
Man kan bytte på en side om delene er ganske nye men skivene bør byttes som par om det er slitasjeforskjell, det gjelder også klosser.
Ikke noe fasitsvar men det er mine erfaringer.
Sjekk også de fremre og bakre foringene på bærearmene foran. Er det slakk i disse blir det ofte litt risting i rattet (hvilket det er på min V50).

ferale
16/10/18, 13:47
takk for svar. jeg kommer nok til kjøpe ny calipper fremme. Får tenke på om å bytte skiver. ikke mange lappene en skive koster på eurodel. Men byttet de for noen år siden, så godt mulig det holder å bytte på ene side. kan evt sjekke begge grundig. klosser ble også byttet for noen år siden, og så langt jeg kan se ser da ok ut. usikker på hvor ofte klosser bør bytte, eller byttes de bare når de er helt utslitt.

Bromm
16/10/18, 22:21
Klossene sin levetid kommer an på flere ting som fks kjørestil, terrenget du bor ved (bratt terreng gir mer bremsing), automatbiler sliter normalt bremsene mer. Jeg bytter senest når det er ca tre mm igjen men sjekk både indre og ytre da de ofte slites ujamt.
Skivene sin tykkelse har et mål for nye skiver og et minimumsmål. Hva som er minimum vet Volvoverkstedet. Skiver slites som regel ganske jamnt så bytter alltid begge på samme aksel.