PDA

Vis full versjon : Justering av takluke V70



mrstfu
14/05/18, 08:48
Takluka mi har fått et illebefinnende, og vil ikke trekkes inn i taket, da førersiden har på en eller annen måte havnet lenger bak enn passasjersiden. Når jeg da drar i spaken for å trekke den inn i taket, butter passasjersida av luka mot taket og lager et helvettes spetakkel, antar det er fordi drev i mekanismen hopper over tenner elns. Noen som har hatt samme problemet og fikset det? Frykter at jeg må skru luka helt av og kjøre den tilbake til stoppunktet i lukket posisjon, og så skru på luka igjen. Skruene på hver side av luka har ingen justering fremover eller bakover, kun noen millimeter i høyden.

hgnubel
14/05/18, 09:08
Bare for å spre litt pessimisme: Hvis først noen drev hopper over tenner er det:

sannsynligvis noe som har blitt skadet eller slarkete av det i seg selv
på P80 i hvert fall var det et lite helgoland(!) å justere luken når den først var kommet ut av posisjon, håper det var noe de forbedret i P2...
det må også ha vært noe som forårsaket elendigheten, og det er ikke nødvendigvis borte selv om du får justert luken riktig igjen :(


Godt mulig du får det til, men jeg er temmelig sikker på at du må ut med innertaket og ta ut hele taklukemekanismen.

Jeg endte opp med å bytte hele taklukekassetten på min 850 da motoren/drevene hoppet over og den nektet å stoppe i lukket posisjon.

På den positive siden: Du slipper i hvert fall lirke taktrekket ut sidedøren...

mrstfu
14/05/18, 09:09
Innimellom er du en ordentlig bæsj, nubel.

hgnubel
14/05/18, 09:45
Innimellom er du en ordentlig bæsj, nubel.

http://forum.vccn.no/img-dump/2018/05/2.gif

Jeg er bare budbringeren, det er takluker som ikke virker som de skal som er bæsj.

Kreativ googling da jeg slet med min luke førte meg til tråder på swedespeed tror jeg det var, hvor noen hadde klart å løse opp i det som var mitt problem ved å bare demontere motoren, jukke mekanismen til riktig lukket posisjon, og så kjøre motoren "i luften" til tilsvarende posisjon, skru sammen og voila. Da slapp du på P80 unna med å demontere litt plast i taket og tre skruer til motoren, og jeg kan tenke meg det er noe lignende på P2.

mrstfu
14/05/18, 11:12
Ja, regner med å ta selve luka av, og kjøremekanismen fritt til den er jevnt plassert, uten hinderet luka er.

lars otto skiftesvik
15/05/18, 18:35
Ja, regner med å ta selve luka av, og kjøremekanismen fritt til den er jevnt plassert, uten hinderet luka er.

Bare for å spørre litt. Har selv takluke på den ene bilen.
Har du brukt takluken mye slik at den er slitt eller kan det være manglende smøring som er årsaken tror du?

mrstfu
15/05/18, 19:08
Har ingen formening om det, egentlig. Har ikke fått demontert ennå, men unngår å bruke den i minusgrader. Hvordan den har blitt brukt i de 291k før jeg kjøpte den er uvisst, men har vært et tilbakevendende problem siden keg kjøpte den. Kan vel spekulere i slitasje, at et drev mangler en tann elns.