PDA

Vis full versjon : Dieselpumpe



JLmorten
05/05/18, 01:59
Har en 07mod V70 med 05mod motor.
Motor er en D5244t, denne har høytrykkspumpe med lavtrykkspumpe. Det sitter med andre ord en lavtrykspumpe på selve høytrykspumpa. Denne lavtrykspumpa er en tannhjulspumpe. Denne fynker da som en mekanisk fødepumpe under kjøring. Fødepumpe i tank skal kun være i drift i første 90sek etter satt på tenning for å levere nokk diesel til tannhjulspumpa så den ikke går tørt. Samt fødepumpa i tank skal starte når det er lite drivstoff igjen, for å få utnyttet begge kammer i tank.

07mod V70 skal orginalt ha en D5244t4 motor som har elektrisk fødepumpe i tank å ikke mekanisk tannhjulspumpe i samme enhet som høytrykkspumpa.

Ved ombygging av min bil ble ikke fødepumpe i tank osv byttet til 05mod, dette skaper problem med få ut drivstoff av venstre kammer.

Har satt inn en fødepumpe fra 05mod. Bilen starter men fjusker noe vannvittig, å går i feilmodus etter kort tid. Leser av ECU livedata, da sier der feilkode for høyt railtrykk. Mens selve avlest data er 160bar på tomgang. skal være ca 250bar. Feilkode sier for høyt trykk, men er for lavt.

Setter jeg inn fødepumpe fra 07mod så forsvinner feilkoder osv, alt virker normalt. Men denne 07mod pumpa leverer mye mere diesel å høyere trykk en den som hører til 05mod motor. Er jo logisk det siden 07mod ikke har mekanisk tannhjulspumpe. Det virker også som selve ecu som styrer pumpen, som sitter bak på høyre side er fra 07mod. Slik at pumpa i tanken sviver konstant å ikke bare ved oppstart.
Her kommer spørsmål..

1:Så det jeg lurer på er Hva som er gale siden den ikke funker med riktig fødepumpe i tank, når den har tannhjulspumpe som skal forsyne høytrykkspumpen med diesel.?

2:Kan tannhjulspumpa som sitter i høytrykkspumpa være slitt/dårlig?

3: Er det noen måter å teste om tannhjulspumpa funker som den skal?

FroBe
05/05/18, 12:17
Jeg har lite peiling på diesel, men har du en 2005 ECM i en bil med en 2007 CEM?

Selv om motorene delvis er mekanisk like (bortsett fra virvelspjeld og rensekretsløp) så er ikke elektronikken og software nødvendigvis kompatible.

Etter facelift tror jeg 2005 og 2006-modellene var nokså like. 2007 hadde vel endringer både i motor (virvelspjeld og partikkelfilter), girkasse (6-trinns automat), stereoanlegg (med AUX) og CEM (comfort-blinking og støtte for nye datamoduler).

Edit:
Tråd om samme bil i feil forum, ser ut som det er et verksted som ikke har så mye peiling på forskjellen i forskjellige årsmodeller Volvo:
http://forum.vccn.no/showthread.php?77740-Dårlig-Trykk-på-Diesel-pumpe

JLmorten
05/05/18, 22:42
Jeg har lite peiling på diesel, men har du en 2005 ECM i en bil med en 2007 CEM?

Selv om motorene delvis er mekanisk like (bortsett fra virvelspjeld og rensekretsløp) så er ikke elektronikken og software nødvendigvis kompatible.

Etter facelift tror jeg 2005 og 2006-modellene var nokså like. 2007 hadde vel endringer både i motor (virvelspjeld og partikkelfilter), girkasse (6-trinns automat), stereoanlegg (med AUX) og CEM (comfort-blinking og støtte for nye datamoduler).

Edit:
Tråd om samme bil i feil forum, ser ut som det er et verksted som ikke har så mye peiling på forskjellen i forskjellige årsmodeller Volvo:
http://forum.vccn.no/showthread.php?77740-Dårlig-Trykk-på-Diesel-pumpe

Er ikke helt sikker på hvilke deler som er fra hvilke årsmoddel lengre. Men har feilsøkt osv hele fredgaen å lørdagen.
Har nå prøvd en fødepumpe fra en 06mod, dvs en slik fødepumpe som SKAL stå i bilen sammen med den motoren. 05-06mod fødepumpen som da er beregnet for bil med mekanisk matepumpe har på retur tilkoblingen på pumpehus en fjærbelagt ventil, denne slipper opp når trykket blir stort nokk til dette. Grunnen til denne ventilen er nokk pga flow/retur diesel fra den mekaniske matepumpen er for lav til å få jetstrømmen til å flytte drivstoff i kammer på tanken. Det er ca 4dl diesel i retur fra mekaniske pumpen i minuttet. Når trykket i ventilen som ligger i fødepumpe huset blir stort nokk slipper denne diesel forbi å dette er da nokk til skape denne jetstrøm funksjonen som benyttes for flytte drivstoff fra venstre kammer til høyre.

Når jeg satte denne 06mod fødepumpa i bilen fikk start start på bilen, men begynte å fjuske noe voldsomt å gikk å feil modus. Avleste livedata, for høyt railtrykk, mens verdien kun var 160bar.

Koblet av retur fra mekanisk matepumpe å lot diesel som kommer i retur gå i en dunk istede tilbake i tank. Da starter å sviver motoren helt fint uten feilkoder, å trykket i rail ligger på ca 350bar.

Med retur slangen ned i en dunk tok vi å klempte slangen litt sammen mens bil sveiv, for å lage litt mot trykk, da fjusket den å gikk i feilmodus umiddelbart.

Koblet til en gjennomsiktig slange på returkoblingen på fødepumpen i tank. Fylte slangen med diesel. Koblet til luft trykk å justerte dette sakte oppover måtte opp på nesten 3,5bar før ventilen i fødepumpen slapp å diesel gikk i tanken.

Ventil/fjæra osv er ok, henger ikke fast osv. Men klarer ikke finne info på om det er 3,5bar den skal slippe opp på.

Klarer ikke helt forstå hvorfor motoren går rett i feil når den får litt motstand på retur slangen. Men mistenker et det er noe annet gale, ifbm høytrykkspumpe, rail,railsensor e.l.

Har satt tilbake 07mod fødepumpe, denne har da ikke en ventil i seg på retur. Så med denne i får rettur drivstoff gå rett i tank.
Motoren sviver å går ikke i feil osv slik. Men får da ikke trykk nokk til starte jetstrømmen for å hente drivstoff i venstre kammer. Så må passe på å ha halv tank eller mere..

Sendt mail til NAF, håper de vil hjelpe meg videre med oppheve kjøp, advokat osv