PDA

Vis full versjon : [LØST] XC90 D5 '07 - Motorsystem service erfordras og noen feilkoder



aarnes
01/05/18, 17:46
Delvis relatert til den andre tråden min tror jeg;
http://forum.vccn.no/showthread.php?77796-XC90-D5-07-kjennes-ut-som-den-g%C3%A5r-ujevnt

Igår var jeg ute å kjørte. Lå i 90 km/t på cruisecontrol oppover en ganske lang bakke. Midt i bakken kjente jeg at bilen gira ned etterfulgt av "Motorsystem service erfordras".
Frem med VIDA og der var det tre ferske feilkoder:

ECM-135F Luftmassmätare - För låg signal
ECM-28E0 Lambdasond - För låg signal
TCM-0A31 Kommunikation styreenhet Signal från styrenhet motor (ECM) saknas

Herlig tenkte jeg. Slettet de og lot bilen stå til idag tidlig.
I det jeg skulle kjøre så merka jeg at den fuska. hadde jevn gass men det var av og på, etter et lite minutt ble det bra.
Kjørte videre, kanskje 3mil, ny bakke og vipps - "Motorsystem service erfordras" igjen. Inn på en rasteplass, lese av feilkoder og denne gangen var det bare ECM-135F og TCM-0A31 som kom opp.
Slettet igjen men feilen gjentok seg hver gang det ble mye belastning for bilen, fortrinnsvis lange bakker.

Feilkoden TCM-0A31 sier :



Styrenhet motor (ECM) lägger ut en signal om aktuellt moment på CAN-nätet. Styrenhet transmission (TCM) använder signalen till att bestämma växlingspunkter och att justera systemtrycket i växellådan.
Om styrenhet transmission (TCM) registrerar att momentsignalen från styrenhet motor (ECM) saknas eller indikeras som felaktig sätts felkoden.


Så jeg er rimelig sikker på at jeg kan utelukke feil på girkasse eller styring.

Satte på grafisk visning av parametere mens jeg kjørte og det ser slik ut:

http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1563&gal=gallery&type=full

Ujevnhetene helt til høyre oppsto i det den feila.
Svart og grønn går ganske likt, svart er luftmasse börvärde og grønn er faktisk verdi.
Lilla er lambdasonden, som er ganske rett og fin hele veien.
Blå er luftmasse og den er jo ikke helt rett og fin
Rød er lock-up på girgassa og kan egentlig bare ignoreres.

Feilkoden relatert til lambda ignorerer jeg foreløpig siden den helt sikkert kommer av ECM-135F.

Dette skjedde som sagt helt plutselig igår i oppoverbakke, men jeg tror kanskje det kan være relatert til lugginga som jeg beskriver i tråden jeg linket til øverst her.

Jeg fylte på en flaske med Tunap dyserens på fredag men har kjørt masse etter det, så jeg har vanskelig for å sette feilene i sammenheng med den. Spesielt siden jeg har brukt den rensen på mange biler uten at det har laget noen problemer tidligere.

Hva tror folket? defekt LMM? eller kan det likesågodt være defekt lambda?
Dyre deler så har i utgangspunktet ikke lyst til å bytte begge :-P

sandal
01/05/18, 17:51
Etter en dyserens pleier eg å bytte diesel filter,
Har skjedd 1 av 4 ganger etter eg har brukt dyse rens, at den går dårlig, og får mangen feil koder som ikkje stemmer [emoji4]

Vetsje om kanskje det er et sted å begyne ? [emoji28]

Er litt billigere alternativ, og kjekt å bare få gjort det i tillegg [emoji2]



Sent from my iPhone using Tapatalk

aarnes
01/05/18, 17:53
Etter en dyserens pleier eg å bytte diesel filter,
Har skjedd 1 av 4 ganger etter eg har brukt dyse rens, at den går dårlig, og får mangen feil koder som ikkje stemmer :)

Vetsje om kanskje det er et sted å begyne ? [emoji28]




Sent from my iPhone using Tapatalk

Det kan jo være, men siden jeg har opplevd at den ikke går helt som den skal, før jeg helte på det så tror jeg kanskje ikke det er problemet her.

sandal
01/05/18, 17:56
Ahaa, då er eg ikkje sikker [emoji28]

Kan være det har vært tett også ble det værre etter dyserens [emoji2]


Men etter min V70 D5 fikk feilkode på LMM

Var for den fikk feil verdi, den fikk feil blanding med drivstoff og luft, (Byttet diesel filter så var alt på stell)

Hvertfall min erfaring [emoji2]

Håper hvertfall du finner ut av det :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Christian
01/05/18, 19:45
Har brukt dyserens kanskje 500 ganger og har aldri opplevd at dette har gjort noe negativt med en bil.
Lambda og LMM er de to delene som det byttes mest av i bilbransjen, uten at det er noe feil med de. Falskluft er en vanlig synder.
Kan det være en slange som ikke spiller på lag? Slange fra luftfilter til turbo har vært svakhet på tidligere modeller, vet ikke om det er tilfellet på 2007.

Når det er sagt så er det jo ikke umulig at LMM er defekt heller, men jeg klarer ikke å se utifra bildet, har du skjermdump?

aarnes
01/05/18, 19:49
Har brukt dyserens kanskje 500 ganger og har aldri opplevd at dette har gjort noe negativt med en bil.
Lambda og LMM er de to delene som det byttes mest av i bilbransjen, uten at det er noe feil med de. Falskluft er en vanlig synder.
Kan det være en slange som ikke spiller på lag? Slange fra luftfilter til turbo har vært svakhet på tidligere modeller, vet ikke om det er tilfellet på 2007.

Når det er sagt så er det jo ikke umulig at LMM er defekt heller, men jeg klarer ikke å se utifra bildet, har du skjermdump?

Har konferert litt med Texascom og han er rimelig sikker på at LMM ikke er defekt.
Kan legge til at ingen feil oppsto fra Sandvika og hjem. Gikk ut for å lese av litt flere verdier etter tips fra Texascom og da hadde faktisk Lambda satt feilkoden igjen, uten at de to andre var tilstede.
Det peker jo mer og mer på Lambda sånnsett. Ellers skal jeg lytte etter evt. lekkasje fra IC, bare for å være sikker på at den ikke har sprukket.

mrstfu
02/05/18, 10:48
Siden det nevnes falskluft, du har ikke vurdert trykkrøret som Christian nevner? Jeg har hatt problemer med det, og siden vi har samme motor kan det jo være et begynnende tilfelle hos deg og. Skal sies at det hos meg har hoppet helt av, så jeg har hatt null ladetrykk, og ekstremt ræva ytelse over 1500rpm elns. Den silikonpakninga mellom turbo og plastrør erben sleip sak, så den kan jo ha hoppey delvis ut og gir deg falskluft under gitte omstendigheter og bevegelser i motor. Bare en tanke.

aarnes
02/05/18, 11:00
Siden det nevnes falskluft, du har ikke vurdert trykkrøret som Christian nevner? Jeg har hatt problemer med det, og siden vi har samme motor kan det jo være et begynnende tilfelle hos deg og. Skal sies at det hos meg har hoppet helt av, så jeg har hatt null ladetrykk, og ekstremt ræva ytelse over 1500rpm elns. Den silikonpakninga mellom turbo og plastrør erben sleip sak, så den kan jo ha hoppey delvis ut og gir deg falskluft under gitte omstendigheter og bevegelser i motor. Bare en tanke.

Gjorde ikke så mye mer igår, men jo - etter at det ble nevnt så slo det meg.
Startet dagen hos Gustavsson & Sønner - som forøvrig yter premiumservice hver eneste gang. Lars konstaterte luftlekkasje så nytt rør er bestilt og forventet levert idag, så tar vi en kikk på det i ettermiddag.

mrstfu
02/05/18, 11:21
Det er det røret ut fra turbo dere bytter? Elendig patent fra fabrikk, akkurat den der.

aarnes
02/05/18, 12:31
Det er det røret ut fra turbo dere bytter? Elendig patent fra fabrikk, akkurat den der.

Ja, vi bytter det om det er ødelagt.
Hvis det bare er de gummitetningene så bytter vi kun de.

gaupe
02/05/18, 14:56
Det er det røret ut fra turbo dere bytter? Elendig patent fra fabrikk, akkurat den der.

Det er nesten så eg vil kalle alle dei endringa som skjedde frå Euro 3 til Euro 4 motoren, er dårlege patentar. Det blei mykje ræl då, toppa med høgare oljeskiftintervall.

Problemet med den pakninga, er at olje frå oljereturen på turbo renn på den og den svulmar opp. Skaut ut på min også når eg botna pedalen ut av Vålerengtunellen.

aarnes
02/05/18, 15:02
Ja vi får se hva dommen blir :-) bilen står hos Lars nå. Nytt rør og pakninger har ankommet.
Håper det bare er pakningene, for det røret kostet intet mindre enn 3375 kr.

gaupe
02/05/18, 15:38
Ja vi får se hva dommen blir :-) bilen står hos Lars nå. Nytt rør og pakninger har ankommet.
Håper det bare er pakningene, for det røret kostet intet mindre enn 3375 kr.

Det som går under motoren?

aarnes
02/05/18, 19:52
Da var bilen frisk igjen. Igjen, suveren service hos Gustavsson & Sønner. Raskt levert, hiver seg rundt for å hjelpe en stakkar i nød :D
Uansett, det var disse gummimuffene som var problemet.

Det var også godt synlig at dette ikke har skjedd over natta. Jeg føler at jeg kjører ny bil, og kan helt sikkert si at den har aldri gått så bra i mitt eie, som den gjør nå.
Så her har det nok vært lekkasje siden jeg kjøpte den.

http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1570&gal=gallery&type=full

http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1569&gal=gallery&type=full

http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1568&gal=gallery&type=full

mrstfu
02/05/18, 20:18
Vill pris. Jeg går til do88.se neste gang.

https://www.do88.se/en/artiklar/volvo-c30-c70-v50-s40-20d-04-10-pressure-hose-4.html

aarnes
02/05/18, 20:38
Vill pris. Jeg går til do88.se neste gang.

https://www.do88.se/en/artiklar/volvo-c30-c70-v50-s40-20d-04-10-pressure-hose-4.html

Den er til Euro3.
Delen til min bil (euro4) var vesentlig større og flere deler. Og i hardplast.
Men den trengte ikke å byttes. kun gummimuffene som koster ca. 120kr totalt.

ksandseter
02/05/18, 21:04
Den er til Euro3.
Delen til min bil (euro4) var vesentlig større og flere deler. Og i hardplast.
Men den trengte ikke å byttes. kun gummimuffene som koster ca. 120kr totalt.

Ikke for å være negativ, MEN den kommer nok til å ryke igjen, bytta på mamma sin 2 ganger før vi til slutt kjøpte hele driten ny, den har holdt enn så lenge...
Men bra det ikke var noe annet da, helt grei å bytte den der :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
02/05/18, 21:49
Den er til Euro3.
Delen til min bil (euro4) var vesentlig større og flere deler. Og i hardplast.
Men den trengte ikke å byttes. kun gummimuffene som koster ca. 120kr totalt.

Beklager, linka til feil. Do88.se har den til Euro4 og, samme motoren i min, den er bare kinkig å finne. Veit hvordan det ser ut, om man får bytta den biten som går fra turbo og ned, den med støydemperen, da har man kommet langt. Silikonpakning mellom aluminium og plast med slangeklemme på utsida, og oljedamp på innsida, på en vibrerende dieselmotor, er dømt til å gå opp i sømmene etterhvert.

gaupe
03/05/18, 09:46
Ikke for å være negativ, MEN den kommer nok til å ryke igjen, bytta på mamma sin 2 ganger før vi til slutt kjøpte hele driten ny, den har holdt enn så lenge...
Men bra det ikke var noe annet da, helt grei å bytte den der :)


Er ikkje den der veldig vond å nå?

Texascom
03/05/18, 10:41
Det var luftlekkasje ja [emoji108]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
03/05/18, 10:57
Er ikkje den der veldig vond å nå?

Må ha litt lange fingre og en lang slangeklemmetrekker eller liten skralle, ja. Går helt fint med litt tid og møkk under negla, lurer en hånd opp under turbo og over vinkelkassa, lirker på plass på turbo og strammer til.

4x4vinge
03/05/18, 17:42
Det som forundrer meg er at det er byttet girkasse i denne biln etter at du kjøpte bil og da må dette røret demonteres før og få ut girkassen og at ikke mekanikeran oppdaget denne feilen.dette er jo en gjenganger på disse motorene og da synes jeg du skal vise dette til dæm som hadde ute kassen og byttet

Lilletjern
19/07/20, 13:26
Hei, tar opp igjen en gammel tråd, har du en link eller artikkelnr på di delene du byttet? Har fått samme feilkode på min nå, og oppdaget for 1 uke siden at det svettet litt olje rundt di pakningene du har byttet, så mistenker at det kan være det som er feilen på min også

locked
20/07/20, 10:05
https://www.do88.se/en/artiklar/volvo-v70-xc70-s60-xc90-d5-24d-05-14-pressure-hose-2.html

Link til riktig slange. Fantastisk oppgradering i forhold til orginalt.

mrstfu
20/07/20, 15:56
Støttes. Billigere enn original løsning og, altså den løsningen som ikke fungerer i lengden.

Lilletjern
20/07/20, 21:44
Takker for svar

Lilletjern
20/07/20, 21:45
Trenger enn ikke di røde tetningene hvis enn bytter til en sånn slange? Takk for svar :)

mrstfu
21/07/20, 06:35
Stemmer. Slangen fra Do88 erstatter de røde silikonpakningene, og resonansboksen. Trenger bare slangeklemmene.

Lilletjern
23/07/20, 06:52
Da bestiller jeg den :) Takker for svar :)

aremme
20/09/20, 14:46
Slik som denne. Har nett hatt samme problemet på min. Bytta til ny resernator og skjedde samme igjen. Kjøpte fra do88.
Men ser eg må bytte røret videre fremover,
Pga knekte fester. Så holder på og leite litt om hvordan dette gjørest, litt trangt i framkant. Fint om noen vet om en link på how tohttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/87.jpg

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

locked
20/09/20, 16:15
Men ser eg må bytte røret videre fremover,
Pga knekte fester.
Eg har køyrt 10-11år og rundt 220.000km med knekte feste på detta røyret utan problem. Eg sette ein gong på ein liten brakett og eit par volvo-klemmer rundt røret men det rusta opp relativt fort.

Heng egentlig å sleng litt no, men ikkje noko problem.

aremme
20/09/20, 16:21
Eg har køyrt 10-11år og rundt 220.000km med knekte feste på detta røyret utan problem. Eg sette ein gong på ein liten brakett og eit par volvo-klemmer rundt røret men det rusta opp relativt fort.

Heng egentlig å sleng litt no, men ikkje noko problem.Med meg ligger den å detter av opp på turboen. Litt iriterandes så kjøpte den fra do88. Og håper det holder. Men lika å ha ting 100% i orden blir liksom halvgjort. Så hadde vore kjekt å fått veta hvordan det gjørest i framkant for å få ned røret

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Kr ingebrigtsen
22/02/22, 21:13
Hvor lang tid tar det og få deler fra do88?