PDA

Vis full versjon : Motortrøbbel 2,5 10V 1999 (Lamda?)



Karsko1
16/07/10, 22:08
På min bil lyser lyset som indikerer at det er noe feil med motorelektronikken. Ifølge håndboken vil det føre til økte utslipp, ettersom bilen ikke klarer å overvåke utslippene, og dermed bruke med drivstoff.

For noen uker siden festet mekanikern min seg med at den nøkket litt ved gjevnt gasspådrag i 60.
Forhørte meg, og fikk forklart at det var enten lamdaen, en temp. sensor eller luftmassemåleren.

Luftmassemåleren har jeg testet, og den virker som den skal. Og om den var røket, så ville vel ikke det føre til at det lyset startet å lyse.

Det lyset som lyser står på samme plass som lamda lyset gjør på 98 modellen. Kan jeg da konkludere meg til at det er lamdaen som er røket? Får ikke tatt diagnose før om en drøy månede, ettersom det jeg hadde tilgjengelig er utleid.

Det eneste jeg foreløpig har merket på bilen er at den halvparten av gangene ikke starter før på forsøk nummer to. Da går den litt dårlig de første sekundene, så er alt greit. Dette er noe som oppsto etter at lyset begynte å lyse.

Om det er lamdaen som er røket, er det noe som er krevende å skifte selv?

Håper på raskt svar, ettersom jeg ønsker å få orden i det så fort som mulig!

PetterDale
16/07/10, 22:25
samme lampe lyste for meg for 3-4 måneder siden. På verksted sjekka de med PCen sin, og kom fram til at det var en føler som var gåen. De bytta den, og lampa forsvant i ca 30 min før den kom tilbake. De testa da med PCen igjen men fant ikke ut av det. Seinere testa de med en bosch maskin, siden bilen har bosch system, og da var det enda en føler som var gåend. De bytta den og da var lampa borte. Husker desverre ikke hvilke følere det var.

Karsko1
17/07/10, 08:03
Hvilken årsmodell er det du har da? Siden elektronikken ble endret fra 98 til 99...

Det er jo da evt. mulig at det er noen temp. sensorer som var gåen:)

V70T5
17/07/10, 23:43
Dersom luft masse måleren er defekt vil du få motorfeil lys.. Høres ut som det på meg.. min var nett lik, startet av å til.. jukset.. kunne plugge ut lmm å kjøre uten da gikk den bedre men i nødmodus.. Skiftet LMM å kjente ikke bilen gjen etterpå! =) tips.. Lmm hos volvo er SVIN dyrt.. vertfall til min.. 3500 kr eller no.. på Ebay selger dem orginale bosh lmm`er i eske til 700 norske! + frakt..

Nilsebu
18/07/10, 17:02
For å sjekka lambdasonden så kan ligger kontakten rett nedenfor hovedsikringsboksen osv. Litt greit å ha haynes eller noe lignende for å finne ut hvilken kontakt det er. Men ettersom det du forklarer så høres det ut som om det er luftmassemåleren din som er gåen. Jeg byttet min ifjor sommer og den var da gåen uten at "feil på motorelektronikk" lyset gikk på.

Karsko1
19/07/10, 07:04
Men jeg har testet luftmassemåleren, og den er ok:)

Fikk beskjed om at jeg skulle la motoren gå på tomgang, for så å trekke ut kontakten til luftmassemåleren. Dersom motoren gikk bedre da, så var den gåen. Men den gikk på samme måte...

V70T5
20/07/10, 01:12
Vet ikke hvor du har det fra.. men det trenger ikke være sånn.. LMM kan være gåen selv om den går bra på tomgang.. min virket helt fint til eg kom litt opp i turtall.. da gikk alt i tull ball.. å gradvis ble den dårligere å dårligere å til slutt sånn at den av å till jukset når den startet mens andre dager kunne den fortsatt starte å gå fint..

Karsko1
21/07/10, 16:39
Det var en kollega av meg som har vært hobbymekaniker i minst 15 år, og tilnærmet kun skrudd på Volvo, og mye på denne årgangen de siste årene...

Men jeg får ta til uken igjen å undersøke feilkodene...