PDA

Vis full versjon : To rare ting med V70ii...



hgnubel
29/04/18, 12:47
Kanskje ikke så rart når man har svarene, som jeg håper noen har :)

1. På langkjøring med bruk av adaptiv cruise control ser det ut som det blir mer bremsestøv bak enn foran. Bruker den primært bakbremsen for å redusere farten, eller er det bare innbilning eventuelt forskjeller i bremseklosser?

2. Vinterdekkene fra Continental sugerør til seg småstein/grus. Men bare på bakhjulene? Er det fordi den er fwd?

Sjekk forskjellene! Her ligger de litt tilfeldig stablet men bør være lett å se... http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/490.jpg

Erlend
29/04/18, 12:55
Vinterdekk er mykere i gummien enn sommerdekk og "suger" dermed til seg mere grus, da de setter seg lettere fast.
Er mest sannsynlig grunnet fwd ja, da du har drivkrafta der.

Jeg veit ikke om den legger inn bak bremsene eller ikke. Men jeg veit at S klassen til Mercedes driver å sporadisk legger inn bakbremsene for at skivene skal holde optimal temperatur for nedbremsing. Mulig V70II har samme?

Sent fra min G8141 via Tapatalk

hgnubel
29/04/18, 17:38
Mente å huske fra jeg sist hadde fwd at det satte seg mest grus i fordekkene, men mulig jeg husker feil... Her var det i hvert fall bakdekkene som fikk det.

Det var forresten ikke bare stein/grus. Over vinteren har de piggfrie dekkene fått pigger! [emoji23]
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/499.jpg

Vatnehol
30/04/18, 16:02
absolutt å anbefale piggfri conti dekk da, som gror pigger over vinteren ;)

Den adaptive cruise controllen spiser klosser bak. Den bruker som regel bakbremsene på lett bremsing. Jeg bruker aldri cruise controllen i nedover bakker grunnet da forsvinner klossene rimlig fort.
Har noen bratte tunneler her jeg bor og oppdaget fort at den filte på bremse bak ned hele tunnelen etter jeg kjøpte bilen.

SagaPer
30/04/18, 16:22
Skriv gjerne en mer opplysende tittel så får du kanskje flere lesere og kanskje flere gode svar. :-)

hgnubel
30/04/18, 23:10
Skriv gjerne en mer opplysende tittel så får du kanskje flere lesere og kanskje flere gode svar. :-)Ser nå at det ble litt clickbait-aktig og intetsigende... Men fikk forsåvidt greie svar.

Greit med påminnelse uansett :)

kospaang
01/05/18, 09:23
Jeg bruker aldri cruise controllen i nedover bakker grunnet da forsvinner klossene rimlig fort.
Samme her. Bremser på gir 'manuelt' for å spare bremseslitasje bak.
Mener at ihvertfall BM* har nedgiring som 'trinn en' av adaptiv-styringen i nedoverbakke.
Forresten er det, i slakke nedoverbakker, nok å flytte spaken fra 'D' til 'S' som første trinn i motorbremsing. Det tar et par sekunder, men så bremses det lett.

Ludo
01/05/18, 11:54
Samme her. Bremser på gir 'manuelt' for å spare bremseslitasje bak.
Mener at ihvertfall BM* har nedgiring som 'trinn en' av adaptiv-styringen i nedoverbakke.
Forresten er det, i slakke nedoverbakker, nok å flytte spaken fra 'D' til 'S' som første trinn i motorbremsing. Det tar et par sekunder, men så bremses det lett.

Godt tips, skal prøves ut...!