PDA

Vis full versjon : AC trøbbel



JLmorten
19/04/18, 20:42
Min 06mod V70 ac funker ikke. Fylte på nytt kjølemiddel, oppdaget da at oring på tilkoblings stuss høytrykksiden var defekt. bytter oring å fylte. ac funket fin. dette var et par uker siden. i dag kom varmen å ac funker overhode ikke.
Det er sporstoff i kjølemiddel. Sett over med UV lykt, men finner ikke noen plasser det har lekket. Kompressor kobler inn og ut, men etter noen min slutter den å koble inn. Radiator vifta derimot sviver med maks turtall konstant når jeg lar ac stå på maks kjøling. Får jeg kjører på verksted å tapper av kjøleveske (for å finne ut om den er der enda) Hva annet kan en kontrollere.
Hvordan reagere ac anlegget ved f.eks defekt trykksensor eller Evap sensor?

Å ved avlesing av feilkoder har jeg konstandt feilkode på ac, denne feilkoden sier ; CCM-0040 air quality sensor :Internal fault

Dette var en ny sensor som jeg ikke har hørt om før, måle luft kvalitet??

TurboTor
19/04/18, 21:01
Defekt sensor inni klimapanelet

JLmorten
19/04/18, 21:55
Defekt sensor inni klimapanelet

Men vil en defekt slik stoppe ac fra å virke?

TurboTor
19/04/18, 21:57
Ja

Jimbojama
19/04/18, 22:13
CCM-0040 er en feilkode for sensoren som stenger spjeldet for resirkulering av lufta i kupé, har ingenting med sensoren i klimapanelet å gjøre, bare så du ikke blander de to.

AQS velger resirk eller friskluft automatisk. Sensoren koster en formue på Volvo, så mange velger å ikke bytte den selv om jobben med bytte er rimelig enkel. Mange kroner for å slippe å trykke på en knapp når man kjører inn i en tunell. =p

JLmorten
19/04/18, 22:38
CCM-0040 er en feilkode for sensoren som stenger spjeldet for resirkulering av lufta i kupé, har ingenting med sensoren i klimapanelet å gjøre, bare så du ikke blander de to.

AQS velger resirk eller friskluft automatisk. Sensoren koster en formue på Volvo, så mange velger å ikke bytte den selv om jobben med bytte er rimelig enkel. Mange kroner for å slippe å trykke på en knapp når man kjører inn i en tunell. =p

Så da må eg ikke bytte den? Å spesielt ikke för ac virker i vertfall..

aarnes
19/04/18, 22:40
Feilkoder som er nevnt her vil IKKE stoppe AC fra å virke.
Som nevnt over, den koster flesk og gjør det samme som du gjør ved å trykke på knappen. Jeg har også opplevd at selvom feilkoder er der så fungerer spjeldet som det skal.

Evoporatorsensoren kan være defekt - jeg har selv opplevd det, og den setter sjeldent feilkoder.
sett AC på maks kjøling når det er varmt ute og sjekk om det blir frost på rørene til AC. Hvis det blir det så kan du bytte evoporatorsensoren.

JLmorten
20/04/18, 01:52
Feilkoder som er nevnt her vil IKKE stoppe AC fra å virke.
Som nevnt over, den koster flesk og gjør det samme som du gjør ved å trykke på knappen. Jeg har også opplevd at selvom feilkoder er der så fungerer spjeldet som det skal.

Evoporatorsensoren kan være defekt - jeg har selv opplevd det, og den setter sjeldent feilkoder.
sett AC på maks kjøling når det er varmt ute og sjekk om det blir frost på rørene til AC. Hvis det blir det så kan du bytte evoporatorsensoren.

Hjelper lite å sette AC på maks når den ikke virker, var 20+ grader i dag å måtte kjøre med vindu nede, var null effekt i ac.
tok ut Evap sensoren, målte den til rett over 3Kohm, skal være 3,4kohm ved 20grader. varmte den litt å motstanden sank betraktelig. Skal prøve måle den ved nøyaktig 20grader. Men mistenker denne er ok.
Skal prøve å kortslutte trykksensor å se om det blir kald luft ved tvinge kompressoren i drift.

FroBe
20/04/18, 06:21
Hvis man ikke vil kjøpe Paragon AQS-sensoren merket med Volvo for å fikse feilkode CCM-0040 så kan man kjøpe samme sensor merket Hella 6PX 012 684-061 til under tusenlappen:
https://www.ebay.co.uk/itm/302447363370

For å bytte den må man løfte opp venstre side av plastdekselet under frontruten/viskerne, sensoren sitter rett over spjeldet som stenger luftinntaket.

Etter man har kjørt bil med fungerende sensor så er det ikke kjekt å gå til en nyere bil uten fungerende sensor, da har man glemt tunnel-drillen med å trykke på knappen når man kjører inn og når man er kommet ut igjen.

Jazzy
20/04/18, 06:40
Det kan ikke være så enkelt som at det er magnetkoblingen i pumpa som er slitt? Da vill den kunne kjøle en stund etter oppstart, men klarer ikke å koble inn pumpa igjen etter en liten stund. Hadde denne feilen på en V70 -01 jeg hadde. Løsningen var å få av reimhjulet og ta bort den ene shimsen.
https://www.youtube.com/watch?v=x6084NqhbeE

lars otto skiftesvik
20/04/18, 08:43
Som det blir sagt her har ikke denne friskluft sensoren noe med ac å gjøre.På den ene bilen min er friskluft sensoren gåen men ac fungerer.
Har du gass på ac anlegget? Dersom gassen lekker ut med en gang slutter ac pumpen å slå inn, men det er du vel klar over.

JLmorten
20/04/18, 12:03
Som det blir sagt her har ikke denne friskluft sensoren noe med ac å gjøre.På den ene bilen min er friskluft sensoren gåen men ac fungerer.
Har du gass på ac anlegget? Dersom gassen lekker ut med en gang slutter ac pumpen å slå inn, men det er du vel klar over.

Fylte på Kjølemiddel for noen få uker siden, kan ikke garantere at den ikke er lekket ut. Men det var ikke lekasje ved fylling, å det er sporstoff på. Skal 1kj kjølemiddel lekke ut på et par uker skal lekasjen være så stor at man skal finne denne lekasjen uten uv lys å i vertfall med uv lys. Er forsatt litt på leting etter lekasje på steder lett å komme til.

konso
20/04/18, 12:11
Sjekk drensslangen fra registeret inne, om det er lekkasje vil du se spor av sporstoffet der.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

JLmorten
20/04/18, 13:04
Har måla motstanden på Evap sensor nå, nöyaktig 20grader, har termomteret for bruk sammen varmepumpe utstyr, så skal være nøyaktig ned til 0,1grader visning. Hadde 1liter vann på 20grader, stappa yteste mml av sensor i vann å fikk 3,55kohm. Skal være 3,4kohm, men vet ikke hvor nøye dette er. Er jo motstanden ved lave temp som teller her,siden denne skal hindre ising. Motstanden endrer seg drastisk ved bare noen grader temp økning. Prøver finne motstanden denne skal ha ved 5grader eller noe slikt. Men finner ikke disse verdiene. Kanskje bare bestille en ny til noen hundrelapper. Startet opp bil å ac nå, temp synker etter få min ned til 2,5grader, å stiger opp til 6-10grader hvor den virker til å stabelisere seg. Dette var med Evap sensor tilkoblet men ikke satt inn på plassen sin,kun hengende löst. Skal kjøre slik å se hva som skjer, samt få målt avstand på ac clutch. Noen som har mål på hva denne bør være?

FroBe
20/04/18, 13:15
Verdiene du måler på sensoren din viser kun 4% avvik, det er neglisjerbart.
NTC-motstanden er ulineær, så verdier for andre temperaturer må du finne i tabeller eller via formler.

JLmorten
20/04/18, 15:07
Startet bilen, ac virker å temp går ned til 2-5grader. Så stopper kompressor å temp går rett opp til ca 12grader. Er 13-14grader ute. Kompressor kobler in 2-3sek om gangen før den slipper opp igjen. Slik står den å kobler in å ut. Etter x-antal min mellom 5-15min kobler den inn å står inne, temp går rask ned til 5grader igjen får kompressor kobler ut å den går rett opp til 12grader igjen.. Slik jobber kompressoren. Når bilen har stått over natta får jeg 5grader i bilen i 5-10min før den går over på det koble inn å ut slik som beskrevet over.

Avstand på ac clutch når den er varm er 0.55mm

Swede
22/04/18, 11:41
Det ser ut som dom har fått med sig av vad det kunde vara för fel på din AC.
Du har en bil med ECC, fungerar panelen som den ska när du switchar om fra auto på ECC panelen går fläkten
på auto när du vrider på dom manuella temperaturmätarna vänster och höger sida.
Fungerar det manuella vridet för å justera fläkten som den ska!!!
Det kan vara fel på ECC panelen, eller motståndet som sitter monterat på fläkten.
Obs om det skulle vara panelen så byter du hela panelen.
Dom går att få tag på i Sverige till en rimlig pris.
Gå ikke til" OUR LOCAL STEALER" VOLVO.
Men vid eventuellt byte glöm inte att koppla ifrån batteriet.
:cool:

JLmorten
23/04/18, 03:02
Har chimsa ned clutch til ca 0,25mm. Har ikke fått testet over lengre tid. Med 10grader ute så er ikke ac på bånn gass i timesvis akkurat det eg foretrekke. Men kjørte test mens bil stod å sveiv. Hadde forøvrig evap sensor hengende løst ved pedaler, glemte sette på plass etter testet med den ute. Men temp lå på mellom minus 0.5 til 1pluss grad. Slik lå den i ca halv time. Dette har den ikke klart før. Ser ut som clutch var problemet. Krysse fingrene for det. Pisseleie av at der dukke opp ny feil på denne så for eg har fikset ein feil.