PDA

Vis full versjon : Ombygging til T6 eller V8 i P2



Nasse
19/04/18, 00:11
Hei.
Har en uke midt i mai med fri og siden jeg ikke kan bygge på mine andre prosjekter akkurat da, tenker jeg å hive sammen en V70 eller XC70, med en T6. Super gira på at dette skal gå fort og slippe omprogrammering, så planen er å ta i bruk mest mulig av elektronikk fra donor.

Hvilke el-deler henger sammen i en P2?
Vet at disse henger sammen: ECM, TCM, CEM, DIM og ETM
Vil radio, AC, el-stoler etc funke med CEM fra donor?
Er det andre ting å tenke på?

Tenker XC90 T6 som donor og XC70 01-04.
Noen som har prøvd? Vil akslene fra XC90 være for lange? om de blir noen mm for lange (med XC90 hjulnav), vil det gå utover dempertårn?
Ser for meg at jeg kommer til å måtte kjøpe en mellomaksel fra en haldex XC/V70 som kan passe mellom kasse og diff?!

Setter stor pris på alle svar :)

FroBe
19/04/18, 06:29
Her ser du hvilke datamoduler som skal kommunisere i en V70 2004:
7045

Ofte må man holde seg til samme årgang for at de skal være kompatible mellom samme modell, og XC90 er en annen modell enn V70...

Koblingsdiagrammer hvor man kan se forskjellen mellom V70 og XC90 her:
http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/XC70%3AXC90%20Wiring%20Diagrams

FroBe
19/04/18, 11:45
I det andre forumet er det en som prøver å montere motor og girkasse fra en V70 2005-modell i en 2007-modell, selv det er ikke lett:
http://forum.vccn.no/showthread.php?77740-Dårlig-Trykk-på-Diesel-pumpe

TurboTor
19/04/18, 19:52
V8 hadde vært heftig, men tvilsomt at du får det godkjent [emoji56]

hgnubel
20/04/18, 11:42
Jeg mener Morgis har hatt noe dialog med Vegvesenet om godkjenning av V8 i P2 V70, men jeg klarer ikke finne noen linker til det.

Morgis
21/04/18, 22:42
Jeg mener Morgis har hatt noe dialog med Vegvesenet om godkjenning av V8 i P2 V70, men jeg klarer ikke finne noen linker til det.

Jeg fikk klarsignal for ombygging til V8 i P3 V70.
Både P2 og P3 chassiset er levert fra fabrikk med V8, så burde ikke være noe vanskeligere i P2 V70 da det meste av understellsdeler er likt på V70 og XC90.

Problemet er elektronikk softwarepakkene...

Nasse
11/05/18, 23:20
Er elektronikken jeg var redd for ja.

Får se hva det blir til :)
Neste gang jeg drar til USA skal jeg på auksjon å kjøpe XC90 V8 vrak og shippe hjem :)

Har en XC70 som jeg er drittlei av. Vil gjøre noe gøy med den. Har funnet en V70 T5 med samme girkasse og årsmodell. Hvis jeg tar motoren fra den med ECM, CEM og nøkkel. er det bare å kjøre på da, eller byr det på problemer?

Morgis
12/05/18, 20:35
BUS systemene er i stor skala avhengig av serienumre ved kommunisering. Erstattes moduler på denne bussen, kan ting fort slutte å kommunisere, MAO volvo-bilia må oppdatere enheter etc med riktige serienumre.
Men med moduler på kretsen som ikke er levert fra fabrikk til chassinummeret, så kan fort software være umulig å få lag inn.

Nasse
13/05/18, 14:34
ME7 på begge bilene. Kan jeg for eksempel beholde alt av elektronikk og få Bilia til å oppdatere programvare til T5?
Ser at alt er helt likt i motor fysisk utenom turboen egentlig.

Hadde vært gøy med T5 i XC70 :)

Er det samme kasse I T5 2001? Må man gjenge opp for vinkelgir, eller klarer jeg meg med Aisin 50-55 kassa som sitter i XC70 originalt?

Takk for alle svar :)

Sent fra min HTC U Play via Tapatalk

Jakke
13/05/18, 15:35
Tviler på at forhandler gjør slikt, men det er mange i Norge og Sverige som kan bytte programvaren i ECU til T5 for deg. Såvidt jeg vet skal alt av serienr og koding være intakt, kun mappet som endres?

Morgis
15/05/18, 23:01
ME7 på begge bilene. Kan jeg for eksempel beholde alt av elektronikk og få Bilia til å oppdatere programvare til T5?
Ser at alt er helt likt i motor fysisk utenom turboen egentlig.

Hadde vært gøy med T5 i XC70 :)

Er det samme kasse I T5 2001? Må man gjenge opp for vinkelgir, eller klarer jeg meg med Aisin 50-55 kassa som sitter i XC70 originalt?

Takk for alle svar :)

Sent fra min HTC U Play via Tapatalk

Samme elektronikk ja, det meste er likt da det er samme plattform.

Spørs om Bilia legger inn software til gir mer effekt enn fabrikk..
Kan nok gjøres rimeligere hos tuningfirma. Men du bør hvertfall ha større turbo og dyser ved effektøkning.

Gjenge opp til vinkelgir?
Firehjulsdrift girkassene har en helt annen differensial med eget kraftuttak til vinkelkasse.
Du har vel AWD ettersom du har XC70 ?

Nasse
16/05/18, 00:13
Samme elektronikk ja, det meste er likt da det er samme plattform.

Spørs om Bilia legger inn software til gir mer effekt enn fabrikk..
Kan nok gjøres rimeligere hos tuningfirma. Men du bør hvertfall ha større turbo og dyser ved effektøkning.

Gjenge opp til vinkelgir?
Firehjulsdrift girkassene har en helt annen differensial med eget kraftuttak til vinkelkasse.
Du har vel AWD ettersom du har XC70 ?Facepalm***

Selvfølgelig har AWD kassene egne hylser til fordeler. I farta tenkte jeg at at jeg bare smeller på vinkelgir på den kassa som står i og resten er magi.

Nå har jeg ihvertfall fått henta en V70 T5 og vært innom BCB å kjøpt pakningsett og regreim +++. Imorgen skal motor ut og få litt kjærlighet.

Så får tiden vise om jeg går for XC70 med T5 eller V70 T5 med AWD.

Redd at sistnevnte med oppgradert turbo/dyser og tune vil drepe Aisin 50-55 kassa jeg evt setter på.

M56 gidder jeg ikke å tenke på mtp at det kan bli en større jobb enn mitt 960 T6 prosjekt.

Sent fra min HTC U Play via Tapatalk