PDA

Vis full versjon : 16T på B230FK, howto?



Jimmen
11/04/18, 08:28
Hei!

Fikk en særdeles billig 16T turbo her om dagen.
Jeg har nå montert denne på min FK, som står i motorbukk enda, men dette er det eneste som står igjen før motor går i bilen igjen :)

Denne har 3" Vinklet avgasshus, finnes det sveiseflens til downpipe for disse noen steder?

Å vri turbo, skal i teorien være en smal sak, men hvordan fester jeg WG klokka etter vridning?
Går det å montere UTEN å vri turbo? Gjør jo sveising av DP noe lettere, men da blir det jo litt feil vinkel på olje å vann..

skjarlie
11/04/18, 09:42
KL racing har downpipeflens til 16T. Du må nok snu senterdelen. Trur det skal være mogleg å kompressorhuset samme veg som orginalt, då blir utgang frå kompressorhuset ned, men det er mogleg å bruke det orginale WG festet. Har sett adapter for feste av WG når kompressorhuset er snudd, men hugsar ikkje kor, kan være på KL racing?

for å snu kompressorhuset må du slipe ned ein tapp som står i senterdelen av turboen. ser den når du tek av kompressorhuset.

skjarlie
11/04/18, 09:55
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassad-wastegateklocka-till-volvo-940-med.html

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/downpipe-td04-mitsub_kkk-24-vinklat-avagshus-10mm.html

rustfri:
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/downpipe-td04-mitsub_kkk-24-vinklat-avagshus-rf.html

Jimmen
12/04/18, 10:20
Takk Skjarlie!

Pedersen racing har jo blitt Kl racing distributør, da slipper jeg tollavgift samt støtter norskt..

Da er det bare å bestille eksos flens! :)
Så litt på det selv i går igjen, å ser at de skriver det er ca 10mm gods i turboen man kan borre å gjenge opp for feste til WG klokka, så da lager jeg heller egen brakett i stedet for å bruke 1000,- på nytt feste..

skjarlie
12/04/18, 10:29
Ja, Pedersen begynner å få eit veldig bra utvalg av delar no [emoji3] burde ikkje være noko problem å lage eit adapter sjølv. Eg sveiste på to festepunkt i kompressorhuset for wg.

3" eksos passar akkurat på flensen, må kappe den nederste bolten i eksoshuset for å kunne skru av mutteren

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Jimmen
07/05/18, 11:16
Bumper denne igjen jeg å håper du er tilstede #skjarlie (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=skjarlie) , jeg kjøpte eksosflens fra Pedersen, der de opplyste om at det var pyramide tetning og trenger ikke pakning.
Men det var veldig lite pyramide tetning, i tillegg sitter den noe løst når jeg skrur fast..

Men jeg finner ikke pakning noen steder, er jo samme som KKK24 turbo..

Tips? Slå ut en selv i alu?

Jimmen
07/05/18, 11:17
Så på linken, å fant pakning gitt :p

Gjorde forresten som du gjorde, sveiste på 2 punkter for M8 skruer så kan jeg lettere bytte WG om det skulle være ønskelig :)

skjarlie
07/05/18, 11:31
Eg har ikkje brukt pakning, har ikkje hatt noko problem med å køyre utan [emoji3]

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Jimmen
07/05/18, 13:34
Eg har ikkje brukt pakning, har ikkje hatt noko problem med å køyre utan [emoji3]

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Konge, da prøver jeg å :)
Av nysgjerrighet, hvilket oppsett kjører du? Kjørbart å kvikk?

Jeg har nå ett monster av en intercooler å 16T, ingenting annet.
Tenker grønne dyser å 3" LMM i tillegg, noe mer jeg burde hatt for å få det lille ekstra? annen kam?

skjarlie
07/05/18, 13:59
Hadde den på ein T5 motor, må snu den der og når motoren er rettstilt :)

A-kam blir anbefalt av andre som ei grei oppgradering, den orginale T-kammen er ganske slapp utøve i registeret. ligg fleire gode trådar på trimming av B230 på motor og gir, samt avansert trimming delen på forumet :)