PDA

Vis full versjon : 2004 mod. V70 turbo/2 liter. Cruis control ute av funksjon



Monsen
16/03/18, 21:42
Så var det cruise controllen som ikke ville fungere - lampa i dashbordet slås på, men dette gir ingen virkning. Får heller ingen melding om feil, alt annet synes å fungere greit. Mener jeg hadde dette problemet tidligere, men da hang det sammen med en annen feil. Nå er det tilsynelatende bare cruis controllen som er ute av funksjon. Noen med tanker om dette så er jeg takknemlig.

Jazzy
16/03/18, 22:46
Hadde samme feil på min forrige V70 og da var det ABS-ringen på venstre side som var sprukket. Merkelig nok virket ABS´n som vanligt.

Monsen
16/03/18, 23:20
Se der du, kan det virkelig være så enkelt, Volvo har byttet den for meg tidligere, men de ryker tydligvis fort igjen. Skal sjekke hvilken side som ble byttet sist. Får prøve å bytte selv denne gangen.

TurboTor
17/03/18, 09:50
Så var det cruise controllen som ikke ville fungere - lampa i dashbordet slås på, men dette gir ingen virkning. Får heller ingen melding om feil, alt annet synes å fungere greit. Mener jeg hadde dette problemet tidligere, men da hang det sammen med en annen feil. Nå er det tilsynelatende bare cruis controllen som er ute av funksjon. Noen med tanker om dette så er jeg takknemlig.Etm eller CEM feil gir symptomet du beskriver. Hos meg funker cruise innimellom, men slår seg av pga feil på tps inni etm. ETM er Electronic Throttle Management også kjent som gasspjeld. TPS er throttle position sensor

Volvo S80 T6 1999 Rullende prosjekt

locked
18/03/18, 23:28
Manuell gir?

Sjekk i så fall clutchpedalgiver. Feilar den er det einaste som sluttar å fungere cruicekontroll. (Dersom du kan aktivere cruice når du startar bilen, og så sloknar indikatoren i dashbordet etter nokre sekund så er det garantert givaren).

ETR
01/09/24, 15:55
Manuell gir?

Sjekk i så fall clutchpedalgiver. Feilar den er det einaste som sluttar å fungere cruicekontroll. (Dersom du kan aktivere cruice når du startar bilen, og så sloknar indikatoren i dashbordet etter nokre sekund så er det garantert givaren).

Du kan demontere denne og ohme den , ny skal ha ca 3k ohm helt utdratt og er den over det så vil du kunne få feil som at den fungerer av og til . Senere vil den ikke virke og du får ikke opp "cruise" på displayet når knappen blir trykt inn. Du vil også få feilmelding " motorservice erfordras".

Det er mulig å reparere denne midlertidig om den ikke er helt utslitt. Da må en lodde på en motstand mellom stikkerne inni .
Dersom feks ohm viser 4K ,så må du lodde på 12K motstand ,(nærmeste på 10K går greit), da vil du komme ned på 3K.

Beste er å kjøpe ny.
Volvo delenr. 9472979