PDA

Vis full versjon : Frossen luke i bensinpåfylling



gixen
01/03/18, 21:01
Hei!
Det er fryktelig kaldt for tiden, og da jeg skulle fylle bensin i dag fikk jeg ikke tuten gjennom de to ventilene. Den innerste er frosset fast. Har noen tips til hva jeg kan gjøre på kort sikt?

palengh
01/03/18, 21:17
Hei!
Det er fryktelig kaldt for tiden, og da jeg skulle fylle bensin i dag fikk jeg ikke tuten gjennom de to ventilene. Den innerste er frosset fast. Har noen tips til hva jeg kan gjøre på kort sikt?
Jeg hadde samme utfordring med ladeluka.
Løsningen min ble å hente hårføneren for å tine opp, men siden isotopen satt inne i hullet for låsen som er fjærbelastet, endte jeg opp med å varme opp mens jeg trykket fjæra inn med en spiker.
Situasjonen hadde oppstått fordi det hadde kommet snø i låsen under lading.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/10.jpg


XC60 R Design T8
Kråkerøy

Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n

mrstfu
02/03/18, 00:27
Hadde elegant droppa enhver form for varmekilde i nærheten av bensinpåfyllinga, inkludert elektrisk. Regner med alle er enige. Prøv å parker bilen innvendig, eventuelt de-icer rett på flappen. Er nok ikke ideelt å få i bensina, men er ikke store mengden, og haugevis bedre enn en varmekilde.

Runet
02/03/18, 01:19
Hadde elegant droppa enhver form for varmekilde i nærheten av bensinpåfyllinga, inkludert elektrisk. Regner med alle er enige. Prøv å parker bilen innvendig, eventuelt de-icer rett på flappen. Er nok ikke ideelt å få i bensina, men er ikke store mengden, og haugevis bedre enn en varmekilde.

Helt klart!
Dette kødder man ikke med, men ber forhandler stille med ny bil asap og ber dem orde sjitbilen asap. Dette er fremdeles normal vinter og bilen skal virke!!! Foldal med -42 er eneste unntaket der man kan akseptere litt dårlig oppførsel.
På Røros på 70-tallet tok vi batteriet med inn i senga på hotellrommet slik at B18 starta om morgenen. Da var det -50 grader.
Det sagt: Hvis du har trøbbel med påfyllinga, så bor du på et sted med høy luftfukt og/eller heftig kulde. Jo mindre du har på tanken, jo mer luft og fuktighet er der og jo mer trøbbel får du = full tank hele tida er best!

stera
02/03/18, 09:21
En litt solid plastpose fyllt med varmt vann som holdes mot det frosne områget er en effektiv tiner. Ikke noe fukt, tennkilder, e.l. som tilføres.

gixen
02/03/18, 09:58
Takk for tips! Vurderte en liiiiten stund hårføner, men som det blir sagt, man skal ikke tulle med sånne varmekilder nær bensindamp.

Har nå parkert innendørs i en garasje som holder et par plussgrader. Håper det tiner ila. dagen. Om ikke så får jeg prøve en pose med varmt vann.

mrstfu
02/03/18, 10:30
Selv om det er en elektrisk varmekilde, blir glødetrådene nettopp glødende, og da skal det ikke mer enn et støvkorn til før du har gnist, midt i den perfekte luft/bensin-blandinga.

gixen
02/03/18, 15:32
5 timer i et par plussgrader gjorde biffen. Men burde vel få Volvo til å fikse dette.

mrstfu
02/03/18, 15:36
Greit å finne ut hvor fuktigheta kommer fra og. Full tank med en flaske kondensfjerner gjør ofte underverker.

HKN
21/01/19, 21:20
Har selv dette problemet nå for tredje gang i vinter. Nå er det ikke mere enn - 3.5 °C, sist var det -12 °C og gangen før det -7 °C. Dette er dårlige greier Volvo. En natt i oppvarmet garasje fikser problemet midlertidig, men det er så irriterende! Enig med Runet, sjitbil!

Holern
21/01/19, 21:56
Dette er ikke nødvendigvis "frostskader".
Det er en kampanje (eller hva det heter) til tanklokket på noen V90. Det er en mansjett elns nedi der som gjør at pistolen får trøbbel med å komme ned.
Fikk bytta på min, etter at jeg hadde litt plunder med fyllinga.
Hør med ditt lokale verksted, så får du kanskje løsningen der....gratis seff.