PDA

Vis full versjon : Trenger litt fajs (weber) 45 dcoe hjelp



poteten72
25/02/18, 19:10
Heisann :) Trenger hjelp/innspill ang: B230 -doble fajs45 -kvassere kam -531 topp -grenrør.
Er det noen her som har lignende oppsett? Hvilke dyser bruker dere på gasserne?

Jeg sliter litt med og få motoren til og gå rent dvs: ujenv gange (rister) skyter delvis tilbake i gasserne....
Vet at motoren er rett innstilt mtp regrem- kamaksling

lavfartsdysen jeg har er: 55F8 burde jeg kanskje prøve 60F9?

Batland
26/02/18, 12:02
Det er endel som sliter med dette og fajs forgasserene er dessverre IKKE de mest nøyaktige i området rett over tomgang.
Viderer gjøres det veldig ofte STORE feil andre steder og dette gir problemer som vanligvis forgasserene får skylden for.
Det FØRSTE som MÅ sjekkes er at kammen er god og at den står rett.
Så må det tas komptest for å se hvor man er. I motsetning til turbomotorer så er sugemotorer med trimkam helt avhengig av høyt kompresjonsforhold. I nabolaget 13 bar er ok.
Så MÅ, og det er MÅ!, man sørge for at motoren får den tomgangstenningen som MOTOREN vil ha. Hva eieren tror, mener, antar og eller har hørt er det rette, det er 100% uvesentlig. En B230A fordeler justert til å gi motoren 5 grader tenning på tomgang er ubrukelig.
Jeg mener at hovedproblemet med forgassere sjelden og aldri er forgasserene, det er tenningsanlegget som gir motoren en tenningskurve som det som oftest aldri er lagt en eneste tanke bak, spesielt hvis man har heftig trimkam. ;)

Først når dette er KORREKT kan man fokusere på forgasserene som veldig ofte har skruen for tomgangshastighet skrudd helt på maks. Det er feil og slikt gir problemer.

poteten72
26/02/18, 12:33
Kammen er helt ny og instillt slik som kyrkmotorsport har angitt, motoren er helt nyoverhalt dvs alt av slitedeler stempler ringer osv skiftet, bruker 123 tuneplus fordeler (bluetooth), ny coil (flamethrower) ellers er alt av tenning nytt. Må skru mixeskruen ut ca 2,75-3 omdr (er ikke dette mye) derfor lurer jeg på om det skulle vært større lavfartsdyse? Hva er det "F" står for når d gjelder lavfartsdyse?

Batland
26/02/18, 13:37
Høres ut som et fint oppsett. :)

Fusking, skyting og nysing ut av forgasserene tyder på alt for mager blanding ja. Noen av de nyere modellene av forgassere var såkalte lav-utslipps-forgassere som var designet for mer miljøvennlig motorgange enn de eldre forgasserene. Dette gir vanligvis utfordinger når man bruker dem sammen med heftig trimkam. Det står til og med i KG-katalogen at enkelte av disse nyere forgasserene er svært krevende å få justert inn helt perfekt.

Dellorto sine DHLA(H) turboforgassere er også slike miljøvennlige lav-utslipps-forgassere, men selv om også disse er svært krevende å få til å funke tilfredsstillende, så lar det seg gjøre med nok innsats, testing og etterjustering. :)

2,75- 3 omdr. på tomgangskruen i ditt tilfelle tyder iallefall på ALT for mager bladning i tomgangskretsen og man må derfor kompensere med en unaturlig stor mengde med denne magre blandingen ut gjennom tomgangspassasjen og inn i forgasserhalsen. Når du gir gass og det skal komme fet og fin blanding fra tomgangskretsen og gjennom progresjonshullene, så får man i stedet inn den for magre blandingen og totalen blir ekstra mager blanding (høy AFR) og fusking. Større tomgangsdyser bør definitivt vurderes ja. Poenget er å ha så store tomgangsdyser at når du kjører på moderat turtall med helt minimalt gasspådrag, så går motoren perfekt. DA først VET man at tomgangsdysen er i korrekt størrelse. ;)
Jeg vet ikke hva F´en står for.

HansOla
26/02/18, 16:15
Nå har ikke jeg snøring på dysing av forgassere, for det har jeg ikke gjort selv.. Men, KG har en fin veiledning som kanskje kan være et godt utgangspunkt? http://www.kgtrimning.org/rad-ron/bestyckningsrad/

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

poteten72
26/02/18, 18:10
Ser jeg skal " gå igjennom forgasser oppsett " og prøve ifra scratch igjen, bare jeg får tid engang....Takk så mye for innspill:)
Kommer med oppdatering etterhvert.

Batland
26/02/18, 18:42
Nå har ikke jeg snøring på dysing av forgassere, for det har jeg ikke gjort selv.. Men, KG har en fin veiledning som kanskje kan være et godt utgangspunkt? http://www.kgtrimning.org/rad-ron/bestyckningsrad/
Helt klart ett godt tips og her ser man hvor milde kamakslinger som brukes med de små 55F8 tomgangsdysene: Kamaxel D/K/KG10/KG002/KG003