PDA

Vis full versjon : Gåent lager i AC?



Torsen67
22/02/18, 09:23
Hører denne begynner å romle litt. Er det vanlig. Det kjipe er at jeg ikke har brukt ac på åresvis og den virker antageligvis ikke.
Men da må jeg vel bare bytte uansett?

jerognal
22/02/18, 14:00
kan jo finne passe kortere reim som passer når du ikke går innom ac?

4x4vinge
22/02/18, 22:17
Meca har nytt lager bare og presse ut og inn nytt lager. Koster litt over 200kr

Torsen67
28/02/18, 10:50
kan jo finne passe kortere reim som passer når du ikke går innom ac?

Så det går an altså? Siden jeg ikke bruker den, så er det jo ingen vits i å dra den med hele tiden.

locked
28/02/18, 14:21
Så det går an altså? Siden jeg ikke bruker den, så er det jo ingen vits i å dra den med hele tiden.
Ved å alltid ha AC på så får du bedre inneklima, mindre dugg på rutene og mindre fukt i tekstilar i interiøret.

kimar
28/02/18, 17:14
Ved å alltid ha AC på så får du bedre inneklima, mindre dugg på rutene og mindre fukt i tekstilar i interiøret.

Men vil ikke det redusere varme effekten til varmeapparatet? Spør for har eid så få biler med AC at jeg vet ikke om det gjør det eller ikke.

FroBe
28/02/18, 17:49
For å sitere instruksjonsboken:
AC ON/OFF
När ON-dioden lyser, styrs luftkonditioneringen av systemets automatik. På detta sätt kyls inkommande luft ner och avfuktas lagom. När AC OFF valts och OFF-dioden lyser, är luftkonditioneringen alltid urkopplad; övriga funktioner styrs fortfarande automatiskt. Luftkonditioneringen fungerar ner till ca. 0°C.
När du väljer Defroster styrs luftkonditioneringen så att luften avfuktas maximalt.

Det er mulig at AC kjøler ned luften utenfra når det er plussgrader, men avfuktet luft er lettere å varme opp igjen av varmeregisteret enn fuktig luft.
Har man problemer med kondens krever det sannsynligvis mer energi å varme seg vekk fra problemet enn å avfukte luften.

For de som er redd for at AC stjeler effekt ved forbikjøring så kobles den ut når man trør gassen i bånn.

AC som ikke brukes har lettere for å gå tom for gass enn hvis den brukes året rundt.

locked
01/03/18, 18:00
Men vil ikke det redusere varme effekten til varmeapparatet? Spør for har eid så få biler med AC at jeg vet ikke om det gjør det eller ikke.


For å sitere instruksjonsboken:
AC ON/OFF
När ON-dioden lyser, styrs luftkonditioneringen av systemets automatik. På detta sätt kyls inkommande luft ner och avfuktas lagom. När AC OFF valts och OFF-dioden lyser, är luftkonditioneringen alltid urkopplad; övriga funktioner styrs fortfarande automatiskt. Luftkonditioneringen fungerar ner till ca. 0°C.
När du väljer Defroster styrs luftkonditioneringen så att luften avfuktas maximalt.

Det er mulig at AC kjøler ned luften utenfra når det er plussgrader, men avfuktet luft er lettere å varme opp igjen av varmeregisteret enn fuktig luft.
Har man problemer med kondens krever det sannsynligvis mer energi å varme seg vekk fra problemet enn å avfukte luften.

For de som er redd for at AC stjeler effekt ved forbikjøring så kobles den ut når man trør gassen i bånn.

AC som ikke brukes har lettere for å gå tom for gass enn hvis den brukes året rundt.
Bra oppsummert, det er egentlig ingen gode grunnar til ikkje å bruke AC.

Det som er svært viktig er å brukte det riktig. Og då er det to ting som utmerkar seg:
Bruk ALLTID auto-funksjonen på klimaanlegget. Unntak: defrost av frontrute og tørk av golvmatter om vinteren med mykje ut og inn av bilen.
Ikkje still temperaturen lavt for å få bilen kald. Hold ein jamn temperatur i bilen mesteparten av året, 20-23 grader. Dersom det er over 30grader ute så må du stille temperaturen opp i bilen til ex 25 for å unngå forkjølelse, spesielt ved mykje ut og inn av bilen...

Torsen67
01/03/18, 22:48
Nå er min tom for gass, så spiller ingen rolle. Skjer jo hele tiden noe med kjerra. Så må konsentrere kostnadene mot det som holder den i drift. Stoppet senest i dag. Se annen tråd...