PDA

Vis full versjon : Ombygging s80 til awd



grevling
16/02/18, 11:27
Hei, noen som har bygget om s80 til awd og kan forklare litt hvordan dem gikk fram osv?
Dette skal da bli godkjent! :)

volvoRsport
16/02/18, 13:46
Aldri hørt om noen som har bygget om en S80 eller annen P2 til AWD, men Morgis her på forumet har bygget om en 850 T-5R som han fikk godkjent. Det er det nærmeste tilfellet jeg vet om.

Jimbojama
16/02/18, 14:50
P2 S8å kom vel aldri med awd? Tenker kanskje på p3?

volvoRsport
16/02/18, 14:57
P2 S8å kom vel aldri med awd? Tenker kanskje på p3?

Fikk P2 S80 med 2,5T AWD.

locked
16/02/18, 15:35
Det er ikkje noko god idé. Ein S80 AWD er vesentleg tyngre, og den vektforskjellen måbdu ta av nyttelasta sidan du ikkje får økt totalvekta.

grevling
16/02/18, 20:22
Jeg har vært i kontakt med statens vegvesen og han jeg prata med sa det att det ikke skulle være noe problem, ingen av dere svarer jo på noe av det jeg lurer på, jeg er interessert og komme i kontakt med noen som har vært borti detta før, IKKE bedrevitere!

mrstfu
16/02/18, 20:40
Ikke noe å hisse seg opp over. Siden få, om noen, har bygd om S0 P2 til AWD, kommer andre med sine synspunkter. Ta de til etterretning eller overse de, men jeg kan garantere at ingen av de har skrevet det de skrev for å irritere deg.

I utgangspunktet burde dette være bolt on, fra en S80 AWD, fortrinnsvis med 2.5T. Sier det fordi V70 2.5T også kom med AWD, og sannsynligvis er lettere å få tak i som delebil, og fordi det muligens er endringer i vinkelkasse og annet drivverk ifm V8 AWD. I mangel på folk som har gjort dette, ville jeg plukka frem detaljerte deletegninger og sammenlignet delenummere. Hva som skal til for å få REM og andre moduler til å snakke på Canbus-nettverket og forstå at du har drift på fire hjul er en annen sak.

grevling
16/02/18, 21:23
Haha ække hissig :P
Jau får sjekke opp litt :)

Svirre
17/02/18, 00:14
Alt skal være bolt-on, men som mrstfu er inne på så må du ha annen CarConfig i CEM for å programmere inn dem og nødvendig SW for dette. Det aller enkleste er å flytte over all elektronikk fra en donorbil, men det er allikevel mye jobb.
Om det lar seg gjøre å programmere om (noe jeg regner med. Er tross alt data...) så vil det garantert koste skjorta og ikke nødvendigvis fungere feilfritt.

Tøft om noen tar prosjektet, men ville ikke satset på en smertefri oppgave.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

grevling
17/02/18, 00:22
Ja, får se hadde nok vært ett artig og lærerikt prosjekt :D blir nok til og prøve regner jeg med! Også vurdert R motor

Morgis
17/02/18, 12:52
Vekt og elektronikk er dine største utfordringer.
Undersøk nøye i forkant, for vegvesenet øker ikke vekt i vognkort, og du må fort regne 100kilo ekstra på AWD.
Studer bil med AWD originalt, så er ofte totalvekt 150kilo høyere i vognkort.

grevling
17/02/18, 14:03
Ja okay takk for svar! Hadde vell kanskje vært lettere med ett karosseri bytte da evt?

locked
17/02/18, 20:20
Få tak i ein S80 AWD, og bygg den bilen slik du vil. Det blir garantert det beste utgangspunktet.

Ikkje meininga å vere negativ/kritisk eller strø salt i såret. Men det er viktig å vere realistisk. Så slepp du å sitte med ein ombygd bil som du berre såvidt får godkjent, og som kanskje ikkje fungerar optimalt.

FroBe
17/02/18, 21:00
Et alternativ for å slippe unna reprogrammering eller massivt bytte av nesten all elektronikk og kabler er å velge mekanisk viskosebasert AWD (2000-2003) istedenfor datastyrt Haldex (2003-2007).
Mulig at ettermontering av viskosebasert AWD på en forhjulsdrevet bil kan gi problemer med DSTC, men det trenger du ikke fortelle Vegvesenet...

Jeg valgte å kjøpe meg ny bil med AWD, mye enklere og billigere.
Er lei av å kjøre meg fast, eller ikke komme opp oppkjørselen hjemme.

Jeg kan ikke huske å ha lest om noen som har fått til å oppgradere P2-biler med en annen motor enn originalt uten å bytte alt av elektronikk.
Selv å bytte manuell girkasse fra 5 til 6 girs krever hjelp fra en eller annen guru i Sverige som kan omprogrammere elektronikken, Volvo kan/vil ikke hjelpe.

grevling
18/02/18, 11:23
Okay, takk for svar folkens, trur jeg heller legger penga i 740 tic’n jeg har stående jeg haha :p

FroBe
18/02/18, 13:11
Ja, veteranbiler uten datastyring lettere å eksperimentere med.

grevling
18/02/18, 14:32
Ja litt lettere det, driver og rydder opp etter forrige eiere, så full teknisk og hele pakka der... heldigvis snart klar