PDA

Vis full versjon : Vindusvisker motor klarer ikke og dra rundt vindusvisker



kimar
08/02/18, 15:38
Problemene mine med vindusvisker bak fortsetter fikk ny overføring med stag og alt i dag og har ny motor. Motor drar fint rundt alt når ikke vindusvisker er montert men når vindusvisker er montert så klarer ikke motor og dra dette rundt ha prøvd og vippe ut vindusvisker så den ikke ligger på ruta men det hjelper heller ikke.
Har også prøvd 2 gamle motorer jeg har men heller ikke de klarer og dra dette rundt overføringen og stagene er jo helt ny og er ingen motstand i disse og har satt opp stagene som det ser ut her 1.18 inn alt dette beveger seg fint uten visker armen så har dere noen ideer?
2HTluED3D7I

kimar
08/02/18, 18:01
Kan det være at motor får for lav spenning så den da ikke klarer og dra dette rundt?

kimar
08/02/18, 20:20
Noen?

B230
08/02/18, 22:48
Skaff deg et multimeter så du ihvertfall kan måle spenninga! Et veldig nyttig verktøy :). Billig Biltema har fungert i mange år for meg, men de spinkle kontaktspissene gikk fort i stykker.

HansOla
08/02/18, 23:10
Ja det var jo et merkelig problem [emoji848] Du får prøve som nevnt over her, å måle spenningen inn på motoren når motoren er i drift

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

kimar
09/02/18, 08:39
Skaff deg et multimeter så du ihvertfall kan måle spenninga! Et veldig nyttig verktøy :). Billig Biltema har fungert i mange år for meg, men de spinkle kontaktspissene gikk fort i stykker.

Mulitmeter har jeg så skal få målt spenninga.

kimar
09/02/18, 08:43
Ja det var jo et merkelig problem [emoji848] Du får prøve som nevnt over her, å måle spenningen inn på motoren når motoren er i drift

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

Ja dette er veldig rart skjønner ingen ting. Det skal jeg gjøre men hva er grunnen til og måle mens motoren er i drift er det belastningen som gjør en forskjell?

kimar
09/02/18, 09:43
Nå har jeg målt spenningen er 2 ledninger som er strømførende er 10V på den ene og 11V på den andre når jeg starter motoren (bensin motoren) så får jeg 13V på begge.
Så virker da som at alle 3 vindusvisker motorene er defekte? Den nye er fra professional parts sweden og de gamle er orginale Bosch vis det betyr noe.

kimar
09/02/18, 22:06
Hva kan være grunnen til at en elektrisk motor har blitt svak? For finner dette litt rart at alle de elektriske motorene jeg har er for svake til og dra dette rundt med viskerarmen montert men klarer det når den ikke er på. Kan de ha blitt brent av for stor belastning? For de får jo strøm 10V med bensin motoren av og 13V med den på.

Christian
09/02/18, 22:23
Hva kan være grunnen til at en elektrisk motor har blitt svak? For finner dette litt rart at alle de elektriske motorene jeg har er for svake til og dra dette rundt med viskerarmen montert men klarer det når den ikke er på. Kan de ha blitt brent av for stor belastning? For de får jo strøm 10V med bensin motoren av og 13V med den på.

Høres ut som om du har endel spenningstap til motoren. Prøv med et batteri rett på motoren.

kimar
09/02/18, 22:25
Høres ut som om du har endel spenningstap til motoren. Prøv med et batteri rett på motoren.

Det kan jeg prøve men burde ikke 13V være nok? Og hva kan være årsaken til spenningstap?

kimar
09/02/18, 22:51
Har lest litt om spenningstap nå uten og skjønne så mye. Må først teste direkte på et batteri men er da kanskje en spenningsregulator tingen her?

GMV
10/02/18, 22:59
Bytta gjennomføringen gjennom ruta eller bare stagene på innsiden? Akslingen har en tendens til å irre fast pga salt..... Motoren skal jobbe veldig lett uten noe pusserarm påmontert.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Christian
10/02/18, 23:08
Bytta gjennomføringen gjennom ruta eller bare stagene på innsiden? Akslingen har en tendens til å irre fast pga salt..... Motoren skal jobbe veldig lett uten noe pusserarm påmontert.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Såvidt jeg vet er hele stagoverføringen/gjennomføringen en del.

kimar
11/02/18, 08:37
Såvidt jeg vet er hele stagoverføringen/gjennomføringen en del.

Det er den ja.

kimar
11/02/18, 08:39
Bytta gjennomføringen gjennom ruta eller bare stagene på innsiden? Akslingen har en tendens til å irre fast pga salt..... Motoren skal jobbe veldig lett uten noe pusserarm påmontert.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Alt er byttet da dette er en del se https://vparts.se/no/v70/volvo-v70-1997-2000/reservdelar/torkarblad-spolning/lankage-bakrutetorkare-till-volvo-855-v70.html har kjøpt denne så alt er nytt og beveger seg veldig lett.

Sagen
12/02/18, 10:21
Har bare skumlest innlegget, men om alt er OK av stag og lignende, så spørs det om ikke pussermotoren er defekt. 13V burde være mer enn nok til å dra rundt. Jeg for min del har kuttet ut pusseren på bakluka. Smører jevnlig for å hindre at den setter seg, men bruker den aldri.. smak og behag :)

kimar
12/02/18, 16:34
Har bare skumlest innlegget, men om alt er OK av stag og lignende, så spørs det om ikke pussermotoren er defekt. 13V burde være mer enn nok til å dra rundt. Jeg for min del har kuttet ut pusseren på bakluka. Smører jevnlig for å hindre at den setter seg, men bruker den aldri.. smak og behag :)

Ja det er enten motoren eller så er det ledningsnettet det er noe galt med skal få feilsøkt så raskt jeg har tid. Hadde jeg vist hvor mye styr dette ble så hadde jeg også kuttet ut den men er for sent nå da jeg har kjøpt ny motor og stag overføring så nå må jeg få det til og virke.

HansOla
12/02/18, 17:13
Det kan være et kabelbrudd i ledningsnettet, men du måler fortsatt 12v med multimeter om det er litt kontakt. Jeg vil anbefale å forsøke med en prøvelampe, det har ofte nok motstand til å unngå dette problemet

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

kimar
12/02/18, 18:20
Det kan være et kabelbrudd i ledningsnettet, men du måler fortsatt 12v med multimeter om det er litt kontakt. Jeg vil anbefale å forsøke med en prøvelampe, det har ofte nok motstand til å unngå dette problemet

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

Det kan jeg også prøve. Jeg har også fått tips om at en ledning som er nesten slitt av kan også være en årsak og kabelbrudd som du sier er også en mulighet ja.
Så tenkte først og teste motor direkte på et batteri fungerer alt da så er det lednings problemer som er årsaken noe jeg tror da motor og alt er nytt.

kimar
14/02/18, 14:56
Da har jeg prøvd i dag og koblet et batteri rett til vindusvisker motoren. Er da tydelig at problemet er med motor eller stag overføring da motor klarer ikke og dra dette rundt når den er koblet til batteriet den stopper på punktet på bildet og klarer ikke og dra det rundt lengre en det. Jeg har da prøvd alle 3 motorene igjen og ingen klarer og dra dette rundt men alle klarer og dra det rundt uten visker armen montert noe som også er tilfelle når motor er koblet til bil. Stagoverføring er satt som i youtube videoen i første innlegg og der fungerer jo alt så lurer da på om alle motorene kan være defekte også den nye? Eller har dere noen andre ideer?
https://i.imgur.com/g9uhDad.jpg?1

mrstfu
14/02/18, 15:32
Har ingen tro på at du kan ha tre defekte motorer. Så for å værr helt klar, uten selve armen montert klarer alle tre motorene å dra rundt all mekanikk inkludert akseltappen som stikker ut av bakruta?

kimar
14/02/18, 16:09
Ja alle motorene klarer og dra rundt alt uten visker armen. Og selv om visker armen er vippet ut over og ikke ligger på ruta så klarer de ikke og dra det rundt.

mrstfu
14/02/18, 16:34
Høres ut som at du kanskje strammer mutteren for hardt, om det er mulig. Du er sikker på at akseltappen går rundt, i riktig hastighet, uten ulyder? Skal bruke ca to sekunder på tur/retur. Tre armen innpå splines på akseltappen, uten å skru pp mutteren.

kimar
14/02/18, 16:54
Skal prøve det i morgen. Jeg kan se at akselen gjennom vindu beveger seg uten ulyder. Og jeg har kun strammet mutteren forsiktig med ei lita skralle så tror ikke det er for mye.

mrstfu
14/02/18, 17:06
Det finnes ikke noen logisk grunn til at dette ikke skal funke, liksom. Om motorene mot formodning er så svake burde du kunne holde igjen akseltsppen med fingra.

Ikke sitt inni bilen og se, start viskeren og gå utafor, se at selve akseltappen beveger seg.

kimar
14/02/18, 17:19
Jeg skal ta og teste igjen i morgen og ja jeg setter på visker og går bak og ser. Jeg kan også prøve og holde igjen aksel tappen som du sier.
Men jeg klarer ikke og skjønne dette hvorfor det ikke vil fungere jeg har tenkt og tenkt og kommer ikke på hva som er årsaken.

mrstfu
14/02/18, 17:35
Du kan jo ta motor og mekanikk ut av bilen, hekte på viskerarmen og se om du finner feilen da. En fungerende motor klarer du ikke å holde igjen med fingra, for å si det sånn, så med mindre tre motorer er defekte og på siste verset, er det noe som kniper alvorlig et sted mellom motor og akseltapp.

kimar
14/02/18, 17:53
Kan gjøre det ja. Alt er jo nytt og går veldig lett rundt så er rart om det skulle sitte en plass men kan være bolten på viskerarm som du sa tidligre må sjekke.

kimar
16/02/18, 16:22
Har ikke fått tid til og sjekke noe mer men skal få gjort det i morgen eller søndag.

kimar
17/02/18, 16:09
Nå har jeg styrt med dette noen timer i dag også og det som er nytt nå er at motor klarer og dra rundt viskerarmen når den er vippet ut fra vindu hvorfor den nå klarer det vet jeg ikke men den klarer ikke og dra dette rundt om viskerarm ligger på ruta. Har kikket på dette og styrt men finner ingen grunn til at dette ikke vil fungere så jeg gir opp nå da dette ser ikke ut til at går an og fikse og jeg er så utrolig drittlei så trenger en pause.
Men takk til dere som har svart i denne tråden.

mrstfu
17/02/18, 20:18
Prøv å måle spenninga inn på motor, når motor går. Belastning betyr et visst spenningsfall, selv om det ikke burde være så mye.

kimar
17/02/18, 21:55
Prøv å måle spenninga inn på motor, når motor går. Belastning betyr et visst spenningsfall, selv om det ikke burde være så mye.

Tror at når jeg målte så målte jeg mens motoren var på men jeg kan huske feil så kan sjekke igjen. Men tar da og måler med motoren avkoblet også tilkoblet vis jeg da ser forsjell så har jeg spenningsfall?

mrstfu
17/02/18, 22:13
Spenningsfallet kan inntreffe i det motoren går, så sett den i gang og mål når motoren fysisk går rundt.

kimar
17/02/18, 22:19
Skal gjøre det for kan umulig være noe annet galt nå.

kimar
18/02/18, 13:41
Med bilen på tomgang og vindusvisker på får jeg 13,7 volt og endrer seg ikke og drar jeg ut kontakta av motor så måler jeg 13,9 volt i kontakta. Og sjekket ledninger raskt og finner ikke noen skader.

kimar
18/02/18, 18:54
Med bilen på tomgang og vindusvisker på får jeg 13,7 volt og endrer seg ikke og drar jeg ut kontakta av motor så måler jeg 13,9 volt i kontakta. Og sjekket ledninger raskt og finner ikke noen skader.

Så skjønner ikke så mye?

mrstfu
18/02/18, 19:39
Du måler 13.7 inn på viskermotoren når den går, så spenningsfall er ikke problemet, så lenge du målte de 13.7 voltene med luka igjen. Du er sikker på at at motoren går i riktig hastighet, altså tur/retur på ca to sekunder? Og du klarer ikke holde igjen akselen, uten visker, med fingra?

Om alt over stemmer, og du er sikker på absolutt ingenting kniper eller hekter på viskerarmen, for å hindre rotasjon, må du enten få noen til å se på det for deg, eller kjøpe viskermekanismen med tilbehør fra henrik940, forutsatt at han kan bekrefte at alt fungerer.

Dette er ikke for å være spydig, men det er grenser for hva vi kan løse for deg. Om du vil fikse det må du gå metodisk gjennom alle ledd i mekanismen, fra motoren, via drev og ledd i mekanismen, ut til akseltappen, og se at disse glir riktig. Om det er noe som kniper i mekanismen, kan det være nok motstand til å holde igjen motor når den får den økte belastninga fra vekta av viskerbladet. Det er ganske logisk lagt opp, bare man setter seg inn i hver enkelt dels funksjon.

kimar
18/02/18, 20:56
Ja jeg målte mens luka er igjen og klarer ikke og holde igjen motor med fingrene heller. Og føler at motoren går i riktig hastighet altså ca det du sier ca rundt 2 sekunder tur/retur. Og alt går jo veldig lett rundt. Og ja jeg skjønner det at det er grenser for hva dere kan gjøre og har jo brukt denne tråden for at jeg skjønner ikke noe av dette og håpet at dere hadde noen ideer noe dere har hatt og det har hjulpet veldig med og feilsøke dette. Tror jeg får bare legge dette til sides litt og se på det igjen senere planen er og få tak i en delebil til denne så da har jeg noe og sammenligne med vis det fungerer der vis ikke så får jeg ta en tur på hugga og se på bilene der evt kjøpe en mekanisme som en vet virker men det skjer ikke med en gang. Men får takke dere som har svart her og særlig deg mrstfu som har svart mye både her og i prosjekttråden på bilen og har hatt tolmodighet til det:)

mrstfu
18/02/18, 20:57
Ikke noe problem å svare, men hoveddelen av fiksen her må du nødvendigvis gjøre selv. Noe kniper, virker det som.

kimar
18/02/18, 20:59
Det virker slik ja men skjønner ikke hva som kniper har hatt alt fraværandre flere ganger og prøvd mye rart uten og bli noe klokere.

gswede
19/02/18, 17:23
Jeg har akkurat samme problem som deg så jeg venter i spenning på en løsning her.. :-)

kimar
19/02/18, 17:39
Godt og høre at jeg ikke er den eneste med dette problemet jeg har tatt en pause nå da jeg er drittlei dette så kommer med en opptatering her om jeg finner ut av det men kan også vær at jeg bare fjerner hele viskeren for se:)

gswede
19/02/18, 18:28
Min begynte med og gå tregt, det varte en måneds tid. Så stoppet den litt før halveis, med bryeren på måtte hjelpes rundt.
Smurte opp "aksling" gjennom vindu. Da gikk den en dags tid før den igjen stopper før halveis. Plagsomt

kimar
19/02/18, 18:34
Ja er plagsomt jeg har kjøpt alt nytt og likevel vil det ikke fungere det er veldig iriterende og finner ikke ut hva som er galt heller.

gswede
19/02/18, 18:37
Hva sier de hos Bilia? Er det noe relè som kødder kanskje..

kimar
19/02/18, 18:46
Har ikke hørt noe med slike men vindusvisker motor får strøm og den er ny alt av stag og overføring gjennom vindu osv er nytt og det er satt opp riktig så er ingen grunn til at det ikke skal fungere. Så skjønner derfor ingen ting er tydeligvis veldig fintfølene dette systemet til disse bilene.

mrstfu
19/02/18, 19:32
Det er jo akkurat det, det skal ikke være fintfølende. Det er ingens sensorer eller følere noen steder, så lenge motor får 12V skal den rusle og gå som bare det.

kimar
19/02/18, 20:03
Det er det som er så rart med dette for når stag og motor er i orden og ikke er motstand i stag og motor får strøm så burde det fungere som bare det.

kimar
22/02/18, 17:08
Vindusviskermotor og stag til V70N er jo i en enhet og kommer også opp i delesøket til disse bilene så jeg vil prøve og få tak en slik og se om det er mulig og bygge den om til og passe disse bilene for da hadde en hatt alt i en enhet og hadde sluppet mye styr så det vil jeg prøve og vil gjerne høre om noen har prøvd dette. Dette skjer nok ikke med en gang men skal holde denne tråden oppdatert.

mrstfu
22/02/18, 18:09
Vindusviskermotor og stag til V70N er jo i en enhet og kommer også opp i delesøket til disse bilene så jeg vil prøve og få tak en slik og se om det er mulig og bygge den om til og passe disse bilene for da hadde en hatt alt i en enhet og hadde sluppet mye styr så det vil jeg prøve og vil gjerne høre om noen har prøvd dette. Dette skjer nok ikke med en gang men skal holde denne tråden oppdatert.

Om du er seriøs på det, kan du få kjøpe min. Jeg har ingen anelse om det passer eller ikke, men jeg skal ha min bort fordi jeg vil ha glassplugg, og fordi spylerdysa er ødelagt. På min sitter den i senter av viskeren, altså sprutes spylerveska ut gjennom akselen til viskerbladet, men hos deg kommer spylerveska ut av dysa oppe under takvingen. Sånnsett er det jo perfekt.

Som sagt, aner ikke om det vil passe mekanisk eller elektrisk, men du skal få kjøpe den om du vil:)

kimar
22/02/18, 18:41
Jeg er seriøs på det vil prøve og få tak i en som er billig eller gratis og prøve og se. Jeg er blakk for tiden så må vente litt men din hadde jo vært grei da:)
Jeg har selv vært inne på tanken på og bare fjerne viskeren og sette på glassplugg men vil prøve litt til.
Men har mine tvil om det vil gå og bruke dette fra V70N når jeg ser på disse bildene
Til P80
https://i.imgur.com/EJ2Jxln.jpg?1
Til V70N
https://i.imgur.com/UI6G3mJ.jpg

En ser jo tydelig at festene er helt forskjellig.

mrstfu
22/02/18, 20:01
Ja, tipper det blir litt komplisert med braketter og drit:)

kimar
22/02/18, 20:10
Er det jeg er litt redd for så er i tvil om det er noe som er verd og prøve for det ser jo ikke enkelt ut og få dette til.
Skulle gjerne ha funnet ut hva som er galt med det jeg har nå i tilfelle andre får/har dette problemet men merker jeg er drittlei har brukt ganske så mange timer på dette nå.
Så får se jeg tar iallefall en pause fra dette nå også ser jeg hva jeg gjør:)

Grillvolv
27/02/18, 10:21
Ny i tråden! Jeg har akkurat tilegnet meg en 98-mod V70 med diverse små feil og mangler som jeg skal flikke litt på, deriblant dette med viskeren på bakruta. Den må hjelpes fysisk for at den skal gå helt frem og tilbake og stopper på midten hvis den ikke får hjelp. Derfor spent på om noen finner løsningen på dette problemet. Men jeg skal også forsøke å titte på det selv også og si ifra hvis det går opp et lys.

kimar
27/02/18, 13:46
Ny i tråden! Jeg har akkurat tilegnet meg en 98-mod V70 med diverse små feil og mangler som jeg skal flikke litt på, deriblant dette med viskeren på bakruta. Den må hjelpes fysisk for at den skal gå helt frem og tilbake og stopper på midten hvis den ikke får hjelp. Derfor spent på om noen finner løsningen på dette problemet. Men jeg skal også forsøke å titte på det selv også og si ifra hvis det går opp et lys.

Det er nok motstand i stagene til visker fra motor som er problemet prøv og smøre opp leddene vis ikke det hjelper så er det nok overføringen ut til visker fra stag som har satt seg.
Denne akselen blir full ar rirr og dritt gjennom årene og slutter da og bevege seg skikkelig noe som igjen gjør at motor ikke klarer og dra det rundt.

mrstfu
27/02/18, 13:52
Det er nok motstand i stagene til visker fra motor som er problemet prøv og smøre opp leddene vis ikke det hjelper så er det nok overføringen ut til visker fra stag som har satt seg.
Denne akselen blir full ar rirr og dritt gjennom årene og slutter da og bevege seg skikkelig noe som igjen gjør at motor ikke klarer og dra det rundt.

Betyr det at du har funnet ut feilen?

kimar
27/02/18, 14:07
Betyr det at du har funnet ut feilen?

Det har jeg ikke og skjønner fortsatt ingen ting av det. Men jeg antar at på den bilen hans er alt orginalt så da har nok noe satt seg av det jeg nevnte.

kimar
24/03/18, 17:29
Jeg har da fortsatt prøvd men får det ikke til og fungere er ingen motstand eller noe annet galt så jeg skjønner fortsatt ingen ting. Så jeg har nå blitt veldig lei dette og bare fjerner viskeren fra bakluken. Vist noen har lyst på motor og stagoverføring så send meg en pm (dette er nye deler) så kan jeg selge det billig men jeg kan ikke garantere at det vil fungere men er fult mulig at andre med mer funksjon i hodet får det til og virke.