PDA

Vis full versjon : 20 år siden siste 940



larsverm
06/02/18, 17:20
http://www.klassiker.nu/reportage/tjugo-ar-sedan-den-sista-volvo-940-tillverkades

Det (høyst anbefalelsesverdige) svenske bladet "Klassiker" nevner at det er 20 år siden 940 og S90/V90 gikk ut av produksjon.

Det er interessant å notere seg fra bildet at den kalles "P90".

larsverm
14/03/18, 15:46
Dessuten er det jo i år 25 år siden siste 240 ble produsert, og det allerede nevnte bladet "Klassiker" skal ha et 240-tema i nyeste nummer, som skal komme i salg i disse dager.

Kan trolig anbefales.

kimar
14/03/18, 19:43
Dessuten er det jo i år 25 år siden siste 240 ble produsert, og det allerede nevnte bladet "Klassiker" skal ha et 240-tema i nyeste nummer, som skal komme i salg i disse dager.

Kan trolig anbefales.

Takker det må jeg få tak i!

Benjamin
15/03/18, 09:47
Dessuten er det jo i år 25 år siden siste 240 ble produsert, og det allerede nevnte bladet "Klassiker" skal ha et 240-tema i nyeste nummer, som skal komme i salg i disse dager.

Kan trolig anbefales.Skal kjøpes [emoji106]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

larsverm
15/03/18, 12:32
Følg med på Narvesen. Jeg mener bladet skal ha kommet i salg i Sverige for bare et par dager siden, så ta høyde for at det fortsatt kan gå noen dager til før vi ser det her.

kimar
15/03/18, 14:20
Ser også at det er mulig å kjøpe bladet hos http://www.tidningstorget.se/se/koep_ett_loesnummer/bil-mc-bat/0183

Edit ser ikke ut som de sender utenfor Sverige. klassiker har egen nettbutikk https://shop.motorvarlden.se/klassiker
men dette bladet har ikke kommet der enda men kommer kanskje snart?

larsverm
15/03/18, 21:37
Dukker sikkert opp der snart, ja. Men det er vel mest for folk som er ute etter tidligere nummer, og det nyeste er jo nærmest "rykende ferskt" nå. Så først Narvesen.

Øygard
15/03/18, 22:14
Dei nyaste er 20 år ja, det sku ein ikkje tru. Det seier jo litt om kvaliteten når ein ser kor mange som er igjen endo, sjølv om det har forsvunne mange dei siste åra.

kimar
15/03/18, 22:39
Dukker sikkert opp der snart, ja. Men det er vel mest for folk som er ute etter tidligere nummer, og det nyeste er jo nærmest "rykende ferskt" nå. Så først Narvesen.

Nærmeste Narvesen er et stykke unna så er ikke enkelt for meg og få tak i så håper og finne den på nett.

kimar
15/03/18, 22:43
Dei nyaste er 20 år ja, det sku ein ikkje tru. Det seier jo litt om kvaliteten når ein ser kor mange som er igjen endo, sjølv om det har forsvunne mange dei siste åra.

240 er jo sammen med 740/940 blant de beste bilene som noen sinne er laget så er ikke rart at det er så mange igjen enda. Men har forsvunnet mange ja takket være dårlig vedlikehold fra eiere og råne miljøet og bilcrossen. Disse kan jo vare nesten evig bare de blir tatt vare på og ikke blir kjørt i stykker.

larsverm
16/03/18, 13:31
Volvo passerte vel så vidt MB på lengst gjennomsnittlig levealder etter merke en gang i de senere årene. Tipper 240 bidrar aller mest til det tallet.

jacobsen
17/03/18, 22:14
240 er jo sammen med 740/940 blant de beste bilene som noen sinne er laget så er ikke rart at det er så mange igjen enda. Men har forsvunnet mange ja takket være dårlig vedlikehold fra eiere og råne miljøet og bilcrossen. Disse kan jo vare nesten evig bare de blir tatt vare på og ikke blir kjørt i stykker.

Det har du helt rett i. Samtidig tror jeg ungdom og bilmiljø er mye av grunnen til at Volvo scorer høyest på gjennomsnittlig levealder, som larsverm sier.
Gammel MB er evighetsmaskin det også, men Volvoer er utvilsomt billigere å holde i drift når de nærmer seg "vrake-alder".

kimar
17/03/18, 22:55
Det har du helt rett i. Samtidig tror jeg ungdom og bilmiljø er mye av grunnen til at Volvo scorer høyest på gjennomsnittlig levealder, som larsverm sier.
Gammel MB er evighetsmaskin det også, men Volvoer er utvilsomt billigere å holde i drift når de nærmer seg "vrake-alder".

Ja de gamle Volvoene er billige i drift er ikke slik med de nyere akkurat. Og det med vrake alder er noe jeg ikke syns noe om en bil av god kvalitet kan vare akkurat så lenge som eieren vil så den er ikke vrake klar bare pga alder noe en del tror det har nok noe med det forbruks samfunnet vi nå lever i hvor fungerende ting skal bare kastes for og få noe nytt.

larsverm
18/03/18, 16:56
Enig i det med vrakealder - det er i prinsippet opp til eieren hvor lenge en bil skal vare, og det betyr at det alltid er mulig å få en bil til å vare mye lenger enn gjennomsnittstiden for merket eller modellen. Uansett kan vi vel gå ut fra at statistikken sier noe om langtidskvalitetene til et bilmerke.

larsverm
21/03/18, 10:26
Har fått tak i nyeste "Klassiker" nå. Saken handler om en lang tur gjennom Sverige hvor de leter etter og fotograferer 240er i det offentlige rom. Det bekreftes noe som jeg har vært oppmerksom på i årevis med lange kjøreturer mellom nord og sør - nemlig at 240 er relativt mest vanlig i den nordlige delen av Sverige.

kimar
21/03/18, 11:33
Har fått tak i nyeste "Klassiker" nå. Saken handler om en lang tur gjennom Sverige hvor de leter etter og fotograferer 240er i det offentlige rom. Det bekreftes noe som jeg har vært oppmerksom på i årevis med lange kjøreturer mellom nord og sør - nemlig at 240 er relativt mest vanlig i den nordlige delen av Sverige.

Må få tak i det bladet. Husker for mange år siden så hadde de noe lignende med Amazon om jeg ikke tar feil. Det at det er flest i de nordlige delen av Sverige er jo litt logisk da. Blir sikkert ikke saltet der og folk har lavere inntekt og er mer jordnære enn i de mer befolkende områdene så de holder nok liv i bilene lengre og bryr seg ikke om og kjøre i en eldre bil.

larsverm
23/03/18, 21:32
Ja - og mindre salting og lavere inntekt har også vært nevnt som årsak til at Hedmark her i landet visst nok har høyest tetthet av 240 og sikkert også andre gamle biler.

kimar
24/03/18, 13:15
Ja - og mindre salting og lavere inntekt har også vært nevnt som årsak til at Hedmark her i landet visst nok har høyest tetthet av 240 og sikkert også andre gamle biler.

Jeg kan ta Åmli som eksempel her ble det ikke saltet før nylig og folk har lav inntekt og bryr seg nok heller ikke om og måtte ha ny bil bil. Så her er bilene en del eldre enn resten av landet er flere biler fra 80 tallet som fortsatt er i drift som bruksbiler og den eldste er en Land Rover series 2 som blir brukt nesten daglig gjennom helle året ser den også i Arendal innimellom. Syns dette var veldig moro når jeg flyttet opp hit og se så mye fine biler gjennom helle året men begynner og minke på de nå.

larsverm
24/03/18, 13:35
Jeg mener også at et tilleggspoeng er at rolige innlandsstrøk har flere småbruk med uthus som passer til å oppbevare ekstrabiler. :p

kimar
24/03/18, 17:31
Jeg mener også at et tilleggspoeng er at rolige innlandsstrøk har flere småbruk med uthus som passer til å oppbevare ekstrabiler. :p

Det er også noe ja.:)