PDA

Vis full versjon : Parklysbryter problem Volvo S60´02



waperz
31/01/18, 16:05
Hei.

I går hadde visst parklysbryteren og lyset i midtkonsollen tatt kvelden på min Volvo S60´02.. Hørte fra en mekaniker at det kunne være selve parklysbryteren som var gåen, og at midtkonsollysene var koblet via denne. Noen som vet om dette stemmer? Eller om det kan være noe annet?

På forhånd takk!

FroBe
31/01/18, 17:32
Det er ingen parklysbryter, med mindre man anser den lille mikrobryteren i LSM som en parklysbryter. (følg den røde pilen på bildet)

6854


LSM er bryterpanelet nede til venstre hvor man betjener lyset. Den sender datasignaler om dette via LIN-bussen til CEM hvor releer og styring sitter.

waperz
02/02/18, 16:28
Tipper han mente LSM'en ja. Men vet du noe om strømmen videre til midtkonsollen (lyset på radioen osv.) blir kobla via denne? Ettersom begge deler gikk samtidig..

FroBe
03/02/18, 11:22
Dimmeren for alle instrument og knappelys ligger i LSM, men husker ikke om disse lysene forsvant en gang jeg testet ved å plugge den ut. Mulig status huskes av CEM?
Da fant jeg ut at betjening av fjernlys-hendelen sender signal via ratt og CEM til LSM. Uten LSM fikk man bare lyshorn, holdekretsen for fjernlys lå i LSM.

Hvis du kjenner noen med en Volvo årgang 00-04 så er det kjapt å bytte om LSM for å sjekke om den er problemet.

En gang mistet jeg lysene i CCM, men det var min egen feil som kortsluttet dem da jeg skulle bytte pærer. Da måtte jeg lodde ny styretransistor på kretskortet i CCM.

waperz
04/02/18, 12:29
Takk for svar :)