PDA

Vis full versjon : Skifte ratt på volvo s80



lars otto skiftesvik
24/01/18, 15:10
Bil 1 har et brukt ratt i mørkt tre som jeg har lyst på og som passer til den ene av mine s80. Spørsmålet er om dette å skifte ratt er en så komplisert sak at det er dødfødt i utgangspunktet.
Må ting omprogrammeres med mye styr eller kommer jeg til å få Airbagen midt i fleisen.
Forstår det slik at det nye rattet er uten airbag og at man flytter airbag fra det gamle over på det nye rattet.
Har noen av dere erfaring med en en slik jobb?
TAKKER.

sandal
24/01/18, 15:11
Koble fra batteriet så e du et godt stykke på vei :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

lars otto skiftesvik
24/01/18, 15:26
Så enkelt. Du har ikke en litt mere utførlig tips og trix.

sandal
24/01/18, 15:29
,

850GLTsilver
24/01/18, 15:30
Parker bilen flatt og med rattet dønn i senter (hjulene rett frem)
Koble fra batteriets minuspol, ta deg en ti minutters pause!!!!!
Det lønner seg å markere, med en tapebit på rattstangens øvre kappe, og lengst opp på rattnavet, marker med en strek langs rattstangen.
Så kan du demontere airbagen.
Fireeket ratt:
På siden av rattet er det to torx-skruer som må taes ut.
Vri rattet 90° for å få ut den første, så 180° motsatt for å få ut den andre, og så tilbake til midtposisjon igjen.
Treeket ratt:
Stikk inn en skrutrekker gjennom hull på baksden av rattet og bend så skrutrekkerens håndtak oppover for å løsne fjærfestet inni rattet.
Også her først 90° til den ene siden for å få løsnet den første, 180° motsatt, løsne den andre fjæren, og så tilbake til midtposisjon.
Nå kan airbagen løftes vekk fra rattet, men pass på, koble forsiktig fra kontakten som sitter der bak.
Pass på å notere deg hvordan kabelen ligger fra airbag og ned på rattet.
Midt på, rett under senter av rattet sitter en skrue.
Denne må skrues ut og så settes inn i hullet der kontaktstykket til airbagen satt.
NB: pass på å ikke vri rattet mens denne sitter der. Og hopp ikke over dette når du driver med dette. Ubotelig skade på kontaktrullen er i tilfelle å regne med.
Nå kan du skru av senterbolten til rattet (HUSK IKKE la rattstangen gå rundt.) og så løfte av rattet.

Remontering er sånn omtrent motsatt.
Festebolten i senter må trekkes til med bestemt moment: 30Nm i steg 1, og så ytterligere 30°

Selv ville jeg ikke satt i gang med dette med mindre jeg hadde hjelp, og litt erfaring med hvordan slikt utstyr kan oppføre seg.

Bare dette å håndtere airbagen kan føre til at den løser ut selv.
Pass særlig opp for støt eller statisk elektrisitet.

lars otto skiftesvik
24/01/18, 16:01
TAKKER DEG FOR SVARET.
Håper din beskrivelse høres verre ut enn det er å gjøre denne jobben.
Dersom jeg går igang skal jeg printe ut din veiledning. Håper jeg kan komme tilbake til deg med enkeltspørsmål.