PDA

Vis full versjon : Måle mottrykk på b230fk



kjgas
20/01/18, 18:35
Hei,

Ser i mange poster at det snakkes om høyt mottrykk på disse motorene.
Hvordan måler man dette?

Batland
21/01/18, 13:48
Det er ikke uvanlig at man borrer to hull i turbinhuset i närheten av T3 flensen. Disse gjenges opp og i det ene setter man eksostempmåler. I det andre setter man en nippel hvor man monterer en liten kveil med bremserör. Den andre enden kobles til en ladetrykksmåler, gjerne identisk til den andre man har. Full gass og fullt ladetrykk på det turtallet hvor motoren avgir maks effekt avslörer sannheten om baktrykket.

kjgas
21/01/18, 15:38
Så man må modifisere turbohuset.
Takk for svar :)

Batland
21/01/18, 16:21
Nja, alt avhenger av hvorfor man måler. Hva er poenget?
Vanligvis er det eksosanlegget som er problemet og da setter man bare en nippel i downpipen og måler trykket der. På full gass med fullt ladetrykk og på det turtallet der motoren avgir maks effekt, må det anbefales at trykket i downpipen er MAX 0,1 BAR. Man bör derfor måle dette for å se om det eksisterende ekeosanlegget er godt nok eller om man bör oppgradere det.

Först må eksosanlegget väre godt nok og deretter kan man sjekke egenskapene til turboen med å måle baktrykket i turbinhuset.

kjgas
21/01/18, 17:10
Poenget var å forstå hvordan baktykket ble målt. Lurte på om det var noen indirekte måte å måle dette, eller om man måtte måle direkte.
Og som vanlig kommer det veldig mange gode svar her på forumet, så på den korte tiden jeg har hatt en b230fk, har jeg lært utrolig mye :)
Steike artig å eksperimentere med disse bilene