PDA

Vis full versjon : Oljetrykkslampa



KBK
05/01/18, 16:27
Prøvde å søke litt rundt, men fant lite på saken. Jeg fikk lampa på julaften, kasta meg rundt og heiv på en god slump olje. Bilen hadde lite vann også (bruker litt av det), så bare fylte på begge og lampa slokka. Så kom den her om dagen igjen og det syntes jeg var veldig rart, så jeg peilet oljen og den hadde faktisk litt mye, så da var ikke det problemet. Satte meg i bilen og kjørte videre og lampa forsvant igjen. Nå når bilen var oppe på jekk og vi holdt på med eksosen, lyste den igjen.

Jeg leste i en annen tråd at man kunne sjekke sensor og sensorledning, og at denne sensoren satt i front av blokka, men her er jeg fullstendig blank. Har ikke filla peiling på hva jeg ser etter.

Men jeg merket meg at lampa forsvant i oppoverbakke sist. Bilen stod nå med rumpa lengst opp, og bare litt jekket opp foran på samme siden. Kan det ha noe med saken å gjøre hvis det er noe dårlig kobling som sitter i front? Bare synsing her altså...

Noen tips? Bilder? Tegninger? Har ikke Haynes helt tilgjengelig akkurat nå heller...

HansOla
05/01/18, 18:01
Oljetrykkbryteren sitter rett fremfor oljefilteret. Det er en sort, litt lang sensor med 1 ledning inn på. Når oljetrykk er for lavt legger bryteren kobling mot jord. Derfor kan det hende ledningen har sprukket og isolasjonen har falt av. Om den da ligger mot gods på blokka vil oljelampe lyse. Er det på tomgang du har fått oljelampe? Det kan lønne seg æ koble opp en midlertidig ekstern måler så du ser hvor høyt oljetrykk du har. Det burde ligge på minimum 1bar ved tomgang og rundt 3bar under kjøring. Dette kan variere litt avhengig av hvilken olje du bruker

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

KBK
05/01/18, 18:17
To første gangene kom lampa ved kjøring, i dag kom den ved tomgang.
Takk for beskrivelse! Da skal jeg se om jeg først og fremst finner sensoren og sjekke tilstand på kabelen. Det er ikke usannsynlig at den er morken, det meste annet fra -94 på denne bilen er det [emoji14]

HansOla
05/01/18, 18:36
Ofte isolasjonen blir borte pga oljesøl ol som tærer på ledningene

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

KBK
06/01/18, 13:28
Jeg fant, jeg fant! Den er litt grisete, men den tynne sorte ledningen er hel, også går den inn i tykkere slange lenger ned før under blokka et sted. Den ser ikke så gammel ut? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180106/52a3f0c95d92626efb7f41c3b11c8a43.jpg

Tørka med litt papir, så ble lampa borte igjen inne i bilen.. [emoji14]

Christian
06/01/18, 13:32
Du kan jo ta av kontakta og legge den mot jord, hvis du har konstant lys i lade-lampa da så er ihvertfall ledningen i orden. Kan jo så klart være et brudd som ligger å jobber under kjøring men det er vel ikke sannsynlig på en gammel Volvo.
Du kan prøve å bytte føleren. Er ikke dyr og ikke vanskelig å bytte.

Eller så kan det faktisk være dårlig oljetrykk. Ikke spesielt vanlig på rødblokk men det forekommer jo..