PDA

Vis full versjon : Kupévifte blåser på max og vil ikke stoppe.



SanD
02/01/18, 07:40
Hei, og godt nytt år til alle :)

Opplevde et lite problem med bilen på vei hjem etter nyttårsfeiringen. Etter å ha kjørt ca 20 min fra Sandefjord til Holmestrand oppdaget jeg at kupevifta blåste på max turtall og ville ikke senke turtallet eller slå seg av (AC stod på auto). Prøvde selv å justere vifta manuelt, slå den av osv, men til ingen nytte. Prøvde også å stoppe og slå av bilen, men vifta fortsatte å blåse på maks likevel. Dette gjorde den hele veien fra Sandefjord til Holmestrand. Ettersom jeg ikke hadde nødvendig verktøy for å koble fra batteri eller sikringen, kjørte jeg bilen ned til Volvo og lot den stå over natta slik at jeg slapp å taue den hjemmefra.

Har aldri opplevd noe lignende før og lurer på om noen kjenner til problemet?


UPDATE! Bilservice i Holmestrand hadde ikke vært borti lignende problem før på kupevifte. Fikk time i morgen, kommer med oppdatering.

SanD
05/01/18, 18:37
UPDATE! 05.01.2018

Fikk snakket med Volvo i dag og dem har fortsatt ikke funnet årsaken til feilen. Vifta blåser fremdeles på max hastighet og det var ifølge mekaniker også en hel haug med feilkoder (mest sannsynlig pga flatt batteri). Han nevnte også at det muligens kunne være selve kupevifta som skapte problemet og at den kanskje måtte byttes, tiden vil vise. Dem jobber med saken og skulle fortsette utover helgen.

Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet. Kommer med ny oppdatering så fort jeg hører noe nytt.

Stig-Arne
05/01/18, 21:53
Er ikke bare så enkelt som om at viftemotstanden er røket og kun gir full gass?

SanD
06/01/18, 00:53
Kan høre med mekanikeren på mandag. Mye mulig at det kan være årsaken. Har ikke kjennskap til slikt selv, men skal sjekke med dem så fort jeg får mulighet. Takk for tipset Stig -Arne

SanD
08/01/18, 13:16
UPDATE! 08.01.2018

Snakket med Volvo i dag, fikk bekreftet at problemet var viftemotstand. Delen(e) er bestilt og byttes asap. Dem snakket noe om å kanskje også bytte vifta for sikkerhets skyld. Bilen er klar innen 1-2 dager så da blir det å suse rundt i leiebil inntil videre. Takk igjen for tipset Stig-Arne :)