PDA

Vis full versjon : Regnsensor limt fast?



200570xc
23/12/17, 13:49
Har en xc70 summum 2005 motorkode D5244T. Var for noen måneder siden og tok service hos Kverneland bil (nå Nardo bil) Fikk de til å lese ut feilkoder og da se spesielt på dieselvarmeren, da den hadde sluttet å virke og regnsensoren for den levde sitt eget liv, samme hva jeg gjorde med følsomheten. Feil på flammevakten, ingen feil på regnsensoren. Mekanikeren sa det var sjelden feil på disse regnsensoren. I forrige uke kjøpt jeg flammevakt, glødeplugg, komplett brennerenhet og ny regnsensor. Halv skatt til jul så jeg kunne bruke noen penger på Volvoen. Torsdagen setter jeg meg inn i bilen for å skifte sensoren. Fikk omsider av dekslet, men det var helt umulig å få ut regnsensoren. Metall klipsen er åpnet. Spørsmålet er da, er sensoren limt fast til frontruten? Noen som vet noe om dette.

mrstfu
23/12/17, 17:00
Det er den. Og at det sjelden er feil på disse er bare tull, sikkert annenhver har feil på regnsensor, min inkludert. Gutta på swedespeed fant en fiks, hvor de festa regnsesnoren opp med såkalt optisk gele mellom sensor og rute - ble kjempenøyaktig med en gang, visstnok. Skal se om jeg finner mer info om det.

200570xc
23/12/17, 21:31
Takk for godt svar. Det første jeg tenkte på er aceton for å fjerne optisk gele. Skal høre med Nardo bil på nyåret, hvordan de gjør det.

locked
26/12/17, 14:16
Min 07 har snart 400k på tellaren og aldri vore noko tøys med regnsensoren. Så heilt håplaust er det nok ikkje :-)

200570xc
04/01/18, 20:57
Ja nå har jeg fått av regnsensoren, og satt på en ny. Var innom Hurtigruta (bilglass) på Leangen i Trondheim. De skifter jo frontruter på mange forskjellige bilmerker med regnsensor, så de skulle ha rette kompetanse på dette. Det sitter en brakett som regnsensoren er festet til. Må bruker et falsben (som svenskene sier) demonteringsjern av plast delenr. vo9814071. Har kjøpt disse for mange år siden. Jeg tok falsbenet mellom braketten og regnsensoren og bøyde ut. Det er en fordel og bruke to stykker, den ene som en kile, eller et lite flatt skrutrekker. Hvis en bruker skrutrekker må huske på å bende mot baksiden av regnsensoren og ikke mot frontruten. Regnsensoren satt fast nesten som lim.
Men fikk den omsider løs. På den jeg kjøpte var ferdig optisk gele. Så nå er saken løst. Dele nr. vo30649885 pris kr. 2.263. -