PDA

Vis full versjon : Vanskelig kaldstart på Volvo S60 D5 2003 *LØST*



Laukis
13/12/17, 10:30
Hei! Nå som kulda har kommet for fullt i Nord-Norge trodde jeg at min S60 D5 2003 skulle oppføre seg like fint som ifjor, men tvert imot :rolleyes:
Har vært fri for uttak til motorvarmer de siste dagene, i 17 minusgrader på morgenen, og bilen er jeg avhengig av. Dieselvarmeren har feilkode(...), så den starter ikke.
Nå imorrest gløda jeg 3 ganger (om det har noe å si), og vrei om. Bilen starter, ja, men det tok altså 15-20 sek før motoren gikk for egne krefter. Dette har jeg ikke vært borti før, selv i 19 minusgrader uten motorvarmer. Batteriet er fulladet over natta, men det skal sies at alderen på det er uvisst (sikkert over 5 år).
Kommer nå inni **** med grårøyk i det motoren kakkler til liv. Skuta har ny olje + filter og nytt dieselfilter / luftfilter.

Så jeg lurer derfor på om noen har erfaringer rundt D5 og kaldstart? Skal sies at den har rulla ca. 295.000km, men ble bytta slitedeler i motor og understell for 69k i 2016.
Dysene og glødepluggene finner jeg ingen kvitteringer på, og tviler på at det noen gang egentlig er byttet, siden bilen er eid av en verkstedelsker som skal ha kvitteringer på alt.
Syns det var rart at bilen plutselig skulle oppføre seg rart over uka :p
Og ja, det er FULL tank på bilen absolutt hele vinteren. Småkjøring finnes det heller ikke noe av.

Noen andre med D5 i kulda som har noen gode tips?

gekofix
13/12/17, 12:01
Glødeplugger

Laukis
13/12/17, 15:10
Glødeplugger

Fant ut idag at det har stått et underdimensjonert batteri i bilen i flere år, så kjøpte et dyrt monster av et Sønnak 100Ah batteri, samt dyserens, så får se hvordan det går neste kaldstart.
Hvis ikke blir det bytte av glødeplugger ja :)

René Fredriksen
13/12/17, 17:07
Fant ut idag at det har stått et underdimensjonert batteri i bilen i flere år, så kjøpte et dyrt monster av et Sønnak 100Ah batteri, samt dyserens, så får se hvordan det går neste kaldstart.
Hvis ikke blir det bytte av glødeplugger ja :)

Er nok ikke batteriet så lenge du klarer og skinne så lenge i -17c. Jeg holder 10 fingre på Glødeplugger/glødesikring.
Og teste glødepluggene er veldig lett. Skru de ut (8mm langpipe) og kjør 12v rett på de, bruk startkabler/batteri lader hvor minus er midt på pluggen og tutch pluss kabelen på toppen av pluggen. Tuppen skal da gløde godt opp :) lykke til :)

gekofix
13/12/17, 17:37
Er nok ikke batteriet så lenge du klarer og skinne så lenge i -17c. Jeg holder 10 fingre på Glødeplugger/glødesikring.
Og teste glødepluggene er veldig lett. Skru de ut (8mm langpipe) og kjør 12v rett på de, bruk startkabler/batteri lader hvor minus er midt på pluggen og tutch pluss kabelen på toppen av pluggen. Tuppen skal da gløde godt opp :) lykke til :)Bruk et tangamperemeter etter ohm de. Ikke noe poeng & skru ute i kulda nå[emoji106]

Laukis
13/12/17, 18:32
Er nok ikke batteriet så lenge du klarer og skinne så lenge i -17c. Jeg holder 10 fingre på Glødeplugger/glødesikring.
Og teste glødepluggene er veldig lett. Skru de ut (8mm langpipe) og kjør 12v rett på de, bruk startkabler/batteri lader hvor minus er midt på pluggen og tutch pluss kabelen på toppen av pluggen. Tuppen skal da gløde godt opp :) lykke til :)


Takk for tips! :) Starteren gikk helt utrolig lett rundt med nytt og kraftigere batteri, dog ikke 100% kaldstart, men skal se imorgen.
Var nemlig det jeg stusset på, for det virket ikke som bilen hadde glødet i det hele tatt sist jeg startet,
stod bare og kakklet og harket helt til den gikk for egne krefter.
Er det bare glødesikring og gløderelé(?) som kan forårsake null gløding, eller er det noe annet jeg skal se etter?
Skal ta å måle glødepluggene med amperemeter for å se der, men de har funket godt frem til nå, om de ikke plutselig kan ryke over natta :confused:

franknergaard
15/12/17, 07:11
Følger denne. Jeg sliter med et samme på min V70 D5.

Khally
16/12/17, 12:11
Min D5 hadde dårlig start med ein gang det nærma seg kulde grader. Målte returen på dysene og den eine dysa sendte tilbake masse diesel iforhold til dei andre. Bytta dysa og no starter motoren uten problem :)

Torsen67
19/12/17, 12:57
Min starter også lettere etter at jeg byttet 4 dyser. Men vil ikke si den er lettstartet ved -10. Drar noe jævlig med strøm da. Forholdsvis nytt batteri og kliss ny dynamo.
Men tilstanden til glødepluggene kjenner jeg ikke til.

Daniel V
19/12/17, 13:05
Glødeplugger er alfa omega når det er kaldt ute. Kan ha så bra batteri og dyser man bare vil, men hjelper lite når man ikke får ordentlig varme i dieselen :)

Laukis
20/12/17, 01:59
Glødeplugger er alfa omega når det er kaldt ute. Kan ha så bra batteri og dyser man bare vil, men hjelper lite når man ikke får ordentlig varme i dieselen :)


Har endelig fått de nye glødepluggene i posten, så de blir byttet idag - gir oppdatering på tilstand :cool: Håper virkelig ikke det er dysene, lite optimalt å punge ut for som student. Men de må vell byttes en gang de også. Blir måling av retur på dyser når det blir varmere i været, nesten 300k km har vell satt sine spor tenker jeg...

Torsen67
20/12/17, 09:20
Hva betalte du pr glødeplugg?

Khally
20/12/17, 21:52
Har endelig fått de nye glødepluggene i posten, så de blir byttet idag - gir oppdatering på tilstand :cool: Håper virkelig ikke det er dysene, lite optimalt å punge ut for som student. Men de må vell byttes en gang de også. Blir måling av retur på dyser når det blir varmere i været, nesten 300k km har vell satt sine spor tenker jeg...

Er du heldig er det bare 1 dyse eller 2 som må byttes, og for ein som er overhalt ligger de på rundt 2000kr.

Laukis
21/12/17, 00:16
Hva betalte du pr glødeplugg?


225kr kanskje, ble ihvertfall 1190kr for alle 5 etter rabatten. Kjøpt på Bildeler.no

Svirre
23/12/17, 19:35
Kjøp glødeplugger på autodoc.co.no i stedet. Endte opp med Bosch-plugger til 85kr stk. Om det er like billig nå, veit jeg ikke, men skal nok noe til å komme opp i 225kr/stk.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Laukis
09/01/18, 01:25
Oppdatering: Alle 5 glødeplugger er byttet (var faktisk flaut lett å gjøre), OG problemet er løst :) Bilen fyrer bare man ser på den nå.

Dette var kanskje en god grunn til å bytte?:p

6788

XVZ Venture
26/12/18, 14:14
Hvor beste kjøpet av glødeplugger

Laukis
28/12/18, 00:55
Hvor beste kjøpet av glødeplugger

Jeg handla på Bildeler.no, men du finner nok billigere glødeplugger ved et kjapt googlesøk. Feks. hos Autodoc.co.no [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk