PDA

Vis full versjon : Det beste kjøremønsteret for å unngå EGR trøbbel?

TomB
12/12/17, 16:49
ved vanlig kjøring i Driv jobber motoren ved veldig lavt turtall hva bør en gjøre for å unngå igjennsoting og trøbbel med EGR ? 2,4 163hk Diesel 2010 modell

sandal
12/12/17, 16:51
Dra på litt inni mellom, evt ligge på lav gir og høyt turtall

Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
12/12/17, 20:08
Lange kjøreturer, få god temp i motor og girkasse. Det er heller ikke farlig å dra dieselene litt på turtall, selv om det ikke skjer stort etter 3.5k.

Christian
12/12/17, 22:59
Unngå korte turer, unngå kald motor, unngå kjøring på lavt turtall.

kospaang
18/12/17, 00:54
Om en har mange korte turer, til jobb for eksempel ...
Jeg bruker dieselvarmer-timer konsekvent - automatikken styrer innkobling og forvarmingstid. Om det hjelper ... ? tror det...
Drar på litt turtall innimellom på varm motor... 2,4 215hk Diesel 2012 modell

SanD
18/12/17, 23:14
Bruker dieselvarmer daglig på vinteren, før og etter jobb. Trodde ikke det hjalp så mye på EGR, men vet at det er bra for veldig mye annet.
Jeg har kort vei til jobb (ca 8km) og tar derfor bilen ut på en "langtur" en gang i uka, dvs alt fra 1-2 timer. Kjører da gjerne også litt hardere enn normalt når motor har blitt god og varm. Ikke akkurat det mest økonomiske valget der og da, men da slipper jeg å tenke så mye på EGR trøbbel etc. Reiser også ofte over til Sverige, da bruker vi alltid V60'n, da får den kjørt seg godt :)

kimove
20/12/17, 11:28
Tung henger, motland og høyt gir slik at turboen får arbeide skikkelig :)

-96 945en jeg slaktet (angrer veldig) hadde vært brukt til å dra hestehenger med i 20år og var gådd 370k km og det var nesten ikke svart engang i egr røret, kanalene i toppen hadde bare noen få svarte prikker så den motoren hadde hatt det bra :)

sverre
27/05/18, 22:59
Ta kontakt med et firma som driver med tuning/programering av biler, de kan programere bort egr, slik at den ikke åpner, og da unngår du problemer med det.