PDA

Vis full versjon : Dieselvarmer slår seg ikke på.



Torsen67
12/12/17, 02:55
Lampa viser bare "av" igjen etter to sek når jeg skal slå varmeren på manuelt. Ingen lyd fra brenneren. Diesel er det nok av. Erfaringer?

cortinaterje
12/12/17, 08:48
Du har nok hatt for mange mislykkede startforsøk på varmeren. Ligger sikkert inne med kode på det, pluss kode som kan indikere hva som gjør at den ikke vil starte.

Torsen67
12/12/17, 09:17
Ok, får dra ut til Volvo og få lest av kodene. Har aldri hatt problemer med å starte den. Men syns den har duret/bråket litt mer i det siste før den ga seg.

Torsen67
12/12/17, 15:52
Hvilke del er det som typisk ryker når brenneren begynner å dure høyt/ule? Noen med erfaring?
Må man bestille time på verksted for å lese av feilkode? (Bilia)

cortinaterje
12/12/17, 16:10
Biltema sin Volvo kode leser sletter vel denne, trodde jeg.

HansOla
12/12/17, 16:42
Jeg byttet innmaten i webasto på onkel sin v70n D5 04 modell i helga. Den bråka jævli. Jeg fikk tak i innmat på Volvo, det besto av brennkammer og vifte. Jeg bytta glødepluggen også.
Den ble helt i orden igjen uten en eneste ulyd. Der var det viftemotoren som var utslitt (viftemotoren har gått 230000km),så det kan tenkes at det er samme problem hos deg. Gjort på 3-4 timer å bytte

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

Torsen67
12/12/17, 17:27
Shit. 3-4 timer uten garasje klarer jeg ikke på vinteren.

Torsen67
12/12/17, 17:29
Begynner også å lure på om det er en sikring som har gått? Venstre parklys røyk samtidig. Tilfeldig?

Alfs80
12/12/17, 17:53
FÃ¥ lest ut feilkode og beggyn derfra

Torsen67
12/12/17, 18:16
Skal prøve å få lest ut feilkode i morgen

Torsen67
13/12/17, 10:55
Hei

Fikk en til å resette feilkoder i dag. Han klarte så klart ikke å skrive ned feilkodene da. Men som nevnt over, så var det for mange startforsøk. Slettet denne og startet varmeren. Problemet er at den slår seg av etter 5 min. Så prøver den å starte opp igjen og igjen til samme problem oppstår på nytt. Hvorfor? Noen som kjenner igjen problemet? Må jeg få tak i feilkoden for å komme videre?
(parklysene lyser igjen etter at feilkoder er slettet)

cortinaterje
13/12/17, 11:57
Hei

Fikk en til å resette feilkoder i dag. Han klarte så klart ikke å skrive ned feilkodene da. Men som nevnt over, så var det for mange startforsøk. Slettet denne og startet varmeren. Problemet er at den slår seg av etter 5 min. Så prøver den å starte opp igjen og igjen til samme problem oppstår på nytt. Hvorfor? Noen som kjenner igjen problemet? Må jeg få tak i feilkoden for å komme videre?
(parklysene lyser igjen etter at feilkoder er slettet)

Kunne nesten høres ut som om overopphetingsvernet slår den ut fordi at vannpumpa på varmeren ikke fungerer bra nok. Men dette er kun om du kjører varmeren uten bilmoteren i gang. Er denne igang så pleier vannpumpa i bilmotoren å lage nok sirkulasjon på vannet gjennom varmeren.
Å ha kodene er god hjelp. Høres ut som varmeren må ut og åpnes uansett.

Torsen67
13/12/17, 18:17
Feilkoder:
1D04: programvare inkompatibel med kontrollmodul for motor/drivlinje.
5F4F: Startforsøk, for mange mislykkede.

Prøvde å starte den etter sletting med motor i gang. Begynte å surre og blåse, tikkingen startet under baksete. Slo seg av etter 2-3 min uten at den startet. Prøvde uten motor i gang. Står da bare å surrer uten å starte. Ingen tikking under baksetet.

cortinaterje
13/12/17, 19:02
1D04? Har du BSR?

5F4F: Se her:http://forum.vccn.no/showthread.php?52204-Dieselvarmer-fyrer-ikke-opp!
Er vel riktig som det står at trykkutjevneren er fullstendig mekanisk og ikke gir feilkoder, annet enn mislykkede startforsøk.
Om du ikke hører tikkingen fra Fuelpumpa så er det slik at strømforsyningen til denne går gjennom overopphetingstermostaten, men jeg innbiller meg at du burde fått en feilkode da.

Torsen67
13/12/17, 19:17
Ikke BSR. Men motoren ble tunet opp til 197 hk på Bra Bil (tror jeg det het) i Sverige. Så det forklarer denne koden ja:-)

Evert
13/12/17, 21:37
Leser noe om at overopphetningsværnet kan lure oss. Gir visst ikke feilkode om den selv er defekt og da stopper alt etter ett par min. Kan sikkert Google hvordan man sjekker det på en grei måte.
Skulle det ikke komme en feilkode fra overopphetningsværnet og dersom dysa (trykkutgjevner) var dårlig og det ikke blir varmt fort nok?

René Fredriksen
13/12/17, 22:17
Leser noe om at overopphetningsværnet kan lure oss. Gir visst ikke feilkode om den selv er defekt og da stopper alt etter ett par min. Kan sikkert Google hvordan man sjekker det på en grei måte.
Skulle det ikke komme en feilkode fra overopphetningsværnet og dersom dysa (trykkutgjevner) var dårlig og det ikke blir varmt fort nok?

Overhopphetningstermistaten setter som regel feilkode rettet mot pumpen til varmeren. For så lenge den har slått ut får ikke pumpen strøm og sa tror CPM at det er avbrudd på ledninger til pumpe. Denne koster ca 300,- hos Volvo og er lett og skifte om du kan skru litt selv. Må klippe og lodde 2 ledninger

Evert
13/12/17, 22:35
Overhopphetningstermistaten setter som regel feilkode rettet mot pumpen til varmeren. For så lenge den har slått ut får ikke pumpen strøm og sa tror CPM at det er avbrudd på ledninger til pumpe. Denne koster ca 300,- hos Volvo og er lett og skifte om du kan skru litt selv. Må klippe og lodde 2 ledninger

Men han får ikke opp noen feilkoder. Alt skrus bare av etter 5 min.

René Fredriksen
13/12/17, 23:08
Feilkoder:
1D04: programvare inkompatibel med kontrollmodul for motor/drivlinje.
5F4F: Startforsøk, for mange mislykkede.

Prøvde å starte den etter sletting med motor i gang. Begynte å surre og blåse, tikkingen startet under baksete. Slo seg av etter 2-3 min uten at den startet. Prøvde uten motor i gang. Står da bare å surrer uten å starte. Ingen tikking under baksetet.

Det du beskriver her er typisk overophetingstermostaten i allefall.

Er disse feilkodene lest ut med Vida eller noe uorginalt?

Torsen67
14/12/17, 13:07
Hei
Det er lest ut hos Snap-Drive, så ingen VIDA. Det rare er at samtidig som dette skjedde, så begynner parklyset å tulle også. Først slukker det venstre så etter en stund det til høyre. Sletter man feilkodene så lyser de igjen. Dette har nok en egen feilkode, med gutta på SnapDrive skrev ikke dette ned:-(

Torsen67
14/12/17, 13:58
Kanskje jeg skal kjøpe en feilkodeleser hos Biltema slik at jeg kan lese av koder og slette de selv? Tips?

Torsen67
14/12/17, 16:51
Cortinaterje: Jeg har lest igjennom linken du refererte til. Vet ikke om jeg skjønte hva feilen var: Kun tett dyse og rengjøring?

cortinaterje
14/12/17, 20:10
Cortinaterje: Jeg har lest igjennom linken du refererte til. Vet ikke om jeg skjønte hva feilen var: Kun tett dyse og rengjøring?

Ja. Tett dyse eller annen mekanisk feil.

Jeg tenker slik:
Feilkode CEM 5F4F sperrer varmeren din fordi den har hatt for mange mislykkede startforsøk. Måten CEM finner ut av dette på er at den registrerer startforsøket og begynner å vente på temperaturøkning. Dette får CEM info om fra temperaturføleren i varmeren. Kommer det ingen indikasjon på temperaturøkning antar CEM at varmeren ikke har startet og avbryter startforsøket. Blir dette registrert i CEM mer enn 3 ganger på rad så settes kode 5F4F permanent.

Så tenker jeg at siden dette er den eneste feilkoden du har på varmeren så må det dreie seg om en mekanisk feil. Fordi: F.eks. En defekt glødeplugg også vil føre til mislykket start, men ville satt en annen kode. Nærliggende da å tenke at det vil også enhver annen komponent inni der som har en ledning til seg.

Hva står tilbake da? Mekaniske feil? Tett innsug/luftinntak? Tett eksos? Defekt Rotor? Tett fuelsupply?(Pumpa tikker et par ganger så stopper den opp og holder trykket mot tett?) Full av kjølevann?

Jeg ville tatt varmeren ut av bilen og åpnet den.

Torsen67
15/12/17, 12:38
Ja. Tett dyse eller annen mekanisk feil.

Jeg tenker slik:
Feilkode CEM 5F4F sperrer varmeren din fordi den har hatt for mange mislykkede startforsøk. Måten CEM finner ut av dette på er at den registrerer startforsøket og begynner å vente på temperaturøkning. Dette får CEM info om fra temperaturføleren i varmeren. Kommer det ingen indikasjon på temperaturøkning antar CEM at varmeren ikke har startet og avbryter startforsøket. Blir dette registrert i CEM mer enn 3 ganger på rad så settes kode 5F4F permanent.

Så tenker jeg at siden dette er den eneste feilkoden du har på varmeren så må det dreie seg om en mekanisk feil. Fordi: F.eks. En defekt glødeplugg også vil føre til mislykket start, men ville satt en annen kode. Nærliggende da å tenke at det vil også enhver annen komponent inni der som har en ledning til seg.

Hva står tilbake da? Mekaniske feil? Tett innsug/luftinntak? Tett eksos? Defekt Rotor? Tett fuelsupply?(Pumpa tikker et par ganger så stopper den opp og holder trykket mot tett?) Full av kjølevann?

Jeg ville tatt varmeren ut av bilen og åpnet den.

Ok, åpne varmeren, se om noe er fullt av møkk/tett, rense etc etc? For å se hva som må handles inn tenker du?
Kunne godt tenkt meg en feilmeldingsleser/kodesletter for hånd. Ser Biltema har noen. Hvilke skal jeg gå for? Kan alle de selger hjelpe meg med dette? Hvis ja, hva kan den dyreste som er Volvokompatibel gjøre mer enn de andre?

cortinaterje
15/12/17, 12:47
Ok, åpne varmeren, se om noe er fullt av møkk/tett, rense etc etc? For å se hva som må handles inn tenker du?
Kunne godt tenkt meg en feilmeldingsleser/kodesletter for hånd. Ser Biltema har noen. Hvilke skal jeg gå for? Kan alle de selger hjelpe meg med dette? Hvis ja, hva kan den dyreste som er Volvokompatibel gjøre mer enn de andre?

Du må ha den som er ment for Volvo. Etter det jeg kan se gjør den det samme som min gamle ppc og da er koder for varmeren med.

Torsen67
21/12/17, 16:55
Hei igen. Til info, så helte jeg Alron dieseltilsetning på tanken ett par ganger i høst. Denne kan kanskje ha løsnet litt skit i dieselsystemet. Er det noe filter jeg kan sjekke fra tank og frem til brenneren?
Og, evt hvordan sjekker jeg at brenneren faktisk får diesel?

Toreed
21/12/17, 21:45
Hadde samme feil på min at den bare stoppa etter en liten stund byttet glødepluggen så vært den bra[emoji106]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Torsen67
22/12/17, 10:15
Hadde samme feil på min at den bare stoppa etter en liten stund byttet glødepluggen så vært den bra[emoji106]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Greit nok det. Mistenker den selv siden brenneren ikke fyrer opp, men bare slår seg av igjen. Men vil gjerne sjekke om den får diesel samtidig.

Alfs80
22/12/17, 13:35
Hører om pumpa tikker under baksete

Torsen67
22/12/17, 14:37
Pumpa gjorde det til å begynne med når jeg prøvde å starte den. Men hvis det allerede står trykk i systemet, så tror jeg ikke den går. Er stille nå ihvertfall.

geirhs
24/12/17, 00:40
Hadde noenlunde samne problemet med min dieselvarmer på min Xc90 D5 03. På verksted 2 ganger på 2 vintre. Fikk beskjed om at den fungerte når de testa den på verksted. Men fungerte aldri for meg neste gang jeg hadde bruk for den. Ble forbanna og bestemte meg for å løse problemet selv. Kjøpte meg Vida og såg med en gang at temperatur sensoren viste en temperaturen på flere hundre grader. Monterte ny sensor og siden har den funka. Men ikke dermed sagt at dette er løsningen din.

Torsen67
24/12/17, 14:23
Opplevde det samme. De slettet feilkode og startet den opp. Da, den surrer og går i 2 min. før den faktisk starter, tror de den er i orden. De skjønner ikke forskjellen på dette.

jerognal
24/12/17, 15:05
Prøv å skifte temp.sensor utenpå brennerkammer. Måtte skifte på vår. Det er så mange som har byttet denne sensoren at det blir ikke feil å skifte den uansett. Men du må bruke loddebolten.

Torsen67
25/12/17, 14:29
Er fristet til å kjøpe tempsensor og glødeplugg før begynner å skru. Hvor kjøper jeg dette enklest og til hvilke pris?

HansOla
25/12/17, 15:05
Tror nok å kjøpe på Volvo er det enkleste :)

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

mrstfu
25/12/17, 15:55
Trur ikke du får tempsensor løst, mener å huske det er en del av ledningsnettet rundt varmeren.

René Fredriksen
25/12/17, 16:01
Får temp sensor og overopphetingstermostat løs :) ville byttet begge samtidig :)

Om du ber Volvo gå inn og velge bil manuelt i Vida og plukke en 2002 modell får du kjøpt vær enkel del løs til varmeren ;)

mrstfu
25/12/17, 17:59
Får temp sensor og overopphetingstermostat løs :) ville byttet begge samtidig :)

Om du ber Volvo gå inn og velge bil manuelt i Vida og plukke en 2002 modell får du kjøpt vær enkel del løs til varmeren ;)

Ganske mange er uenig i den påstanden, ingen har bekreftet at man kan kjøpe mer enn komplett varmer eller brennkammeret løst. Har du delenummer?

jerognal
25/12/17, 22:14
Jeg har kjøpt løs temp. sensor/overoppeting løst iallefall. Kostet vel rundt 500,-

mrstfu
25/12/17, 23:37
Jeg har kjøpt løs temp. sensor/overoppeting løst iallefall. Kostet vel rundt 500,-

På Volvo? Flere her nå i det siste som har sagt det ikke lar seg gjøre, at de enten selger hel varmer eller brennkammer.

jerognal
26/12/17, 12:50
Jepp Volvo Drotningsvik

mrstfu
26/12/17, 13:47
Har du delenummere? Sånt er veldig praktisk informasjon for oss andre på forumet.

Torsen67
28/12/17, 16:04
Ja, jeg vil og gjerne ha delenr...

jerognal
29/12/17, 13:22
Skulle gjerne gitt dere nummer, men har ikke kvitt. lenger. Er vel to år siden eg bytta den sensoren. (Kan leite i konas bil ved leilighet).

geirhs
30/12/17, 17:00
Sensor kjøpte eg på Volvo, fant ikke noe på ebay. Den kostet 292 ser jeg av fakturaen.

geirhs
30/12/17, 17:04
Og delenummer kan jeg vel også skaffe hvis du oppgir bilinfo.

Torsen67
03/01/18, 12:43
Ingen som kan fortelle meg om hvordan jeg sjekker om dieselen faktisk kommer frem til brenneren? Og er det noe filter underveis? Tenkte å se på dette i kveld.

jerognal
03/01/18, 13:22
Er vel bare å ta av slange ut fra pumpa og se om den spruter.... ifølge en eber eg skrudde på en gang skulle den sprute minst 10 cm støtvis....

Torsen67
03/01/18, 13:30
Ok, tenkte å se om det kommer diesel ut i fra slangen som går inn i brenneren. Men, kan kanskje systemet se en feil og stoppe dette? Men så lenge det tikker i pumpa så burde jo dieselen sprute.
Har feilkodeleser, så vil nullstille alt før jeg prøver.

Nero
06/01/18, 15:28
Kjøpte nettopp glødeplugg og overopphetingstermostaten løst hos Volvo. Holdt med å rense kammer og spreder for koks, samt fjerne litt sot som satt i hullet til øye for flammevakten. Byttet pluggen men gadd ikke skifte termostat.

Symptom på min varmer var at vifta spant opp og slo seg av, varmern stod i display som aktiv i 10 sekunder før den slo seg av.
Etter rens og smøring av viftemotor og spreder så går den mye penere enn før. Hører ikke vifta spinner opp med sånn skrangling som den alltid gjorde.

Edit* Et tips er å huske alle delene, jeg glemte den øvre vifta som skal dra inn luft. Lagde et helvete røykshow i garsjen sammen med at den smalt flere ganger. Demonterte og satt i vifta og suksess :D

Edit**
Har lest at om flammevakt ikke ser flammen, så sender den heller ikke diesel. At går via den et signal for å bestemme om diesel pumpes. Min pumpe hørte man ikke i hele tatt når den ikke ville starte.

Torsen67
20/01/18, 12:27
Da fikk jeg av frontfangeren og tittet litt. Skjønte ikke stort. Men fant ut at glødepluggen blir varm som faen da jeg brant meg godt. Hvor sitter denne tempsensoren som må loddes, og hvor kommer diesel inn? Noen som har bilde av dette? Holt på å fryse i hjel, så skrudde i sammen igjen.

mrstfu
20/01/18, 13:14
Diesel kommer inn på det tynne svarte dieselrøret i toppen av brenneren, og går inn på et messingrør som stikker ut av toppen. Hva mener du med tempsensor som må loddes? Om det er en annen tråd du henviser til, link gjerne til den.

jerognal
20/01/18, 13:40
Overopphetingsensor sitter utenpå brennkammer.

mrstfu
20/01/18, 13:45
Det er vel strengt tatt heller ikke en sensor, men et bimetall som kutter strømmen til brenneren ved en gitt temperatur?

Nero
20/01/18, 16:12
Kalles for overopphetingstermostat av volvo.
Men er bare en bit metall med ledninger ja.
Kommer i en pose med 2 sånne skjøter man bare kan klemme sammen.

mrstfu
20/01/18, 16:15
Det er bimetallet, ja. Liten kladd som sitter skrudd til utsida av brenneren, under det lille lokket som dekker ledningsmatta.

Nero
20/01/18, 16:25
Diesel renner vel inn i den skåla med vifta der? Tok å spraye egr cleaner inni og rundt den, vridde litt på vifta for å få ut biter med koks. Gikk mye lettere rundt etterhvert.
Du har ikke bare sot i det hullet som flammevakt skal se ned i?

Fikk ikke løsna hele min brenner, hadde ikke slangeklemme til dieselrør så lot selve brenner henge mens jeg fikla med den. Kammeret fikk jeg banka løs sot oppi og støvsugd etter beste evne.

mrstfu
20/01/18, 16:46
Det renner ikke nevneverdig med diesel ut av røra når ikke pumpa går, kanskje noen milliliter. Jeg har aldri stengt av det.

Pumpa som sitter ved høyre bakhjul, sender trykkpulser på dieselrøret, som da ender opp med å dryppe ut av dysa eller hva du vil kalle det, inn i brennkammeret, hvor det blir blandet med luft pga spredervifta i kammeret, og innsugsvifta på toppen. Glødepluggen antenner, og varmer opp kjølevannet som sirkulerer rundt brennkammeret

Nero
20/01/18, 19:37
Neinei, tenkte bare på hvor diesel kommer inn i kammeret. Det renner vel ut i skåla hvor vifta sitter tenkte jeg :) Tok ikke ut dyse og trykkutjevner når jeg kløvde varmern så var litt interessert i å vite om jeg tenkte rett :p

mrstfu
20/01/18, 20:22
Ja, forsåvidt. Dyse og trykkutjevner er en enhet, egentlig bare et messingrør med et kammer som utjevner, og et drypprør inn i kammeret rett over blandevifta internt. Messingrøret du ser stikke opp av brenneren på utsida, er samme dings som slipper diesel inn.

thomastorsteinsen
21/01/18, 23:13
Dere som allerede har startet på parkeringsvarmer-helvete. Jeg tenker på å ta min ut for å overhale viften innendørs, men fortsatt ha mulighet til å kunne bruke bilen. Med andre ord by-passe varmeren. Så da holder det vell å bare finne en løsning for dette. Er det noen som vet dimensjonene på de stussene på varmeren? Eventuelt har funnet noe lettvintløsning for by-passing? Tenkte dra innom biltema å finne en slange, og en rørbit som jeg kan tre inni de slangene som går på varmeren nå, samt noen slangeklemmer ????

cortinaterje
21/01/18, 23:20
Dere som allerede har startet på parkeringsvarmer-helvete. Jeg tenker på å ta min ut for å overhale viften innendørs, men fortsatt ha mulighet til å kunne bruke bilen. Med andre ord by-passe varmeren. Så da holder det vell å bare finne en løsning for dette. Er det noen som vet dimensjonene på de stussene på varmeren? Eventuelt har funnet noe lettvintløsning for by-passing? Tenkte dra innom biltema å finne en slange, og en rørbit som jeg kan tre inni de slangene som går på varmeren nå, samt noen slangeklemmer ????

Stussene eller slangene er 19mm (3/4") et 20mm rørbit går bra å bruke. Jeg vet at noen bruker å la pumpa henge igjen når de tar ut varmeren. De kobler da pumpa slik at den blir en slags bypas. Husk å proppe igjen dieseltilførselslangen og plastpose over elkontakten slik at ikke saltslapset trenger inn her.

thomastorsteinsen
21/01/18, 23:40
Stussene eller slangene er 19mm (3/4") et 20mm rørbit går bra å bruke. Jeg vet at noen bruker å la pumpa henge igjen når de tar ut varmeren. De kobler da pumpa slik at den blir en slags bypas. Husk å proppe igjen dieseltilførselslangen og plastpose over elkontakten slik at ikke saltslapset trenger inn her.

Du huske ikke dimensjon på dieseltilførselslangen også?

cortinaterje
22/01/18, 06:33
5mm.
Bakstussen på et 5mm bor går å bruke i slangen. Eller en litt lang 5mm bolt som ikke er gjenget helt til hodet og som du kapper bort gjengepartiet på. .......eller hvilken som helst annen bit av en 5mm. aksel.

Torsen67
22/01/18, 10:32
mrstfu: var nok Overopphetingsensor jeg tenkte på. Noen som har delenr?
Når jeg ringer Volvo så vet jeg jobben blir lettere med delenr. Hvis ikke prøver de å selge meg en 1/4 bil til en 1/4 million.

mrstfu
22/01/18, 10:54
Nei, dessverre. Når jeg leita fant jeg kun delenummer til hele ledningsnettet på brenneren, noe som er logisk siden denne termostaten ikke sitter som pluggbart utstyr. Kan jo være en idé å bytte ut hele ledningsnettet, hvis ikke må du nok utenfor Volvo, tipper jeg. Jeg tar godt mulig feil.

Alfs80
22/01/18, 11:24
Har du delenr på ledningsnettet?🙄

mrstfu
22/01/18, 11:25
Ikke på stående fot, nei. Letteste er antageligvis å ringe Volvo.

cortinaterje
22/01/18, 15:18
mrstfu: var nok Overopphetingsensor jeg tenkte på. Noen som har delenr?
Når jeg ringer Volvo så vet jeg jobben blir lettere med delenr. Hvis ikke prøver de å selge meg en 1/4 bil til en 1/4 million.

Overopph.sensor/termostat er 3730414 (den som festes med mutter)
Temp.føler/termostat for drift er 3731392 (Den som sitter i en oring)
Flammevakt er 3713898
Brenselspreder er 3731014
Glødepluggen er 3730104
Trykkutjevner er 3731100

☺

Torsen67
02/02/18, 15:52
Cortinaterje: 3730414, er det denne som blir omtalt som "bimetal" og sitter under dekselet?

mrstfu
02/02/18, 17:16
Cortinaterje: 3730414, er det denne som blir omtalt som "bimetal" og sitter under dekselet?

Ja.

Atanatar
08/02/18, 20:24
Begynner også å lure på om det er en sikring som har gått? Venstre parklys røyk samtidig. Tilfeldig?

Akkurat samme problem og hendelsesforløp her på XC90 2004. Venstre parklys gikk samtidig som varmeren ikke ville starte mer. Skal slette koder og se hva som skjer. Trodde parklyspæra var gåen, men hvis den er OK så savner jeg bare en sekvens med blink for å lese ut koder.. haha.

Vegard__
08/02/18, 21:06
Akkurat samme problem og hendelsesforløp her på XC90 2004. Venstre parklys gikk samtidig som varmeren ikke ville starte mer. Skal slette koder og se hva som skjer. Trodde parklyspæra var gåen, men hvis den er OK så savner jeg bare en sekvens med blink for å lese ut koder.. haha.

Hmmm... jeg har jaggu samme problem ser jeg. 04 modell hvor venstre parklys er defekt og brenner som stopper.

Har du funnet ut om det er en sikring? Hvis ja, hvilken er det og hvor sitter den?

Torsen67
10/02/18, 10:14
Godt det er flere som sliter med venstre parklys. Da har jeg fått bekreftet at dette har en sammenheng. Jeg har ikke fått gjort noe mer. Må vente til sommeren da jeg ikke har noe sted å stå.

Torsen67
07/10/18, 10:44
Under dekslet der 3730414 ble byttet, så sitter det også en føler med o-ring i kjøleveska. Denne sitter veeldig løst og det fosser ut kjøleveske når jeg pirket den ut. Er dette termostaten? Skal den sitte såå løst?

Torsen67
07/10/18, 10:50
Del 3730414 er nå byttet. Men ingen forskjell. Brenneren høres fin ut når den prøver å starte opp. Litt som en hårføner uten mekaniske ulyder. Det kommer diesel frem til brenneren og glødepluggen blir glovarm på utsiden. Det blåser varm luft ut av eksosen pga varm plugg. Men, den lufta er tørr og lukter ikke diesel i det hele tatt! Kan dieselrøret inne i brenneren være tett?

cortinaterje
07/10/18, 19:45
Under dekslet der 3730414 ble byttet, så sitter det også en føler med o-ring i kjøleveska. Denne sitter veeldig løst og det fosser ut kjøleveske når jeg pirket den ut. Er dette termostaten? Skal den sitte såå løst?

Det er drifts termostaten. Ja, den sitter løst i hullet. Skal være en o-ring på den. Lurt med litt smøring på o-ringen ved montasje. Drifts termostaten holdes på plass av dekselet som sitter over den og overopph. termostaten (3730414)

Torsen67
08/10/18, 00:42
Ok, men hvordan tar jeg tak i dette videre?

Torsen67
15/10/18, 09:41
Blåste igjennom dieselrøret med høyttrykk. Nå lukter det diesel når den prøver å starte. Men starter altså ikke. Hva forhindrer den i å starte når pluggen blir blir grisevarm og den får diesel? Tenkte å bytte termostaten. Er det noe vits i det da? Overopphetingsvern er byttet.

MadAss
15/10/18, 10:57
Kan vere dysa som gir for mykje/lite diesel evt sprederen inn i som laus slik at den ikkje får kasta ut dieselen.
Mangel på luft/knekt innsugsrør.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Torsen67
15/10/18, 13:54
Hvis noe er løst, så burde jeg vel hørt det? Nå høres den ut som en hårføner av god kvalitet når den prøver å starte opp. Tviler på at den får for mye diesel. Dieselslangen spytter akkurat den mengden skal etter hva jeg forstår. Innsugsrøret på luftsiden er helt fint. Det samme med eksosen ut. Det blåser godt når den prøver å starte opp.

MadAss
15/10/18, 14:51
Kva som kjem ut dieselslangen og kva som kjem ut dysa kan vere stor forskjell på. Sit ein membran inne i dysa for å ta opp pulsane frå pumpa. Ofte feil på denne. Du må opne varmaren for å kontrollere.

Om sprederen har falt i botnen av brennkammeret, vil du ikkje merke dette på lyden.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Torsen67
22/10/18, 10:40
Kva som kjem ut dieselslangen og kva som kjem ut dysa kan vere stor forskjell på. Sit ein membran inne i dysa for å ta opp pulsane frå pumpa. Ofte feil på denne. Du må opne varmaren for å kontrollere.

Om sprederen har falt i botnen av brennkammeret, vil du ikkje merke dette på lyden.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Ok, da får jeg krype til korset å demontere denne. Ser krøkkete ut. Vil all kjøleveske forsvinne fra motoren? Noe annet jeg må ta høyde for?

Alfs80
22/10/18, 10:42
Enkel og grei jobb

FroBe
22/10/18, 13:01
Klemmer du sammen slangene på inn og utløp og setter i propper på dem så forsvinner ikke mer enn et par desiliter kjøleveske.
Har du ikke passende propper så passer Volvo sine plasthetter for sigaretttenner inn i slangene.
Sikkert greit å være to mann eller ha fire hender for å takle to slanger samtidig...

Torsen67
23/10/18, 13:46
Diesel renner vel inn i den skåla med vifta der? Tok å spraye egr cleaner inni og rundt den, vridde litt på vifta for å få ut biter med koks. Gikk mye lettere rundt etterhvert.
Du har ikke bare sot i det hullet som flammevakt skal se ned i?

Fikk ikke løsna hele min brenner, hadde ikke slangeklemme til dieselrør så lot selve brenner henge mens jeg fikla med den. Kammeret fikk jeg banka løs sot oppi og støvsugd etter beste evne.

Og da startet den?