PDA

Vis full versjon : MANUELL KASSE, ruser ved gasspådrag D5 2005 mod



Christbo
15/07/10, 15:05
Hei!

Har en 2005 mod D5 manuell 5 trins kasse. Bilen går utmerket og har fulgt alle servicer, nettopp utført 140000 service.
På langkjøring nå i ferien skulle jeg gjøre noen forbikjøringer, lå i 70 - 80 km i timen og skulle dra forbi bobil i 5.gir. I det jeg trykker til på gasspedalen er det som om motoren "ruser", turtallet økte og motoren laget ruselyd akkurat som om clutchen skulle vært trampet inn. Det varte 1-2 sek før bilen "tok tak" og dro på igjen. Det merkelige er at det har skjedd igjen, og kun i 4 eller 5 gir i høy hastighet og ved plutselig max gasspådrag. Om jeg akslerere sakte uten kraftig gasspådrag i 4. eller 5. gir skjer ingenting. 1., 2., og 3.gir har ikke dette problemet, der kan jeg dra på så mye jeg vil uten at bilen "ruser".
Jeg har ingen anelse om hva dette kan være. Har fått lest av feilkoder, og bilen hadde ingen. Så de er tydelig at dette ikke lager noen feilkoder i bilen. Irriterende å ikke kunne stole på om bilen takler en forbikjøring eller ikke. Ikke gøy å ha en bil som "ruser" når du ligger på siden av en tysk bobil...

Mr. RAH
15/07/10, 15:35
Hei!

Har en 2005 mod D5 manuell 5 trins kasse. Bilen går utmerket og har fulgt alle servicer, nettopp utført 140000 service.
På langkjøring nå i ferien skulle jeg gjøre noen forbikjøringer, lå i 70 - 80 km i timen og skulle dra forbi bobil i 5.gir. I det jeg trykker til på gasspedalen er det som om motoren "ruser", turtallet økte og motoren laget ruselyd akkurat som om clutchen skulle vært trampet inn. Det varte 1-2 sek før bilen "tok tak" og dro på igjen. Det merkelige er at det har skjedd igjen, og kun i 4 eller 5 gir i høy hastighet og ved plutselig max gasspådrag. Om jeg akslerere sakte uten kraftig gasspådrag i 4. eller 5. gir skjer ingenting. 1., 2., og 3.gir har ikke dette problemet, der kan jeg dra på så mye jeg vil uten at bilen "ruser".
Jeg har ingen anelse om hva dette kan være. Har fått lest av feilkoder, og bilen hadde ingen. Så de er tydelig at dette ikke lager noen feilkoder i bilen. Irriterende å ikke kunne stole på om bilen takler en forbikjøring eller ikke. Ikke gøy å ha en bil som "ruser" når du ligger på siden av en tysk bobil...

Lider vel av D5 syndromet den da, clutchen på disse er ikke kjent for og være de beste, er en del som har slikt problem eller at clutchen er begynt og bli slitt. Er vel ikke trimmet denne med PPC eller noe til mere enn 185hk/400nm? Er noen D5 som ikke liker høyere enn ''orginal'' effekt.

Har problemer med min V70 på 4 & 5 gir at den ligger og slipper på clutchen(spesielt når det har regn ute) min glipper på rundt 2000omdr går raskt til 3000omdr og ligger og glipper litt for og så ta tak igjen, har heller ingen problem på 1.2 har litt på 3 med full spiker og oppoverbakke når den får litt godt med turtall. Likte ikke helt turen jeg hadde over haukeli med den nå sist uke. Har vært på volvo og klaget på dette så de skulle se på det når jeg skulle ha service.

knt86
15/07/10, 17:12
høres ut som det er clutch'n som begynner å bli litt sliten i såfall.
virker som det er et vanlig problem på disse.

Christbo
16/07/10, 18:26
Ok.. litt betryggende å høre at det er clutchen som slipper. Selv om jeg selvfølgelig synes det er merkelig tidlig at den skal begynne å gi seg. Noen som har forklaring på hvorfor det kun skjer i 4 og 5 gir? Hva er det som gjør at clutchen er mer "slepphendt" der...?

Har også en kort "skrike"/"kvine" lyd når jeg gir max gasspådrag. Den er veldig kort og kun påtagelig når jeg akslererer kraftig. Jeg nærmer meg jo bytte av regreim, og har tenkt at det kan være noen gamle reimer/belter som begynner å gi lyd fra seg. Noen som har erfaring med lignede, og hva bytter de når de bytter regreim. Inluderer det også andre slitte reimer?

Mr. Crepsley
16/07/10, 19:16
Grunnen for at den gjør det i 4 og 5, er vel for at den har mest motstand da vil jeg tro, med tanke på utveksling i girkassen.

aarnes
26/07/10, 23:49
Dette problemet har jeg også fått.
Merket det betraktelig bedre etter at bilen ble chippet.

Virker som det blir ekstra ille når bilen er tungt lastet.
Min har gått 120k - synes det er rart at clutchen skal ta kvelden så tidlig.

Noen andre som har smarte innspill?

Det varnoen som sa til meg at det kan være turbotrykksregulatoren som gjør dette...

Mr. Crepsley
26/07/10, 23:57
Om du merket det bedre etter motoren ble chippet, så er det nesten garantert clutchen. Du har mer power nå, og det liker ikke clutchen. Samme clutch etter 120k? Er vel ikke tidlig det?

aarnes
27/07/10, 00:03
Stemmer,
tja tatt i betraktning at jeg har hatt 4 volvoer tidligere, og samtlige hadde passert 210k når jeg solgte de - og clutchen aldri har vært bytta så syntes jeg det er rart.

Mr. RAH
27/07/10, 17:58
Dette problemet har jeg også fått.
Merket det betraktelig bedre etter at bilen ble chippet.

Virker som det blir ekstra ille når bilen er tungt lastet.
Min har gått 120k - synes det er rart at clutchen skal ta kvelden så tidlig.

Noen andre som har smarte innspill?

Det varnoen som sa til meg at det kan være turbotrykksregulatoren som gjør dette...


Min V70 er ikke gått 70000km og problem med clutchen.

aarnes
27/07/10, 18:43
Akkurat. sier jo litt om kvaliteten da.

locked
27/07/10, 23:35
det var bedre før når man kjørte 600 000km på en clutch (240 stv...)

Mr. RAH
28/07/10, 19:45
det var bedre før når man kjørte 600 000km på en clutch (240 stv...)

Stemmer, jeg byttet på min 740 på 360000km, ikke fordi den var dårlig men for jeg var usikker på hvilken stand den vari etter at forrige eier hadde dradd en ganske stor campingvogn.